Skip to main content
Beantwoord

Geen geluid kanaal 11 en 51

• July 14, 2025
  • 13 reacties
  • 152 keer bekeken

Geen geluid van kanalen 11 (rtl z) en 51 (via )wel beeld. Tv rechtstreeks aansluiten op internet met kabel krijgen kanaal 11 en 51 wel geluid en beeld. Mi is probleem de media box, opstarten resetten heeft geen effect 

Beste antwoord door Genist

Peter, heb na alle aanwijzingen en tips, de DIW7022 losgekoppeld en gedurende een aantal uren spanningsloos. Vervolgens weer aangesloten. Alle audio kanalen functioneren weer. Vermoed dat de processor moeite heeft gehad met mijn ‘zap’ gedrag. 

13 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 14, 2025

Ik mis wat context.

Geen geluid van kanalen 11 (rtl z) en 51 (via )wel beeld. 

Via? tv ontvanger (media box)? zo ja, welke?

Tv rechtstreeks aansluiten op internet met kabel krijgen kanaal 11 en 51 wel geluid en beeld.

In dit geval dan met de SMART-TV app in je televisie??? Of, … toch niet?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 14, 2025

DIW7022(bruikleen kpn) en inderdaad LG smart tv met bijbehorende apps 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 14, 2025

Ten eerste: hier heb ik geluid op 11 en 51 via de DIW7022.

Je gebruikt de tv zelf voor het geluid? 

A doe een herstart van de ontvanger. Houd de stand-by knop op de afstandsbediening 5 seconden ingedrukt en kies de optie Opnieuw opstarten.

B Zet het geluid op Stereo (Audio kwaliteit onder de optie Geluid via het tandwiel)

Wat is nu het effect op RTL Z en Viaplay TV?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 15, 2025

Dank je wel Peter voor je aanwijzingen. Heb ze een aantal malen uitgevoerd zonder het gewenste resultaat. Helaas is nu ook kanaal 19 zonder geluid ( wel beeld). Ook HDMI kabel vervangen en andere poorten op tv gebruikt ook hier helaas.  Via smart tv en app KPN gecontroleerd en daar wel geluid en beeld op alle kanalen. Mijn voorlopige conclusie is dat DIW7022 niet naar behoren functioneert. Nogmaals bedankt Peter. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 15, 2025

Kanaal 19 is niet erg😁. Herhalingen van herhalingen die al een keer herhaald zijn. Toch?

Wel héél vreemd dat je via de DIW7022 geen geluid krijgt op 11, 19 en 51. Het zijn wel alle 3 Dolby 5.1 kanalen, maar dat zijn 1 tot en met 10 ook. En de Duitse en Britse. 

Ik heb de DIW7022 ook, derhalve dezelfde streams. En die zijn goed.

Probeer dit eens: de zender even pauzeren. Is er daarna wel geluid?

Er komt hier nog een kpn moderator. Misschien weet die wat. En ik ga er ook nog even diep over denken. 

Gelukkig heb je ook de app in je LG (WebOS). Daar kan wat tv betreft ook alles mee.

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • July 16, 2025

Peter, heb na alle aanwijzingen en tips, de DIW7022 losgekoppeld en gedurende een aantal uren spanningsloos. Vervolgens weer aangesloten. Alle audio kanalen functioneren weer. Vermoed dat de processor moeite heeft gehad met mijn ‘zap’ gedrag. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • July 17, 2025

Hi ​@Genist, welkom bij onze community. 

Wat een irritant probleem had je, dank aan Peter dat hij je op weg heeft geholpen. Ook goed om te zien dat het inmiddels weer werkt. Tenminste, daar ga ik vanuit. Is dit nog steeds zo? Het kan ook zijn dat de ontvanger aan het einde van zijn Latijn is en op een gegeven moment vervangen moet worden. 

Hou ons op de hoogte!

