Skip to main content

Geluid van mijn soundbar en TV gaat tegelijk zachter, grijpt AI hier in?

• December 1, 2025
  • 9 reacties
  • 207 keer bekeken

JanD
Superuser

Ik heb nu toch iets vreemds meegemaakt.

Vorige week installeerde ik een nieuwe Samsung TV met ingebouwde AI, model 2025 ter vervanging van mijn Sony TV.

Leuk denk je, AI past beeld en geluid aan wanneer de omstandigheden dat vereisen, prima, we zien wel hoe het loopt, Ik kan gelukkig AI ook uitzetten.

Hier op aangesloten via HDMI op HDMI-poort 1 een DIW7022, ook niets bijzonders, werkt gewoon goed.

Op de DIW een eenvoudige Samsung soundbar aangesloten via een S/PDIF-kabel.

De soundbar gebruik ik om radio te luisteren zonder de tv aan.

De soundbar bedien ik met zijn eigen AB, aan/uit, harder/zachter e.d.

Gisteren keek ik naar TopGun Maverick en zette de soundbar ook aan voor wat extra vol geluid met die vliegscènes.

Ik zette met de AB van de DIW het geluid van de tv iets zachter en wat me toen opviel is dat het geluid van de Soundbar ook zachter ging.

Met de AB van de DIW werd dus het geluid van de TV als van de soundbar tegelijk harder of zachter, dat was met mijn vorige TV, Sony nooit.

Heeft AI hier de hand in?

Ik heb de AB van de DIW uitsluitend opnieuw gekoppeld aan de nieuwe Samsung tv , waarmee de instellingen van de Sony overschreven werden en nooit zelf de AB van de DIW gekoppeld aan de soundbar.

Ik vind dit een leuk verhaal om te delen.

9 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 1, 2025

Eh ja, je hebt nu 2 x hetzelfde merk (Samsung). Dan reageren beide apparaten dus.

Daarom heb ik alles van verschillende merken.

JanD
Superuser
  • Auteur
  • Superuser
  • December 1, 2025

Beste ​@PeterG , maar beide Samsungs zijn niet rechtstreeks met elkaar verbonden, hoe 'herkennen' ze elkaar dan? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 1, 2025

Ze herkennen het infrarood. Niet elkaar. 

JanD
Superuser
  • Auteur
  • Superuser
  • December 1, 2025

Ze herkennen het infrarood. Niet elkaar. 

Knap.

JanD
Superuser
  • Auteur
  • Superuser
  • December 2, 2025

Hieronder misschien de verklaring ​@PeterG :

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • December 2, 2025

@JanD die update is nu vandaag pas geweest dus wat hierboven staat lijkt me niet dat het daarbij hoort.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 2, 2025

Samsung gebruikt voor tv's en soundbars dezelfde infrarood voor het volume. 

Zet de geluidsuitvoer instelling op je tv op "optisch". Dan komt het geluid alleen uit de soundbar en bedien je ook alleen die.

• December 2, 2025

Het antwoord van ​PeterG lijkt me een goede verklaring. Je zou de infraroodsensor op je soundbar eens geheel kunnen afdekken en kijken of het volume dan nog steeds meegaat.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dat is inderdaad even een interessante ​@JanD, leuk dat je het deelt. Ik vermoed ook een samenspel tussen de soundbar en de tv. Al krijg ik dat met Google niet direct naar voren. Persoonlijk heb ik het liefst ook alles zelf in de hand en schakel altijd zoveel mogelijk zaken uit als het om AI cq beeldverbeteraars e.d. aankomt. Ik vermoed ook dat we nog maar net aan het begin staan van alle AI ontwikkelingen.