Skip to main content

We hebben sinds kort de nieuwe tv ontvangers. 

 

Om te beginnen is het wel wennen, je kunt niet meer met 1 druk op de knop naar live TV bijvoorbeeld. 

 

Maar..... Ik zit nu opnames terug te kijken, en zodra ik doorspoel (maakt niet uit hoe, sprong of met een bepaalde snelheid) het geluid is daarna weg! 

Overigens zie je tijdens het doorspoelen ook geen tijd, dus waar je bent in de opname

Opname opnieuw starten heeft geen zin. Ik moet de box uit en aan zetten en dan heb ik pas weer geluid bij het kijken van een opname. 

Live tv heeft wel gewoon geluid 

 

Dit maakt opnames kijken dus behoorlijk irritant en eigenlijk vrij onmogelijk. 

Hoe kan ik dit oplossen?? 

Hoi huistijger

Het doorspoelen gaat prima, alleen het geluid dan dan weg is is het probleem.


Hoi ik heb even het bovenstaande gelezen.

Het aanluiten van de box op de tv en de tv op mijn sony homecinema geeft dezelfde problemen.

Aangesloten met de nieuwe kabels van kpn

Dus dat maakt ook niet uit.

Met mijn oude tv kastjes werkte het zo ook prima.

Ook tijdens live kijken hapert het geluid wel eens.

Maarvooral met dat doorspoelen van opnames is het heel irritant.😡

Bij live TV is het geluid haperen altijd al een issue geweest bij KPN op bepaalde zenders, dat ervaar ik nu niet anders.

het wegvallen van het geluid compleet (dus helemaal geen geluid meer hebben) kende ik nog niet met de oude box 😞 krijg het nog niet opgelost ook, maar jij hebt er dus ook last van terwijl het aangesloten is zoals Joop adviseert?

 

@huistijger ik denk dat het probleem van AKL13 is dat het geluid weg valt na doorspoelen (en niet terug komt) net als bij mij waar dit topic ook over gaat.


Klopt BadBert


Nou, toch fijn he, klanten”service”

wordt je met vragen doorverwezen naar het forum, maar de enige mensen die reageren zijn klanten zelf.

da's best wel makkelijk, toch KPN?

 

ik heb gelezen dat er deze week een software update uitgerold wordt, ik hoop dat hier het geluid ook in gefixt is!!!


🤞🏻


Nou bij mij het zelfde bij doorspoelen ook geluid weg 

en nu ook bij tv kijken springt in eens Netflix aan moet dan de stroom eraf halen en opnieuw opstarten 

kom kpn met een oplossing?


Bij wisselen van zender gaat het geluid ook soms weg bij ons.

@Bergeman, hoe zit jouw box aangesloten? Rechtstreeks op de tv? of via een sound bar of hifi set of AV receiver ofzo?


Bij wisselen van zender gaat het geluid ook soms weg bij ons.

@Bergeman, hoe zit jouw box aangesloten? Rechtstreeks op de tv? of via een sound bar of hifi set of AV receiver ofzo?

 

Ik hoop dat ik ook mag reageren.😉

 

Het beste kan je de HDMI vanaf de KPN tv ontvanger (Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) rechtstreeks naar de tv aansluiten op een HDMI ingang die niet eARC is.

Vanaf de tv ga je dan met een HDMI kabel vanaf de HDMI eARC naar de Soundbar of geluidsinstallatie.

Dan werkt de DIW7022 op zijn best.

 

Als je radio wilt luisteren (dus tv uit) dan kan dat.

Dan moet je wel een Toslink kabel kopen / gebruiken. 

Achterop de DIW7022 zit een Toslink uitgang.

Deze staat standaard in de DIW7022 uit, dus moet je in het menu aanzetten.

Eventueel zijn er adaptors te koop van Toslink (audio fiber) naar Tulp of 3,5 mm plug.


@joop2011 allemaal extra gedoe en kabels omdat de box niet op orde is….

overigens heeft @AKL13 al gemeld dat op de door jou genoemde manier ook niet werkt, hij heeft geluidsval ook en aangesloten zoals jij adviseert. 

 

er zit gewoon een software issue wat opgelost moet worden….

 

en niet voor iedereen is op een dusdanige manier aansluiten een optie (bij mij bijvoorbeeld niet)


@joop2011 allemaal extra gedoe en kabels omdat de box niet op orde is….

overigens heeft @AKL13 al gemeld dat op de door jou genoemde manier ook niet werkt, hij heeft geluidsval ook en aangesloten zoals jij adviseert. 