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 17, 2025

Beste Alex alles was in orde echter gisteravond was het geluid kanaal 11 weer niet aanwezig, ondanks het feit dat ik op mijn ‘zap’ gedrag heb gelet. Aansluitend gebruik gemaakt van app op smart tv.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • July 19, 2025

Op je zapgedrag letten is helemaal niet nodig, dit hoort gewoon te werken. Heb je al contact met ons gehad om te kijken of we die ontvanger kunnen omruilen of om de technische dienst ernaar te laten kijken? Doe dit anders alsnog. Maak makkelijk een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het jou uitkomt om dit op te lossen. Zo voorkom je ook een eventuele wachtrij. 

Hou je mij hier ook op de hoogte? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 20, 2025

Alex ( en Peter), ik prijs jullie volharden in het zoeken naar een oplossing. De huidige stand van zaken is dat  de kanalen 10 , 11, 19 en 51 geen geluid geven wel beeld. Tevens bij het wisselen tussen een kanaal naar kanaal 1 moest ik deze handeling herhalen om geluid op kanaal 1 te krijgen. Verder dien ik het geluid bij gebruik ontvanger aanzienlijk harder te zetten dan bij het gebruik van de app op de smart tv.  Het voorstel van Alex om met KPN service/technische dienst in contact te treden op de ontvanger evt om te ruilen vind ik enigszins overdreven. Het betreft hier een berichtendienst van de KPN. Ongetwijfeld zal de KPN ook deze berichten meelezen ( voor service/reklame activiteiten danwel om iets op te steken over het oplossen van technische problemen) en besluiten mij een werkende ontvanger toe te zenden met het verzoek de defecte ontvanger terug te zenden, immers men kent mijn adres gegevens en zelfs het serienummer van de installatie. Het sturen van de technische dienst staat in geen verhouding met de kosten van het toezenden van een ontvanger. In afwachting van de reactie van KPN zal ik in voorkomend geval gebruik maken van de app op de smart tv( die overigens prima werkt echter wat trager is met “laden” van gewenste kanaal, tragere processor).
Fijn weekend Alex en Peter.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 20, 2025

Verder dien ik het geluid bij gebruik ontvanger aanzienlijk harder te zetten dan bij het gebruik van de app op de smart tv.

Er is sowieso een beetje volume verschil tussen de box en andere bronnen. Maar 'aanzienlijk'... Mogelijk staat het volume van de box zelf nog niet maximaal. Druk de Google Assistent knop in en zeg Volume maximaal. 

besluiten mij een werkende ontvanger toe te zenden met het verzoek de defecte ontvanger terug te zenden

Zo werkt het helaas niet. Dan wordt het Sint Juttemis. Even 0800-0402 bellen . Zondag gesloten. 

Technische dienst ernaar laten kijken gaat vaak op afstand door middel van logging. Ander spreekt Alex wel over 'monteur sturen'. Wat jou trouwens ook niks zou kosten

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 20, 2025

Peter, inlogging  heeft initieel als eerste storingsreactie reeds plaats gevonden. Volume ontvanger staat reeds maximaal .‘Wat jou trouwens ook niks zou kosten’, Peter, lucht is gratis. Dekking van personeelskosten wordt o.a. uit abonnementskosten opgebracht, hoe minder ‘storingsritjes’ hoe lager de abonnementskosten. Dank Peter 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 20, 2025

Dat laatste. Droom lekker verder. Er zijn meer kosten dan alleen monteurs. 

Gelukkig zijn de abonnementen de laatste 15 jaar alleen maar gedaald. Toen betaalde ik € 80 voor 50 Mbps, 36 zenders in alleen SD, en vast telefoonnummer. 

Je kunt ook de KPN TV+ app op de box zetten. Dan kun je daar vooralsnog naar uitwijken voor geluid op die zenders. 

Maar. Mogelijk werkt even pauzeren ook al. Je switcht dan van multicast naar de andere unicast stream.