Skip to main content
Beantwoord

Geluid loopt niet synchroon met passthrough

• January 30, 2026
  • 32 reacties
  • 371 keer bekeken

Ik wil gebruik maken van de passthrough optie op mijn KPN box zodat ik dolby geluid kan ervaren. Op dit moment stond de instelling op omzetten naar stereo. Probleem is echter dat geluid en lippen niet meer synchroon lopen bij passtrough. Als ik vertraging aanzet verschilt dit per dag/ zender of bij terugkijken. Ik krijg het niet gelijk! 
verschillende dingen vanuit het forum geprobeerd. 

Multicast omgezet naar unicast ook geen resultaat. 

Ook dolby digital plus geprobeerd zelfde probleem.

Oplossing gevonden door geluid direct door te zetten naar mijn soundbar en vandaar door naar mijn tv. Echter ontstaat dan het probleem dat HDMI kanalen telkens handmatig moeten worden aangepast! Ook geen succes dus. CEC geprobeerd maar dan gaat alles aan en direct weer uit. 

Vraag hoe kan passtrough synchroon laten lopen? 

TV: Philips 65PUS7502/12

Geluid: Samsung HW-Q90

Kabels: hoge kwaliteit HDMI

Aansluiting: KPN HDMI naar HDMI (ARC) TV, van TV HDMI (ARC) naar soundbar HDMI(ARC)

Beste antwoord door Arjan van KPN

Bedankt voor de reactie. Helaas is het nog niet naar wens. De kennisbank instellingen maken het probleem alleen maar erger! Die heb ik al tot in den treuren geprobeerd! 

Stand van zaken is dat live tv en apps naar wens zijn. Terugkijken en opnames lopen niet synchroon. Dat is juist hetgeen we het meeste doen om reclame blokken door te spoelen. Om die reden staat alles weer op stereo en maak is helaas dus geen gebruik van mijn mooie soundsysteem mogelijkheden.

Resetten wacht ik nog even mee. Ik ben bang dat ik alle opnames kwijt ben!!! Daarnaast denk ik niet dat dit de oplossing is. Mijn vermoede is dat er twee verschillende kwaliteiten vanuit kpn komen bij live en bij opnames en dat dit verschil maakt maar dit is een gokje! 

Bij zowel multicast (live tv) als unicast (Terugkijken, opnames) kan het verschillen of er Dolby of Stereo-geluid wordt meegeleverd. Dat bepaalt grotendeels de zender. Dus als je Passthrough inschakelt dan krijg je de audio kwaliteit die wordt aangeleverd. Dan is het wel raar dat als je de tv ook op bypass instelt, dat het geluid en beeld niet synchroon lopen (bij unicast). Het lijkt er dan op dat de tv toch nog iets doet met het geluid. Ook omdat je aangeeft dat het niet gebeurd wanneer je de HDMI kabel eerst naar de soundbar laat lopen. 

Bij een Philips tv is het aan te raden om de eerste twee HDMI-poorten te gebruiken, want die bezitten de HDMI 2.0 en ARC technieken. Zou je eens kunnen kijken of het helpt als je de TV+ box op HDMI 2 aansluit en de soundbar op HDMI 1? Mocht dat niet helpen, dan kun je in plaats van een volledige fabrieksreset eerst ook een soft reset proberen: Ga naar Instellingen (tandwieltje) → Apparaat → Apps → KPN TV+ → Gegevens wissen. Dan hoef je niet je streamingapps weer opnieuw in te loggen. 

Het kan trouwens ook geen kwaad om een volledige fabrieksreset te doen, want je opnames blijven gewoon bewaard zoals aangegeven. Ook ben ik wel benieuwd hoe groot het verschil is tussen audio en beeld. Zijn dat secondes of is het een miniem verschil? 

32 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 30, 2026

Kun je de tv niet instellen om de laatst gekozen HDMI bron te gebruiken bij aanzetten?

• Auteur
  • Topper
  • January 30, 2026

Kun je de tv niet instellen om de laatst gekozen HDMI bron te gebruiken bij aanzetten?

