Skip to main content
Vraag

Geen teletekst op regionale zenders

• March 21, 2026
  • 31 reacties
  • 319 keer bekeken

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Er zijn nog een paar regionale zenders (o.a. TV West) die teletekst uitzenden. Deze zenders zijn zgn. must carry-zenders volgens de Mediawet, die altijd moeten worden doorgegeven door providers. KPN geeft echter geen teletekst door van regionale zenders via de TV+-box.

Mijn vraag is of dit niet in strijd is met de must carry-verplichting die in de Mediawet staat?

Piet.

31 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 21, 2026

De teletekst van de NPO is dat wel. Daar is na enkele maanden in voorzien via de NOS Teletekst app. Door de NOS zelf die al zolang ik me kan herinneren op laptop en smartphone beschikbaar is, aan te passen naar Android-TV / Google-TV. Ook handig voor cord-cutters die ook het DVB-T2 HEVC aanbod niet gebruiken.

Echter, de teletekst van je eigen regionale omroep* kun je altijd zelf nog krijgen door een (actieve) antenne aan je moderne tv te hangen en de gratis NPO/RPO zenders in te lezen.

*Er zijn nog maar 5 van de 13 omroepen met teletekst. Ook zeer uitgeklede versies overigens. Die van TV Gelderland staat niet veel meer op.

ALLE info is via de sites en apps van die omroepen beschikbaar. Je mist dus niks. 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Het gaat mij om het door KPN doorgeven van teletekst van de regionale omroepen die dat nog aanbieden, ​@PeterG. De regionale omroepen vallen immers onder must carry, en het lijkt me dat teletekst daar ook bij hoort.

Piet.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hi ​@Piet van der Vooren,

Ik heb de mediawet even doorgespit, en kan daar niks vinden over een verplichte doorgifte van teletekst. De Must carry zenders moeten worden doorgegeven maar hierbij lijkt teletekst dus niet verplicht te zijn. Ik zie dat PeterG al de tip heeft gegeven om de site of app te bekijken van de zender waar je graag teletekst van zou willen zien en hoop dat dit een goede optie is voor jou 😊

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Ik heb de mediawet even doorgespit, en kan daar niks vinden over een verplichte doorgifte van teletekst. De Must carry zenders moeten worden doorgegeven maar hierbij lijkt teletekst dus niet verplicht te zijn. Ik zie dat PeterG al de tip heeft gegeven om de site of app te bekijken van de zender waar je graag teletekst van zou willen zien en hoop dat dit een goede optie is voor jou 😊

Volgens mij gaat het bij de verplichte doorgifte om het gehele signaal van de betreffende zenders, dus zowel het 'normale’ signaal als teletekst. Ik zal bij het Commissariaat voor de Media informeren hoe men er daar instaat. Dan hebben we duidelijkheid.

Piet.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 24, 2026

@Piet van der Vooren 

Op de nieuwe Sagemcom DIW7022 en de KPN soundbox wordt bij geen enkele zender teletekst meer meegegeven.

Je kan op deze mediaboxen wel de app erop zetten (als die bestaat)

En als ik op jouw avatar klikt, zie ik dat jij de DIW7022 hebt.

Teletekst was leuk en mooi toen het begin jaren 80 begon.

Wij kochten in 1983 een tv met teletekst.😉

Nu is het ondertussen super ouderwets en achterhaald.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 24, 2026

Ik kijk een paar keer per dag naar TXT, wil niet zonder en is ook niet achterhaald, anders gaan de verantwoordelijken TXT echt niet in de lucht houden. en daarbij  heeft TXT in november 2023 en in augustus 2025 de nodige grote systeemupdates gehad en kan er dus weer jaren tegen.

De weergave, kan er oubollig uitzien, maar doet men bewust om het er vertrouwd uit laten blijven zien. ​@joop2011 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 24, 2026

Ik gebruik teletekst op de mobiel alleen voor 818 en 819

Verder nieuws via AD (ik heb een digitaal abonnement op AD)

En diverse app's op de mobiel en tablet.

Maar sinds internet (1997 genomen), keken wij niet veel meer naar teletekst.

Ik denk jongeren helemaal niet of zo goed als helemaal niet.

Uiteraard mag iedereen er gewoon op kijken.

Daar is het voor (toch?)😉

Maar hij heeft de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) en die heeft helemaal geen teletekst bij de zenders.

