Skip to main content

Geen geluid meer na doorspoelen van opnames via de TV+ box

  • 9 August 2024
  • 48 reacties
  • 322 keer bekeken

We hebben sinds kort de nieuwe tv ontvangers. 

 

Om te beginnen is het wel wennen, je kunt niet meer met 1 druk op de knop naar live TV bijvoorbeeld. 

 

Maar..... Ik zit nu opnames terug te kijken, en zodra ik doorspoel (maakt niet uit hoe, sprong of met een bepaalde snelheid) het geluid is daarna weg! 

Overigens zie je tijdens het doorspoelen ook geen tijd, dus waar je bent in de opname

Opname opnieuw starten heeft geen zin. Ik moet de box uit en aan zetten en dan heb ik pas weer geluid bij het kijken van een opname. 

Live tv heeft wel gewoon geluid 

 

Dit maakt opnames kijken dus behoorlijk irritant en eigenlijk vrij onmogelijk. 

Hoe kan ik dit oplossen?? 

Als je de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) aanzet, kan je wel degelijk meteen naar de zender.

Gewoon het cijfer van de zender intikken.

Je kan hem zelfs op de “oude” manier laten opstarten.

 

Maar als je spoelt of wat dan ook bij een opgenomen programma, moet je wel meteen geluid hebben.

 

Probeer eerst het volgende:

Zet hem aan.

Houd de kpn toets rechtsboven ingedrukt totdat je een popup scherm ziet (kan ongeveer 7 seconde duren)

Kies daarna voor opnieuw opstarten.

Hopelijk werkt het daarna weer zoals het behoord. 


Hoi @joop2011@joop2011 als je hem aanzet weet ik dat dat zo kan, zo heb ik hem ook ingesteld

Maar als ik bijvoorbeeld in het menu van opnames zit, dan is er niet 1 knop om in te drukken zodat hij direct naar live tv gaat. 

Je komt via het hoofdmenu en je moet dan weer op ok drukken om naar de zender te gaan waar je was. Dat is bij de oude ontvanger niet

 

Over het doorspoelen, Ik heb de opnieuw opstarten methode gedaan. Het lijkt rvrn te helpen. Hopelijk blijft het werken nu

 

Extra info:

Het gebeurt het meest als ik ook eerst een sprong maak met doorspoelen (met de blauwe knop) soms heb ik direct daarna geen geluid meer, soms als ik daarna nog gewoon doorspoel met een bepaalde snelheid. 


Wat wij doen is:

We drukken op de home toets en daarna de zender cijfer in.

Dus 2 handelingen.

 

Dat het geluid wegvalt na bijvoorbeeld een sprong met de blauwe toets is niet goed.

Hopelijk werkt het na de reset wel. 


Ik snap het van de zender, masr dat ben ik dus niet gewend (en vind t ook niet handig ook). Heb ook niet voor niets ingesteld dat hij op moet starten naar live tv.

 

Het doorspoelen is helaas niet opgelost. 

Hij deed het 1 keer, en daarna niet meer. 

Ook een andere opname starten geeft dan geen geluid, ik moet de box uit, en weer aan zetten om weer geluid te hebben. 

Heeeeeeel er irritant dit! Je zou zeggen dat dit soort functionaliteit toch goed getest is voor ze dit uitrollen...... 


@BadBert 

 

Wij hebben dit probleem gelukkig niet met de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

 

Het kan ook een defect in de box zijn.

 

Wat je nu kan doen, om het zeker te weten, is de box terugzetten naar fabrieksinstellingen.

Dat kan het makkelijks (wel aanzetten) met een dun voorwerp achterin het kleine gaatje totdat hij opnieuw gaat opstarten.

Daarna moet je, helaas, alles opnieuw intikken (KPN nummer misschien niet, maar dat weet ik niet zeker).

Dus zorg wel dat je alle gegevens bij de hand hebt.

En hopelijk is het daarna opgelost.

Anders bel gratis 0800-0402 en vertel dat wat je allemaal gedaan hebt, dan verwacht ik dat je een nieuwe box krijgt.


Net had ik ineens geen geluid toen ik stopte met opname kijken en weer naar live tv ging. 

Ik ga de box eerst even omwisselen met die van boven, hebben er 2.

Heb ze nu ongeveer 24h in gebruik, dus ik verwacht dat fabrieksinstellingen niet gaat helpen. 