Dank voor je reactie. Hier zie ik geen optie voor. Google geeft aan dat de tv dit automatisch doet. Probleem is echter niet dat de tv wisselt maar de soundbar. Dit doordat de tv een signaal stuurt aan de soundbar dat deze hierop is aangesloten. Waardoor de soundbar verspringt van het juiste kanaal naar het uitgaande kanaal. 

Het liefst zoek ik de oplossing in signaal via tv naar soundbar. 

• Auteur
  • Topper
  • January 30, 2026

Probleem opgelost. De TV stond op meerkanaals maar er was ook nog de optie meerkanaals (bypass) dit bleek de oplossing! 

• Auteur
  • Topper
  • January 31, 2026

Helaas is was te voorbarig! Alles werk nu naar wens 5.1 geluid live tv en alle apps. Behalve terugkijken/ opnames dan loopt het geluid niet synchroon! 

Iemand een idee? 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 31, 2026

Gebeurt dit bij alle tv+ box geluidsinstellingen (automatisch, passthrough, dolby)?

alternatief: toch via de soundbar? Ik begrijp uit je eerdere berichten dat je daarop de hdmi ingang niet kunt vastzetten omdat de tv via via hdmi arc voorrang pakt, klopt dat?

Misschien heeft de tv nog een instelling om dat uitgaande signaal naar de soundbar te onderdrukken?

Anders is het een keuze tussen twee kwaden - of leven met asynchroon geluid, of elke keer na aanzetten de juiste hdmi ingang selecteren op de soundbar.

• Auteur
  • Topper
  • January 31, 2026

Het gebeurd inderdaad bij alle geluidsinstellingen. 
Helaas heb ik het voorkomen van HDMI uit op de tv niet kunnen vinden! Het klopt idd dat HDMI arc voorrang pakt! 

Kiezen tussen 2 kwaden inderdaad. Leven met scheef geluid gaat hem niet worden als muzikanten! Dat gaat tegen de natuur in!  

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 31, 2026

Dubbele topic zie ik.

Waarom 2 topics zelfde onderwerp?

Melding gemaakt.

Zie ook hier.

• Auteur
  • Topper
  • January 31, 2026

Ik kreeg de oude niet weg! Omdat een deel van het probleem is opgelost! Ik kreeg het geluid in geheel niet synchroon met de TV op passtrough is dit opgelost. Met de nieuwe topic wil ik benadrukken dat het echt alleen om terugkijken gaat! 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 31, 2026

Je had gewoon op de “oude” door moeten gaan.

Deel probleem opgelost is nog niet 100% opgelost.

Ik heb het bij de moderater gemeld en ik verwacht dat beide samengevoegd gaan worden.

• Auteur
  • Topper
  • January 31, 2026

Super dankjewel 

• Auteur
  • Topper
  • January 31, 2026

Vandaag weer bezig geweest! Alles blijft nog steeds werken behalve terugkijken. Probleem zit het er ook in dat het beeld juist sneller is dan geluid. Hierdoor heb je ook niks aan het vertragen van het geluid want dan wordt het juist erger. 

Even journaal terugkijken betekend diep in de instelling alles omzetten en na het kijken alles weer terug zetten. Heel vervelend. 

• Deelnemer
  • February 1, 2026

Ik weet niet welke topic doorgaat maar Ik heb precies hetzelfde probleem met mij Samsung Soundbar HW-Q600F.

Normaal tv kijken en apps lopen aardig gelijk behalve ESPN die heeft nooit synchroon gelopen.

Programma terugkijken loopt niet goed ook vanalles geprobeerd.

Aangesloten via HDMI Arc

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 1, 2026

Aangesloten via HDMI Arc

Dit veroorzaakt extra verwerkingstijd in TV voor audio en video. Als de soundbar meerdere HDMI-porten heeft, is beter de soundbar direct aan de ontvanger te aansluiten.

• Auteur
  • Topper
  • February 1, 2026

We zijn een dag verder en de live TV loop niet meer synchroon. We zijn dus weer helemaal aan het begin van het probleem. Alleen stereo lijkt te werken. 

