Skip to main content
Vraag

Geen goed geluid vanaf mijn TV ontvanger via toslink

• November 28, 2025
  • 28 reacties
  • 171 keer bekeken

Heb nu al tijden dat het geluid uit de ontvanger via een toslink aansluiting naar mij streamer gewoon nauwelijks werkt , krijg heel zacht op de achtergrond een beetje geluid maar dat is het dat ook. Volgens mij is dit na jaren nog steeds niet opgelost .

28 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 28, 2025

Wat bedoel je met naar je “streamer". Zo kan ik Toslink niet plaatsen.

Wel naar een soundbar of versterker.

• Auteur
  • Topper
  • November 28, 2025

Wat bedoel je met naar je “streamer". Zo kan ik Toslink niet plaatsen.

Wel naar een soundbar of versterker.

Ik neem toch aan dat je weet wat een streamer is ? , Cambridge Audio cxn100 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 28, 2025

Geen idee. Zegt me niets. 

Bij streamer ken ik een apparaatje wat apps bevat en die streamt. 

Optisch audio heeft niks met streamen te maken. Wel bijvoorbeeld internet-radio.

Jouw apparaat lijkt mij ook gewoon een versterker. Dus als je die op de optische ingang zet blijft het zacht geluid?

Hoe is het volume via de televisie zelf als je een radiozender aan hebt?

Niemand heeft tot op heden zacht geluid via Toslink gemeld. Je bent hier de enige. 

• Auteur
  • Topper
  • November 28, 2025

Geen idee. Zegt me niets. 

Bij streamer ken ik een apparaatje wat apps bevat en die streamt. 

Optisch audio heeft niks met streamen te maken. Wel bijvoorbeeld internet-radio.

Jouw apparaat lijkt mij ook gewoon een versterker. Dus als je die op de optische ingang zet blijft het zacht geluid?

Hoe is het volume via de televisie zelf als je een radiozender aan hebt?

Niemand heeft tot op heden zacht geluid via Toslink gemeld. Je bent hier de enige. 

Als de website even bezoekt van CA dan kan je zien wat het is , bevat inderdaad apps maar ook internet radio , je kan hem als voorversterker gebruiken en heeft verschillende ingangen zoals toslink. De kpn ontvanger heeft maar 1 audio uitgang en dat is toslink , meer keuze is er niet. Komt nauwelijks geluid uit.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 28, 2025

Komt nauwelijks geluid uit.

Die ervaring heb ik, en vele andere, niet. Ik vind het zelfs best hard. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 28, 2025

Beste ​@blom ik weet niet welk merk en type tv-decoder je in bruikleen hebt van KPN, maar de digitale uitgang van mijn DW7022 werkt perfect, aan de andere kant is een eenvoudige Soundbar van Samsung aangesloten en ik gebruik deze opstelling om radio te luisteren zonder de tv aan te hoeven hebben.

Heb je de tv-decoder al eens een fabrieks-reset gegeven, dat helpt vaak.

De voorversterkerfunctie lijkt me in dit geval niet nodig, wordt meestal gebruikt bij bepaalde typen draaitafels oftewel platenspelers.

Het is een mooi apparaat om te zien, dat je noemt, wel heel erg prijzig ik ik zou niet weten wat ik er mee zou moeten doen c.q. wat het apparaat kan.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 28, 2025

Er zijn duizenden apparaten.

Dus niemand kent alle apparaten.

Cambridge Audio cxn100

Lijkt mij een versterker met vele functies (wel erg duur).

Dus wat bedoel je met streamer?

Ik ga ervan uit dat je de Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box) hebt als KPN tv ontvanger.

Kijk bij de instellingen of Toslink aan staat en of alles goed staat.

En inderdaad werkt de toslink bij alle KPN tv ontvangers goed, zover ik weet.

Je hebt er al jaren last van begrijp ik.

Misschien ligt het aan de toslink kabel (fiber audio kabel).

Misschien zijn de connectoren vuil (kan op de kabel maar ook in jouw Cambridge zitten.

Ook kan de toslink converter in jouw Cambridge defect zijn.

• Auteur
  • Topper
  • November 28, 2025

Beste ​@blom ik weet niet welk merk en type tv-decoder je in bruikleen hebt van KPN, maar de digitale uitgang van mijn DW7022 werkt perfect, aan de andere kant is een eenvoudige Soundbar van Samsung aangesloten en ik gebruik deze opstelling om radio te luisteren zonder de tv aan te hoeven hebben.

Heb je de tv-decoder al eens een fabrieks-reset gegeven, dat helpt vaak.

De voorversterkerfunctie lijkt me in dit geval niet nodig, wordt meestal gebruikt bij bepaalde typen draaitafels oftewel platenspelers.

