Skip to main content
Beantwoord

Geluid hapert af en toe bij bepaalde zenders

  • 2 June 2024
  • 47 reacties
  • 284 keer bekeken

Hier dezelfde problemen.  Soms Discovery.  National Diographic had ik het gisteren continu. Op Star chann5met regelmaat. Soms lijkt het weg te zijn, maar na een tijdje komt het probleem weer.

Op de nl commerciële zenders geen problemen verder.

Zelfde probleem hier, geluid hapert bij ID. Vreemd genoeg lijken de reclameblokken op die zender minder te haperen, dus dat suggereert dat er “server-side” iets niet goed gaat?

Mag ik jou dezelfde vraag stellen? Ik zie het zelf namelijk niet. 

Is dat op een bepaalde tijdstip? Of een bepaalde aflevering? 

 

 

Nee qua tijdstip is er geen touw aan vast te knopen.  Heb 'm toevallig op ESPN staan en daar hapert ie ook. Maar daar lijkt het vooral de eerste 5 min te zijn en bij Star ook. Bij National Geo was het gistermiddag en avond de hele avond. Alles hier ook nagekeken en gereset . Ook geluidsinstellingen nagelopen.  Maakte niets uit


Zelfde probleem hier, geluid hapert bij ID. Vreemd genoeg lijken de reclameblokken op die zender minder te haperen, dus dat suggereert dat er “server-side” iets niet goed gaat?

Mag ik jou dezelfde vraag stellen? Ik zie het zelf namelijk niet. 

Is dat op een bepaalde tijdstip? Of een bepaalde aflevering? 

 

 

Nee qua tijdstip is er geen touw aan vast te knopen.  Heb 'm toevallig op ESPN staan en daar hapert ie ook. Maar daar lijkt het vooral de eerste 5 min te zijn en bij Star ook. Bij National Geo was het gistermiddag en avond de hele avond. Alles hier ook nagekeken en gereset . Ook geluidsinstellingen nagelopen.  Maakte niets uit

Dit lijkt dan toch iets anders te zijn, hier hebben we het puur over Investigation Discovery. Heb jij de ontvanger ook gereset zoals hier omschreven? En mag ik weten hoe je de ontvanger hebt aangesloten? 


Zelfde probleem hier, geluid hapert bij ID. Vreemd genoeg lijken de reclameblokken op die zender minder te haperen, dus dat suggereert dat er “server-side” iets niet goed gaat?

Mag ik jou dezelfde vraag stellen? Ik zie het zelf namelijk niet. 

Is dat op een bepaalde tijdstip? Of een bepaalde aflevering? 

 

 

Nee qua tijdstip is er geen touw aan vast te knopen.  Heb 'm toevallig op ESPN staan en daar hapert ie ook. Maar daar lijkt het vooral de eerste 5 min te zijn en bij Star ook. Bij National Geo was het gistermiddag en avond de hele avond. Alles hier ook nagekeken en gereset . Ook geluidsinstellingen nagelopen.  Maakte niets uit

Dit lijkt dan toch iets anders te zijn, hier hebben we het puur over Investigation Discovery. Heb jij de ontvanger ook gereset zoals hier omschreven? En mag ik weten hoe je de ontvanger hebt aangesloten? 

Kastje is via een a/v receiver aangesloten op hdmi. Maar al het daar aan zou liggen,  had ik het op alle zenders moeten hebben en dat is niet het geval. Ik weet niet hoe het is op ID, want daar kijk ik eigenlijk nooit naar. Maar ik zal evrn kijken wat het daarop doet. 


Zelfde probleem hier, geluid hapert bij ID. Vreemd genoeg lijken de reclameblokken op die zender minder te haperen, dus dat suggereert dat er “server-side” iets niet goed gaat?

Mag ik jou dezelfde vraag stellen? Ik zie het zelf namelijk niet. 

Is dat op een bepaalde tijdstip? Of een bepaalde aflevering? 

 

 

Nee qua tijdstip is er geen touw aan vast te knopen.  Heb 'm toevallig op ESPN staan en daar hapert ie ook. Maar daar lijkt het vooral de eerste 5 min te zijn en bij Star ook. Bij National Geo was het gistermiddag en avond de hele avond. Alles hier ook nagekeken en gereset . Ook geluidsinstellingen nagelopen.  Maakte niets uit

Dit lijkt dan toch iets anders te zijn, hier hebben we het puur over Investigation Discovery. Heb jij de ontvanger ook gereset zoals hier omschreven? En mag ik weten hoe je de ontvanger hebt aangesloten? 

