Skip to main content
Vraag

Geluid hapert na paar minuten tv kijken (TV+ Box, TCL TV en Sonos set)

• February 28, 2026
  • 6 reacties
  • 54 keer bekeken

Christiaan G
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Hallo, 

Ik heb sinds mijn nieuwe sonos set alleen maar happerend geluid. Dit is best vervelend eigenlijk iets om gek van te worden. Het is alsof je steeds woordjes mist. Een kras op je cd precies bij je favoriete nummer. Maar eer iets over wat heb ik in huis en hoe heb ik het aangesloten. En welke instellingen.

Tv: Tcl75a300 

Sonos Beam gen 2, 2x era 100 en sub mini.

Kpn nieuwe modem met twee wifi punten. En twee tp link switches. Alles is bij mij via utp cat 6e aangesloten.

De tv is via hdmi01 eArc aangesloten op de sonos

De kpn tv box is via hdmi02 aangesloten op de tv.

Ik heb gebeld met kpn maar we komen er telefonisch niet uit (daar werd gezegd dat ik optical moet gebuiken rechtstreeks van kpn naar sonos, maar dit is niet de kwaliteit die ik zoek dit is veel minder en hiervoor hen ik geen sonos gekocht) dus hoop ik hier wat hulp te vinden. Ik heb al veel mensen hier wat over zien schijven maar een echte oplossing niet gevonden. 

Eigenlijk heb ik alle mogelijke Instellingen in de tv en kpn box geprobeerd. En het treed altijd op vanaf dolby digital en hoger. Passthrough heb ik nu de tv en de kpn box op staan. En hdmi cec heb ik ook aan staan. 

Omdat ik een beetje door mijn opties heen ben van proberen hoop ik hier nog wat tips te krijgen. 

Of ik moet hopen dat kpn app heel snel op apple tv komt want dan is het probleem eigenlijk zo gefixt. 

Ik heb de problemen niet op de apps van de tcl tv, nintendo en Playstation. Eigenlijk Alleen met de kpn tv box. De app direct op de tv kan maar is echt veel minder in beeld kwaliteit en geluid en erg traag dus vandaar toch de kpn tv box.

Ik hoop dat iemmand mij kan helpen.

Groeten Christiaan.

6 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 28, 2026

daar werd gezegd dat ik optical moet gebuiken rechtstreeks van kpn naar sonos, maar dit is niet de kwaliteit die ik zoek dit is veel minder en hiervoor hen ik geen sonos gekocht)

Voor stereo (PCM) en Dolby Digital 5.1 maakt het niets uit!

Maar de Beam heeft voor zover ik weet geen optical in. (...)

Dus voor radio en tv zenders is optisch prima.

Voor Dolby Digital 7.1 (= DD Plus) en Atmos is HDMI ARC nodig. En dan dus ook weer alleen streamingdiensten met ook nog de duurste abonnementen.

Heb je die korte onderbrekingen ook met televisiezenders via kpn?

Christiaan G
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 28, 2026

Ja dit klopt, hiervan ben ik me bewust. 

En ik heb het dus ook tijdens tv kijken. En dat stoort mij het meest. Als ik stream of via de TV apps van de TCL TV bv. Netflix Disney of prime kijk geen problemen met dd 5.1 of passthrough instellingen. Het komt dan ook gewoon netjes binnen op het sonos systeem. Ik heb natuurlijk geen sonos gekocht voor stereo pcm. Als de kpn tv box instellingen overigens daar op zet zijn wel de happeringen weg. Dus ik ben echt opzoek hoe ik tv kan kijken met dd 5.1 zonder verstoringen.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Christiaan G . Welkom hier.

