Skip to main content
Beantwoord

Geluid: 'drop outs' als ontvanger is aangesloten op eigen versterker

• January 3, 2025
  • 19 reacties
  • 198 keer bekeken

Situatie:

tv box 12, Sagem modem, LG tv, cambridge versterker plus Cambridge DAC, en verder serieuze luidsprekers met hele goede kabels….

alles bekabeld aangesloten, 

TV en TV box beiden geprobeerd met TP link kabel van uitstekende kwaliteit  op DAC  aangesloten.

alle instellingen geprobeerd, maar het geluid van de tv box blijft dropouts geven op elke zender of radiostation.

ondanks de eerdere firmware update 0.26.24 dit jaar dus nog steeds niet goed.

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Adriaan4y. Welkom terug! Al ben je natuurlijk weer terug omdat je tegen geluidsproblemen aanloopt. Dat is minder. 

Begrijp ik nou uit je verhaal goed dat je de KPN TV+ box hebt aangesloten via TP link apparatuur? Is dit een switch of is dit een Wifi versterker? Kun je eens kijken of de geluidsproblemen er ook nog zijn als je een directe internetkabel vanaf de (Experia) Box 12 naar de tv-ontvanger legt? 

Ook wil ik je aanraden om te kijken naar onderstaande link naar onze kennisbank. Wil je dan alle opties onder ‘Audio kwaliteit instellen’ eens proberen? 

Ik ben benieuwd naar je bevindingen! 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

19 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 6, 2025

Hoi ​@Adriaan4y. Welkom terug! Al ben je natuurlijk weer terug omdat je tegen geluidsproblemen aanloopt. Dat is minder. 

Begrijp ik nou uit je verhaal goed dat je de KPN TV+ box hebt aangesloten via TP link apparatuur? Is dit een switch of is dit een Wifi versterker? Kun je eens kijken of de geluidsproblemen er ook nog zijn als je een directe internetkabel vanaf de (Experia) Box 12 naar de tv-ontvanger legt? 

Ook wil ik je aanraden om te kijken naar onderstaande link naar onze kennisbank. Wil je dan alle opties onder ‘Audio kwaliteit instellen’ eens proberen? 

Ik ben benieuwd naar je bevindingen! 

• Auteur
  • Topper
  • January 6, 2025

Hallo Arjan,

alvast bedankt voor je reactie..

ik heb echter verkeerde informatie gegeven over de aansluiting 🥴.mijn excuses hiervoor….

Ik heb de box 12, en daarna de TV met een optische Toslink SPDIF kabel aangesloten op mijn DAC. De TV box staat momenteel via een switch (verkregen in de KPN winkel) verbonden met het internet. Ook heb ik deze eens direct met het modem verbonden, helaas met hetzelfde resultaat.

ik heb tevens veel informatie en voorstellen qua instellingen, in de kennisbank gevonden, maar ook daarmee geen verbetering gekregen.

IETS gaat er niet goed, maar wat….

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Maakt niet uit. Kan gebeuren 🙂 Dat is even de vraag inderdaad, wat er precies misgaat. Zou je eens de DAC versterker kunnen uitzetten of de toslink kabel uit de TV kunnen halen? Dan ben ik benieuwd of je ook wegvallend geluid ervaart wanneer je het geluid via de TV speakers laat afspelen als je kijkt via de tv-ontvanger. 

• Auteur
  • Topper
  • January 8, 2025

Het geluid van de TV is stabiel, zowel radio als tv zenders….

ik heb ook een andere toslink kabel geprobeerd op mijnDAC, en daarna ook nog direct op voorversterker, dus zonder DAC, maar geluid blijft dropouts houden. 
kabel zelfs verwisseld met mijn bluesound streamer, maar die geeft gewoon perfect geluid.

Het kan dus niet aan de bekabeling liggen, ook niet mijn DAC, of versterker.
op de een of andere manier is de geluids doorgave van de optische uitgang vanTV box mijns inziens softwarematig niet goed…

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Eerder gaf je aan dat de toslink kabel via de tv naar de versterker liep, maar begrijp ik nu van je dat je de optische uitgang gebruikt van de tv-ontvanger? Zou je anders eens overzicht kunnen maken hoe precies jouw opstelling eruit ziet en welke geluidsinstellingen je gebruikt op de KPN tv-ontvanger? En dan vraag ik ook nog even of ​@PeterG wil meekijken en denken hierin. Wellicht dat hij als geluidsexpert weet wat een oplossing kan zijn. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 9, 2025

Zit het toslink kabeltje voldoende aangedrukt in de ontvanger? Omdat ie heel dicht bij het plugje zit voor de stroom kun je niet elke toslink gebruiken. In ieder geval niet die met ronde 'metalen' plugje. Die zit iets te scheef. En dan komt het licht er niet goed in. 