 

er zit gewoon een software issue wat opgelost moet worden….

 

en niet voor iedereen is op een dusdanige manier aansluiten een optie (bij mij bijvoorbeeld niet)

 

Ik reageerde op het deel: Hoe heb jij het aangesloten.

En de manier die ik beschrijf is zo wie zo de beste methode van aansluiten en geeft de minste problemen.

  En hoezo gedoe? Het is éénmalig en daarna heb je er geen omkijken na.

 

En is het wel een software isse?

Want wij en vele anderen hebben geen problemen.😉

Dit zegt niets natuurlijk.

 

En wij nemen echt heel erg veel op en spoelen ook regelmatig door.

 

Het is een mediabox.

De “oude” KPN tv ontvangers waren echte KPN tv ontvangers die wat extra's konden.

 

Hier laat ik het bij, want anders ontstaat er een zinloze discussie van welles en niettes en daar heb ik absoluut geen zin in. 


Bij mij rechtstreeks op de tv aangesloten en internet met kabel


@joop2011 er zijn in mijn omgeving meer mensen die dit hebben blijkt, afgelopen weekend op een verjaardag en daar hoorde ik er ook van. die zitten niet op het forum.
Niet iedereen zit op een forum.

En geen gedoe? Extra kabel kopen en aansluiten voor sommigen hier (overigens is mij verteld dat niet alle geluidsprotocollen over optisch kunnen, ik zou dit wel kunnen testen trouwens, want ik heb nog wel een optische kabel liggen en een optische ingang vrij op mijn HK AV-receiver, hier kom ik nog op terug), voor mij is het met HDMI aansluiten zoals jij adviseert om te proberen gewoon niet te doen want:

ik heb een AV-receiver, ik kan het niet aansluiten zoals jij zegt….. 
Mijn tv hangt aan de muur met een dun kabelgootje, dat was namelijk 1 van de voordelen van een AV-receiver. Daar passen geen 5 HDMI kabels doorheen! en de TV heeft niet eens zoveel HDMI aansluitingen ;)

verder zijn er nu dus al mensen die het melden met rechtstreeks op de TV aangesloten (bij mij overigens ook, boven op de slaapkamer, ook daar geluidsuitval), en mensen die het aangesloten hebben zoals jij en toch problemen hebben.

Fijn dat jij geen problemen hebt, maar andere mensen wel….

Ik vroeg juist aan @Bergeman hoe HIJ het aangesloten had (want hoe jij het hebt, dat staat in het topic duidelijk omschreven) om ook van hem de info zo compleet mogelijk te maken zodat KPN er ook eens wat mee kan doen.

Trouwens,….. ga maar eens zoeken op het forum, google maar eens….. je zult zien dat er een hoop mensen melden dat het geluid weg is bij zappen of doorspoelen van opnames (en niet alleen via dit forum)! Het is dus zeker wel een issue. Dat weet je zelf trouwens ook….. want in meer van die topics geef jij hetzelfde antwoord/oplossing wat door andere personen ook steeds niet als oplossing wordt benoemd ;)

overigens is de box omruilen ook geen oplossing. De buurman van mijn neef heeft al 3 keer voor het hele huis nieuwe boxen gehad, 3 stuks, steeds blijft het probleem. Aangesloten rechtstreeks op de TV, waarvan 1 tv net een paar maanden oud, HDMI kabels zoals bijgeleverd door KPN (wat overigens helemaal niet zo'n goede kabels zijn…. ik heb betere liggen maar goed)

Het is daadwerkelijk een issue met de software van de box…. en iemand met kennis van KPN moet zich er ook eens mee gaan bemoeien in plaats van een gebruiker (die geen problemen heeft, maar zijn oplossing werkt voor vele anderen niet) tips laten geven.


Begrijp me niet verkeerd Joop, het feit dat je wil helpen is super, maar hoe het bij jou werkt, werkt bij anderen niet…. jouw “oplossing”  is dus helemaal niet heilig helaas….. (was het maar zo'n feest!!)

Als het overigens niet aan de box lag….. waarom meld iedereen die dit issue heeft dan: “had ik bij de vorige KPN box niet”.
Ik heb het bij geen enkel apparaat in mijn huis….. behalve de nieuwe KPN box!