Dank voor je duidelijke toelichting. Als ik het goed samenvat: via de apps op je TCL tv, en bijvoorbeeld Netflix of Disney+, werkt Dolby Digital zonder haperingen. Alleen bij tv kijken via de KPN TV Box, zodra je deze op Dolby Digital of hoger zet, krijg je die korte onderbrekingen. Zet je hem op stereo (PCM), dan is het probleem weg.? ( dit helpt in ieder geval om het af te bakenen )

Een belangrijke vraag hierbij is: weet je zeker dat de zenders waarbij je dit ervaart ook daadwerkelijk in Dolby Digital 5.1 worden uitgezonden? Niet alle tv-zenders doen dat standaard. Een groot deel wordt gewoon in stereo uitgezonden. In dat geval moet de keten alsnog iets “verpakken” of omzetten, en daar kan het misgaan, zeker met passthrough via eARC.

Het zou goed zijn om specifiek te testen met een zender of programma waarvan je zeker weet dat deze 5.1 ondersteunt, bijvoorbeeld een film of serie die expliciet als Dolby Digital 5.1 wordt aangeboden. Als het daar ook hapert, dan weten we dat het niet aan een stereo-uitzending ligt maar echt aan de overdracht van DD via de TV Box.

Christiaan G
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 3, 2026

Dit heb ik getest en is idd het geval. 

Bij DD uitzendingen van kpn heb ik dit idd en bij bv. Netflix of Disney ook. Zowel met de instellingen dolby digital als passthough. Dus ik ben wel benieuwd wat ik er aan kan doen.

Misschien een kleine aanvulling is dat het bij dd uitzending bij gewoon spraak of nieuws uitzendingen niet is maar wanneer er muziek of special effects komen het direct begint met happeringen. Even kort op pauze en dan gelijk weer verder dan is het een paar minuten weg. 

Kpn kasje ook even op een andere tv Samsung getest en hierbij hetzelfde probleem.

Ook geprobeerd om kpn tv box via wifi te doen ipv utp helaas het zelfde resultaat. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 3, 2026

TV Box al herstart?

Stand-by knop afstandsbediening lang ingedrukt houden. Dan kiezen voor Opnieuw opstarten. 

Christiaan G
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 3, 2026

@PeterG 

Ja dit heb ik al heel vaak geprobeerd. 

Ook het modem en zelfs het glasvezel kastje van kpn meerdere keren spanningsloos gemaakt.

Inmiddels al andere utp kabels geprobeerd en hdm1 2.1 kabels geprobeerd. Maar het mag allemaal niet baten. Inmiddels gelezen dat dit bij best veel mensen gebeurd die DD gebruiken en ondersteunen. Inmiddels ben ik nu in de ontwikkelaars optie's aan het kijken, alles is eigenlijk gewoon toegankelijk behalve de Dolby Audio effect hierbij wordt je gelijk uit het menu gegooid dit is mij toch wel wat verdacht. De Dolby DCR mode heb ik gewijzigd van RF naar LINE maar dit maakt ook helaas geen verschil. Vreemd blijft wel dat er reproduceerbare audio drops zijn bij DD op de kpntv box met uitzending met DD en via de Disney of Netflix app via de kpn tv box. Maar netflix rechtstreeks vanaf de tcl tv heb ik er geen last van. Omdat ik al eerder een nieuw tv kastje heb gehad en het kan reproduceren met mijn tweede kpn tv kastje begin ik nu echt aan een firmware bug te denken of zelf dat de hardware het niet aankan wat er wordt beschreven door kpn wat dit kastje kan.

Dit is namelijk wel de reden dat ik ben overgestapt naar kpn omdat er wordt geschreven dat dit wordt ondersteund.

Ik zou dit heel graag werkend krijgen en als ik daarvoor iets zelf moet vervangen of kopen ben ik daarvoor bereidt maar ik heb nu een nieuwe tv een nieuwe sonos set nieuwe utp kabels en hdmi kabels ik zou niet weten wat ik nog moet doen.

Ik zal proberen om de logging eens aan de gang te krijgen in de ontwikkelaars opties zodat ik precies kan laten zien waar het fout gaat maar ben hier nog niet zo handig in. 

Verder zijn natuurlijk alle tips welkom.