Skip to main content

Na de laatste update deze week heb ik geen geluid meer op de box via Bluetooth. Ook andere geluidsbron proberen te koppelen, maar lukt helemaal niet. Is er iets veranderd in laatste update mbt Bluetooth?

Inderdaad, maar ik had hier al eerder last van (na update 150).

Toen nog bij een beperkt aantal zenders, en daar ook melding van gemaakt ( klik )

Maar sinds deze update nergens meer geluid via Bluetooth! (behalve live (in multicast dus)).

De enige manier om wel nog geluid te krijgen bij opnames, is speaker uitzetten, opname starten, speaker weer aan, en zolang ik niks doe gaat het goed. Maar zodra je even een stukje pauzeert of teruggaat is het geluid weer weg.

Graag een oplossing hiervoor, want dit is een enorme achteruitgang!


Ik heb geen probleem met BT-Headphones (Edifier, Yamaha, Senheiser), noch met multicast noch met unicast, noch met tv-zenders noch met radio-zenders. Dus @Weerd12 en @Dofir probeer in apps instelling de caches van Bluetooth te leeg te maken en starten de ontvangers opnieuw.


Ik kan dit inderdaad reproduceren met een JBL Flip 6 bluetooth luidspreker, bij unicast. Volgens mij is dat ding mono (specs), maar het heeft eerder prima gewerkt. Hetzelfde probleem ongeacht of geluid op “Automatisch” of “Stereo” staat.

Hetzelfde als die TV+ Box altijd unicast gebruikt, ook voor Live kijken. Dus als unicast en de bluetooth speaker al actief zijn bij het aanzetten (niet-eco stand) van de TV+ Box. In dat geval daarna ook geen geluid via HDMI (de televisie) als ik de bluetooth speaker na opstarten uitzet. De volumeregeling die via de TV+ Box loopt (dus Bedien je tv met de KPN afstandsbediening ingesteld op “uit”) laat dan keurig zien dat het geluid niet meer via bluetooth maar via HDMI loopt, maar evengoed dus geen geluid. Even pauzeren of naar andere zender geeft dan alsnog geluid via HDMI. En daarna ook via de bluetooth speaker als je die weer aanzet. Maar zoals @Dofir al schreef: totdat je pauzeert of naar een andere zender gaat. En ook geen geluid als ik de bluetooth speaker weer aanzet als ik niet eerst pauzeer of naar een andere zender ga om eerst geluid via HDMI te krijgen.

 

probeer in apps instelling de caches van Bluetooth te leeg te maken en starten de ontvangers opnieuw.

Ik weet niet of ik de goede caches gevonden heb. Bij Instellingen » Apparaat » Apps » Alle apps bekijken » Systeem-apps weergeven » Bluetooth, helpen “Cachegeheugen wissen” en “Gegevens wissen” in ieder geval niet. (Na dat laatste is trouwens ook je afstandsbediening tijdelijk onrbuikbaar maar dat lost zich vanzelf weer op.)

Maar ik ben geneigd te denken dat het ook niet aan bluetooth ligt. Het werkt immers prima met multicast, en met de trucs van Dofir ook tijdelijk via unicast? En geluid via HDMI werkt dus ook niet altijd na uitzetten van de speaker.

Opnieuw koppelen, herstarten, of de spanning eraf helpen trouwens ook niet.

Voor verder onderzoek jammer dat je niet kunt zien wat de TV+ Box op enig moment precies voor bitrate, beeldformaat en geluidsformaat gebruikt (behalve LIVE vs Live), mocht dat er iets mee te maken hebben.


Dank @Arjan van B voor het testen en reproduceren. Zoals je het gedrag via de TV met HDMI beschrijft ging/gaat het bij mij inderdaad ook.

