Skip to main content
Beantwoord

Geluid valt weg op Classic.nl via versterker (met toslink aangesloten)

• February 5, 2025
  • 5 reacties
  • 94 keer bekeken

L.S.

Ik heb overdag classic.nl aan staan. ITV settop box gekoppeld met toslink aan vesterker. Soms valt het geluid uit. Dan schakel ik de tv in. Zie ik vervolgens afbeelding van Koeien in de Wei van het Rijksmuseum, maar niet het statisch beeld van classic.nl (kanaal 81). Nog steeds geen geluid. Gebruik ik vervolgens de afstandbediening en schakel naar een kanaal hoger en weer een kanaal lager. Dan begint het geluid weer en zie ik op het scherm dat ik gekozen heb voor classic.nl kanaal 812.

Gaarne een oplossing hiervoor.

1. Schaap

Beste antwoord door Geluid valt weg

Dank voor alle suggesties.

Probleem is opgelost door Opstartscherm te veranderen in"direct opstarten" en Energiebesparing → Scherm uitschakelen → op een lange tijd gezet.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

5 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 5, 2025

L.S. grappig om zo nu en dan oud Nederlands te zien.

1. Welke KPN tv ontvanger heb je?
  2. Als je via de tv kijkt, loopt het geluid dan wel goed (met HDMI? 
  3. Via Toslink zeg je, staat de screensaver uit?
  4. En staat automatisch uitschakelen op 2 uur of langer? 

P.S.

Op een forum helpen klanten elkaar.😉

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 5, 2025

Mogelijk staat ie aan terwijl het START menu nog zichtbaar is. Daarbij is ook de radio te horen, maar komt na 2 uren de Rijksmuseum Screensaver (schermbeveiliging). Die schakelt dan ook het geluid uit.

Alleen als er GEEN menu is te zien zou ie gewoon door moeten spelen. 

Dus, even de tv aan voor de status bij aanzetten ontvanger. Als ik de ontvanger aan zet gaat, door hdmi cec, vanzelf de te aan. Die zet ik na inschakelen versterker dan weer uit als ik een radio zender aan heb.

NB. Zelf heb ik ingesteld staat “starten met laatste tv of radio zender”. Het startmenu wordt dan overgeslagen. En speelt ie ook zeker 6 uren achtereen. Langer heb ik de radio vaak niet aan.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • February 6, 2025

Hoi ​@Geluid valt weg en welkom op de KPN Community! Goed dat je hier een kijkje neemt om een oplossing te vinden voor jouw probleem. 

Als het geluid uitvalt en op het beeldscherm een stilstaand beeld met bijvoorbeeld koeien te zien zijn, dan betekent dat de screensaver is ingeschakeld. Dat kan komen doordat het Classic.nl radiokanaal niet is geactiveerd en je bent blijven hangen in het startmenu. Dan wordt het kanaal klein (in de bovenhoek) afgespeeld met geluid, maar valt dat op een gegeven moment weg nadat het kanaal niet daadwerkelijk is gekozen. Dat kun je voorkomen door op OK te drukken nadat je de tv-ontvanger hebt ingeschakeld of zoals PeterG aangeeft de instelling ‘direct starten met live tv of radio’ in te schakelen. Je vindt dit onder Instellingen (tandwieltje) → Menu Weergave → Opstartscherm. 

Je kunt ook kijken of je scherm uitschakelen op nooit kunt zetten, maar volgens mij zou het geluid bij deze instelling nog wel door moeten blijven spelen (als je het bijvoorbeeld op 2 uren hebt staan). Je vindt deze instelling onder Instellingen (tandwieltje) → Energiebesparing → Scherm uitschakelen. 

Ik ben benieuwd of je zo verder komt met alle informatie!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • February 12, 2025

Dank voor alle suggesties.

Probleem is opgelost door Opstartscherm te veranderen in"direct opstarten" en Energiebesparing → Scherm uitschakelen → op een lange tijd gezet.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • February 14, 2025

Mooi dat het is opgelost! Mocht je nog eens een vraag hebben of iets willen weten, schroom dan niet om een nieuw topic aan te maken.