 

MAAR…… ik ga even een optisch kabeltje opsnorren en dan die eens aansluiten tussen de box en de HK AV-r. Dat kan makkelijk, want de KPN box ligt op de HK-r namelijk 😉 en daar kan ik zo bij. Ik kan per knopje op mijn AB van de HK aangeven welke beeld input en welke geluid input hierbij hoort.

Op die manier heb ik in ieder geval alles verder getest wat je adviseert (nogmaals joop, top dat jij wél tips probeert te geven, KPN doet helemaal niets….) waarbij het geluid NIET over HDMI gaat. Ik lees namelijk ook in verschillende topics dat er in de box een bekend issue zit in de HDMI handshake (die de oorzaak van dit probleem zou zijn 😉 overigens komt dit ook in zekere zin overeen met jouw uitleg en geboden oplossingen maar ook beeld wat niet altijd getoond wordt bij opstarten van de box, dat heb ik heel af en toe ook, maar dit is echt zelden) maar die sluit ik dan ook gelijk uit met deze test.

Ik ga me hier melden zodra ik dat gedaan heb, wellicht is dat wel een tijdelijke workaround tot KPN het handshake verhaal heeft opgelost in de software.
Bij mijn TV boven kan ik dat volgens mij ook doen, die heeft ook een optische ingang voor geluid evt (daar zit de box rechtstreeks op de TV)

(er is overigens een nieuwe firmware aangekondigd voor deze week als ik het goed begreep tussen vandaag en overmorgen, wellicht fixt die het?!?!)

 

als afsluiting van deze post wil ik Joop nogmaals bedanken voor zijn input…. hij is tenminste iemand die input geeft!


BadBert

Misschien heb je hier iets aan. ( en anderen ook)

Ik heb bij de instellingen van geluid de optie stereo gekozen. En wat denk je ik kan weer doorspoelen in opnames en als je stopt gelijk geluid en ook nog synchroon.

Ik heb het uit geprobeerd op een serieopname waarbij ik sinds mijn nieuwe box altijd problemen had met terug kijken van de opnames, maar nu niet meer.

Groetjes


@AKL13 dat is voor mij helaas geen optie…. ik heb een surround set, 5.1, ga geen stereo geluid gebruiken natuurlijk :)

ik moet de optische kabel nog proberen, nog geen tijd voor gehad.


@BadBert Ik heb hier geen oplossing voor. Ik stuur dit topic wel door naar de ontwikkelaars van het tv platform.  Hopelijk heb je in de tussentijd iets aan die optische kabel. 


Ik bedoel de geluids instellingen van de kpnbox. Het geluid van mijn homecinema staat op dolby surround.

 


Ik bedoel de geluids instellingen van de kpnbox. Het geluid van mijn homecinema staat op dolby surround.

 

Dat snap ik! Maar als ik de box op stereo zet, komt er ook geen surround sound van de box (tv, opnames, films huren) als ik die gebruik, dus daarom is dat voor mij geen optie. Want dan zal de home cinema alleen stereo afspelen voor de box.


ik kan mijn optische kabeltje niet meer vinden…. verdorie…. dat wordt een nieuwe aanschaffen om te testen of dit helpt.

Ondertussen is de update binnen, deze lost het probleem helaas niet op.


Het lijkt na de update zelfs erger te zijn… ook na zappen bij live TV kijken komt het nu vaker voor dan eerst.

 

Ik ga maar eens een nieuw optisch kabeltje kopen om die er tussen te zetten, kijken of dat helpt of niet.
Zal proberen dat deze week even te regelen en te testen.


Heb gisteren even een optisch kabeltje gehaald en alles nu zo aangesloten:

Box → Optisch → AVR → HDMI → TV

Daarna de instellingen in de box aangepast (optisch had ik uit gezet), in de AVR (harman kardon) voor deze bron het geluid niet meer via HDMI pakken maar via optisch, en daarna de hele avond gekeken naar de TV, zowel live als opnames.


Gisteren geen problemen ondervonden met het geluid, niet wegvallen en niet wegblijven na zappen o.i.d.

gaan natuurlijk nog verder testen, want na 1 avond ga ik niet gelijk roepen dat het opgelost is….. ;)

Viel me op dat het geluid ook veel korter weg is bij zappen / doorspoelen t.o.v geluid via HDMI.