De reden dat ik de speaker gebruik is dat de combinatie van mijn TV en het TV+ kastje geen fijne combinatie zijn. Het geluid (via de speakers van de TV) gaat dan afwisselend harder en zachter. Dat ligt aan de TV, want een andere TV heeft daar geen last van. BT-speaker was dus een prima workaround, tot nu toe.

Vandaag nog wel geprobeerd om die speaker direct met een audio-kabeltje aan de TV te koppelen, maar toen was het afwisselend hard en zacht gaan nog vele malen erger. Geen optie dus.

Hopelijk wordt bij de volgende update de oude situatie weer hersteld.


Dank @Arjan van B , voor het aangeven waar te zoeken. Ik kon het leegmaken van cache aanvankelijk niet in de settings vinden. Na leegmaken nog steeds geen geluid, zelfs na gedwongen stoppen van bluetooth en herstart geen verbetering. De koppeling wordt wel steeds keurig tot stand gebracht via bluetooth, maar geen geluid op live tv, noch opnames. Opvallend genoeg wel via andere apps (Netflix/Youtube/NPO start). Dus probleem  lijkt volgens mij te zitten in KPN tv+ app. Eerder had ik al problemen met geluid van NPO1, maar na aanpassen naar unicast(? of multicast, weet het al niet meer), was dat opgelost. Ik hoop dat KPN spoedig met oplossing komt, na 3 maanden klant te zijn, heb ik al diverse “problemen” ervaren. Mijn aanvankelijke enthousiasme is inmiddels behoorlijk getemperd. Wel dank aan ieder die meedenkt, maar denk dat KPN actie moet ondernemen.

Tevens nog een opmerking: vanwege de Chromecast functie heb ik de tv kast ook opgenomen in mijn Google Home omgeving. Normaal gesproken kun je dan geluid ook op andere geluidsboxen streamen, maar met de KPN tv+ kast lukt dat ook niet. Ik ben geen expert op dat gebied, dus kan zijn dat ik iets verkeerd doe.

 


maar geen geluid op live tv, noch opnames.

Dan denk ik dat je voor live kijken ook unicast gebruikt. Ja, dat is soms nodig voor andere problemen. (En unicast wordt hoe dan ook gebruikt bij terugkijken, en ook voor live kijken bij sommige zenders, en misschien soms ook als je verbinding slecht is of de servers een probleem hebben?) Maar in multicast lijkt het probleem niet op te treden?

Dus als je bij live kijken bluetooth wilt, dan misschien toch weer instellen op multicast, totdat de bug gefixt is?

 

Opvallend genoeg wel geluid] via andere apps (Netflix/Youtube/NPO start). Dus probleem  lijkt volgens mij te zitten in KPN tv+ app.

Inderdaad.


Ik had al wel eerder een melding gezien dat de Disney+ app niet werkt met bluetooth, maar dit is nieuw voor me. 

Dank voor het troubleshooten, allen, wordt erg gewaardeerd!

 

@Weerd12, kun jij aangeven welke bluetooth speaker jij gebruikt? En @Dofir, voor jou dezelfde vraag, dit zag ik in je eigen topic ook niet direct terug.


@Erik van KPN Het is in ieder geval een bug met BT Speakers of in combinatie met een merk. Ik heb allemaal Stereo BT Headphones en geen van allen hebben problemen met geluiden, noch in multicast nog in unicast


@Erik van KPN 

De BT-speaker is een Fresh 'n Rebel, type Rockbox Pebble.

De BT-oortjes die exact hetzelfde gedrag vertonen: Avalue AE02

 

@TDN De speaker is inderdaad mono, maar de oortjes zijn stereo en doen het ook niet, in reactie op je suggestie dat het misschien aan het mono zijn kan liggen.


Ik had al wel eerder een melding gezien dat de Disney+ app niet werkt met bluetooth, maar dit is nieuw voor me. 

Dank voor het troubleshooten, allen, wordt erg gewaardeerd!

 

@Weerd12, kun jij aangeven welke bluetooth speaker jij gebruikt? En @Dofir, voor jou dezelfde vraag, dit zag ik in je eigen topic ook niet direct terug.

