Skip to main content
Beantwoord

Geen HD+ beeld met kabel en via wifi

• December 28, 2025
  • 15 reacties
  • 176 keer bekeken

Goedendag,

Na het overstappen van ziggo, nu 1,5 week goed scherp beeld gehad met HD+. Ik was er echt heel blij mee. Echter lijkt het alsof ik nu 720p heb. Het beeld is niet scherp meer. Toen ik gister van kabel naar wifi ging en toen weer naar de kabel had ik weer even scherp beeld. Maar na wat heen en weer zappen was het weer weg helaas. 

Ik heb alles gereset en opnieuw opgestart. Het lijkt wel of het HD+ signaal vanuit kpn niet meer door wil komen. 

Ontvanger met kabel en via wifi getest. Maar heeft niet geholpen. 

is het mogelijk dat jullie iets goed kunnen zetten bij kpn? (beste mogelijk beeld staat aangevinkt.)

Het zit hem ook niet in HDR of resolutie stukje. 
Bij een Speedtest haal ik 500mb/s down en up. 

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@StephanL85, wat fijn om te lezen dat alles weer goed werkt door IPv6 weer aan te zetten. Dank ook aan de community voor de geboden hulp.

Update: 

Het is ontstaan na een update van de router. Ik heb ingelogd op de router en zag dat de ip6v uit stond. 

Voor nu lijkt het probleem opgelost.  Ik had ook last met streaming diensten dat het beeld niet goed was. Dat lijkt nu ook weg. 

Een toevoeging voor andere meelezers, IPv6 zet je als volgt aan: 

1.  Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  2. Ga naar Internetverbinding en daarna naar IPv6
  3. Zet daaar IPv6 aan en wacht even tot de instellingen zijn opgeslagen

Dankjewel voor de terugkoppeling hier en een fijne jaarwisseling gewenst!

15 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 28, 2025

Beste ​@StephanL85 misschien staat de tv-decoder op unicast i.p.v. multicast, kijk daar eens naar binnen de decoder.

• Auteur
  • Topper
  • December 28, 2025

Hij staat op multicast.. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 28, 2025

En ook op "beste kwaliteit"?

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 28, 2025

Staat ook “automatisch beste kwaliteit” aan?

• Auteur
  • Topper
  • December 28, 2025

Ja staat ook aan 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 28, 2025

Beeld resolutie? Op 4k2k 50Hz (vast gekozen indien 4k/UHD televisie). Of op automatisch? Deze beveel ik minder aan. 

• Auteur
  • Topper
  • December 29, 2025

Heb ik ook op andere resoluties geprobeerd. Lijkt alsof hij niet wil overschakelen naar het “15mb/s” signaal. En op 7 mb/s blijft hangen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 29, 2025

Maar hoe weet je dat dan? Ik zie het verschil al nauwelijks. En zowel multicast als multicast + beste kwaliteit wordt aangegeven met LIVE.

Beste kwaliteit, 14,2 Mbps, is er alleen LIVE en alleen bij 1 - 11, 14, 19 en 51.

Al het overige, en die zenders niet live, is unicast (als je rechtstreeks kijkt Live) en 7,2 Mbps 

14 en sport uitgezonderd. 

• Auteur
  • Topper
  • December 29, 2025

Van de week liep het beeld “smooth”. Nu stottert hij lichtjes bij snelle beelden. En dat komt niet door de 50hz instellingen resolutie. Dat heb ik al geprobeerd. Bij sommige beelden zie ik ook duidelijk dat het niet scherp is. Blokkerig. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 29, 2025

Oh, dat. Ik heb dat zo eens in de 3 à 4 weken. Met een herstart is het weer een maand en soms langer weg.

Dat 'gehakkel' heb ik dan met pannen van de camera. Ongeacht wat ik kijk.

Voor de moderator die hier nog komt. Misschien kan het team hier eens naar 'kijken'.

• Auteur
  • Topper
  • December 30, 2025

Update: 

Het is ontstaan na een update van de router. Ik heb ingelogd op de router en zag dat de ip6v uit stond. 

Voor nu lijkt het probleem opgelost.  Ik had ook last met streaming diensten dat het beeld niet goed was. Dat lijkt nu ook weg. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 30, 2025

Je hebt IPv6 aan gezet, neem ik aan. 

Fijn dat het nu weer werkt. 

• Auteur
  • Topper
  • December 30, 2025

Ja excuus, na deze aangezet te hebben werkt het weer. Bedankt voor alle reacties :)

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 31, 2025

Hi ​@StephanL85, wat fijn om te lezen dat alles weer goed werkt door IPv6 weer aan te zetten. Dank ook aan de community voor de geboden hulp.

Update: 

Een toevoeging voor andere meelezers, IPv6 zet je als volgt aan: 

1.  Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  2. Ga naar Internetverbinding en daarna naar IPv6
  3. Zet daaar IPv6 aan en wacht even tot de instellingen zijn opgeslagen

Dankjewel voor de terugkoppeling hier en een fijne jaarwisseling gewenst!

• Auteur
  • Topper
  • January 1, 2026

Helaas, is het soms nog steeds niet goed. Ook de streamingdiensten hebben niet altijd scherp beeld. 

Het lijkt na de firmware update gekomen te zijn. Daarvoor had ik er geen last van. 

Bij Speedtest kom ik wel aan de 500 down, maar hij schiet naar 800-900 upload. Bij een 500/500 abbo. 

Ik kijk het deze week nog even aan. Anders neem ik contact op met de helpdesk.