Kabels eerst via soundbar laten lopen geeft 2 problemen. CEC slaat op hol en zet apparaten weer uit als ze 1 sec aan staan. Daarnaast geeft tv voorrang aan arc waardoor ik handmatig kanaal moet wisselen elke keer dat ik tv wil kijken. 

• Deelnemer
  • February 1, 2026

Dus een hdmi van tv na soundbar en van soundbar naar tv kpn box,?

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • February 1, 2026

Wat zet je het eerst aan ivm HDMI CEC, De tv+ box of de tv?

Heeft je tv een instelling om extern geluid via arc uit te schakelen? Misschien helpt dat met de soundbox hdmi selectie.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 1, 2026

Beiden. 

Hoe is het geluid via de luidsprekers van de tv zelf. 

Loopt dat wel synchroon stel de vertraging voor HDMI ARC dan in op de tv zelf. En niet op de ontvanger. 

• Auteur
  • Topper
  • February 1, 2026

Dus een hdmi van tv na soundbar en van soundbar naar tv kpn box,?

Ja klopt dan geeft de tv opdrachten om naar het HDMI arc kanaal te gaan op de soundbar dit terwijl de kpn box is aangesloten op HDMI in. Dit moet ik dan handmatig elke keer in de Samsung app aanpassen. Op TV geen optie om kanaal of voorkeurskanaal te kiezen. 

• Auteur
  • Topper
  • February 1, 2026

Wat zet je het eerst aan ivm HDMI CEC, De tv+ box of de tv?

Heeft je tv een instelling om extern geluid via arc uit te schakelen? Misschien helpt dat met de soundbox hdmi selectie.

Ja dat wisselt dus een beetje er zitten twee knoppen op de afstandsbediening de ene keer de ene de andere keer de anders. Soms reageert er 1 niet direct dus dan is het weer andersom 

• Auteur
  • Topper
  • February 1, 2026

Beiden. 

Hoe is het geluid via de luidsprekers van de tv zelf. 

Loopt dat wel synchroon stel de vertraging voor HDMI ARC dan in op de tv zelf. En niet op de ontvanger. 

Het probleem zit hem er dus in dat live tv en de apps wel synchroon lopen (vrijwel altijd) terugkijken nooit. Dus door de tv aan te passen blijft 1 van de 2 niet synchroon. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 1, 2026

Maar…

Hoe is het geluid via de luidsprekers van de tv zelf bij terugkijken, opnames. Soundbar even uitzetten of afkoppelen. 

• Auteur
  • Topper
  • February 1, 2026

Maar…

Hoe is het geluid via de luidsprekers van de tv zelf bij terugkijken, opnames. Soundbar even uitzetten of afkoppelen. 

In de volgende set up kpn via HDMI naar TV. KPN box op passtrough. Soundbar losgekoppeld. Geluid via speakers van de tv. Het beeld is sneller dan het geluid bij terugkijken TV. Niet synchroon. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • February 1, 2026

Dat klinkt toch alsof er iets niet helemaal lekker zit in de tv+ box. Misschien is het tijd voor de voodoo dans, oftewel een fabrieksreset van de tv+ box.

• Auteur
  • Topper
  • February 1, 2026

Dat klinkt toch alsof er iets niet helemaal lekker zit in de tv+ box. Misschien is het tijd voor de voodoo dans, oftewel een fabrieksreset van de tv+ box.

Dank voor de reactie. Daar moet ik dan even de tijd voor nemen! Ik ga er naar kijken.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 3, 2026

Goedemorgen ​@Bakkers82 , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Mooi om te zien dat je al zoveel goede reacties hebt mogen ontvangen, ik lees nuttige tips & trucs! Wat is op dit moment precies de stand van zaken? Voor meer en aanvullende informatie kan ik je ook aanraden om dit artikel op onze Kennisbank eens door te nemen, wellicht dat je hier nog zaken tegenkomt die je verder kunnen helpen 🙏🏻 

Hopelijk heeft het resetten van de TV+ box er anders al voor gezorgd dat alles weer goed loopt! Laat je het ons weten mocht je nog verdere ondersteuning nodig hebben?