 

Vind het overigens ook opvallend dat hier op het forum een reactie van iemand van KPN nogal zeldzaam is.... Erg jammer,ze doen lijlt het welnsteeds minder moeite om zelf in contwctte komen met klanten, chatten is ookal weg, maar goed. 


Net had ik ineens geen geluid toen ik stopte met opname kijken en weer naar live tv ging. 

Ik ga de box eerst even omwisselen met die van boven, hebben er 2.

Heb ze nu ongeveer 24h in gebruik, dus ik verwacht dat fabrieksinstellingen niet gaat helpen. 

 

Vind het overigens ook opvallend dat hier op het forum een reactie van iemand van KPN nogal zeldzaam is.... Erg jammer,ze doen lijlt het welnsteeds minder moeite om zelf in contwctte komen met klanten, chatten is ookal weg, maar goed. 

 

Er kan iets fout gegaan zijn tijdens de eerste keer installeren.

Dus terugzetten naar fabrieksinstellingen zou ik zo wie zo proberen.

 

Chat en mail heeft KPN al jaren niet meer.

Maar je kan gratis bellen met 0800-0402

 

Als na het terugzetten naar fabrieksinstellingen niet helpt, kan je ervan uit gaan de box niet goed is.


Ik ga het proberen @joop2011 en ik ga ook de 2 boxen omwisselen om te kijken of ze het alle 2 hebben.

 

Het lijkt niet alleen bij opnames te zijn overigens... Zette hem vannochtend aan en toen had ik ook geen geluid

 

Wel extra info: beeld en geluid lopen via een harman kardon home cinema set. Maar dat mag niet uitmaken (werkte met de oude box ook perfect) 


@BadBert 

Als je dat allemaal gedaan hebt en het probleem is er nog steeds, dan kan je daarna het beste gratis 0800-0402 bellen en vragen om de box om te ruilen.

Is op zaterdag tot 17.00 geopend en maandag vanaf 8 uur.


Ik heb nog wat testen gedaan. 

De 2e box in huis heeft hetzelfde. 

Het is niet altijd, masr wel vaak, ook als je van zender wisselt soms. 

Net gebeurde het weer, en ik ging even testen wwt er gebeurt als ik de harman kardon even van inout wissel en weer terug wisdel en dan heb ik weer wel geluid. 

Het ligt dus aan wat de box doet met het signaal tijdens het doorspoelen, want de harman kardon detecteert automatisch wat er in komt (dat is namelijk per zender verschillend) 

Geluidsinstelling van de box staat op pass-through 

Dus iets zal er in de box aan software ofzo anders moeten, maar wellicht dwt iemand met verdtand van zaken van kpn kan reageren.... 

En nee, ik ga geen andere home cinema set kopen.... 

Ik zal nog een andere hdmi kabel proberen (maar daar gaat t niet aan liggen....) en een factory reset. 


Heb ook nog getest met de harman kardon niet op automatiech, dus vast op een audio profiel, maar dan gebeurt het ook gewoon.... 

Pffffffff fijn joh, nieuwe apparatuur 


@BadBert 

 

Harman Kardon is heel erg goed.

Dus nieuwe kopen lijkt mij niet zinvol.

 

Maar gaat de HDMI kabel van de DIW7022 naar de tv of naar de Harman Kardon?

Het beste is om de HDMI kabel van de DIW7022 rechtstreeks naar de tv en in de tv vanaf HDMI eARC naar de Harman Kardon.

 

Maar misschien loopt het al zo bij jou.


@joop2011 nee alles loopt eerst naar de HK en dan naar de tv.

Zo doe ik het al 12 jaar met alle apparatuur die ik in huis heb..kan dat ook niet voor maar 1 poort van de HK aanpassen. Dat is dus voor mij geen optie want dan zou ik al mijn apparatuur op de tv aan moeten sluiten wat niet kan want die heeft maar 2 hdmi poorten. 

Maar dat gaat niet uitmaken aangezien de tv de audio stream dan 1:1 doorzet naar de HK en ik dan dus nog hetzelfde heb als nu.... 


Extra toevoeging

Als ik de boxen opnieuw start (of even de spanning er af haal en er weer op doe) dan gaat het een aantal keren goed, en daarna gaat het steeds vaker mis, steeds korter op elkaar.

