Skip to main content

Goedenavond, 

Sinds ik de nieuwe (kleine) ontvanger heb merk ik dat het geluid niet gelijk loopt met het beeld.

Ik heb deze ontvanger ook een tijdje mogen testen maar toen had ik dit probleem niet. Ik merk het vooral bij de Belgische zender VRT of zenders uit het pluspakket. Soms ook bij bv RTL. Het kijkt uiteraard helemaal niet lekker als dit niet gelijk loopt. Bij de vorige ontvanger had ik dit ook niet. 
Wat zou ik hieraan kunnen doen? 
Dank vast voor de hulp. 
Mvg, 

Pièrre. 

Hi @Pieair en welkom op het forum! 

Als het om de TV+ Box gaat dan kun je zelf een geluidsvertraging instellen. De geluidsinstellingen kun je vinden door naar Instellingen > ‘Apparaat’ > ‘Apparaatvoorkeuren’ > ‘Weergave en geluid’ te gaan. 

Ook in onze bekende bevindingen hebben we opgenomen dat de lipsync (het synchroon lopen van het geluid en het beeld) nog niet bij iedereen goed werkt. Dat is het derde punt onder het kopje Beeld en geluid. 
Daar staan ook wat tips over hoe je dit op kunt lossen, dus hopelijk lukt het zo! 


Hi Sanne. 
Bedankt voor het antwoord.
Het gekke is dat het niet bij alle zenders is. Bij sommige zenders merk je de vertraging niet maar bij andere zenders is de vertraging echt een paar seconde. Heel gek maar het kijkt niet fijn. 
Bovenstaande heeft bij mij niet het gewenste effect gehad. Kan het nog iets anders zijn? 
Een ander kastje misschien? 
 

Verder is het ook vervelend dat als je switch naar de tv gids het geluid dan even uitvalt. Dat was bij de vorige box ook niet. 


Als het aan het kastje ligt dan zou ik verwachten dat het op alle zenders misgaat. 😕

Ik wil dus nog het een en ander uitsluiten en ben benieuwd naar het volgende: 

  • Gebeurt dit altijd op de zenders die je noemde? (VRT, Pluspakket)
  • Als je de vertraging merkt op deze zenders, wat gebeurt er dan als je naar één van de zenders zapt die wel werkt? Loopt het geluid daar dan wel synchroon?
  • Welke instellingen uit de tips heb je geprobeerd?
  • Heb je de TV+ Box reset ook al eens gedaan sinds dit speelt?
  • Heb je geluidsapparatuur aangesloten?

Een hoop vragen, maar hopelijk zijn we zo ook snel bij de oplossing. 🙂


Bij mij ook niet synchroon al vanaf het begin (1,5 maand geleden), probleem alleen bij live TV.

Dus wat ik altijd doe is 2 seconden op pauze en dan weer verder. Je kijkt dan (geforceerd) uitgesteld, maar dan is (en blijft) het geluid wel lipsynchroon.


@Sanne_M : als ik bv switch van VRT naar NPO1 dan loopt het geluid bij NPO1 wel goed maar bij VRT niet. 
Op de zender VRT is het altijd verkeerd helaas. Het pluspakket soms niet maar soms wel (wij kijken dan vooral RTL Lounge of RTL Telekids). Dat verschilt gek genoeg per dag. 
Ik heb de tv box gereset maar geen verbetering. Ook niet na de andere tips te hebben gedaan. 
Ik heb een LG smart tv (ik las zelfs dat daar verschil in kon zitten) met een externe soundbar. 
Was dit apparaat misschien toch nog niet voldoende getest? 
Ik heb meegedaan aan de test maar toen geen probleem gehad. 

Als je naar de gids switch valt het geluid ook een paar seconde weg. Ik zag dat niet bij de “issues” staan. 
Is dat wel bekend? Dat was bij de oude box niet. Naar de tv gids moet je ook niet gaan als je iets terugkijkt want dan ben je het kwijt. Was voorheen ook niet. 
Kortom ik heb de nieuwe box nu een paar weken maar absoluut nog niet tevreden. ☺️☹️

Hopelijk is er nog iets anders mogelijk? 