Het is een mooi apparaat om te zien, dat je noemt, wel heel erg prijzig ik ik zou niet weten wat ik er mee zou moeten doen c.q. wat het apparaat kan.

Ik heb dezelfde decoder , ik heb er 2 en heb ze al omgewisseld maar geen verandering. Ik heb hem al diverse keren gereset omdat hij wel een in de opstart blijft hangen . Ik gebruik de CA ook niet als voorversterker maar puur voor internetradio of muziek afspelen via een externe drive .

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 28, 2025

@blom 

Als ik het zo leest bij je laatste reactie, zit het probleem in jouw Cambridge.

• Auteur
  • Topper
  • November 28, 2025

Er zijn duizenden apparaten.

Dus niemand kent alle apparaten.

Cambridge Audio cxn100

Lijkt mij een versterker met vele functies (wel erg duur).

Dus wat bedoel je met streamer?

Ik ga ervan uit dat je de Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box) hebt als KPN tv ontvanger.

Kijk bij de instellingen of Toslink aan staat en of alles goed staat.

Je hebt er al jaren last van begrijp ik.

Misschien ligt het aan de toslink kabel (fiber audio kabel).

Misschien zijn de connectoren vuil (kan op de kabel maar ook in jouw Cambridge zitten.

Ook kan de toslink converter in jouw Cambridge defect zijn.

Het is geen versterker , het is gewoon een muziek streamer waar je streaming apps mee kan gebruiken of internetradio of via een externe usb drive muziek kan afspelen. Toslink staat aan anders zou ik helemaal geen geluid krijgen . Toslink kabel is nieuw en was vrij prijzig . De Cambridge is vrij nieuw en de toslink aansluiting is altijd voorzien van een kapje indien niet in gebruik. De vorige Cambridge die ik had deed exact hetzelfde .

• Auteur
  • Topper
  • November 28, 2025

@blom 

Apparaat is vrij nieuw , als ik een cd transport aansluit werkt toslink prima .

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 28, 2025

@blom 

Mooi, maar dat zegt niets (helaas).

Heb je al gekeken of de Toslink in de Sagemcom DIW7022 aan staat en heb je volume op maximaal staan?

Zie ook hier.

• Auteur
  • Topper
  • November 28, 2025

@blom 

Mooi, maar dat zegt niets (helaas).

Heb je al gekeken of de Toslink in de Sagemcom DIW7022 aan staat en heb je volume op maximaal staan?

Zie ook hier.

Het zegt zoveel dat de toslink dus werkt anders zou het cd transport ook geen of weinig geluid leveren. Toslink staat aan , volume instelling kan ik niet vinden 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 28, 2025

Pak de KPN ab.

Houd de Google toets (knop met 3 kleurtjes erop) ingedrukt en zeg hardop      Volume maximaal

Er is ook een instelling, maar dit gaat het snelst.

• Auteur
  • Topper
  • November 28, 2025

Pak de KPN ab.

Houd de Google toets (knop met 3 kleurtjes erop) ingedrukt en zeg hardop      Volume maximaal

Er is ook een instelling, maar dit gaat het snelst.

Gedaan , scheelt iets maar nog erg zacht , moet de versterker erg hard zetten voor een beetje normaal geluid .

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 29, 2025

Mijn versterker staat zo'n beetje tussen 35 en 50 (/100). Afhankelijk van de zender. Niet alle zenders zijn ook onderling gelijk. Radiozenders zijn ook sowieso weer harder dan tv zenders.

• Auteur
  • Topper
  • November 29, 2025

Mijn versterker staat zo'n beetje tussen 35 en 50 (/100). Afhankelijk van de zender. Niet alle zenders zijn ook onderling gelijk. Radiozenders zijn ook sowieso weer harder dan tv zenders.

Ik heb met de vorige generatie ontvangers nooit dit soort problemen gehad , dit is ook niet de eerste keer , er staan of stonden een jaar geleden genoeg berichten op het forum over hetzelfde probleem. Misschien als je een AV versterker hebt en via hdmi speelt dat het goed gaat maar ik ben een `stereo` persoon en heb helemaal niks met tig kanalen geluid .

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • November 29, 2025

krijg heel zacht op de achtergrond een beetje geluid maar dat is het dat ook […] moet de versterker erg hard zetten voor een beetje normaal geluid

Je hebt dus wel volledig geluid? Zo niet: gebruikt de TV+ Box misschien een audioformaat dat jouw apparaat niet ondersteunt, of waarvoor je niet alle benodigde luidsprekers aangesloten hebt?

