Skip to main content
Beantwoord

Geluid loopt niet synchroon met passthrough

• January 30, 2026
  • 32 reacties
  • 371 keer bekeken

Toon eerste bericht

32 reacties

• Auteur
  • Topper
  • February 3, 2026

Goedemorgen ​@Bakkers82 , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Mooi om te zien dat je al zoveel goede reacties hebt mogen ontvangen, ik lees nuttige tips & trucs! Wat is op dit moment precies de stand van zaken? Voor meer en aanvullende informatie kan ik je ook aanraden om dit artikel op onze Kennisbank eens door te nemen, wellicht dat je hier nog zaken tegenkomt die je verder kunnen helpen 🙏🏻 

Hopelijk heeft het resetten van de TV+ box er anders al voor gezorgd dat alles weer goed loopt! Laat je het ons weten mocht je nog verdere ondersteuning nodig hebben?

Bedankt voor de reactie. Helaas is het nog niet naar wens. De kennisbank instellingen maken het probleem alleen maar erger! Die heb ik al tot in den treuren geprobeerd! 

Stand van zaken is dat live tv en apps naar wens zijn. Terugkijken en opnames lopen niet synchroon. Dat is juist hetgeen we het meeste doen om reclame blokken door te spoelen. Om die reden staat alles weer op stereo en maak is helaas dus geen gebruik van mijn mooie soundsysteem mogelijkheden.

Resetten wacht ik nog even mee. Ik ben bang dat ik alle opnames kwijt ben!!! Daarnaast denk ik niet dat dit de oplossing is. Mijn vermoede is dat er twee verschillende kwaliteiten vanuit kpn komen bij live en bij opnames en dat dit verschil maakt maar dit is een gokje! 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • February 3, 2026

Je opnames staan “in de cloud” op kpn servers, die raak je niet kwijt als je de tv ontvanger reset.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 3, 2026

---
Om die reden staat alles weer op stereo en maak is helaas dus geen gebruik van mijn mooie soundsysteem mogelijkheden.

---

Ik heb in het verleden ook alle mogelijke geluidsinstellingen geprobeerd, ook passthrough. En ook ik had problemen om beeld en geluid synchroon te krijgen. Uiteindelijk kwam ik uit op ‘stereo’, want daarmee had ik de minste tot geen problemen.

(Overigens heb ik ‘slechts’ een soundbar die boven de tv staat. Maar die geeft wel een mooi geluid incl. voldoende bas.)

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 10, 2026

Bedankt voor de reactie. Helaas is het nog niet naar wens. De kennisbank instellingen maken het probleem alleen maar erger! Die heb ik al tot in den treuren geprobeerd! 

Stand van zaken is dat live tv en apps naar wens zijn. Terugkijken en opnames lopen niet synchroon. Dat is juist hetgeen we het meeste doen om reclame blokken door te spoelen. Om die reden staat alles weer op stereo en maak is helaas dus geen gebruik van mijn mooie soundsysteem mogelijkheden.

Resetten wacht ik nog even mee. Ik ben bang dat ik alle opnames kwijt ben!!! Daarnaast denk ik niet dat dit de oplossing is. Mijn vermoede is dat er twee verschillende kwaliteiten vanuit kpn komen bij live en bij opnames en dat dit verschil maakt maar dit is een gokje! 

Bij zowel multicast (live tv) als unicast (Terugkijken, opnames) kan het verschillen of er Dolby of Stereo-geluid wordt meegeleverd. Dat bepaalt grotendeels de zender. Dus als je Passthrough inschakelt dan krijg je de audio kwaliteit die wordt aangeleverd. Dan is het wel raar dat als je de tv ook op bypass instelt, dat het geluid en beeld niet synchroon lopen (bij unicast). Het lijkt er dan op dat de tv toch nog iets doet met het geluid. Ook omdat je aangeeft dat het niet gebeurd wanneer je de HDMI kabel eerst naar de soundbar laat lopen. 

