Onlangs probeerde ik over te stappen van Ziggo naar KPN. Bij Ziggo krijg je ESPN (compleet) gratis bij een nieuw abonnement en bij verlenging.
dus bij het oriënteren zag ik ook bij KPN staan ‘65 zenders inclusief ESPN’. Daarmee werd voor mij de suggestie gewekt dat dit het ESPN pakket betreft en niet het gratis open kanaal.
Het gratis open kanaal van ESPN is immers volgens de website van espn “voor iedereen standaard in je tv pakket”
Na installatie bleek dat niet zo te zijn. Natuurlijk staat er op de website van kpn alleen espn en niet espn compleet maar er staat ook niet duidelijk dat het alleen espn 1 en het open kanaal betreft. Ook met de zin ‘65 zenders incl espn’ wordt de suggestie gewekt dat het iets extra’s is en niet een standaard zender. Men adverteert ook niet met 65 zenders inclusief sbs6 of inclusief rtl4.
Ik heb deze manier van adverteren als misleidend ervaren. Toen ik contact opnam met de klantenservice werd dit afgedaan met ‘dit is nu eenmaal marketing’.
Bladzijde 1 / 2
Wat wil je bereiken met dit topic?
Jezelf oriënteren bij een aankoop is eigen verantwoordelijkheid van de consument.
Er is wel verschil tussen ‘ESPN’ of ‘ESPN Compleet’ ook. Het tweede woord ontbreekt compleet. ESPN noemt zelf het hoofdkanaal ook ESPN en niet ESPN 1. Er is dus geen verkeerde informatie gegeven. ESPN zit niet bij alle providers in het basispakket.
Welke zenders er in de pakketten zitten (basispakket) is op de site en elders te vinden.
Het gratis open kanaal van ESPN is immers volgens de website van espn “voor iedereen standaard in je tv pakket”
Oh jawel hoor. Het basiskanaal van ESPN vind je op positie 14.
Bij Ziggo krijg je ESPN (compleet) gratis bij een nieuw abonnement en bij verlenging.
Deze actie heeft kpn ook zo nu en dan. Net als dat dit bij Ziggo ook niet altijd en ten eeuwige dage is. Over een maand heeft Ziggo weer een andere actie.
En waarom zou een overstap/verleng aanbieding bij Ziggo hetzelfde zijn als bij KPN???
Onlangs probeerde ik over te stappen van Ziggo naar KPN. Bij Ziggo krijg je ESPN (compleet) gratis bij een nieuw abonnement en bij verlenging.
Dat klopt niet. Alleen bij TV Compleet krijg je ESPN (compleet)
Natuurlijk staat er op de website van kpn alleen espn en niet espn compleet maar er staat ook niet duidelijk dat het alleen espn 1 en het open kanaal betreft.
Om bij Ziggo als voorbeeld te blijven, ook daar staat Ziggo Sport gratis bij iedere abonnement is. Maar het staat ook duidelijk bij TV Max is Ziggo Sport Totaal inclusief. Ziggo zegt ook niet dat Ziggo Sport bij goedkope abonnementen alleen 1 kanaal heeft. Is het ook misleiding? Je ben zelfs verantwoordelijk om alles precies te lezen en te begrijpen, ook de kleine letters
Overigens is ESPN1 niet bij Delta gratis. En zolang er bij de aanbieding niet compleet staat, heb je geen voet om op te staan.
Beste Peter en huistijger
Bedankt voor jullie reacties, maar dit onderschrijft precies mijn punt:
Natuurlijk moet je je oriënteren bij een overstap maar als je in de kleine lettertjes moet duiken om te ontdekken dat de suggestie die wordt gewekt niet helemaal juist is toont nu net het misleidende;
het kan zijn dat espn 1 geen espn genoemd wordt bij KPN. Maar dat weet je niet als niet KPN klant. Espn zelf noemt het wel espn 1;
dat espn compleet niet in het basispakket zit blijkt inderdaad uit de link maar daarom is de term ‘65 zenders incl espn’ misleidend. Het suggereert dat je bovenop het basispakket iets extra’s krijgt. Waarom wel espn expliciet noemen en niet die 64 andere basis zenders?
de suggestie van een extra espn pakket bleek na installatie niet zo te zijn. Waarom zou men adverteren met iets wat standaard gratis en al aanwezig is? Dat is alsof je adverteert met de aanwezigheid van Spotify als extra en het blijkt een gratis spotify account te zijn wat iedereen kan aanmaken ipv de betaalde variant.
