Skip to main content
Beantwoord

Geluid en beeld valt weg bij opstarten KPN TV+ Box

• March 7, 2025
  • 10 reacties
  • 192 keer bekeken

Ik heb een KPN TV+ Box DIW 7022 die op mijn tv is aangesloten.  De box is draadloos (wifi). Het wifi-signaal is goed; ik heb een 'superwifi’ schotel bij mijn tv staan. Die geeft nooit een storing aan en hapert nooit. 

Ik ben nu een jaar klant van KPN. Sinds een maand of twee heb ik bijna elke keer geen geluid en een haperend of stilstaand beeld op het moment dat ik de tv aanzet. Als ik de DIW7022 reset (15 seconden de stekker eruit) dan doet de tv het vervolgens wel goed. Als we eenmaal tv kijken hebben we nooit storing, we hebben dus alleen een storing als ik de tv aanzet.  Het maakt niet uit op welke zender de tv staat als ik 'm aanzet, de storing is er altijd bij opstarten.  Ik heb geen soundbar op de tv. De wifi in mijn hele huis is uitstekend, ik heb bijvoorbeeld nooit problemen met internet op mijn computer.   

Wie heeft een idee? 

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Roy-65. Vervelend dat je telkens de tv ontvanger van de stroom moet halen om daarna weer een goede verbinding te krijgen. Dat is niet wenselijk. 

Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat de tv-ontvanger geen verbinding heeft met het SuperWifi punt als je het de eerste keer opstart. Het heeft dan wellicht eerst verbinding met een Wifi punt wat verderop staat. Als je het dan opnieuw opstart, maakt ie ineens wel verbinding met het SuperWifi punt vlakbij. Je kunt dit controleren door te gaan naar de MijnKPN app en dan te kiezen voor Wifinetwerk beheren. Dan klik je op het gewenste SuperWifi punt en vervolgens Verbonden apparaten. Dan zie je of de KPN TV+ box verbinding heeft met dat Wifi punt. 

Je kunt dit waarschijnlijk oplossen door een internetkabel van de KPN TV+ ontvanger te laten lopen naar het SuperWifi punt wat vlakbij staat. Je kunt daarvoor de meegeleverde internetkabel gebruiken. Kijk daarna ook bij de KPN TV+ instellingen of Wifi is uitgeschakeld en er ‘Ethernet verbonden’ staat. Kun je dat eens proberen of dat het oplost? 

10 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • March 10, 2025

Hoi ​@Roy-65. Vervelend dat je telkens de tv ontvanger van de stroom moet halen om daarna weer een goede verbinding te krijgen. Dat is niet wenselijk. 

Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat de tv-ontvanger geen verbinding heeft met het SuperWifi punt als je het de eerste keer opstart. Het heeft dan wellicht eerst verbinding met een Wifi punt wat verderop staat. Als je het dan opnieuw opstart, maakt ie ineens wel verbinding met het SuperWifi punt vlakbij. Je kunt dit controleren door te gaan naar de MijnKPN app en dan te kiezen voor Wifinetwerk beheren. Dan klik je op het gewenste SuperWifi punt en vervolgens Verbonden apparaten. Dan zie je of de KPN TV+ box verbinding heeft met dat Wifi punt. 

Je kunt dit waarschijnlijk oplossen door een internetkabel van de KPN TV+ ontvanger te laten lopen naar het SuperWifi punt wat vlakbij staat. Je kunt daarvoor de meegeleverde internetkabel gebruiken. Kijk daarna ook bij de KPN TV+ instellingen of Wifi is uitgeschakeld en er ‘Ethernet verbonden’ staat. Kun je dat eens proberen of dat het oplost? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 12, 2025

Dag Arjan,  bedankt voor je reactie.  Ik ben ingelogd in de mijnkpn app en ik heb overal gezocht maar ik zie nergens de optie 'wifinetwerk beheren ' . Kun je aangeven hoe ik daar terechtkom? Groeten Roy 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Het zou gelijk op het startscherm van MijnKPN te zien moeten zijn. Ter verduidelijking nog een afbeelding van de MijnKPN app en rood omlijnd waar het te vinden is:

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 5, 2025

Dag Arjan, als ik inlog op MijnKPN dan zie ik bovenaan het scherm de button ‘Extra bundel kopen’ waar ‘Wifinetwerk beheren’ zou moeten staan. Links en rechts staan wel de goede buttons: ‘MB's delen’ en ‘facturen.’