Standaard staat de TV+ Box op Stereo, dus als je dat niet veranderd hebt dan kan dat het probleem niet zijn. Zie “Audiokwaliteit” in de geluidsinstellingen.

• Auteur
  • Topper
  • November 29, 2025

krijg heel zacht op de achtergrond een beetje geluid maar dat is het dat ook […] moet de versterker erg hard zetten voor een beetje normaal geluid

Je hebt dus wel volledig geluid? Zo niet: gebruikt de TV+ Box misschien een audioformaat dat jouw apparaat niet ondersteunt, of waarvoor je niet alle benodigde luidsprekers aangesloten hebt?

Standaard staat de TV+ Box op Stereo, dus als je dat niet veranderd hebt dan kan dat het probleem niet zijn. Zie “Audiokwaliteit” in de geluidsinstellingen.

Staat inderdaad op stereo , ik heb geen AV versterker dus 2 speakers is dan de norm. ( twee kanalen )

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 29, 2025

Staat de audio uitvoer van de kpn box wel op pcm stereo?

》 》 Gebruik je het alleen voor radio dan kan passthrough ook.

• Auteur
  • Topper
  • November 29, 2025

Staat de audio uitvoer van de kpn box wel op pcm stereo?

》 》 Gebruik je het alleen voor radio dan kan passthrough ook.

Jazeker , alles al na gegaan .

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@blom, je hebt al een aantal suggesties gekregen en al dingen geprobeerd, maar nog zonder grote verbetering begrijp ik. Welke dingen heb je precies geprobeerd? Je zegt dat je alles hebt nagegaan, maar wij zien niet wat jij ziet. We weten alleen wat jij vertelt. Om mee te kunnen denken helpt het als we zoveel mogelijk informatie hebben. Hoe meer je kunt vertellen, hoe meer je iedereen helpt om jou te kunnen helpen. Als je het makkelijker vindt om het telefonisch uit te leggen kan dat ook, daarvoor kan je een terugbelafspraak maken via onze site.

In de Kennisbank hebben we ook een artikel die meerdere tips geeft voor geluidsinstellingen, die kan je hierbij mogelijk ook helpen: 

• Auteur
  • Topper
  • December 1, 2025

Hoi ​@blom, je hebt al een aantal suggesties gekregen en al dingen geprobeerd, maar nog zonder grote verbetering begrijp ik. Welke dingen heb je precies geprobeerd? Je zegt dat je alles hebt nagegaan, maar wij zien niet wat jij ziet. We weten alleen wat jij vertelt. Om mee te kunnen denken helpt het als we zoveel mogelijk informatie hebben. Hoe meer je kunt vertellen, hoe meer je iedereen helpt om jou te kunnen helpen. Als je het makkelijker vindt om het telefonisch uit te leggen kan dat ook, daarvoor kan je een terugbelafspraak maken via onze site.

In de Kennisbank hebben we ook een artikel die meerdere tips geeft voor geluidsinstellingen, die kan je hierbij mogelijk ook helpen: 

Ik heb alle instellingen nagelopen en geprobeerd , ontvanger aangesloten via toslink naar netwerkspeler , geluid is heel erg zacht. De tv via bluetooth aangesloten op de netwerkspeler , geluid beter qua kwaliteit maar nog steeds zacht. Ik heb in het verleden , met een vorige ontvanger , ook deze aansluiting gemaakt en dat werkte goed. Ik heb 2 ontvangers en deze uitgewisseld maar geen verbetering , het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is een toslink vanaf de tv naar de netwerkspeler omdat ik geen kabel heb die lang genoeg is en ik de tv van de muur moet halen .

Jasper van KPN
Moderator

Welke instellingen heb je precies geprobeerd? Wat was het resultaat van elke instelling, zat er verschil tussen? Zoals gezegd weten we het alleen als je het vertelt.

Heeft de Cambridge zelf ook audio instellingen? Het kan zijn dat die ook anders moet worden ingesteld om het goed te ontvangen.

• Auteur
  • Topper
  • December 2, 2025

Welke instellingen heb je precies geprobeerd? Wat was het resultaat van elke instelling, zat er verschil tussen? Zoals gezegd weten we het alleen als je het vertelt.

Heeft de Cambridge zelf ook audio instellingen? Het kan zijn dat die ook anders moet worden ingesteld om het goed te ontvangen.

Audio kwaliteit op Stereo , PCM

Geavanceerde geluidsinstellingen , Optische uitgang , S/PDIF

Volume maximaal geroepen via afstandsbediening.

Cambridge heeft geen andere instellingen voor optisch , geeft alleen 48.0kHZ PCM aan , is ook niet vreemd want een digitaal signaal veranderd ook niet qua volume .