 

@Dofir : dat werkt bij mij jammer genoeg ook niet maar dat betekent ook dat je nooit dan verder kunt terugspoelen of terugkijken.  
Voor zo’n bedrag wat je betaald per maand vind ik dat ook niet de oplossing. 


@Dofir : dat werkt bij mij jammer genoeg ook niet maar dat betekent ook dat je nooit dan verder kunt terugspoelen of terugkijken.  
Voor zo’n bedrag wat je betaald per maand vind ik dat ook niet de oplossing. 

Blijkbaar is jouw probleem toch erger/anders, want bij mij is het zoals gezegd alleen bij live tv kijken. Dus bij terugspoelen of terugkijken speelt het dan (per definitie) niet.


Dankjewel voor de uitgebreide uitleg @Pieair! Het geluid dat kort wegvalt bij het openen van de gids is niet bekend dus dat lijkt geen algemeen probleem te zijn. Hoewel dat ook op te lossen moet zijn.

Fijn om te weten dat je een soundbar hebt, zou je hiervoor de HDMI poorten op je TV willen controleren? 
Het kan namelijk voor komen dat een TV meerdere HDMI ARC aansluitingen heeft.
We hebben ervaren dat er dan AV Sync issue kan ontstaan als de Soundbar op een andere type HDMI aansluiting zit dan de TV+ Box.
Controleer altijd of de TV+ STB en de Soundbar/HCS op dezelfde soort HDMI aansluiting aangesloten zijn.

Bijvoorbeeld in dit plaatje: 


Daar zijn beide HDMI poorten 120 Hz dus als de soundbar en de TV ontvanger op dit soort zelfde poorten aangesloten wordt dan zou de lipsync goed moeten gaan. Is dat bij jou ook zo?

 

@Dofir Als jij de eerdere tips en de tips uit dit bericht hebt geprobeerd en die voor jou niet de oplossing hadden, wil je hier dan een nieuw topic voor aanmaken? Gezien jij andere problemen ervaart dan de topicstarter hier.
Dan kun je in je eigen topic verder geholpen worden en voorkomt het verwarring. 🙂


@Sanne_M : bedankt voor de uitleg. Ik moet er even goed voor gaan zitten dus ik kom erop terug. 
 

War betreft het wegvallen van het geluid als je switch van tv naar tv gids of van tv gids weer terug naar de tv is bij mijn ouders ook heb ik even getest vanavond. Die hebben sindskort ook de nieuwe ontvanger. Dit lijkt dus wel misschien een algemener probleem te zijn. Persoonlijk vind ik het heel storend als het geluid een paar seconde wegvalt als je naar de tv gids gaat of andersom weer terug naar de tv. Je mist dan toch wat. Vervolgens kan je dan ook niet meer terugspoelen als je deze switch hebt gemaakt. 
Misschien kan daar toch ook naar gekeken worden? 


@Sanne_M : bedankt voor de uitleg. Ik moet er even goed voor gaan zitten dus ik kom erop terug. 


Prima! Ik ben benieuwd wat de resultaten zijn. 

Wat de geluidsdips bij het openen van de gids betreft en het terugspoelen, zou je de TV-ontvanger eens op Unicast in willen stellen? Dit doe je als volgt:

  • Ga naar Instellingen
  • Ga naar Informatie
  • Ga naar Video mode

Daar kun je de instellingen op Unicast zetten. Hoe gaat het dan?


@Sanne_M : het probleem is daarbij niet verholpen jammer genoeg. Wat is het verschil tussen unicast of multicast? 
Het probleem doet zich overigens ook voor als ik naar de “home” knop ga. Dan valt het geluid ook een paar seconde weg voordat het weer terugkomt. 


