Skip to main content
Beantwoord

Geluid loopt na verloop van tijd niet meer synchroon

• February 5, 2026
  • 7 reacties
  • 72 keer bekeken

Sinds tijdje last dat na verloop van tijd het geluid niet meer synchroon loopt met het beeld.

Na herstart van de KPN tv box+ is het altijd (dus ligt 100% aan kastje) weer voor even (dag of per dagen, lijkt steeds korter te zijn) opgelost.

Van zender wisselen helpt niet.

Eerst was het vooral bij terugkijken (unicast), maar nu ook bij LIVE(ja, multicast) kijken.

Is dit bekend probleem en wordt er gewerkt aan een oplossing? Irritatie begint wel te komen hier namelijk.

Ook multicast werkt af en toe niet goed, vooral bij ESPN 1. Geluid niet gelijk lijkt daar ook erger.

Na zender wisselen werkt multicast wel weer.

Netwerk is in orde: bekabeld, eigen vlan, igmp snooping en proxy.

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Beste antwoord door Serenay van KPN

Hallo ​@Pedl
Welkom op de community en leuk dat je ons hebt gevonden!

Ik snap dat het erg vervelend is wanneer beeld en geluid na verloop van tijd niet meer synchroon lopen, vooral tijdens het kijken van je favoriete programma’s. Ik zie dat andere communityleden al verschillende tips hebben gedeeld, fijn dat er zo wordt meegedacht. Ik ben benieuwd of één van die suggesties voor jou al verschil heeft gemaakt.

Mocht dat nog niet het geval zijn, dan is het misschien handig om deze stap-voor-stap probleemoplosser van KPN erbij te pakken. Daarin lopen we gericht langs de meest voorkomende oorzaken van beeld en geluid die niet synchroon lopen, zodat je niets overslaat. Dit werkt wel alleen met een van de modems van KPN. 

Als het probleem helaas blijft bestaan na het doorlopen van de probleemoplosser, kun je nog het volgende proberen:

Laat vooral weten wat je al hebt geprobeerd en of één van de tips inmiddels heeft geholpen. Dan denken we graag verder met je mee!

7 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 6, 2026

Ik lees meerdere problemen.

Vraagjes:

1. Hoe is de Sagemcom DIW7022 verbonden met de KPN router (Experiabox of Box12)? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.
  2. Heb je koper of glasvezel?
  3. Staat de DIW7022 op Passtrough of op automatisch (1 van deze 2 opties is de beste voor geluid).

• Auteur
  • February 8, 2026

1. Geen Kpn router, eigen unifi spul. eigen vlan met igmp enz.

2. Glas natuurlijk 1gb

3. Alles zoveel passthrough en zonder optimalisaties van de box of kpn

Ligt niet aan snelheid en stabiliteit. Ook niet aan igmp snooping. Na zappen gebeurd dit opnieuw.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

1. Geen KPN router, eigen unifi spul. eigen vlan met igmp enz. 

2. Glas natuurlijk 1gb 

3. Alles zoveel passthrough en zonder optimalisaties van de box of kpn

Ligt niet aan snelheid en stabiliteit. Ook niet aan igmp snooping. Na zappen gebeurd dit opnieuw.

Hoezo natuurlijk 1 GB? Ik heb 200 Mb/s en dat is ruim voldoende.

Probeer eens de KPN router, die heb je als het goed is.

Alleen maar om te testen.

En ik hoor ook graag wat er tussen jouw eigen router en de DIW7022 zit. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

Alles al eens herstart, te beginnen bij glasvezelkastje? (2 min. netspanning eraf)

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+4

Hallo ​@Pedl
Welkom op de community en leuk dat je ons hebt gevonden!

Ik snap dat het erg vervelend is wanneer beeld en geluid na verloop van tijd niet meer synchroon lopen, vooral tijdens het kijken van je favoriete programma’s. Ik zie dat andere communityleden al verschillende tips hebben gedeeld, fijn dat er zo wordt meegedacht. Ik ben benieuwd of één van die suggesties voor jou al verschil heeft gemaakt.

Mocht dat nog niet het geval zijn, dan is het misschien handig om deze stap-voor-stap probleemoplosser van KPN erbij te pakken. Daarin lopen we gericht langs de meest voorkomende oorzaken van beeld en geluid die niet synchroon lopen, zodat je niets overslaat. Dit werkt wel alleen met een van de modems van KPN. 

Als het probleem helaas blijft bestaan na het doorlopen van de probleemoplosser, kun je nog het volgende proberen:

Laat vooral weten wat je al hebt geprobeerd en of één van de tips inmiddels heeft geholpen. Dan denken we graag verder met je mee!

• Auteur
  • February 12, 2026

yep, alles herstart. Ligt aan kpn+ kastje zoals ik al zei. Deze herstarten lost probleem meteen op namelijk.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+4

Hallo ​@Pedl,

Top, thanks voor de update 👍
Dan ben ik wel benieuwd: hoe vaak moet je het KPN TV+-kastje opnieuw herstarten om het probleem op te lossen? Is dat bijvoorbeeld dagelijks of af en toe?

Ik zie dat je alles bekabeld hebt aangesloten. Zou je het TV+-kastje eens direct op het KPN-modem willen aansluiten om te kijken of het probleem dan wegblijft? Je geeft zelf aan dat het niet aan de stabiliteit van je internet ligt, maar voor mij blijven er op dit moment nog twee mogelijke oorzaken over: het modem óf het TV+-kastje zelf. Laten we eerst het modem uitsluiten. Zou je dat willen proberen?