Voor mij (als ervaren software engineer) is dit dus duidelijk een geheugen of software issue in de box zelf.... 

Ik heb ook de bijgeleverde hdmi kabel gebruikt in plaats van een hele dure hoge kwaliteit kabel van mezelf, dat helpt ook niet. 

Verbonden via kabel en wifi, maakt ook niet uit

Ik zal nog een factory reset proberen als ik daar zin in heb..... 

Maar verwacht hier ook van KPN zelf een technische reactie. Over dit soort problemen bellen is echt onhandig.... En ja dat is mijn ervaring. 

 

Tot nu toe dus niet heel blij met de nieuwe ontvangers...... En heb (buiten t feit dat mijn abonnement wat goedkoper is) spijt dat we het niet bij het oude hebben gelaten. 


@joop2011 nee alles loopt eerst naar de HK en dan naar de tv.

Zo doe ik het al 12 jaar met alle apparatuur die ik in huis heb..kan dat ook niet voor maar 1 poort van de HK aanpassen. Dat is dus voor mij geen optie want dan zou ik al mijn apparatuur op de tv aan moeten sluiten wat niet kan want die heeft maar 2 hdmi poorten. 

Maar dat gaat niet uitmaken aangezien de tv de audio stream dan 1:1 doorzet naar de HK en ik dan dus nog hetzelfde heb als nu.... 

 

Dan zit het probleem daar.

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) kijkt naar de HDMI bron en ziet dan geen tv en kan daardoor geen goede instelling maken (de oude ontvangers deden dat niet (konden dat ook niet).

Je kan beter de HDMI van de DIW7022 naar de tv laten lopen.

En vanaf de tv via HDMI eARC naar de Harman Kardon.


@joop2011 waarom helpt het dan om op de HK op dat moment de input te veranderen, en weer terug te veranderen naar de input waar de KPN box op zit?

Kan die box zien wat er aan zit? Ik geloof het niet. De HK staat gewoon aan, die kijkt alleen maar welk signaal hij ziet binnen komen en past de audio en video decoders die er opndraaien on the fly daarop aan. Dit op manual zetten (zodat hij niet switcht) maakt ook geen verschil 

 

Ook is het niet altijd, als ik ze opnieuw opstart gaat het altijd even probleemloos, maar dan gaat het steeds sneller en steeds vaker fout. 

Sorry maar dat gaat er bij mij als iemand uit de automatisering en hobby in elektronica niet in ;) 

Zal ook uit moeten zoeken of dit wel kan trouwens.... Of de harman kardon dit wel ondersteunt... Ik dacht van wel,maar het is geen nieuw systeem ofzo. Buiten dat... Dan moet ik dus volgens op mijn tv gaan switchen tussen hdmi als ik naar KPN wil kijken of naar 1 van mijn andere apparaten welke rechtstreeks via de HK lopen. Dat is voor mij al een hele dikke no go.... 


Je kunt direct met één toets naar de laatst gebruikte zender gaan @BadBert 

Hou de toets met het gebogen pijltje (toets boven volume plus) even vast dan gaat hij direct naar de laatst gekozen zender.
 


Ik heb een Samsung Soundbar.

HDMI (8K kabel 3 meter) loopt van DIW7022 naar de LG Oled tv HDMI 1 ingang.

LG Oled tv vanaf HDMI 2 eARC loopt een goede HDMI kabel naar de Soundbar.

Alles loopt perfect.

 

Ik kom zelf uit de elektronica en heb daar ook in gewerkt en daarna vele jaren inde verkoop bij Elektronica groothandel tot mijn pensioen.

Volg nog steeds de ontwikkelingen op elektronica gebied. 

 

En theorie en praktijk is vaak toch niet anders.

 

De DIW7022 stelt zich zelf in op de bron en dat moet de tv zijn.

 

Verder kan ik helaas niets voor u toevoegen.


Je kunt direct met één toets naar de laatst gebruikte zender gaan @BadBert 

Hou de toets met het gebogen pijltje (toets boven volume plus) even vast dan gaat hij direct naar de laatst gekozen zender.
 

Ahhhh top, dat gaan we eens proberen thuis!!!


Ik heb een Samsung Soundbar.

HDMI (8K kabel 3 meter) loopt van DIW7022 naar de LG Oled tv HDMI 1 ingang.

