Skip to main content

Nu maanden bezig om het herhaaldelijk wegvallen of zelfs stoppen van het geluid te verhelpen. Beeld is perfect. Overschakelen van kanaal komt het geluid weer terug of na uitzetten en weer aan. Irritatie alom….

Heb nu zelfs voor 466 euro nieuwe HDMI kabels gekocht om dit euvel te bestrijden. Alle kabels hebben nu geschiktheid voor 8k - 10k, ARC / e-ARC, Atmos, hdmi 2.1…. Maar het helpt niets. Alles up-daten of herstarten geeft geen soelaas. De Samsung Smart TV is 3 á 4 jaar en via e-ARC verbonden met een gloednieuwe Harman Kardon Multibeam 1100 / Subwoofer. Als ik deze uitzet en het luisteren via de TV speakers loopt is het wegvallen iets minder, maar daarvoor heb ik geen Multibeam gekocht.

Sta nu op het punt KPN TV+ op te zeggen.

Hey @Gewoon Wim 

Lijkt mij ook heel frustrerend. Heb je al wel gekeken of deze instelling veranderen verschil maakt?

instellingen > Apparaat algemene instellingen > apparaat voorkeuren > Weergave en Geluid > geavanceerde geluidsinstellingen > Indelingen selecteren 

Wat staat daar actief? Helpt een andere instelling daar het geluid?


Ja, daar ben ik ook al geweest. “Indelingen selecteren” staat op Automatisch (aanbevolen). 


Indeling Selecteren van Automatisch naar Digital Plus omgezet.  Lijkt nu verbetering op te leveren. 


Indeling Selecteren van Automatisch naar Digital Plus omgezet.  Lijkt nu verbetering op te leveren. 

Stereo PCM moet waarschijnlijk een boel oplossen! 


Nee, helaas werkt dit ook niet. Weer terug naar Automatisch. Geluid valt weer met regelmaat uit voor zo'n 2 á 3 seconden en zelfs helemaal. Soms vervalt het ook in een soort van geluid met stroboscoop effect en lijkt het of er een geit staat te mekkeren. Van kanaal wisselen of uit/aan zetten komt het weer terug voor kwartier tot 30 minuten. Hopeloos…..


Welkom op het forum, @Gewoon Wim. Hoe zijn de verschillende apparaten precies op elkaar aangesloten? Welke poorten, welke kabels, welk apparaat aan welk apparaat?

Heb je dit op alle zenders, altijd? Of zie je dat dit bij specifieke zenders gebeuren? Of, bijvoorbeeld, voornamelijk bij Terugkijken/Opnames of juist bij live tv?

 

Wij raden deze aansluitmanier aan, in ieder geval:

TV ontvanger <== HDMI ==> TV <== HDMI ARC ==> Soundbar.

  • De TV+ box geluid instellen op Automatisch
  • De televisie instellen op passthrough en eARC support.

Deze instellingen staan ingesteld en dat hielp niet. Nu het vorige bedachte oplossing toegepast. Dus op ‘Stereo PCM’ in de TV+ boxinstellingen en dat lijkt te helpen, gelukkig. Bij Netflix waren er geen problemen zolang ik de Netflix-App van de Samsung TV gebruikte, maar niet via de KPN optie.

Hoop nu van de klacht verlost te zijn en geniet ik weer van de H.K. Multibeam 1100/subwoofer met Atmos weergave (als die voorhanden is) én de Audioquest HDMI kabelinvestering.

Ik laat het nog weten hier…..

PS: Allen dank voor de tips, voor zover…..


Behalve afentoe een ‘frozen frame’, wat gewoonlijk voorkomt als regulier storinkje, is het geluid nu stukken beter en vrijwel continu. En niet elk kwartier/half uur zeker 5-6 seconden totaal weg of ‘stroboscoop’ sound. Dus weer happy…..  Overstap van Ziggo naar KPN is gelukt bij deze. (Ziggo was ook niet alles. Ook daar wat afgetobt.)


Hoi ik lees dit probleem en hier hetzelfde met de Harman Kardon multibeam met subwoofer . Hier al duur kpn monteur laten komen . Versterkers erop maar het probleem blijft zich herhalen. 

Wat moet ik doen nu exact op mijn televisie?? Zou alles v kpn eruit willen gooien maar hier glas vezels en ziggo heeft hier geen glas vezels. 

 

Groeten Nicky


De  “Stereo PCM” oplossing werkt het beste in de TV+ instellingen. Maar soms werkt de H.K. Multibeam zelf ook niet ‘vlekkeloos’. Deze hapert zelf ook regelmatig en moet dan wel zijn eigen afstandsbediening bij de hand houden om in te kunnen grijpen. Maar TV kijken is over het algemeen prima, zonder dat het geluid stokt of wegvalt. Soms een ‘glitch’ in het beeld/geluid, maar is eigen aan het systeem, denk ik.

Ik zou nu bij KPN blijven en ik vermoed dat de H.K. Multibeam ook schuldig is aan deze ervaringen die ik in het verleden heb gehad. Overweeg daarom soms de H.K. de deur uit te doen en een ander systeem aan te schaffen. 


Reageer