Skip to main content
Beantwoord

Geluid valt weg en dan hoor ik enkel een hoge pieptoon bij TV+ box

• January 6, 2026
  • 10 reacties
  • 65 keer bekeken

Tijdens het TV kijken heb ik met regelmaat dat het geluid wegvalt en er enkel een hoge pieptoon te horen is over de speakers. 

Dit komt niet uit kpn kastje of stekker blok oid. wat ik hier vaker op het forum lees maar komt echt uit de speakers van de tv of soudbar. 

Wisselen van tv zender verhelpt het probleem.

Soms komt het een aantal keer achter elkaar terug en daarna kan het zomaar een uur wegblijven.

Dit probleem had ik niet met mijn oude tv kastje, maar met het verlengen van mijn contract heb ik +/- twee jaar geleden heb ik een een TV+ kastje gekregen en vanaf het eerste moment is dit probleem.

Toen der tijd heb ik er niet veel actie op ondernomen aangezien ikzelf niet veel tv kijk, maar sinds kort woont mijn vriendin bij mij in en deze kijkt dus wel veel reguliere tv en het probleem begint nu mateloos te storen.

Graag zien we hier een oplossing voor.

Beste antwoord door Vikash van KPN

Hoi ​@Avdmk.  Dat is vervelend. Ik snap dat dit storend is, vooral nu er meer tv wordt gekeken. Omdat dit alleen gebeurt met de nieuwe ontvanger en niet met je oude tv-ontvanger, lijkt het te maken te hebben met de combinatie van het TV+ kastje en je tv of soundbar.

Wat je nog kunt proberen:

• Zet in de audio-instellingen van het TV+ kastje het geluidsformaat op PCM / stereo in plaats van automatisch.

• Gebruik je een soundbar? Test of het probleem ook voorkomt met alleen de tv-speakers.

• Probeer een andere HDMI-poort en schakel eARC, als dat mogelijk is, tijdelijk uit.

• Controleer of het TV+ kastje, de tv en de soundbar de nieuwste software hebben.

Blijft het probleem daarna bestaan, dan kun je het beste contact opnemen met onze klantenservice. Maak hiervoor een terugbelafspraak, zodat we je kunnen bellen op een moment dat het jou uitkomt en gerichter kunnen helpen. Laat je nog even weten wat uiteindelijk de oplossing was?

10 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 6, 2026

Het volgende kan je als eerste proberen.

Help dat niet, bel dan gratis 0800-0402 (dan is er iets niet goed in jouw Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd)

1. Zachte reset. Houd de knop kpn rechtsboven op de DIW7022 ingedrukt totdat je een popup scherm ziet en kies voor opnieuw opstarten.
  2. Harde reset als punt 1 niet helpt. Steek een dun voorwerp achterop de DIW7022 in het kleine gaatje en wacht totdat hij gaat opstarten.
  3. Helpen punt 1 en punt 2 niet, bel dan gratis 0800-0402 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 6, 2026

Dank voor uw reactie.

Bovenstaande mogelijke oplossingen had ik zelf al mogen vinden en tevens geprobeerd.

Maar ook dit mocht geen oplossing wezen.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 8, 2026

Hoi ​@Avdmk.  Dat is vervelend. Ik snap dat dit storend is, vooral nu er meer tv wordt gekeken. Omdat dit alleen gebeurt met de nieuwe ontvanger en niet met je oude tv-ontvanger, lijkt het te maken te hebben met de combinatie van het TV+ kastje en je tv of soundbar.

Wat je nog kunt proberen:

• Zet in de audio-instellingen van het TV+ kastje het geluidsformaat op PCM / stereo in plaats van automatisch.

• Gebruik je een soundbar? Test of het probleem ook voorkomt met alleen de tv-speakers.

• Probeer een andere HDMI-poort en schakel eARC, als dat mogelijk is, tijdelijk uit.

• Controleer of het TV+ kastje, de tv en de soundbar de nieuwste software hebben.

Blijft het probleem daarna bestaan, dan kun je het beste contact opnemen met onze klantenservice. Maak hiervoor een terugbelafspraak, zodat we je kunnen bellen op een moment dat het jou uitkomt en gerichter kunnen helpen. Laat je nog even weten wat uiteindelijk de oplossing was?

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Ik heb niets meer van je gehoord, dus ik ga er vanuit dat het probleem inmiddels is verholpen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 20, 2026

Excuus,

Heb ook nog aan de lijn gehangen met de KPN en live enkele instellingen veranderd, waaronder ook die door u zijn voorgesteld.

Helaas heeft het geen effect gehad. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 20, 2026

Misschien ligt het aan de HDMI aansluiting? Zit die goed vast aan beide kanten? Je zou ook nog een andere HDMI ingang op de tv kunnen proberen, of een andere HDMI kabel.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 23, 2026

kabels fysiek uiteraard gecontroleerd echter heeft de huidige opstelling in het verleden perfect werkt.

Pas na het switchen naar de KPN TV+ box is dit probleem zich gaan voordoen en daarmee lijkt het mij dan ook dat we het probleem niet bij de kabels, tv en/of soundbar moeten zoeken, maar bij de TV+ box. 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Heb je misschien de mogelijkheid om tijdelijk de TV+ Box op een andere televisie aan te sluiten? Op deze manier komen we er snel achter of het probleem in de TV+ Box zit. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 27, 2026

Wij zijn in het bezit van maar één TV toestel dus de voorgestelde optie heb ik niet.

Heb tevens nog ergens een losse HDMI kabel gevonden en deze geprobeerd, maar heeft nog steeds dezelfde uitkomst.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Dan valt die optie inderdaad af. Goed dat je ook een andere HDMI-kabel hebt getest, jammer dat dit het probleem niet oplost. Omdat je alle stappen al hebt geprobeerd, kun je het beste opnieuw contact opnemen met onze klantenservice. Zij kunnen verder met je meekijken. Waarschijnlijk wordt er een nieuwe tv-ontvanger opgestuurd of een afspraak met een monteur ingepland.