Kastje is via een a/v receiver aangesloten op hdmi. Maar al het daar aan zou liggen,  had ik het op alle zenders moeten hebben en dat is niet het geval. Ik weet niet hoe het is op ID, want daar kijk ik eigenlijk nooit naar. Maar ik zal evrn kijken wat het daarop doet. 

Ook op ID, maar dit zijn hele korte onderbrekingen van minder dan een seconde.  Op nat. Geo was het zeker wel langer dan een seconde.  Ik denk zelf 2.


Zelfde probleem hier, geluid hapert bij ID. Vreemd genoeg lijken de reclameblokken op die zender minder te haperen, dus dat suggereert dat er “server-side” iets niet goed gaat?

Mag ik jou dezelfde vraag stellen? Ik zie het zelf namelijk niet. 

Is dat op een bepaalde tijdstip? Of een bepaalde aflevering? 

 

 

Nee qua tijdstip is er geen touw aan vast te knopen.  Heb 'm toevallig op ESPN staan en daar hapert ie ook. Maar daar lijkt het vooral de eerste 5 min te zijn en bij Star ook. Bij National Geo was het gistermiddag en avond de hele avond. Alles hier ook nagekeken en gereset . Ook geluidsinstellingen nagelopen.  Maakte niets uit

Dit lijkt dan toch iets anders te zijn, hier hebben we het puur over Investigation Discovery. Heb jij de ontvanger ook gereset zoals hier omschreven? En mag ik weten hoe je de ontvanger hebt aangesloten? 

Kastje is via een a/v receiver aangesloten op hdmi. Maar al het daar aan zou liggen,  had ik het op alle zenders moeten hebben en dat is niet het geval. Ik weet niet hoe het is op ID, want daar kijk ik eigenlijk nooit naar. Maar ik zal evrn kijken wat het daarop doet. 

Ook op ID, maar dit zijn hele korte onderbrekingen van minder dan een seconde.  Op nat. Geo was het zeker wel langer dan een seconde.  Ik denk zelf 2.

En nu ik m terug gezet heb op Star channel hapert het daar weer. Vaak gaat het op Star wel over na een aantal minuten. 


Ik heb het nu ook op de commerciële zenders . Een paar minuten en dan geen last meer. 


Beste Alex,

 

Volledige reset gedaan, dit heeft gewerkt. 

Geen haperent geluid meer hier.

Dank!


Ik moet helaas ook zeggen dat het probleem was opgelost,  maar terug is gekomen. 

Heb nu op meerdere zenders waaronder STAR en History channel


Ik moet helaas ook zeggen dat het probleem was opgelost,  maar terug is gekomen. 

Heb nu op meerdere zenders waaronder STAR en History channel

Zou jij dit alsnog even willen proberen zonder je geluidsinstallatie? Dus rechtstreeks via HDMI op de luidsprekers van je tv? 

Ik heb overigens een eigen topic voor je aangemaakt zodat het overzichtelijk blijft. 


Beste Alex,

Helaas gaat dat niet.

Maar als het aan mijn geluidsinstallatie zou liggen,  zou ik het op alle zenders moeten hebben. En het is weg geweest nadat ik het tv kastje had gereset. Het is ook niet gelijk. Meestal naar een paar minuten en dan begint het. En dat houdt dan niet op. Ik ben nu STAR an het kijken en nu heb ik er weer geen last van. Het is echt vreemd


Ik ben wel een stap verder gekomen.  Ik heb mijn hoortoestellen direct op het tv kastje via de optische uitgang. Op Crime heb ik dus wel haperend geluid, maar niet op mij hoortoestellen.  Dus ik ga er vanuit dat er iets niet goed gaat met de HDMI uitgang.

Mocht jij kunnen onderbouwen dat het wel aan mijn geluidsinstallatie ligt, dan ga ik een lange DDMI kabel kopen van goede kwaliteit en deze eens op mijn tv aansluiten 


Ik ben wel een stap verder gekomen.  Ik heb mijn hoortoestellen direct op het tv kastje via de optische uitgang. Op Crime heb ik dus wel haperend geluid, maar niet op mij hoortoestellen.  Dus ik ga er vanuit dat er iets niet goed gaat met de HDMI uitgang.