Je kan wel de app, indien beschikbaar, erop zetten.😉

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 24, 2026

Hoi, ​@joop2011 ( sorry JanD. Ik had jou per ongeluk benoemd)

Ik kijk meerdere keren per dag op teletekst. Maar wel bijna uitsluitend op m'n mobiel. 

Heb zowel de NOS TT app als de TEXT TV app. Overigens ook op m'n box die beide apps. 

In TEXT TV alle teletekst van Europese omroepen. Ook van landen / zenders die kpn niet eens heeft. 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Volgens mij gaat het bij de verplichte doorgifte om het gehele signaal van de betreffende zenders, dus zowel het 'normale’ signaal als teletekst. Ik zal bij het Commissariaat voor de Media informeren hoe men er daar instaat. Dan hebben we duidelijkheid.

Piet.

Van het Commissariaat voor de Media bericht ontvangen dat ik uiterlijk 7 april antwoord krijg op mijn vraag over de doorgifte van teletekst van regionale omroepen.

Piet.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 24, 2026

@Piet van der Vooren 

Ik begrijp de vraag niet.

Zoals ik al aangaf, op de Sagemcom DIW7022 (KPN TV+ box) die jij volgens mij ook hebt (zie ik als ik op jouw avatar klikt), heeft geen enkele zender teletekst.

Je kan de app, zoals ​@PeterG ook aangeeft downloaden op de DIW7022 en daarop teletekst van iedere zender zien.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

@Piet van der Vooren 

Ik begrijp de vraag niet.

Zoals ik al aangaf, op de Sagemcom DIW7022 (KPN TV+ box) die jij volgens mij ook hebt (zie ik als ik op jouw avatar klikt), heeft geen enkele zender teletekst.

Je kan de app, zoals ​@PeterG ook aangeeft downloaden op de DIW7022 en daarop teletekst van iedere zender zien.

Er is wel een app voor teletekst voor de NPO, maar niet voor de regionale omroepen. Volgens mij dient KPN op grond van de Mediawet ook teletekst beschikbaar te maken voor de regionale omroepen. Deze zijn immers must carry.

Piet.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 24, 2026

Ja, en zo kan je overal een probleem van maken.

De oplossing is al enkele keren gegeven.

En is een kleine moeite.

En bedenk het volgende:

Voor mij en velen hoeft die app ook niet, is alleen maar vervuiling.

Niet iedereen zit op die app te wachten.😉

Wij kijken zo goed als nooit naar de regionale omroepen.😉

Wel hebben we op de AD app op de mobiel de regio aangegeven waar we wonen en daar kijken we wel regelmatig op.

Mooie uitvinding die mobiele telefoon.

En dan te bedenken dat die er pas sinds 2008 is (en die kon lang niet zoveel als tegenwoordig).

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 24, 2026

Teletekst was leuk en mooi toen het begin jaren 80 begon.

Wij kochten in 1983 een tv met teletekst.😉

Ik gebruik teletekst dagelijks. Wel meestal via mijn telefoon. Daarop is het één van mijn meest gebruikte apps.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

@joop2011 Er is geen oplossing gegeven voor het ontvangen van teletekst van regionale omroepen, zoals TV West.

Ja, en zo kan je overal een probleem van maken.

De oplossing is al enkele keren gegeven.

En is een kleine moeite.

Er is geen oplossing gegeven voor de ontvangst van teletekst van regionale omroepen, zoals TV West.

Piet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 24, 2026

Dan heb je toch niet goed gelezen, ​@Piet van der Vooren .

App en/of website van betreffende omroep staat ook alles op. Zelfs meer.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 24, 2026

Maar de feedback is meegenomen. 

jammer om te lezen dat jullie niet goed geïnformeerd zijn! Het klopt inderdaad dat Teletekst voor Omroep Brabant niet beschikbaar is :-(. Hopelijk komt ze wel uit de voeten met de teletekst app voor de NOS! We nemen je feedback in ieder geval intern mee, ook al kan ik er op dit moment helaas niets aan veranderen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 24, 2026

Ik heb gegoogled en dit kwam eruit: 

Nee, het doorgeven van teletekst van regionale omroepen is niet wettelijk verplicht via de Mediawet 2008 voor televisie-aanbieders (zoals KPN, Ziggo, Odido).