En waarom een DAC. Ik begrijp dat je voorversterker ook optisch in heeft.

• Auteur
  • Topper
  • January 9, 2025

Ik heb een veel betere DAC aangeschaft die hoorbaar beter geluid geeft via de eindversterker….

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 9, 2025

Ik neem aan dat het allemaal stereo is. Anders krijg je wel veel kabels vanaf de DAC. 

Zet de uitvoer van het geluid op de DIW7022 eens op stereo (= PCM) indien dit nu niet zo is.

• Auteur
  • Topper
  • January 10, 2025

Kabel zit goed, en uitgang op PCM stereo

• Auteur
  • Topper
  • January 12, 2025

Ik kwam op een tech site deze uitleg nog tegen….

Alle digitale audio is unidirectioneel. Dit geldt voor S/PDIF (via glasvezel of koper) en HDMI (dat bidirectioneel is, maar niet voor audio).

Omdat er geen retourcommunicatie is, worden verloren of foutieve pakketten niet opnieuw verzonden. Het signaal is vrij robuust, maar heeft geen ECC of zelfs maar pariteitscontrole. In geval van een pakketverlies of -fout, zal er vervormd geluid of een moment van stilte zijn.

Dit sterkt mijn vermoeden van een slechte output van de TV Box 12…

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 12, 2025

De Box 12 is geen tv ontvanger ​@Adriaan4y .

Je bedoelt de nieuwe TV+ box. Dus Sagemcom DIW7022. 

Hier werkt de optische uitgang zonder haperingen. 

• Auteur
  • Topper
  • January 12, 2025

Idd de DIW7022

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • January 13, 2025

Ik kwam op een tech site deze uitleg nog tegen….

Alle digitale audio is unidirectioneel. Dit geldt voor S/PDIF (via glasvezel of koper) en HDMI (dat bidirectioneel is, maar niet voor audio).

Omdat er geen retourcommunicatie is, worden verloren of foutieve pakketten niet opnieuw verzonden. Het signaal is vrij robuust, maar heeft geen ECC of zelfs maar pariteitscontrole. In geval van een pakketverlies of -fout, zal er vervormd geluid of een moment van stilte zijn.

Dit sterkt mijn vermoeden van een slechte output van de TV Box 12…

Je kunt dit nog controleren door de toslink kabel vanuit je tv naar je geluidsapparatuur te laten gaan. Zet dan wellicht de geluidsinstellingen op je tv op ‘passthrough’. 

• Auteur
  • Topper
  • January 13, 2025

Ook dat had ik al gedaan…

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • January 14, 2025

Ook dat had ik al gedaan…

En dan heb je geen last van de drop outs? 

• Auteur
  • Topper
  • January 14, 2025

Jawel, lost nog steeds niets op.

Ik ben op andere websites ook  berichten tegengekomen over hetzelfde probleem. De meeste mbt geluid van TV via versterker icm Toslink kabel.

dus ook niet specifiek met KPN abbonnement….

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 14, 2025

Jawel, lost nog steeds niets op.

Als je dus het geluid optisch vanaf de tv naar de soundbar doet heb je op de soundbar ook drop outs? En hoe is het geluid via de tv speakers zelf?

• Auteur
  • Topper
  • January 14, 2025

Nogmaals mijn bevindingen eerder hier gekopieerd…

Het geluid van de TV is stabiel, zowel radio als tv zenders….

ik heb ook een andere toslink kabel geprobeerd op mijnDAC, en daarna ook nog direct op voorversterker, dus zonder DAC, maar geluid blijft dropouts houden. 
kabel zelfs verwisseld met mijn bluesound streamer, maar die geeft gewoon perfect geluid.

Het kan dus niet aan de bekabeling liggen, ook niet mijn DAC, of versterker.
op de een of andere manier is de geluids doorgave van de optische uitgang vanTV box mijns inziens softwarematig niet goed…

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • January 16, 2025

Je geeft aan dat wanneer de optische kabel via je tv naar je DAC of voorversterker laat lopen, je ook de drop outs hebt. Dan kunnen we concluderen dat er niet perse een probleem speelt met de optische uitgang van de KPN TV+-ontvanger. Het geluid gaat immers eerst via HDMI naar de tv en dan pas later via de optische kabel naar de DAC of voorversterker. 

Kun je eens specifiek laten weten welke audio instellingen je hebt geprobeerd in de KPN TV+ ontvanger? En wat je ook nog kunt proberen is om de ontvanger een fabrieksreset te geven. Wellicht dat dat helpt.