@Erik van KPN, Ik heb verschillende speakers geprobeerd, standaard gebruik(te) ik een Google Nesthub via bluetooth, daarnaast een JBL flip geprobeerd (die geen verbinding kon maken) en tenslotte een Citation 200, wel verbonden maar geen geluid. Nu begint het ingewikkeld voor mij te worden, want in unicast mode (gekozen vanwege eerdere problemen met geluid via tv van 1 zender:NPO1) werkten ruwweg de eerste 20 zenders niet met geluid, enkele zenders tussen 20 en 33 wel weer en vanaf 33 deden ze het bijna allemaal via BT in unicast mode. Omgezet naar multicast deden alle zenders (live) het weer via BT. Echter de opnames hebben geen geluid via BT. Vandaag enkele tests gedaan en weer meeste zenders na opname zonder geluid, behalve zenders als MTV, HGTV, ST*R en History. Een zender als Haagse politiek van NPO heeft dan weer geen geluid via BT. Alle zenders wel geluid zonder BT, dus geluid via tv. Opname van gisteravond ‘Andere tijden sport’ heeft geen geluid via BT, wel via tv. Brengt mij tevens op wishlist item, is het mogelijk te switchen tussen geluid tv en BT? Nu moet je steeds BT ontkoppelen voor tv geluid en weer opnieuw koppelen. Ook wanneer je wilt wisselen, indien je dat zou willen, tussen speaker(s) en/of headset.

Als laatste opnieuw het punt dat hoewel mijn tv+ box in mijn Google Home omgeving staat, ik  niet in staat ben om geluid via Google Home het geluid via andere speaker kan spelen. Heeft iemand daar verstand van?


@Dofir @Weerd12 Ik heb mijn audio instelling op passthrough omdat ik niet wil dat de TV+box de geluiden converteren. Bij inschakelen van BT-headphones springt de geluiden automatisch op stereo, bij los koppelen weer automatisch op DD5.1 Misschien zullen jullie deze instelling proberen?


Bij inschakelen van BT-headphones springt de geluiden automatisch op stereo, bij los koppelen weer automatisch op DD5.1

Is dat iets dat je ergens in de TV+ Box kunt zien?


@Arjan van B Mijn TV+ontvanger is aangesloten via HDMI op de hifi-receiver, de receiver laat informatie over het geluid zien (format, bitrate)


@Dofir @Weerd12 Ik heb mijn audio instelling op passthrough omdat ik niet wil dat de TV+box de geluiden converteren. Bij inschakelen van BT-headphones springt de geluiden automatisch op stereo, bij los koppelen weer automatisch op DD5.1 Misschien zullen jullie deze instelling proberen?

Sorry voor late reactie. Ik ben de draad een beetje kwijt. Wel geluid bij live via BT, maar niet bij opnames in multicast mode. Terugkijken in unicast mode ook geen geluid via BT. Beide opties werken ook niet met passthrough. Ik heb het KPN kastje opgegeven. Met KPN tv+ app op mijn Chromecast, heb ik geluid via BT bij zowel live als opname. En ik kan meerdere speakers gebruiken, die blijven opgeslagen zonder ze los te koppelen. Ik hoor wel weer wanneer problemen met kpn kastje zijn opgelost.

Bedankt voor mee-denken/-testen.


maar niet bij opnames in multicast mode. Terugkijken in unicast mode ook geen geluid via BT.

Multicast is altijd live, zodra je ook maar iets “terug in de tijd” doet, is (wordt) het unicast.

Even pauzeren en verder kijken (ook al is het maar een paar seconden)  is unicast.

Terugkijken en opnames derhalve ook.

Ik heb het KPN kastje opgegeven. Met KPN tv+ app op mijn Chromecast, heb ik geluid via BT bij zowel live als opname. En ik kan meerdere speakers gebruiken, die blijven opgeslagen zonder ze los te koppelen. Ik hoor wel weer wanneer problemen met kpn kastje zijn opgelost.