Is hier een oplossing voor? 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dan merkt waarschijnlijk MijnKPN op dat je nog op een oudere modemfirmwareversie zit. Dan dien je nog de KPN Thuis app te gebruiken om je Wifi netwerk te beheren. Zou je dat eens willen proberen?

En hoe is het nu met de tv-ontvanger? Heb je nog steeds last bij het opstarten van haperend en stilstaand beeld? 

• Nieuwkomer
  • June 22, 2025

Dag Arjan,

Ik heb heel veel geprobeerd. Uiteindelijk lijkt de oplossing heel simpel. Als ik mijn tv-ontvanger handmatig herstart (30 seconden de stroom eraf) dan ben ik in elk geval voor een tijd van het probleem af. Het gaat nu al meer dan een week goed. 

• Nieuwkomer
  • July 19, 2025

Dag Arjan,

Ik was de indiener van deze vraag als Roy-65, maar dat account werkte opeens niet meer (??) dus nu heet ik Pepe-65. Mijn probleem is inmiddels al weer weken terug.

Ik ben inmiddels al maanden met het probleem bezig. Ik kan mijn SW2-punt naast mijn televisie niet bekabelen met de KPN TV+ box, want dan stopt mijn hele systeem (modem, 4 SW punten) er na circa 10 dagen helemaal mee.  Dan moet ik wat KPN een  'schone installatie’ noemt uitvoeren.  Dat heb ik een paar keer gedaan  en dat werkt, maar dat kost mij anderhalf uur per keer. Nu mijn TV+ box via Wifi werkt, heb ik dat probleem niet meer.  Het SW2 punt in mijn meterkast is bekabeld, het SW2 punt in de woonkamer niet, mijn SW1 punt op de eerste verdieping is ook wireless en ook het SW1 punt op zolder is wireless.

Het is heel jammer dat elke oplossing voor mijn probleem maar 1 keer werkt en ook nog een keer heel kort. Via kpn.com heb ik mijn TV+ box automatisch herstart (via ‘mijn producten’ naar ‘Thuis - KPN TV+. dan scrollen naar ‘problemen en storingen’ en dan kiezen voor ‘automatisch herstarten tv-ontvanger’).

Toen ik dat had gedaan, werkte alles een week goed. Toen had ik het oude probleem weer: het beeld en het geluid staat stil vlak nadat ik de tv aanzet. Ik wilde de TV+ box opnieuw automatisch herstarten, maar dat kan sindsdien niet meer (??). 

Via de bovenstaande route kun je ook kiezen voor ‘handmatige reset’ van de TV+ box. Dat komt simpelweg neer op 30 seconden de stekker van de TV+ box er uithalen. Dat heb ik gedaan en toen had ik een week of 3 - 4 geen probleem. Toen kwamen de problemen weer, elke keer als we de tv aanzetten. Toen ik de TV+ box voor de tweede keer handmatig resette, werkte het niet meer.  Ik heb nu al vaak een reset van 30 seconden of langer geprobeerd, maar het werkt niet. Dus moeten we elke keer als we de tv aanzetten na circa 20 - 30 seconden de stekker van de TV+ Box loshalen.  

Ik word er wel moedeloos van.  Het systeem kan werken, heb ik gezien, maar dat is maar tijdelijk.  Ik zie nog maar 1 oplossing: een andere TV+ Box (misschien een nieuwer model) om uit te testen of dat de oplossing is.        

