Skip to main content

Op mijn TV komt het geluid van  aankondigingstunes met muziek,  losse muziekfragmenten en geluidsfragmenten veel luider door dan gesproken woord. Ik zit daardoor steeds met de afstandsbediening het geluid harder en zachter te zetten wat erg vervelend is.

Is er een geluidsinstelling mogelijk waarmee geluiden min of meer met hetzelfde geluidsniveau door komen?

Welke KPN tv ontvanger heb je?

 

Bij o.a. films, heeft de regisseur meestal muziek of acties harder opgenomen / erop gezet dan gesproken woord. 


Beste Joop,

Ik heb een zwart kastje met rechtsboven een rood lampje dat groen wordt als de ontvanger aan staat.

Aan de voorkant een display waarop het nummer van de zender wordt weergegeven.

 


Beste Joop,

Ik heb een zwart kastje met rechtsboven een rood lampje dat groen wordt als de ontvanger aan staat.

Aan de voorkant een display waarop het nummer van de zender wordt weergegeven.

 

 

Ze zijn allemaal zwart.

Aan de onderkant staat welke het is:

Motorola 1853 (met display) Deze wordt niet meer ondersteund en kan je omruilen.

Arcadyan HMB 2260 (met display)

Arris 2952 (met display)

Arris 5202 (zonder display)

Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) (zonder display)

 

Dus 1 van de eerste 3 heb je.

Waarschijnlijk heb je het geluid op Dolby gezet, zet dit eens op stereo (PCM) en kijk hoe het dan klinkt.


Hoi @Joost124 .  Ik zou het ook eens met stereo proberen..  Hier staat meer informatie over de geluidsinstellingen:

 


Goedemiddag @Joost124,

Die ervaring van verschil zit inderdaad in wat @joop2011 al aangeeft in de 'mix’ van de audio. Er wordt veel aandacht gegeven aan een juiste balans, maar er komt veelal een voorkeur vanuit de regie in naar voren. Bij bijvoorbeeld een film met veel dialoog zal de focus liggen op de spraak en minder op het overige geluid. Bij een actiefilm daarentegen zit er meer aandacht op rondvliegende kogels en wordt de spraak vaak minder belicht.

Dit zal met een setting niet heel veel verschil opleveren daar de bron zelf niet veranderd. Er zijn bijvoorbeeld wel soundbars/versterkers die een optie bieden om op een specifiek geluidsveld (spraak) de helderheid te verhogen. Het ene merk doet dit beter dan het andere merk en is sowieso afhankelijk van wat je eigen geluidssmaak is. Nadeel hiervan wel is dat de audio wezenlijk veranderd en dan dus ook de achtergrond/effect geluiden. In hoeverre dat hoorbaar is en of je je daaraan stoort is weer een ander verhaal.


Ik blijk een Arris 2952 ontvanger te hebben.

De geluidsinstelling stond op Stereo en ik heb hem aangepast naar Auto. De rest van de instellingen heb ik laten staan.

Het probleem lijkt nu opgelost te zijn.

Dank voor de hulp.


Reageer