Skip to main content
Vraag

Geluid loopt niet synchroon met passthrough

• January 30, 2026
  • 3 reacties
  • 28 keer bekeken

Ik wil gebruik maken van de passthrough optie op mijn KPN box zodat ik dolby geluid kan ervaren. Op dit moment stond de instelling op omzetten naar stereo. Probleem is echter dat geluid en lippen niet meer synchroon lopen bij passtrough. Als ik vertraging aanzet verschilt dit per dag/ zender of bij terugkijken. Ik krijg het niet gelijk! 
verschillende dingen vanuit het forum geprobeerd. 

Multicast omgezet naar unicast ook geen resultaat. 

Ook dolby digital plus geprobeerd zelfde probleem.

Oplossing gevonden door geluid direct door te zetten naar mijn soundbar en vandaar door naar mijn tv. Echter ontstaat dan het probleem dat HDMI kanalen telkens handmatig moeten worden aangepast! Ook geen succes dus. CEC geprobeerd maar dan gaat alles aan en direct weer uit. 

Vraag hoe kan passtrough synchroon laten lopen? 

TV: Philips 65PUS7502/12

Geluid: Samsung HW-Q90

Kabels: hoge kwaliteit HDMI

Aansluiting: KPN HDMI naar HDMI (ARC) TV, van TV HDMI (ARC) naar soundbar HDMI(ARC)

3 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 30, 2026

Kun je de tv niet instellen om de laatst gekozen HDMI bron te gebruiken bij aanzetten?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 30, 2026

Kun je de tv niet instellen om de laatst gekozen HDMI bron te gebruiken bij aanzetten?

Dank voor je reactie. Hier zie ik geen optie voor. Google geeft aan dat de tv dit automatisch doet. Probleem is echter niet dat de tv wisselt maar de soundbar. Dit doordat de tv een signaal stuurt aan de soundbar dat deze hierop is aangesloten. Waardoor de soundbar verspringt van het juiste kanaal naar het uitgaande kanaal. 

Het liefst zoek ik de oplossing in signaal via tv naar soundbar. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 30, 2026

Probleem opgelost. De TV stond op meerkanaals maar er was ook nog de optie meerkanaals (bypass) dit bleek de oplossing!Â