Bij unicast is de beeldkwaliteit wat minder en de geluidskwaliteit is stereo. Het verschil tussen unicast en multicast in het kort is dat unicast een één op één communicatie is en multicast met meerdere processen communiceert. 
Met andere woorden, unicast vraagt minder van je verbinding en ontvanger. 

Loopt het geluid ook nog steeds niet gelijk als het op Unicast staat? Jij en je ouders hebben niet toevallig dezelfde TV of dezelfde soundbar in gebruik?

Hoe gaat het met het geluid wanneer je de tv-ontvanger rechtstreeks op de TV aansluit, zonder de soundbar? 


@Sanne_M : mijn ouders hebben een andere tv (wel ook LG) maar exact hetzelfde probleem. 
Er zit geen goed geluid in mijn tv dus daarom de soundbar. Om het te proberen zonder dat maakt voor mij ook geen verschil om eerlijk te zijn want ik wil hoe dan ook die soundbar gebruiken. 
 

Bij unicast loopt alles in het menu wat soepeler. Hapert allemaal wat minder erg maar het geluid loopt nog steeds niet gelijk. 
Wel als ik bv Videoland kijk via KPN loopt alles wel goed dus de streamingsdiensten via KPN werken goed maar live tv niet. Kan daar nog iets fout in zitten? 


Als het alles van live TV was dan zou het makkelijker te achterhalen zijn, maar je gaf eerder aan dat het bij bepaalde zenders speelt. 
Daarnaast heb ik verder geen meldingen gezien over vertragingen in het geluid op deze specifieke zenders, dus het is geen algemeen probleem.

Het testen zonder de soundbar is om te zien hoe het geluid loopt als je die niet aangesloten hebt. Als het dan wel synchroon loopt dan moeten we dus kijken naar de geluidsinstellingen van de soundbar e.d. 
Als het dan ook niet gelijk loopt weten we dat we naar de instellingen van de TV/tv-ontvanger en/of de bekabeling moeten kijken. Vandaar dat ik benieuwd ben hoe het dan loopt.


@Sanne_M : ik heb gemerkt dat het probleem bij bv VRT inderdaad vaak verholpen is wanneer ik de zender even pauzeer en weer verder afspeel zoals @Dofir aangaf.
Het geluid loopt dan weer bijna zo goed als gelijk met het beeld. Als ik dan weer terug ga naar live tv is het weer ongelijk en zit er meteen weer een groot verschil in. Kan het daar misschien ook aan liggen? 
 

Ik heb geen verandering opgemerkt wanneer het geluid via de tv loopt ipv de soundbar. 
Het lijkt toch ook wel bij meer zenders te spelen (misschien toch alles)? 🤔

Bij RTL valt het me nu ook op. Bij sommige zenders lijkt het verschil alleen groter te zijn maar nergens loopt het echt goed gelijk. Via de apps dus meestal wel. 

U gaf aan dat de oplossing dan eenvoudiger zou zijn. Wat zou dan de oplossing kunnen zijn? ☺️

 


Ook ik heb synchronisatie problemen met beeld en geluid, bij rtl 4 valt het het meest op. Het vreemde is dat het sinds kort is, ik gebruik nu een maand of 2 tv plus maar in het begin had ik het probleem niet. Even op pauze helpt inderdaad maar is wel een beetje omslagtig. 
Heb ook nog een ander issue met Netflix, maar daar gaat dit topic niet over.


Het verschil tussen unicast en multicast in het kort is dat unicast een één op één communicatie is en multicast met meerdere processen communiceert. 
Met andere woorden, unicast vraagt minder van je verbinding en ontvanger. 

Bij multicast hoeft een TV stream maar één keer verzonden te worden om op alle daarop geabonneerde TV ontvangers ontvangen te worden.

