Skip to main content
Vraag

Geluid radiozenders en ESPN UHD veel te zacht

• August 15, 2026
  • 7 reacties
  • 105 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Het geluid moet bij de radiozenders erg hard worden gezet om te luisteren.

TV naar niveau 100. Ook via versterker bijna maximaal.

Geluid bij alle andere zenders goed. Wanneer ik bij ESPN UHD inschakel is het beeld donker ( zoals jullie voorspelden) en het geluid dan ook heel zacht

7 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 15, 2026

Halo ​@renebennie ,

Je kunt wat veranderen in de geluidsinstellingen:

Waar vind ik de geluidsinstellingen?

De opties voor geluid zijn te vinden onder de Instellingen. Instellingen bereik je via het menu aan de bovenkant, en dan het tandwiel icoon. Binnen het instellingenmenu hebben we twee plekken voor de Basis en meer Geavanceerde geluidsinstellingen.

Basis geluidsinstellingen

Open de Instellingen en kies vervolgens voor Geluid.

Binnen dat menu heb je twee opties waarin je dingen kunt aanpassen.

Audiokwaliteit instellen

De eerste optie die je tegenkomt is de audiokwaliteit. Heb je audio apparatuur aangesloten zoals een soundbar of versterker? Dan zorgt deze voor het geluid. Hier kun je kiezen hoe de TV+ Box het geluid doorgeeft aan die aangesloten audio apparatuur. De opties hier zijn:

• Automatisch. Met deze optie kijkt de TV+ Box wat jouw apparatuur ondersteunt en gebruikt die instellingen. Dit is voor de meeste apparatuur geschikt.
  • Dolby Digital Plus. Audio wordt actief omgezet naar Dolby Digital Plus.
  • Stereo. Dolby audio wordt omgezet in Stereo PCM. Dit is de standaardinstelling.
  • Passthrough. Audiokwaliteit wordt ongewijzigd doorgegeven aan je audio apparaat. Eventuele verdere aanpassingen aan het geluid kun je dan in je eigen apparaat instellen.

Meestal gaat deze doorgifte van het geluid goed en hoef je dit niet aan te passen. Maar soms kan het zijn dat het geluid via je eigen apparatuur niet goed (genoeg) is. Te zacht, te hard, ruis erdoor, etc. In dat geval kun je hier andere opties proberen. Begin dan met automatisch.

Kijk ook naar de geluidsinstellingen van je eigen audio apparatuur. Het kan zijn dat je daar ook dingen moet of wilt aanpassen voor een optimale samenwerking tussen TV+ Box en jouw apparatuur.

bron: 

Wat betreft ESPN UHD : 

Ik vind de kleuren te donker

Voor de optimale kleurbeleving adviseren wij om je scherminstelling op HDR10 te zetten in plaats van Dolby Vision.  Druk op de knop 'Zet HDR10 aan' om dit aan te passen. 

Lees hier meer erover: 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 16, 2026

Via jouw avatar zie ik dat je KPN Hussel abonnement hebt.

Je hebt als modem (router) de Box 12.

De KPN tv ontvanger staat er helaas niet bij.

Ik gok dat dit de Arris VIP 5202 is, klopt dat?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 16, 2026

De KPN tv ontvanger staat er helaas niet bij.

Ik gok dat dit de Arris VIP 5202 is, klopt dat?

Nee, hij heeft TV+. Dat was te verwachten maar blijkt ook uit een eerder topic van hem. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 16, 2026

Precies, ik heb tv + met soundbox.

Inmiddels heb ik de soundbox uitgeschakeld en luister nu via de speakers van de TV. Het volume probleem is hiermee opgelost.

Overigens ben ik nog steeds niet tevreden over de geluidskwaliteit van de soundbox. Het is alsof het geluid in een Kerk wordt gespeeld. Vreselijk hol.

Ik blijf hopen dat KPN iets gaat doen aan het geluid via de soundbox.

Beeldkwaliteit is overigens heel erg goed. Zeer tevreden

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 16, 2026

De KPN soundbox heeft een geluid dat tussen de tv en een soundbar zit.

Maar sommige tv's hebben een goed en dus beter geluid.

In jouw geval zou ik de KPN soundbar omruilen voor de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box), scheelt je ook weer € 6,-- per maand.

Beeldkwaliteit is bij beide hetzelfde.

En wil je een mooier (dus beter) geluid, adviseer ik om een soundbar met subwoofer te kopen (wel met subwoofer, dat maakt het geluid echt heel veel voller)

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 16, 2026

Bedankt voor het meedenken.

Jouw suggestie ga ik bekijken

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@renebennie . Fijn dat het volumeprobleem is opgelost door via de tv-speakers te luisteren en dat je tevreden bent over de beeldkwaliteit. De feedback over het geluid van de soundbox nemen we mee, en de suggestie van joop2011 om eventueel over te stappen op de DIW7022 is zeker het overwegen waard als je liever weer geluid via de tv zelf hebt.

Het klopt idd dat de soundbox min of meer bedoeld is voor klanten waarbij het geluid van de tv tegenvalt.   Maar als je zelf een goede geluidsinstallatie hebt, is het vaak niet de juiste keuze.Â