Skip to main content

Ik ben klant van KPN TV vanaf december 2023.

Ik heb vanaf het begin problemen met een ongelijke timing van beeld en geluid. Het beeld is systematisch eerder dan het geluid.

Dit treedt alleen bij bepaalde zenders/kanalen op, bijvoorbeeld bij de VRT (kanaal 29 en 30) en CNN (kanaal 61).

Het valt me op dat bij de probleemkanalen ook het volume heel laag is. Om het te horen moet ik mijn volume-instelling op maximaal zetten; schakel ik dan door naar een probleemloos kanaal dan knalt het geluid opeens de kamer in.

Ik heb al veel dingen geprobeerd.

Herstarten van de KPNbox: geen verschil.

Terugzetten op fabrieksinstellingen: geen verschil.

Geluidsvertraging instellen is zinloos, want het geluid KOMT al te laat.

Mijn geluidsinstelling staat op ‘Passthrough’.

Wisselen van HDMI-poort maakt geen verschil.

Wisselen van WiFi naar kabelaansluiting maakt ook niets uit.

Even zappen naar een ander kanaal helpt ook niet. Het probleem blijft aan geselecteerde kanalen hangen.

De kanalen die GOED functioneren zijn 1 t/m 11, 15,17,19,21,25,26,27,40,45 t/m 48 en 92.

De overige kanalen hebben allemaal een te laag volume en veel daarvan (misschien allemaal? in elk geval de VRT en CNN) hebben geen synchroon beeld en geluid.

Het lijkt me dus (bij mij) een zendergebonden probleem.

Heeft iemand nog een idee hoe dit kan komen?

Bij voorbaat dank.

De van jouw genoemde zenders (plus MTV Live/116 en TV 538/538) zijn met Dolby Digital 5.1 Audio. De andere zender zijn met PCM Stereo. Overigens heb ik geen probleem met lipsync of te zacht geluid bij Stereo zenders (ook VRT of CNN niet). Is de ontvanger direct met de modem verbonden of via eein switch?


Geluid van de KPNtv+ box is te zacht dat is bekend probleem en wordt aan gewerkt.

Over dat je geluid achterloopt kan ik niet over mee praten ik ervaar dat niet maar wel andere mensen zo te zien en is ook bekend.


Hi @A. Wegelin, welkom op onze community.

Deze issues zijn bij ons bekend, de voortgang kun je volgen in de topic bekende bevindingen op de kennisbank

Dit is bij jou echter erg specifiek, ik ga de genoemde voorbeelden meenemen. Ik zou ook graag willen weten hoe de ontvanger precies is aangesloten op de modem. Draadloos? Via een kabel? En maak je gebruik van switches of WiFiversterkers? 

Ik hoor graag van je. 


@Alex van KPN 

Zoals ik in mijn oorspronkelijke klacht al noemde: ik ben draadloos aangesloten MAAR ik heb dat al eens verwisseld voor kabelaansluiting en dat hielp niet / maakte niets uit. Ik maak geen gebruik van “switches” (wat zijn dat?) of WiFi versterkers. Ik heb gewoon, braaf, alles aangesloten wat de KPN me heeft geleverd: aansluitdoosje → kabel → Sagemcom modem → WiFi → DIW7022 doosje → HDMI 1 aansluiting van de Philips TV.


Geluids problemen zijn toch juist opgelost met de laatste firmware?

Ik heb er geen last meer van sinds die tijd


Geluids problemen zijn toch juist opgelost met de laatste firmware?

Ik heb er geen last meer van sinds die tijd

Dit klopt inderdaad, de laatste updates zijn 22 februari gedaan. @A. Wegelin Zou je willen nakijken of je ook op de laatste firmware zit? 


@Alex van KPN Ik heb een paar dagen geleden een nieuwe (ik neem aan de laatste) firmware geïnstalleerd. De kwaal is minder erg, MAAR NIET HELEMAAL WEG. Zojuist zat ik een tijdje naar VRT1 te kijken. Daarbij wissel ik steeds tussen mijn ‘klassieke’ kabel TV en de KPN-aansluiting over HDMI. Er is nog steeds een verschil. Het volume is nog steeds vrij zacht (al is het nu acceptabel) en het geluid loopt nog steeds een klein beetje achter bij het beeld. Als ik het vergelijk met de reeks ‘probleemloze’ zenders die ik in mijn oorspronkelijke post noemde geldt hetzelfde: al die zenders hebben een sterker volume (even sterk als de kabel TV versie) en helemaal geen synchronisatieproblemen met beeld en geluid.

Maar het gaat de goede kant uit.


@Alex van KPN Ik heb een paar dagen geleden een nieuwe (ik neem aan de laatste) firmware geïnstalleerd. De kwaal is minder erg, MAAR NIET HELEMAAL WEG. Zojuist zat ik een tijdje naar VRT1 te kijken. Daarbij wissel ik steeds tussen mijn ‘klassieke’ kabel TV en de KPN-aansluiting over HDMI. Er is nog steeds een verschil. Het volume is nog steeds vrij zacht (al is het nu acceptabel) en het geluid loopt nog steeds een klein beetje achter bij het beeld. Als ik het vergelijk met de reeks ‘probleemloze’ zenders die ik in mijn oorspronkelijke post noemde geldt hetzelfde: al die zenders hebben een sterker volume (even sterk als de kabel TV versie) en helemaal geen synchronisatieproblemen met beeld en geluid.

Maar het gaat de goede kant uit.

Dankjewel voor de terugkoppeling A. Ik neem dit mee. Zou je het nog een keer willen resetten? Ik wil namelijk weten of daar nog een verband tussen zit. 


Ik neem aan dat ‘het resetten’ een herstart van de DIW7022 is?


Hier is na de laaste update , nog steeds niet synchroon.  Ook alles gerest o.a Samsung tv gen kpn box

 


@Alex van KPN @klm148  en anderen.

Mijn probleem is gevonden!

Ik vond de oplossing onder het tandwieltje: Instellingen - Geluid - Problemen oplossen.

(alternatieve route is via het vraagtekentje: Hulp - Problemen oplossen).

Vervolgens kies je ‘Geluid’. Ik zag 4 mogelijkheden, waarvan één “Volume te laag - zet volume op 100%”. Dat is blijkbaar een interne volumeregeling van de KPN TV+ app. Dat heb ik gedaan en niet alleen was het volume nu gelijk aan dat van de andere zenders, ook was het geluid synchroon met het beeld geworden. Nu het eenmaal werkt kan ik deze tip NIET opnieuw oproepen; ik zie nu nog maar 3 mogelijkheden onder ‘Geluid’.

Het gekke is, dat de zenders die het al goed deden (zie mijn eerste post) nu NIET harder geworden zijn, die zijn onveranderd. Het zijn precies de zenders die te zacht waren die door deze ingreep gelijk getrokken zijn met de andere zenders. Ook blijkt dus het synchronisatieprobleem samen te hangen met het te lage volume.


Ok, bedankt


Hier ook nog steeds problemen(na update) met niet synchroon lopen geluid en beeld. Het ging even goed maar al snel werd het slechter. 
 

Ik merk ook dat als je live pauzeert en weer op play drukt na enige tijd het geluid niet meer gelijk loopt met beeld.

Geluid staat op automatisch. Ik weet alleen niet of je 5.1 of atmos(als dit überhaupt wordt doorgegeven) krijgt  als je hem op passthrough zet. 
 

Misschien kan iemand dat ophelderen.

bvd

Niels


Reageer