Mocht jij kunnen onderbouwen dat het wel aan mijn geluidsinstallatie ligt, dan ga ik een lange DDMI kabel kopen van goede kwaliteit en deze eens op mijn tv aansluiten 

Heb het trouwens ook op het UHD kanaal van NPO1. Ik dacht dat ik in UHD zat te kijken,  totdat ik erachter kwam dat deze op 690 zat.


Hi @AJWO, ik lees nu ook iets over geluidstoestellen. Waar moet ik aan denken? 

Ik kan verder niet onderbouwen of het we of niet aan je geluidsinstallatie ligt, maar ik zou dit wel graag willen testen. Dan weten we gelijk of het daaraan ligt. 

Heb jij een schema voor mij van hoe alles is aangesloten bij jou? Vanaf de modem tot aan alle apparaten. Mocht dat niet lukken, mag ik je toestemming om een analyse te maken van je aangesloten apparaten? Ik zie verder niets, behalve wat er is aangesloten. 


Modem in de meterkast -utp kabel cat5 naar woonkamer-> tv ontvanger->HDMI kabel-> versterker->TV

Op de tv ontvanger zit middels een optische kabel mijn apparaat tbv hoortoestellen 

HDMI kabel is degene van KPN

Zoals ik eerder schreef is het haperen alleen via de versterker, niet op mijn gehoorapparaten. 

Tevens op een paar zenders.

 

Gr,

 

Arjan 


Had ook haperingen met hdmi via mijn versterker. Zowel met de Arris VIP2952 als later via de DIW7022. Zowel glitches in geluid als in beeld. Mijn versterker ondersteunt maximaal 1080P 60. 

En dáár leek het dus te zitten. Omdat het maximaal ….60 was dacht ik ook dat 50 Hz geen probleem zou zijn. Dat is het dus kennelijk wel. Of HDCP. Of beide. Mijn versterker is van een Amerikaans merk, Pioneer.

In beide gevallen had ik het ter test overigens.

Want met tv ontvangers en streaming apparaten vind ik het logischer hdmi direct op de tv aan te sluiten. Optisch audio van box naar versterker. Dan hoeft de tv niet per se aan met radio zenders. Of hoeft de versterker niet per se aan bij tv kijken. (nieuws e.d. is voldoende met alleen het tv geluid)

Er bestaan optische splitters, eigenlijk verdubbelaars. Die maken van 1 optische uitgang 2. Dan kan het én naar je versterker én naar je hoorapparaten zender. Let er goed op dat je het juiste type koopt met 1 INgang en 2 x UITgang. Ze bestaan ook andersom. Maar beide zijn niet omschakelbaar voor het een of het ander.

Indien de versterker Dolby Atmos ondersteunt dan is de beste audio verbinding mijns inziens HDMI ARC van je tv naar je versterker. Met Atmos moeten sowieso tv en versterker het ondersteunen. Anders voert de hdmi uitgang dat niet uit.


Had ook haperingen met hdmi via mijn versterker. Zowel met de Arris VIP2952 als later via de DIW7022. Zowel glitches in geluid als in beeld. Mijn versterker ondersteunt maximaal 1080P 60. 

En dáár leek het dus te zitten. Omdat het maximaal ….60 was dacht ik ook dat 50 Hz geen probleem zou zijn. Dat is het dus kennelijk wel. Of HDCP. Of beide. Mijn versterker is van een Amerikaans merk, Pioneer.

In beide gevallen had ik het ter test overigens.

Want met tv ontvangers en streaming apparaten vind ik het logischer hdmi direct op de tv aan te sluiten. Optisch audio van box naar versterker. Dan hoeft de tv niet per se aan met radio zenders. Of hoeft de versterker niet per se aan bij tv kijken. (nieuws e.d. is voldoende met alleen het tv geluid)

Er bestaan optische splitters, eigenlijk verdubbelaars. Die maken van 1 optische uitgang 2. Dan kan het én naar je versterker én naar je hoorapparaten zender. Let er goed op dat je het juiste type koopt met 1 INgang en 2 x UITgang. Ze bestaan ook andersom. Maar beide zijn niet omschakelbaar voor het een of het ander.

Indien de versterker Dolby Atmos ondersteunt dan is de beste audio verbinding mijns inziens HDMI ARC van je tv naar je versterker. Met Atmos moeten sowieso tv en versterker het ondersteunen. Anders voert de hdmi uitgang dat niet uit.

 

Dank voor je reactie PeterG. 

