Skip to main content
Beantwoord

Geheugen PC loopt vol bij gebruik tv.kpn.com via Firefox

• February 15, 2026
  • 11 reacties
  • 31 keer bekeken

Hallo.

Ik kijk kpn-tv via mijn pc en de browser Firefox.

Regelmatig, ook nu, loopt ‘mijn’ geheugen vol (te zien op taakbeheer/prestaties); dan gaan de beeldschermen op zwart en uiteindelijk moet ik een warme herstart van de pc uitvoeren, waarna alles weer voor een tijdje goed gaat.

Als ik er op tijd bij ben, dan kan ik via het MSI Center waar een knop zit: ‘Free UP Memory’, de buffer/het geheugen legen, waarna alles goed gaat.

Het vollopen gebeurt alleen bij de site https://tv.kpn.com.  bij alle andere streaming-sites heb ik daar geen last van, waaruit ik de conclusie trek dat er een en ander fout gaat door kpn(instellingen).

Hoe kan ik dat oplossen???

info:

Speedtest: 193 Mbps.

Pc: uit 2022; Tomahawk Wifi DDR4 mobo; core i9 AlderLake 12.900; mem 32 GB. win11 alles updated.

N.B.

Ik gebruik het tv-kastje niet (is wel aangesloten); ik doe alles via een muisklik.

Als ik het tv kastje wil gebruiken, dan moet ik: een beeldscherm op een ander HDMI kanaal zetten; de audioverbinding aanpassen op m’n versterker; het tv kastje aanzetten; de afstandsbediening gebruiken om van kanaal te wisselen. Ja, doei, nu doe ik alles via een muisklik.

Beste antwoord door stantans

@stantans Heb je al geprobeerd een nieuw tweede profiel aan te maken in Firefox? Dan kan je testen of het niet aan één van jouw instellingen of extensies ligt? 

Ik gebruik profielen in FF alleen maar om m'n snelkoppelingen over te zetten en daarna log ik direct weer uit.

Hoe bedoel je dat precies? Ik heb het niet over je Windows-profiel, hé?

Als je dat wel bedoelt, leest dan dit even door. Je kan Firefox ook opstarten met deze de -P parameter, om meteen in de profielkeuze te komen:  firefox.exe -P

Thanks voor het meedenken.

Heb een en ander een beetje ongelukkig verwoord.

Inmiddels heb ik FF wat aangepast via tips van sites. De volgende zoekopdracht meegegeven: -geheugen overloop met Firefox- en wat tips daarvan uitgevoerd, zoals het minimaliseren van het geheugen en wat gedoe met extensies, probleemoplossingmodus en hardwarevesnelling.

Vooralsnog lijkt het te werken; een stabiele 8 GB. geheugengebruik.

Als het weer anders loopt, dan meld ik mij hier weer. :)

11 reacties

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 15, 2026

Het vollopen gebeurt alleen bij de site https://tv.kpn.com.  bij alle andere streaming-sites heb ik daar geen last van, waaruit ik de conclusie trek dat er een en ander fout gaat door kpn(instellingen).

Heb je dit ook al geprobeerd met Edge en Chrome (en Brave of andere browser)?

Misschien is het alleen een probleem in het streamingscomponent van Firefox (ondanks dat je het bij andere diensten niet hebt kun je n.l. niet direct die conclusie trekken, het kunnen combinaties zijn).

Ik wil het probleem niet direct wegwuiven of zeggen dat het probleem niet bij KPN ligt, maar even testen met Edge of Chrome is dan wel de makkelijkste volgende stap.

• Auteur
  • Helper
  • February 15, 2026

Heb je dit ook al geprobeerd met Edge en Chrome (en Brave of andere browser)?

Misschien is het alleen een probleem in het streamingscomponent van Firefox (ondanks dat je het bij andere diensten niet hebt kun je n.l. niet direct die conclusie trekken, het kunnen combinaties zijn).

