Skip to main content
Vraag

Geluid doet het (vaak) niet bij bepaalde zenders

• February 17, 2026
  • 10 reacties
  • 49 keer bekeken

Bij bepaalde zenders (viaplay 9999/51, rtl-z 11, bbc-nl 25) doet hefgeluid het vaak niet. Alleen als ik een aantal keren zap of heen en weer schakel tussen zenders, komt het geluid weer soms terug. Soms hoor ik bij het aanlanden op de zender een halve seconde het geluid, waarna het weer weg is.

Dus het geluid is bij deze zenders vaak weg, maar niet altijd. Wel erg irritant.

Andere zenders geen probleem, ook in de apps (streams) geen problemen, via AppleTV doet het geluid het ook prima.

Ik heb KPN-TV+ sinds een maand, daarvoor met de oude box ook nooit een probleem gehad.

Systeem: KPN-TV+, LG OLED 46 uit 2021, SONOS Beam en 2x ERA 100, AppleTV.

10 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 17, 2026

De Apple TV box kunnen we buiten beschouwing laten. 

Geef de DIW7022 eens een herstart. Houd de KPN knop circa 5 seconden ingedrukt en kies voor opnieuw opstarten. 

• Auteur
  • Topper
  • February 17, 2026

Bovengenoemde reset uitgevoerd, maar toen wilde de remote niet meer pairen (geen blauw lampje). Daarna spanning er af gehaald en 30 seconden gewacht. Toen opnieuw opgestart, maar probleem is er nog steeds.

Batterijen van de remote trouwens getest, maar die zijn top.

Zie dat je KPN-knop op de remote bedoelt. Ook uitgevoerd, geen verandering.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 17, 2026

Probeer dit eens. Geluidsuitvoer op pcm stereo. 

⚙ instellingen - geluid

• Auteur
  • Topper
  • February 17, 2026

Dit lijkt het probleem op te lossen.
Maar dit is een generieke instelling toch? Waarom is dit alleen een probleem bij enkele zenders?

Bovendien, bij PCM Stereo werken mijn Sonos ERA 100 niet als surround speakers bij de Beam.
Heb je daar ook een oplossing voor?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 17, 2026

Het probleem treed dus op bij de ca. 30 zenders met Dolby 5.1 geluid. Dan pakt de boel het niet op.  Ik neem aan dat de ontvanger het wel gewoon uitvoert. Bij de instelling Dolby Digital Plus of Passthrough. 

Automatisch beveel ik niet aan. 

(PCM stereo was ter test en om te kijken of er een manier is opdat je tenminste geluid hebt)

Hoe is al dat Sonos spul verbonden. Direct vanuit de ontvanger of de tv? Indien dat laatste optisch of hdmi arc?

• Auteur
  • Topper
  • February 17, 2026

De Beam hangt aan de tv via HDMI-arc. 
De ERA’s zijn via de Sonos-app gekoppeld

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 17, 2026

De beam, waar de era's aan gekoppeld, zou z'n signaal dus via hdmi arc moeten krijgen lijkt mij.

Es even erachter komen of de TV+ box DD 5.1 uitvoert. Onderstaande ter test. 

Zou je het eens zo kunnen instellen / aansluiten dat gewoon alleen de tv speakers worden gebruikt? Komt er dan wel geluid uit bij instelling DDP of Passthrough dus.

En optie 2. Optisch kabeltje van box naar beam. Wel even optisch aanzetten in de box 😉.

• Auteur
  • Topper
  • February 17, 2026

De beam krijgt inderdaad signaal via HDMI-arc.
Ik heb de LG nu op passthrough gezet. Dit werkt nu op alle zenders: de tv zenders geven aan Sonos Dolby Digital 2.0 of 5.1 of door, streaming gaat ook goed.
De KPN box staat ingesteld op DDP en dat zie ik door komen als DD2.0 of 5.1
In het verleden heb ik vaak ruzie gehad met passthrough, maar nu werkt het oké.

Atmos staat ook aan, maar mijn Beam (gen. 1) ondersteunt dat niet volgens mij.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 18, 2026

Hè. Gelukkig heb je nu geluid. Uiteraard mag je je hier weer melden als het toch niet goed werkt. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@PeebzNL. Goed dat je met je probleem naar de Community gekomen bent! Gelukkig zitten hier op Internet en TV-gebied genoeg gebruikers die verstand van zaken hebben, zoals ​@PeterG. Mooi dat hij je heeft kunnen helpen! 

Het lijkt erop dat je LG tv toch niet iets wil doen met het geluid, waardoor dan af en toe het geluid niet goed doorkomt bij zenders met Dolby-geluid. Top dat je dat hebt kunnen oplossen met de passthrough functie op je tv. Is het zo helemaal naar tevredenheid opgelost? 

Mocht je nog weer eens met iets zitten of ergens hulp bij nodig hebben, dan weet je ons te vinden!