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Pepe65 of ​@Roy-65. Veel mensen hebben ook verschillende persoonlijkheden, dus geen probleem dat je twee gebruikersnamen hebt 😋

Als ik je goed begrijp werkt je Wifi netwerk nu wel naar behoren met je SuperWifi punten. Daar ben ik in ieder geval blij mee. Je zit nu nog vooral met het probleem dat het beeld en geluid van je TV+ ontvanger stil staat na het inschakelen van de apparatuur. Nadat je de stroom er voor 20 a 30 seconde van af hebt gehaald, werkt het daarna helemaal vlekkeloos? Dan kan het mogelijk ook een HDMI probleem zijn. Heb je al eens de HDMI kabel in een andere HDMI poort van de tv geprobeerd? 

Je hebt al heel wat handmatige resets gedaan van de TV+ ontvanger, maar ik denk dat het verstandig is om ook eens een grondige fabrieksreset te doen. Dan begint je TV+ ontvanger weer helemaal met een schone lei en ook bugs worden dan eruit gehaald. Zou je dat ook nog eens willen proberen? 

Je kunt ook altijd telefonisch contact met ons opnemen voor directe ondersteuning en dan kan er eventueel ook een nieuwe HDMI kabel je toegestuurd worden. Maak dan een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het uitkomt. 

• Nieuwkomer
  • August 17, 2025

Hallo Arjan, 

Hierbij een vervolg op het voorgaande. Veranderen van HDMI poort heeft niets opgeleverd. Sterker nog, als de stekker in een andere HDMI poort zit, gebeurt er helemaal niets en krijgen we helemaal geen beeld en ook geen geluid. Onze TV heeft 3 HDMI poorten. We gaan geen grondige fabrieksreset uitvoeren. Straks doet de TV het helemaal niet meer. 

Het blijft vreemd dat de TV telkens na inschakelen na een paar seconden stil valt in beeld en geluid en dat de stekker er weer in en uit moet. We moeten dit zelfs herhalen als we willen overschakelen van life TV kijken naar iets terugkijken, naar iets wat opgenomen is en omgekeerd. Het is toch niet normaal dat we telkens de TV moeten uitschakelen, de stekker er uit en na een aantal seconden er weer in moeten doen? Vervolgens weer wachten op contact met KPN. TV kijken, is beslist geen ontspanning meer. 

Als langdurige KPN klant (35-jaar) verwachten we toch meer service. Graag een nieuwe KPN+ box gratis opsturen plus HDMI kabel. Telefonische directe ondersteuning is ook niet uitvoerbaar. Hoe gaat KPN dit nu eindelijk eens oplossen? 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Pepe65. Vervelend dat de problemen aanhouden. Als je de HDMI kabel in een andere HDMI poort van je tv doet, dien je wel het bronkanaal op je tv aan te passen. Anders krijg je inderdaad geen beeld en geluid. 

En het kan geen kwaad om de KPN TV+ box te resetten. Dat staat verder los van je tv en gaat dan puur om de tv-ontvanger. Dit is een stap die vaak wordt uitgevoerd bij het oplossen van problemen, dus ik raad je wel aan om dit te doen. Het enige vervelende is dat je weer bijvoorbeeld op Netflix moet inloggen. 

Ik snap dat je hier een beetje klaar mee bent, maar ik kan je helaas niet een nieuwe kabel of tv-ontvanger voor toesturen. Deze Community is opgezet zodat klanten elkaar onderling kunnen helpen, en wij als moderators zorgen ervoor dat alles in goede banen wordt geleid. We springen dan bij als dat nodig is en proberen ook advies en hulp te bieden. Maar voor technische ondersteuning dien je wel telefonisch contact op te nemen. Je kunt dan een terugbelafspraak maken met de link in mijn vorige bericht.