Ik wil het probleem niet direct wegwuiven of zeggen dat het probleem niet bij KPN ligt, maar even testen met Edge of Chrome is dan wel de makkelijkste volgende stap.

Nee. Zoals vermeld gebeurd het regelmatig; niet altijd.

Ik gebruik bewust nooit andere browsers en het is een ‘educated guess’ van mij. Ik heb er echt geen behoefte aan om 24 uur een andere browser te gebruiken om een en ander te testen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 15, 2026

Ik heb er echt geen behoefte aan om 24 uur een andere browser te gebruiken om een en ander te testen.

Met deze houding denk ik dat anderen ook geen behoefte hebben om iemand te helpen die lui is om even te testen of het aan zijn browser of systeem ligt....

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 15, 2026

@stantans Heb je al geprobeerd een nieuw tweede profiel aan te maken in Firefox? Dan kan je testen of het niet aan één van jouw instellingen of extensies ligt? 

• Auteur
  • Helper
  • February 15, 2026

Ik heb er echt geen behoefte aan om 24 uur een andere browser te gebruiken om een en ander te testen.

Met deze houding denk ik dat anderen ook geen behoefte hebben om iemand te helpen die lui is om even te testen of het aan zijn browser of systeem ligt....

Ik wilde er niet te diep op ingaan, maar FF is de best beveiligde browser die er is. Is geen kwestie van luiheid, maar veiligheid en privacy. Al besef ik dat die laatste, privacy, allang verloren ben met o.a. gebruik van win11. 

• Auteur
  • Helper
  • February 15, 2026

Ik gebruik profielen in FF alleen maar om m'n snelkoppelingen over te zetten en daarna log ik direct weer uit.

Maar je hebt mij wel een idee gegeven; ik probeer het eens met ‘een nieuw privévenster’in FF, maar zie nu al dat het geheugengebruik weer toeneemt.

Edit: de membuffer is nu al weer opgelopen tot 23,8 GB, dus ben bang dat dat niet helpt.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 15, 2026

, maar zie nu al dat het geheugengebruik weer toeneemt.

Als je dat al zo snel ziet, dan kun je dat met een andere browser dus ook snel uittesten.

Maar goed... Het is bekend dat Firefox leaks heeft met geheugen in bepaalde situaties, dus ik denk dat KPN er zelf weinig aan kan doen. Dan moet je het denk ik dus zoeken in de instellingen van Firefox (bv hardware accelerator e.a.).

• Auteur
  • Helper
  • February 15, 2026

Overigens heb ik weleens de mededeling van itv-kpn gekregen dat ik ‘meerdere inloggen tegelijk’ gebruik en dat mag niet.

Nou nee; ik kijk op m'n 2e monitor of m'n beamer en kijk tegelijkertijd op een ander beeldscherm op de tvgids van itv-kpn of er een ander interessant programma bezig is. Is handig in gebruik. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 15, 2026

Als je dat wel bedoelt, leest dan dit even door. Je kan Firefox ook opstarten met deze de -P parameter, om meteen in de profielkeuze te komen:  firefox.exe -P

• Auteur
  • Helper
  • Antwoord
  • February 15, 2026

Thanks voor het meedenken.

Heb een en ander een beetje ongelukkig verwoord.

Inmiddels heb ik FF wat aangepast via tips van sites. De volgende zoekopdracht meegegeven: -geheugen overloop met Firefox- en wat tips daarvan uitgevoerd, zoals het minimaliseren van het geheugen en wat gedoe met extensies, probleemoplossingmodus en hardwarevesnelling.

Vooralsnog lijkt het te werken; een stabiele 8 GB. geheugengebruik.

Als het weer anders loopt, dan meld ik mij hier weer. :)

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • February 17, 2026

Hi ​@stantans, top om te lezen dat het nu mooi stabiel lijkt te zijn! Mocht er weer wat aan de situatie veranderen, dan horen we het wel.