ESPN Compleet is gratis bij Canal+ TV voor een prijs minder dan voor ESPN compleet pakket bij KPN
@tdn en anderen
het gaat me niet zozeer waar ik het goedkoopste uit ben of dat ik juridisch gezien ‘een poot heb om op te staan’.
het gaat me er om dat een bedrijf mijn inziens helder en eenduidig moeten zijn in wat ze aanbieden. Met het expliciet noemen van ESPN en enkel gebruik van de term ‘incl ESPN’ zonder duidelijk te maken of het espn 1 of espn compleet kunnen er twee dingen spelen:
dit is een bewuste keuze om door vaagheid en multi interpretabele teksten een suggestie te wekken die niet wordt waargemaakt om klanten te lokken. Dat is m.i. misleidende reclame.
Er is geen bewuste keuze maar dan is het volgens mij geen probleem om dat te verduidelijken door de term ESPN weg te laten net als alle andere 64 zenders of gelijk duidelijk te maken dat het hier gaat om het gratis open kanaal ‘ESPN 1’.
het bij de klantenservice reageren met een standpunt dat ‘de klant maar in de kleine lettertjes moet lezen’ vind ik niet echt passend als een klant aangeeft het onduidelijk te vinden.
Ach. Bij Ziggo is ESPN Compleet ook alleen bij het duurste tv abonnement gratis.
Je reactie is zo Nederlands. Als er ergens een belletje gaat hoort een Nederlander een heel carillon als het om z'n portemonnee gaat.
@PeterG
zoals ik hierboven al schreef gaat het me er niet om waar ik het goedkoopste uit ben. Er zijn waarschijnlijk goedkopere alternatieven en ik ben bereid meer te betalen bij een bedrijf waar ik niet het gevoel krijg bedonderd te worden. Het gaat me er om dat een bedrijf eenduidig en helder is in het aanbod wat ze doen en daar niet vaag of misleidend in is.
KPN is hier wel degelijk eenduidig en helder in. Niets vaags aan. Verdiep je ook eens in de Algemene Voorwaarden.
Ach. Bij Ziggo is ESPN Compleet ook alleen bij het duurste tv abonnement gratis.
Je reactie is zo Nederlands. Als er ergens een belletje gaat hoort een Nederlander een heel carillon als het om z'n portemonnee gaat.
Dan ben ik wel benieuwd in welk TV-abonnement van Ziggo je ESPN Compleet GRATIS erbij krijgt. Ik zie het in ieder geval niet vermeld staan bij de tv-abonnementen, Start, Complete of Max;
Het is alleen ESPN1, en in geen van de abonnementen is dit mét ESPN Compleet. Als ik het mis heb, hoor ik het graag van je.
Klopt het niet wat @TDN schreef @Raspberry ?
TDN schreef: Alleen bij TV Compleet krijg je ESPN (compleet)
Klopt het niet wat @TDN schreef @Raspberry ?
TDN schreef: Alleen bij TV Compleet krijg je ESPN (compleet)
Nee, het klopt niet. Bij geen enkel Ziggo TV-pakket krijg je ESPN Compleet, dus het volledige zenderpakket bestaande uit 4 kanalen! Alleen ESPN1, te zien op kanaal 18 of 421.