Hier zijn de details:

• Geen verplichting: Hoewel regionale publieke omroepen onderdeel zijn van het bestel en vaak teletekst aanbieden, is er in de wet- en regelgeving geen specifieke eis opgenomen die aanbieders dwingt om het teletekstsignaal van deze zenders door te geven.
  • Doorgifteplicht (Must Carry): Aanbieders zijn wel verplicht om het basis-televisiesignaal van de regionale omroepen door te geven (de zender zelf), maar dit geldt niet automatisch voor de teletekst-ondertiteling of de teletekst-informatiepagina's van die specifieke regionale zender.
  • Technologische verschuiving: Steeds meer aanbieders schakelen over op moderne TV-boxen (zoals KPN TV+), waarbij teletekst niet meer standaard wordt ondersteund of via een app moet worden geopend. Hierdoor verdwijnt teletekst van regionale omroepen vaak uit het aanbod, terwijl dat van de landelijke NOS-teletekst (pag. 888) wel via app-constructies blijft werken.
  • Ondertiteling wel belangrijk: De wettelijke eis richt zich meer op toegankelijkheid (ondertiteling), maar ook daarvoor wordt teletekst vaker vervangen door moderne technieken, zeker bij regionale omroepen. 

Officiële bekendmakingen +3

Kortom: De regionale zender zelf wel, de teletekst-pagina's van die zender niet.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33426-8.html?utm_source=copilot.com

Citaat (zie onder 2.1): 

Teletekst is volgens artikel 1.1 van de Mediawet een televisieprogramma dat wordt verspreid via dezelfde transmissieruimte als het programma waar het bij hoort. Aangezien er op de verspreiding van de publieke kanalen een must carry verplichting rust, wordt hiermee ook voorzien in de verspreiding van het teletekstsignaal.

Piet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 24, 2026

Het antwoord van Google gebruikt als bron... onder andere deze vraag van Piet. Dus dat schiet niet op.

https://www.google.com/search?q=is+teletekst+regionale+omroep+verplicht+voor+een+provider

En waar Piet naar verwijst is uit 2013. De wet is sindsdien toch wel enigszins herzien lijkt mij. 

Ik moet voor NH al sinds 2015 de app / website gebruiken. Hoe kunnen ze het voor regionale zenders verplichten als de meeste het niet eens meer hebben???

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 24, 2026

Dan moet je wel even compleet citeren uit dit stuk uit 2013 (!) 

Wat betreft de overige diensten van de publieke omroepen merk ik het volgende op. Teletekst is volgens artikel 1.1 van de Mediawet een televisieprogramma dat wordt verspreid via dezelfde transmissieruimte als het programma waar het bij hoort. Aangezien er op de verspreiding van de publieke kanalen een must carry verplichting rust, wordt hiermee ook voorzien in de verspreiding van het teletekstsignaal.

Eerder in het stuk is een onderscheid gemaakt tussen publieke omroep en regionale omroep. 

Nederlandse Publieke Omroep (verder: de NPO), 

de Stichting Regionale Omroep Overleg 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 25, 2026

Even op Google gezocht.

En daar zie ik dat er helemaal geen app is voor teletekst voor Regio West.

Dus is het niet mogelijk om op de Sagemcom DIW7022 teletekst te kijken voor Regio West.

Er is wel een app voor Regio West.

zie ook hier.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Even op Google gezocht.

En daar zie ik dat er helemaal geen app is voor teletekst voor Regio West.

Dus is het niet mogelijk om op de Sagemcom DIW7022 teletekst te kijken voor Regio West.

Precies!

• March 25, 2026

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 25, 2026

Er zijn nog maar 5 die een (vrij kale) teletekst (TT) hebben. Alleen Zeeland heeft online mogelijkheid via browser. Dus smartphone, tablet en laptop. Al is die op een telefoontje wel klein.

501 TV noord (prov. Groningen)
502 Omrop fryslân (per 1 juli 2018 weer landelijk)
503 Drenthe
504 oost (Overijssel)
505 Flevoland
506 Gelderland (TT)
507 Brabant (TT)
508 L1 tv (Limburg)
509 TV Noord-holland
510 AT5 (Amsterdams lokaal; landelijk beschikbaar)
511 rtv Utrecht (TT dienst is 12 januari 2025 beëindigd)
512 tv West (TT)
513 Rijnmond
514 Zeeland (TT, klik hier voor online versie)

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 25, 2026

@PeterG 

Ik heb nog twee aanvullingen van de zenders die ik hier kan ontvangen: