Skip to main content
Beantwoord

Geluid valt weg op Soundbox nadat er tromgeroffel klonk uit de TV ontvanger

• December 18, 2025
  • 6 reacties
  • 99 keer bekeken

JanV44
Helper
Forum|alt.badge.img+2

De Tv staat uit en de Soundbox ook. Plotseling komt er 3x tromgeroffel uit de Soundbox. prrrt prrrt prrrt ...TV blijft uit- soundbox blijft uit. Ik zet de soundbox aan en er verschijnt een scherm dat een update aankondigt; ..door snel op OK te drukken begint er een update. Update klaar. TV+ en Soundbox klaar, start automatisch door en kennelijk werkt alles naar behoren. Dan valt na 10 minuten het geluid weg. Volume regelaar werkt niet. Het overschakelen van het  gekozen kanaal up en down keert het geluid weer terug. Hardware: Experia V10 (laatste software) - TV+ Soundbox modem -Sony Bravia-met eArc (HDMI) ingesteld met de gegevens die daarbij horen. Wie het weet, mag het zeggen. 

Beste antwoord door JanV44

​@Alex van KPN : Dank je wel, Alex. Ik heb eerst de korte route genomen en ook de eArc-instellingen gecontroleerd voor de zekerheid. Het opstarten van de TV+Soundbox verliep zonder vreemde bijgeluiden.  Voor de liefhebbers: hieronder de afbeeldingen van de Sony Bravia. De geluidsinstellingen van eArc vind je onder Beeld.

6 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • December 22, 2025

Hi ​@JanV44, wat ene bijzonder probleem om te ervaren. Ik denk graag mee. 

Het lijkt erop dat die update niet helemaal goed is gegaan. Probeer het volgende: 

• maak de Soundbox enkele minuten stroomloos en zet het daarna weer aan. 
  • Helpt dit ook niet, reset dan de box helemaal zoals hier wordt aangegeven: De KPN TV+ Box of TV+ Soundbox resetten

Laat je me weten of dit heeft geholpen?

JanV44
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • Antwoord
  • December 23, 2025

​@Alex van KPN : Dank je wel, Alex. Ik heb eerst de korte route genomen en ook de eArc-instellingen gecontroleerd voor de zekerheid. Het opstarten van de TV+Soundbox verliep zonder vreemde bijgeluiden.  Voor de liefhebbers: hieronder de afbeeldingen van de Sony Bravia. De geluidsinstellingen van eArc vind je onder Beeld.

JanV44
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • December 29, 2025

​@Alex van KPN :: en na een week nog steeds OK; cold & dark start helpt.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 3, 2026

Fijn om te lezen. Dankjewel voor de terugkoppeling, hier hebben andere lezers ook veel aan. 

JanV44
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • January 5, 2026

Dag Alex, nog een nieuwtje: korte onderbrekingen in het geluid. Dat heeft achteraf niet te maken met de Soundbox. De Sony Bravia heeft een netwerkaansluiting, die bij mij met een vaste verbinding aan LAN3 van de Experiabox verbonden is. De V10 Experiabox heeft een logfile waarbij er standaard iedere 10 seconden o.a. de LAN poorten gescand worden. Je ziet dus in de logfile dat er met regelmaat gepold wordt naar een (100 MB) modem met het MAC adres van de Sony Bravia.

HOME_LAN | gmap_eth | 3952 | Ethernet device LLADDR = 94:DB:56:38:A7:64 is connected on port(ETH2) at 100 mbps Full duplex

Met de Soundbox  actief, zal u de LAN-poort van de Bravia geen dienst meer doen-maar nog wel aan het modem hangen- en veroorzaakt dit iedere 10 sec een korte onderbreking in het geluid (zo iets als van  een en  twintig, hoor je alleen twintig. 

Oplossing voor dit ongemak is de LAN kabel lostrekken van het modem (dan valt er ook niet te pollen naar een externe netwerkkaart) en het advies aan Soundbox- gebruikers om al het netwerkverkeer via de TV+Soundbox te laten verlopen.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 12, 2026

Een late reactie van mijn kant, maar dank voor deze extra toevoeging hier.Â