@rasperry
alleen ‘espn’ zonder toevoeging of het hier gaat om het gratis ‘espn 1’ of ‘espn compleet’ is volgens mij niet eenduidig, het kan beide zijn.
daarnaast waarom apart en expliciet vermelden als het gaat om 1 van de 65 zenders in het basispakket wat je bij vrijwel elke aanbieder standaard krijgt? Dat is net zoiets als de gratis versie van Spotify aanbieden als ‘incl spotify bij KPN’
Dat klopt niet. Alleen bij TV Compleet krijg je ESPN (compleet)
Natuurlijk staat er op de website van kpn alleen espn en niet espn compleet maar er staat ook niet duidelijk dat het alleen espn 1 en het open kanaal betreft.
Om bij Ziggo als voorbeeld te blijven, ook daar staat Ziggo Sport gratis bij iedere abonnement is. Maar het staat ook duidelijk bij TV Max is Ziggo Sport Totaal inclusief. Ziggo zegt ook niet dat Ziggo Sport bij goedkope abonnementen alleen 1 kanaal heeft. Is het ook misleiding? Je ben zelfs verantwoordelijk om alles precies te lezen en te begrijpen, ook de kleine letters
Waar staat dit vermeld bij Ziggo op de website? Geen enkel TV-pakket, dus ook geen TV Complete, bij Ziggo is met ESPN Compleet. Elk tv-pakket bij Ziggo is met ESPN1.
@rasperry
alleen ‘espn’ zonder toevoeging of het hier gaat om het gratis ‘espn 1’ of ‘espn compleet’ is volgens mij niet eenduidig, het kan beide zijn.
daarnaast waarom apart en expliciet vermelden als het gaat om 1 van de 65 zenders in het basispakket wat je bij vrijwel elke aanbieder standaard krijgt? Dat is net zoiets als de gratis versie van Spotify aanbieden als ‘incl spotify bij KPN’
Nee, het is niet hetzelfde en beide zijn verschillend! Wat je er ook van wilt maken. Het wordt wel degelijk duidelijk aangegeven.
@rasperry
fijn dat u wel gelijk wat er wordt bedoeld met ‘incl espn’ . Maar het feit dat u en anderen daarvoor moet verwijzen naar de algemene voorwaarden en andere ‘kleinere lettertjes’ bevestigd mij alleen maar in mijn ervaring dat het niet helder is. Als ik de algemene voorwaarden nodig heb om te begrijpen wat een hele nadrukkelijk aanbod inhoud dan is deze m.i. niet helder.
Hoi @Bk54466456. Welkom op de KPN Community!
Je bent hier gekomen omdat je je enigszins misleid voelt bij het kiezen van een nieuw abonnement. Dat vind ik vervelend om te lezen, want dat is natuurlijk niet onze bedoeling.
Waarom precies ESPN wordt uitgelicht, zal waarschijnlijk te maken hebben met de populariteit van voetbal en dat het niet bij elke provider in het basispakket zit. Dat is een marketingkeuze die wel uit te leggen is. Dat de naam ESPN wordt gebruikt, komt doordat het niet om het complete pakket gaat. Dat heet nou eenmaal ESPN Compleet en kom je ook tegen wanneer je je bestelling plaatst. Dat is namelijk een keuze tussen de entertainmentpakketten. Ook op onze hoofdpagina voor TV+ wordt duidelijk gemaakt dat het in het basispakket gaat om het kanaal ESPN 1.
Hopelijk kun je toch genieten van alle kanalen die ons basispakket te bieden heeft en eventueel kun je dat zelf makkelijk via MijnKPN of je tv ontvanger uitbreiden met een extra pakket.
@Arjan van KPN
bedankt voor je reactie. Ik voel met niet enigszins misleid. Ik voel me helemaal misleid.
Ik snap uit je uitleg nog steeds niet waarom niet gelijk duidelijk wordt gemaakt wordt dat het gaat om ESPN 1 door het ook ‘ESPN 1’ te benoemen in plaats van ESPN wat het in het midden laat. Zeker als het kennelijk elders op de site wel zo staat.
Zoals ESPN zelf claimt is het gratis open kanaal bij (vrijwel) alle aanbieders standaard in het pakket.
Dat jullie het multi-interpretabel laten vanuit marketing overwegingen is m.i. juist de misleiding.
ik geniet inmiddels weer van de Ziggo kanalen. Omdat ik nog binnen de 14 dagen bedenktijd zat en ik hierdoor, en met name ook door het handelen van de klantenservice, er voor kies om geen klant meer te blijven. Dan blijf ik liever bij Ziggo ook al ben ik daardoor wellicht iets duurder uit.
Ik begrijp de verwarring en het besluit volkomen toch deel ik wat hier al is genoemd dat ESPN niet hetzelfde is als ESPN Compleet. De marketing mensen spelen handig in op het punt dat veel consumenten lezen wat ze willen lezen dan krijg je dit soort topics. Het zou inderdaad duidelijker zijn als er ESPN1 werdt genoemd.
En wat betreft een aantal incorrecte reacties in dit topic elke nieuwe klant kan voor wat Sport Compleet heet kiezen als extra welkomst kado dit betreft zowel Ziggo Sport Totaal als ESPN Compleet. Hierbij maakt het niet uit of je TV Start, TV Compleet of TV Max besteld, bij deze laatste zit Ziggo Sport Totaal inbegrepen dus is een andere optie zoals alleen ESPN Compleet slimmer.
Jammer dat je weer bent vertrokken bij ons @Bk54466456, maar dat is je goed recht natuurlijk. Ik denk dat we het er maar over eens moeten zijn dat we het oneens zijn of de klant verkeerd wordt voorgelicht met deze informatie. Op genoeg plekken op onze website en in het bestelproces wordt vermeld dat het duidelijk om ESPN1 gaat dat gratis wordt aangeboden bij het basispakket en niet het volledige ESPN Compleet pakket. Ik wil je wel bedanken voor het signaal en hopelijk zien we je ooit toch terug hier bij KPN.
Fijne jaarwisseling gewenst!
@Arjan van KPN
Als elders wel duidelijk staat dat het hier gaat om het gratis open kanaal ESPN 1. Dan is het toch ook geen bezwaar om dat ook duidelijk te vermelden op de pagina waar het aanbod wordt gedaan?
Tja. Aan de andere kant. ESPN is niet ESPN Compleet.
Bij Canaldigitaal, de enige provider met ESPN COMPLEET in het basispakket, staat gewoon “espn compleet”.
Bij Ziggo kun je het als welkomst- of verlengcadeau kiezen. Na 1 jaar kun je daar het volle pond voor ESPN Compleet gaan betalen: € 2,96 meer dan bij kpn. Dan kom je denk ik weer terug bij kpn om dat te besparen??? Want Ziggo gaat dat dezelfde klanten natuurlijk niet nogmaals cadeau als ze na een jaar weer verlengen.
@PeterG
nee hoor. Ik denk niet dat ik dan terugkom. Nogmaals het gaat me niet zozeer om het geld. Het gaat me om de misleidende informatie en de houding van de klantenservice daarna. Dan ben ik liever ergens anders duurder uit.
overigens kreeg ik de afgelopen jaren bij Ziggo elk jaar gratis espn bij verlenging dus wat je zegt klopt niet. En ESPN is misschien geen ESPN compleet maar het is ook geen ESPN 1. Daarom zeg ik ook niet dat de tekst onjuist is, ik zeg dat deze niet eenduidig is. Zeker omdat ESPN expliciet vermeld wordt naast de andere 65 zenders terwijl het gratis en open kanaal in vrijwel elk basispakket al gratis zit. Dat is ook hetgeen ESPN zelf claimt.
als het geen bewuste misleiding is, vermeld dan duidelijker dat het hier gaat om het gratis open kanaal ESPN 1 gaat. Maar dat doet men niet vanwege ‘marketing overwegingen’, kennelijk is het dus een bewuste keuze om het niet duidelijk te stellen.
En als ik op de website van KPN kijk naar het aanbod dan kijk ik toch niet hoe dat aanbod bij een andere aanbieder als canal digitaal wordt genoemd?
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.