Bij mij is het beeld gewoon goed. Heb zelf een versterker van Onkyo. En het haperen is niet altijd geweest en het is maar op een paar zenders. Ik vind het geluid van mijn tv gewoon ronduit slecht klinken. Tevens had ik alles via mijn versterker lopen, omdat ik mijn tv niet goed kon horen. Een ander bijkomend voordeel is, dat ik maar 1 hdmi kabel naar m'n tv heb.


Even een idee, heeft je versterker een optische ingang en je televisie ook een optische uitgang? Wat gebeurt er als je het geluid van de tv ontvanger via HDMI laat lopen naar de tv, en vanaf de tv met een optische kabel naar de versterker? Werkt het dan goed? 

Je zou dan in de instellingen van de televisie moeten aangeven dat het geluid niet via de televisie gaat maar via de optische uitgang. Puur om te kijken of het dan wel werkt. 


Beste Alex,

Mijn versterker geeft geen optische ingang.

Ik had al een tijdje geen last meer tot vandaag, zondag 1 september.

Wat mij wel is opgevallen gisteren ( zaterdag 31 augustus) toen ik een film ging kijken op HBO was dat deze Dolby Surround was terwijl deze in Dolby Atmos werd aangegeven.  Toen stond de audiokwaliteit op de ontvanger op Automatisch. Nadat ik m op Passtrough had gezet kreeg ik Dolby Atmos.  

Dus nu vraag ik mij dus echt af of het wel aan m'n versterker ligt en niet aan KPN.


Wat mij wel is opgevallen gisteren ( zaterdag 31 augustus) toen ik een film ging kijken op HBO was dat deze Dolby Surround was

Huh 😐. Een versterker zonder optische ingang, maar wel een HDMI (ARC) aansluiting? Ik heb nog geen versterker gezien die het één zonder het ander had.

Maar goed. 

Heb je het zo aangesloten:

ontvanger - hdmi - versterker - hdmi - tv ? Op deze manier wil er nogal eens een probleem ontstaan met HDCP. Telkens als er HDCP ‘controle’ is valt het geluid dan even weg. Met de versterker ertussen wil de HDCP ‘handshake’ niet altijd in milliseconden plaatsvinden.

Heeft je tv ARC? Probeer het dan eens zo:

ontvanger - hdmi - tv - hdmi arc - versterker (op OUT/ARC!).

 

Precies dit dus: via optical gaat het geluid door tijdens HDCP handshake.

Ik heb mijn hoortoestellen direct op het tv kastje via de optische uitgang. Op Crime heb ik dus wel haperend geluid, maar niet op mij hoortoestellen.  Dus ik ga er vanuit dat er iets niet goed gaat met de HDMI uitgang.

 


Excuus,  wel optische ingang,  geen optische uitgang. Was evrn jn de war. Ga even kijken hoe ik het aangesloten heb en hoe het staat geconfigureerd 


TV staat op de uitgang van de versterker (ARC) . Dus dat gaat in ieder geval goed.

Kabels zijn van hoge kwaliteit.  Kabel van tv ontvanger maar versterker is van KPN.


Wat ik niet begrijp ishet volgende: Al zou de uitgang naar de tv niet goed zijn aangesloten,  verklaart het niet dat het geluid af en toe wegvalt bij bepaalde zenders op de versterker . Ik het niet over het geluid op de tv. We luisteren altijd via de versterker.  En waarom is het alleen op bepaalde zenders en nooit op streamingsdiensten of op opgenomen programma's...


verklaart het niet dat het geluid af en toe wegvalt bij bepaalde zenders op de versterker 

Heb ik, wel, uitgelegd. Zie HDCP.

En waarom is het alleen op bepaalde zenders en nooit op streamingsdiensten…

KPN TV+ maakt gebruik van HDCP; De streamingdiensten niet.


verklaart het niet dat het geluid af en toe wegvalt bij bepaalde zenders op de versterker 

Heb ik, wel, uitgelegd. Zie HDCP.

En waarom is het alleen op bepaalde zenders en nooit op streamingsdiensten…

KPN TV+ maakt gebruik van HDCP; De streamingdiensten niet.

Dus niet eke zender gebruikt HDCP?

Is het misschien verstandig om de kpn ontvanger op de ingang aan te sluiten waar HDCP 2.2 bij staat?


Inderdaad. Alleen kpn tv bij mijn weten. 

-

Dat laatste sowieso. 


Reageer