Multicast heeft weinig tot geen voordelen voor de eigen verbinding en ontvanger maar daarentegen veel voordelen voor de centrale infrastructuur want het is daar dat bij unicast veel meer data verzonden zal moeten worden. Over jouw eigen verbinding komt zowel bij unicast als bij multicast maar één TV stream binnen voor jouw TV ontvanger.


@Sanne_M ik heb vanavond uitgebreid getest en ik weet vrij zeker wat het probleem is. De zenders die geen dolby 5.1 ondersteunen hebben allemaal lipsync problemen en wegvallend geluid. De zenders die wel dolby 5.1 ondersteunen hebben alleen geen lipsync problemen. Ik heb zojuist de eerste 50 zenders getest en op mijn Sonos app gekeken of er 2.0 geluid werd afgespeeld of 5.1

De 2.0 zenders hebben allemaal 100% lipsync problemen. De 5.1 zenders werken allemaal uitstekend zonder enig lipsync probleem. Dit allemaal op de laatste firmware.

 Test maar eens met ESPN , de Belgische zenders en bv rtv noord op 501.. deze hebben allemaal lipsync problemen. Terwijl de eerste 10 zenders en bv Tlc het allemaal goed doen omdat deze 5.1 ondersteunen.


@Sanne_M : als ik bovenstaande lees is het probleem toch groter dan alleen bij mij. 
Heb je misschien een oplossing voor ons hoe we hier vanaf kunnen komen? 


@Pieair  kun jij aangeven of bij jou zender 1 tm 11 en 17 het goed doen en bv zender 12, 29, 30 en  501 niet?


@pietheingrun : zenders 1 t/m 11 doen het niet per se allemaal goed. Op bv 6 loopt het ook niet helemaal gelijk. Ook RTL niet. Niet zo extreem als bij de andere zenders. 
Op NPO lijkt het wel goed te gaan. 
Zender 501 bestaat bij mij niet? 
Bij zender 29 is het verschil heel goed zichtbaar en ik kijk die zender best vaak. Als ik deze even pauzeer lijkt het wel goed te lopen maar dat is niet de bedoeling natuurlijk. 
 

Ook heb ik nog steeds last van het wegvallen van het geluid bij het switchen naar de tv gids of weer terug naar tv. 
Als je iets terugkijkt en dan naar de tv gids switcht ben je ook het terugkijken kwijt. Dat is ook een “bug”. 


@Pieair We hebben inmiddels meer meldingen binnen over dat het niet gelijk loopt, ook bij anderen niet. 
De feedback is dus doorgezet naar het iTV team. Die gaan dit onderzoeken en hopelijk is het met een toekomstige update dan snel opgelost. 

In de tussentijd kun je dan de pauzeknop gebruiken. Niet ideaal, maar hopelijk wel werkbaar tot de volgende update. 
Houd onze Product Updates in de gaten (via de wit/blauwe knop rechts bovenin kun je abonneren, dan krijg je een melding wanneer er een nieuwe update wordt aangekondigd). 


@Sanne_M ik heb in een ander topic reeds aangegeven dat als je de tv en de tv+  box de geluidsinstellingen allebei op doorloop/passthrough zet je geen lipsync problemen meer hoeft te hebben. Om alles op doorloop te zetten moet je wellicht CEC wel aanzetten.

@Pieair zou je dat eens willen proberen?

 Met deze instelling houd je gewoon 5.1 als de zender of de app dit ondersteunt.


@pietheingrun : waar zet ik dit precies goed bij de instellingen? Ik krijg het niet gevonden eigenlijk. 
Sorry voor mijn late reactie. 


Op de tv+ box bij instellingen en dan naar geluid.

op de tv ook bij instellingen en dan geluid.


@pietheingrun : het is mij om eerlijk te zijn nog niet gelukt om het gelijk te krijgen. Bij sommige zenders blijft het probleem. 
 

@Sanne_M : is er al een oplossing vanuit de ontwikkelaars? Of een andere oplossing voor mij? 
Nieuw kastje? 


Reageer