Hoewel het natuurlijk onzin is dat je een extra kabel moet gaan kopen om alles werkend te krijgen, en KPN hier dus echt wat aan moet doen….. hoop ik dat het hiermee is opgelost.

Op de TV boven heb ik het geluid geforceerd naar stereo via de instellingen van de box. Op die manier hebben we ook geen uitval boven en daar hebben we alleen TV speakers dus geen surround of wat dan ook… daar is dat dus op deze manier prima.


Ik heb al sinds jaar een dag mijn home cinema set met een optische kabel aangesloten op de TV ontvanger. De reden voor ons om dat zo te doen is dat we daarmee radio kunnen luisteren zonder dat de televisie aan hoeft te staan.

De TV ontvanger is daarbij uiteraard ook met een hdmi kabel op de televisie aangesloten en daarnaast is de home cinema set ook met een hdmi kabel op de hdmi arc poort van de televisie aangesloten.

Op de TV is ingesteld dat het geluid door de home cinema set verzorgd zal worden en daarmee zijn de interne speakers automatisch uitgeschakeld.


Ik heb al sinds jaar een dag mijn home cinema set met een optische kabel aangesloten op de TV ontvanger. De reden voor ons om dat zo te doen is dat we daarmee radio kunnen luisteren zonder dat de televisie aan hoeft te staan.

De TV ontvanger is daarbij uiteraard ook met een hdmi kabel op de televisie aangesloten en daarnaast is de home cinema set ook met een hdmi kabel op de hdmi arc poort van de televisie aangesloten.

Op de TV is ingesteld dat het geluid door de home cinema set verzorgd zal worden en daarmee zijn de interne speakers automatisch uitgeschakeld.

Dat snap ik, maar dan heb je een home cinema set die geen HDMI switch heeft en dus geen HDMI beeld doorstuurt en puur geluid afspeelt?

Bij ons is sinds jaar en dag alles op de home cinema set aangesloten….. maar dit is een AVR (een audio/video receiver)

Hierin zit dus een HDMI switch als het ware.
Ik heb een x aantal bronnen die ik kan instellen, daarbij kan ik zeggen waar het beeld vandaan moet komen, en het geluid. Met 1 druk op de knop selecteert hij de juiste inputs, en geeft het beeld door naar de HDMI out, geluid niet, dat stuurt hij niet door en speelt hij zelf af. (uit mijn TV komt dus nooit geluid)


Op deze manier gaat er 1 hdmi kabel naar mijn TV. Het beeld gaat dus via de HDMI naar de tv, geluid komt via mijn speakers van de AVR. Ik kan dus ook de tv gewoon uitzetten en radio (of een TV zender met muziek) luisteren zonder de tv aan te hebben maar wel gebruik makend van o.a. de KPN tv box.

Ik heb dit met een reden zo, omdat ik best een aantal verschillende HDMI bronnen heb (kpn box, multimedia speler, spelcomputer, chromecast (ja we hebben een losse, heeft ook een reden) en nog een 2e spelcomputer), en geen hele bundel kabels naar de TV wilde hebben, ook heb ik geen tv met een hoop HDMI poorten. via ARC aansluiten is dus geen optie en ook icm de hardware die ik heb een “rare” optie ;)

Iedere bron zit dus met 1 kabel aangesloten op mijn AVR.
Waarom meer kabels trekken / aansluiten als je de componenten en techniek hebt om het met 1 simpele kabel te doen??

om de verduidelijken, nu zit mijn KPN box dus met HDMI aangesloten op de AVR (voor het beeld)
EN met een optische kabel (voor het geluid)
Al mijn andere apparaten (en de vorige KPN box ook trouwens) zaten alleen met HDMI aangesloten op de AVR (en dan kan ik dus nog steeds alleen geluid afspelen en TV uitlaten). Maar dat lijkt dus met de nieuwe box niet goed te gaan en ik ben dus nu genoodzaakt dit op de hierboven genoemde manier aan te sluiten.


Na wat meer dagen testen kan ik zeggen dat de optische kabel op zich een tijdelijke oplossing is.
Liever heb ik alles gewoon via HDMI natuurlijk.

 

wat ik nog wel blijf houden, ook na de laatste update, is dat het geluid hapert op verschillende zenders (o.a. StarChannel).
Soms 1 keer per uur bij wijze van, soms meerdere keren in een minuut, dat is wel erg storend en had gehoopt dat het gefixt zou zijn…. helaas.


Reageer