LG Oled tv vanaf HDMI 2 eARC loopt een goede HDMI kabel naar de Soundbar.

Alles loopt perfect.

 

Ik kom zelf uit de elektronica en heb daar ook in gewerkt en daarna vele jaren inde verkoop bij Elektronica groothandel tot mijn pensioen.

Volg nog steeds de ontwikkelingen op elektronica gebied. 

 

En theorie en praktijk is vaak toch niet anders.

 

De DIW7022 stelt zich zelf in op de bron en dat moet de tv zijn.

 

Verder kan ik helaas niets voor u toevoegen.

Ik snap het, maar ik heb meer dan 1 apparaat wat ik op TV wil kunnen zien, dat is de hele reden dat ik een behoorlijk bedrag heb geïnvesteerd in een goede kwaliteit home cinema set met genoeg HDMI ingangen welke dit allemaal voor mij regelt.

Het is dan dus ook helemaal terug naar af om alles via de TV aan te moeten gaan sluiten (wat ook niet kan ivm de hoeveelheid aansluitingen en de kabels kunnen ook niet door het gootje naar de tv), of 1 ding wel via de TV, en de rest niet!

het moet ook niet nodig zijn. En nogmaals:  als ik de KPN box opnieuw opstart of even de voeding loskoppel en weer erin doe dan werkt het even goed, dan af en toe niet, en vervolgens eigenlijk altijd niet, daarna gaat het ook fout bij overschakelen van zenders (en dan heb ik dus geen geluid). Het wordt dus steeds erger, tot je de stroom er weer even afhaalt.
Ik zit ook (hobby) in de elektronica en voor mijn werk in fijne automatisering en programmeren en elektrotechniek en dit zegt mij heel duidelijk dat er in de box iets niet goed gaat.

Bedankt voor alle hulp en tips Joop, waardeer ik zeker! Ik verwacht ook niet van gebruikers dat ze dit oplossen, ik verwacht dat KPN wat in gaat brengen hier!!!!

Ik ga alleen nog proberen om hem naar factory instellingen te resetten, als dat niet helpt dan heb ik alles gedaan…..
Als KPN er niets aan doet, dan moeten ze me de oude boxen maar terug 


Wat wij doen is:

We drukken op de home toets en daarna de zender cijfer in.

Dus 2 handelingen.

Twee keer op gids drukken brengt je ook naar de live zender.

Overigens gebruikte mijn zoon dit weekend de TV+ Box die in onze tuinkamer staat zodat hij vanuit de tuin maar de Olympische spelen kon kijken. Ook hij vond het zeer verwarrend dat er niet gewoon een knop is om direct naar de actuele TV uitzending te gaan en dat hij twee keer op gids moest drukken om daar te komen.


Zoals ik hierboven al schreef, maar ik had verwacht dat jij @wjb dat ook wel wist, zelfs al zit je in de gids, de knop met het gebogen pijltje even vasthouden en je komt direct in de laatst gekozen zender.
Scheelt weer een handeling 😎


Zoals ik hierboven al schreef, maar ik had verwacht dat jij @wjb dat ook wel wist, zelfs al zit je in de gids, de knop met het gebogen pijltje eventjes vasthouden en je komt direct in de laatst gekozen zender.
Scheelt weer een handeling 😎

Die optie kende ik uiteraard al wel maar ik vind de "longpress" van toetsen zeer gebruiksonvriendelijkheid en erg onnatuurlijk. Ik gebruik deze optie dan ook niet.


Hoi ik heb even het bovenstaande gelezen.

Het aanluiten van de box op de tv en de tv op mijn sony homecinema geeft dezelfde problemen.

Aangesloten met de nieuwe kabels van kpn

Dus dat maakt ook niet uit.

Met mijn oude tv kastjes werkte het zo ook prima.

Ook tijdens live kijken hapert het geluid wel eens.

Maarvooral met dat doorspoelen van opnames is het heel irritant.😡


Hoi @AKL13 
Doorspoelen van opnames gaat prima, met de blauwe knop spoel je direct 5 minuten door en wil je b.v 7 minuten doorspoelen dan type je in 700 en druk éénmaal op het knopje voor sneldoorspoelen.
OF welke tijd je wilt, dus eerst de minuten en dan de seconden, 12 minuten is dus 1200
 


Reageer