Het kastje zelf heb ik niet opgegeven, maar heb wel maar weer mijn oude receiver met boxen aangesloten (optisch). Tot het is opgelost.


Dank voor alle aanvullende antwoorden! Het probleem zit hem in niet automatisch omschakelen van Dolby naar Stereo. In de komende update voor de TV+ Box hebben we hier een oplossing voor. Ik kom er nog even op terug hier zodra we daar een Product Update voor hebben.


De oplossing hiervoor zit in deze update:

 

Latere toevoeging: met een verbetering in de oplossing in deze update:

 


Dank @Erik van KPN en de ontwikkelaars voor het snel oppakken en oplossen van dit probleem!


De oplossing hiervoor zit in deze update:

 

Dank @Erik van KPN voor het snelle handelen, echter heb ik nog geen geluid via BT bij opnames of terugkijken (via KPN tv+ kastje).Wel zit er nu een synchronisatie tussen alle vormen van kijken, KPN tv+ kastje, app op Chromecast en app op iPad. Waarvoor dank, nu kan ik op elk willekeurig apparaat verder kijken waar ik gebleven was. Aangezien Chromecast goed werkt met BT geluid, is dat prima alternatief.

Dank voor support.


@Weerd12 , ik neem aan dat jij hem ook vanaf 11 juni kunt verwachten.

Niet eerder, tenzij je in de preselectie zit:

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 6 juni
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 11-13 juni

Heb je hem na 13 juni nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Informatie > KPN TV+ app


@Weerd12 , ik neem aan dat jij hem ook vanaf 11 juni kunt verwachten.

Niet eerder, tenzij je in de preselectie zit:

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 6 juni
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 11-13 juni

Heb je hem na 13 juni nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Informatie > KPN TV+ app

 

Ik  had gisteren wel een update, heb niet naar versie nummer gekeken. Maar houd het in de gaten. Het feit dat synchronisatie wel werkt nu, lijkt dit laatste update.

Ben er twee weken niet, dus daarna kijk ik weer.


Ik  had gisteren wel een update, heb niet naar versie nummer gekeken. Maar houd het in de gaten. Het feit dat synchronisatie wel werkt nu, lijkt dit laatste update.

Ben er twee weken niet, dus daarna kijk ik weer.

Ik denk dat dit de update naar 1.154.1 was, die had zijn definitieve uitrol van 4 t/m 6 juni.

En dat je inderdaad de update met de oplossing dan in de periode 11-13 juni gaat krijgen.


Het gaat hard met de nieuwe versies, zojuist gekeken en heb nieuwste versie (1.155.3).

Echter BT probleem met geluid opnames naar speaker is (nog) niet opgelost.

Zoals gemeld werkt het wel met app op Chromecast, dus niet echt probleem, meld het alleen.


Sorry, kwam er net pas achter dat er informatie achter de update versie staat. Nu zie ik inderdaad extra icoon om te schakelen van dolby naar stereo. En dat werkt prima! Fantastisch en geweldig bedankt voor oplossen.


Sinds de update naar 1.160.2 van augustus 2024 gaat het als vanouds weer vanzelf, zonder extra icoontje om het handmatig aan of uit te zetten:

Bluetooth audio apparatuur

Het kon voorkomen, bij het aansluiten van bluetooth audio apparatuur, dat er geen geluid was bij kijken via unicast. Hiervoor hebben we in de update naar 1.155.3 een oplossing ingevoerd. Je kreeg dan in de informatiebalk de optie om stereo aan te zetten. Hierna deed het geluid het weer. In deze update verbeteren we die oplossing. Stereo wordt nu automatisch aangezet zodra je de bluetooth audio apparatuur aansluit. Je hoeft dit dan niet meer handmatig aan te passen.


Reageer