Bij een Philips tv is het aan te raden om de eerste twee HDMI-poorten te gebruiken, want die bezitten de HDMI 2.0 en ARC technieken. Zou je eens kunnen kijken of het helpt als je de TV+ box op HDMI 2 aansluit en de soundbar op HDMI 1? Mocht dat niet helpen, dan kun je in plaats van een volledige fabrieksreset eerst ook een soft reset proberen: Ga naar Instellingen (tandwieltje) → Apparaat → Apps → KPN TV+ → Gegevens wissen. Dan hoef je niet je streamingapps weer opnieuw in te loggen. 

Het kan trouwens ook geen kwaad om een volledige fabrieksreset te doen, want je opnames blijven gewoon bewaard zoals aangegeven. Ook ben ik wel benieuwd hoe groot het verschil is tussen audio en beeld. Zijn dat secondes of is het een miniem verschil? 

• Auteur
  • Topper
  • February 10, 2026

Bij zowel multicast (live tv) als unicast (Terugkijken, opnames) kan het verschillen of er Dolby of Stereo-geluid wordt meegeleverd. Dat bepaalt grotendeels de zender. Dus als je Passthrough inschakelt dan krijg je de audio kwaliteit die wordt aangeleverd. Dan is het wel raar dat als je de tv ook op bypass instelt, dat het geluid en beeld niet synchroon lopen (bij unicast). Het lijkt er dan op dat de tv toch nog iets doet met het geluid. Ook omdat je aangeeft dat het niet gebeurd wanneer je de HDMI kabel eerst naar de soundbar laat lopen. 

Bij een Philips tv is het aan te raden om de eerste twee HDMI-poorten te gebruiken, want die bezitten de HDMI 2.0 en ARC technieken. Zou je eens kunnen kijken of het helpt als je de TV+ box op HDMI 2 aansluit en de soundbar op HDMI 1? Mocht dat niet helpen, dan kun je in plaats van een volledige fabrieksreset eerst ook een soft reset proberen: Ga naar Instellingen (tandwieltje) → Apparaat → Apps → KPN TV+ → Gegevens wissen. Dan hoef je niet je streamingapps weer opnieuw in te loggen. 

Het kan trouwens ook geen kwaad om een volledige fabrieksreset te doen, want je opnames blijven gewoon bewaard zoals aangegeven. Ook ben ik wel benieuwd hoe groot het verschil is tussen audio en beeld. Zijn dat secondes of is het een miniem verschil? 

Dank voor de uitgebreide reactie! Inmiddels ben ik een stapje verder. Wat ik nu heb gedaan is de kabels aangesloten van de KPN box naar de soundbar en vervolgens naar de TV hier inderdaad HDMI 1 voor gebruikt! In alle gevallen loopt het geluid nu gelijk. Vervolgens ben ik gaan testen met de CEC instellingen op alle apparatuur om er voor te zorgen dat het 1 het ander niet in de weg zit. Daarnaast het ik 3 nieuwe HDMI kabels gekocht in hoge kwaliteit en van hetzelfde merk! 

het duurt nu even voordat het signaal door de systemen is maar het lijkt te werken! Ik ga dit even verder testen! 

In antwoord op je vraag in de oude opzet gaat het om 20 tot 60 ms vermoed ik! Maar dat is vreselijk irritant:)

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Goed dat je zelf er ook verder mee aan de slag bent gegaan en een opstelling hebt gevonden waarbij beeld en geluid het beste functioneren. Zelf heb ik ook eerst de HDMI kabel lopen naar de soundbar en dan pas naar de tv. Dat werkt voor mij ook het beste en CEC werkt hier 95% van de keren. Mooi dat dat voor jou ook gelukt is! 

Laat maar weten of dit zo goed blijft werken en ik ben het met je eens dat zelfs een kleine vertraging van een paar milliseconde al irritant is. 

• Deelnemer
  • February 21, 2026

Na hdmi verbinding van kpn box + naar soundbar en van soundbar hdmi Arc naar tv hdmi Arc loopt het geluid synchroon met gewone tv en terugkijken.

Alleen moet ik bij het terugkijken het volume wat harder zetten, iemand hier nog meer last van?