Skip to main content

Tijdens het kijken wordt het geluid van mijn TV spontaan (veel) harder en daarna weer zachter. Dat herhaalt zich verschillende keren, bijvoorbeeld 5 keer in een half uur. Was vroeger niet het geval. Op internet las ik over hetzelfde probleem met de suggestie om de Arris ontvanger om te wisselen. Of dat resultaat had, staat er niet bij. Wat kan ik doen?

Hoi @ReinW . Welkom op het forum.

Zitten er misschien rotjochies in de bosjes voor jouw raam? ;-)

Ik weet eerlijk gezegd niet wat hier aan de hand is. Is jouw tuner rechtstreeks op de tv aangesloten? Gaat dit over het geluid van de tv? Of heb je er misschien nog een extern audio systeem op aangesloten? Gebeurt het op alle zenders? Zie je ook visueel dat het volume opgeschroefd wordt?


Nee, gelukkig geen rotjochies.

Ja, de tuner is direct op de tv aangesloten. En het geluidssignaal op de audio uitgang van de tv gaat naar een audiosysteem. Dat lijkt in orde te zijn, omdat signalen van de radio (tuner) en de cd speler er ongestoord doorkomen. Visueel is niet zichtbaar wat het volume doet. Ik zal nog controleren wat het geluid van de tv zelf doet en of het bij alle zenders gebeurt.

Hetzelfde probleem is drie jaar geleden gerapporteerd op dit forum door Tineke Ed; zoek op “Geluid van de tv gaat ineens heel hard". Het probleem werd opgelost door de tuner te vervangen; zie het antwoord van moderator Natasja_1. Het probleem komt veel vaker voor; zoek bijv, op internet met “tv geluid hard en zacht”. Vaak weet men geen oplossing en wordt gezegd dat de tv defect is. Voorlopig betwijfel ik of dat bij mij het geval is.


Laat even weten of het ook gebeurt als je het alleen via de tv laat lopen. Mocht het dan ook gebeuren, denk ik graag met je mee. 


Het geluid via de tv luidsprekers blijkt goed te zijn. (Alleen blikkerig, vandaar het gebruik van een extern audio  systeem). Dan de kabel naar de audio set niet op de audio uitgang van de tv, maar direct op de tuner aangesloten. En zowaar, ook goed geluid zonder sterkte veranderingen. Ooit bij de levering van de Arris kon de audio uitgang niet goed gebruikt worden, wegens het tijdsverschil tussen beeld en geluid. Nu blijken (door een update van KPN?) beeld en geluid synchroon te zijn.

Het probleem is opgelost; als er wat verandert laat ik het weten.


Dat lijkt op een mooie meevaller, @ReinW . Mocht het toch misgaan, lees ik het wel.