Skip to main content
Vraag

Geluid van Soundbox is blikkerig

• May 28, 2025
  • 14 reacties
  • 326 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Vandaag de kpn tv+ sounbox geïnstalleerd. Vergeleken met de "oudere" box is het een verbetering vwb software en bedienings gemak. Het geluid is toch wel een dingetje. Welke voorkeur je ook instelt het blijft blikkerig klinken.  Dat vind ik toch jammer. Had wel beter verwacht. Hoop dat ze snel met een geluid software update komen. Hier valt nog een hoop te verbeteren. Voor de rest afwachten. Mijn vrouw is blij dat de subwofer en lange soundbar uit de woonkamer is. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

14 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • May 28, 2025

Waar heb je de Soundbox geplaatst?  Vóór (het midden van) de tv?

(Ik kan me voorstellen dat als ie ergens verstopt staat in een kast, het geluid niet optimaal is.)

Overigens kun je niet verwachten dat je hetzelfde geluid haalt uit zo’n klein kastje als met je lange soundbar + subwoofer. Bassen hebben nou eenmaal ruimte nodig…

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • May 28, 2025

Hoi,

De box staat in een open kast. je kan hem zien staan. Ik zet hem bewust niet voor de tv. geen ruimte en hou niet van kabels in het zicht.  Je kan veel verschillende geluidsniveau instellen, zoals voice, sport, muziek, nacht ect. maar de verschillen zijn minimaal. zeg maar bijna niet hoorbaar. Ik zal er inderdaad aan moeten wennen dat het geluid bij lange na niet het zelfde is als van de soundbar. Hoop snel op een geluids update (indien mogelijk) Op diverse site,s ook KPN gaat het maar over 1 ding. Het tegen vallende geluid. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Wat jammer om te lezen dat je niet tevreden bent over het geluid van de Soundbox, ​@Heb ik weer. Voor de beste ervaring, volg je onderstaande tips:

Zet de KPN TV+ Soundbox onder of voor je tv, precies in het midden. Zo krijg je het beste geluid. De box is 7 cm hoog. Zorg dat er genoeg ruimte is om hem zonder problemen neer te zetten.

Zorg dat de KPN TV+ Soundbox vrij staat en niet tussen meubels klem zit. Zet hem niet tussen de zijkanten van een kast of tv-meubel. Dit dempt het geluid en kan de kwaliteit verminderen. Zet de KPN TV+ Soundbox op een open plek zodat de geluidsgolven vrij bewegen.

Let ook op de ruimte rondom de box. Zorg dat er genoeg ruimte is aan alle kanten. Zo zijn er geen obstakels die het geluid weerkaatsen of absorberen. Dit zorgt voor een helder en vol geluid.

Zorg dat er niets voor de box staat. Geen boeken, decoraties of apparaten die het geluid blokkeren. Staat de box op een plank of in een kast? Zet de voorkant gelijk met de rand van de plank of kast voor een optimale geluidsverspreiding.

Bron: kpn.com/soundbox

Daarnaast kan je ook nog met de instellingen spelen. Hier lees je welke geluidsinstellingen je allemaal kunt aanpassen: Geluidsinstellingen TV+ Soundbox.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • May 30, 2025

Je mag een kleine luidspreker (KPN soundbox) natuurlijk nooit vergelijken met een soundbar met subwoofer. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • May 30, 2025

Hallo,

Bedankt voor de tips. Ik neem ze van harte. Maar……. je moet wel de ruimte hebben om de kpn box op een zo best mogelijke positie te zetten. Bij mij staat hij nu recht voor de tv. Het geluid lijkt iets beter tot zijn recht te komen. Sommige mensen hebben gewoon geen ruimte om hem zo best mogelijke plaats neer te zetten. Dat kan komen door dat de tv aan de muur hangt of in een kast staat. Het kan niet zo zijn, dat je halve huis moet verbouwen om beter geluid te krijgen. Mensen ergeren zich ook aan in het zicht liggende kabels. Allemaal dingentjes die zou kunnen besluiten om de box “nog” niet te nemen. Ik blijf het verschil tussen de diverse soorten geluid/instellingen  (sport, device, nacht, movie, game, ect ect) minimaal vinden. je moet echt goed luisteren wil je verschil horen. Als je alle reacties/reviews leest van KPN klanten op diverse site,s die de box hebben aangeschaft, klagen ze over een ding. Het geluid!!!!! Dat doen ze niet voor niks.  Voor de rest is de box een toppertje. 

Met vriendelijk groet,

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • May 31, 2025

@Heb ik weer 

En zo kan je nog uren doorgaan, aan ergenissen, opstellen, plaatst, etc.

Ik heb een mooi gezegte voor jou:

Voor elk probleem is een oplossing.

Dat is het probleem niet.

De oplossing, dat is het probleem.

Kabels kan je in een goot wegwerken (een kleine goot die kan kopen bij o.a. Gamma, Karwei, etc.)

7 cm voor een tv, dat moet er altijd zijn (toch?)

Platte tv op de muur, soundbar kan je met beugels monteren onder de tv, ik weet niet of KPN een oplossing voor de KPN soundbox heeft (maar een mini plankje kan dat oplossen. 

Verder mag er ook niets in de baan van het geluid staan, ook geen beeldjes, etc. 

Ik lees dat je het verder een toppertje vind, dan is er toch geen probleem? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • May 31, 2025

Je schrijft het goed.

De oplossing dat is het probleem. 

De oplossing is zeker ook niet met kabels, gootjes, beugels, plankjes en andere dingen.

Zoals ik eerder scheef, Het probleem van slecht geluid (want dat is is) moet niet mijn probleem worden. Ik heb gisteren wat mensen laten luisteren naar het geluid en de instelmogelijkheden. En die waren unaniem. Terug ermee. 

Nogmaals: Het beeld via het kastje is perfect. Maar het geluid wil ook wat.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • May 31, 2025

Je schrijft het goed.

De oplossing dat is het probleem. 

De oplossing is zeker ook niet met kabels, gootjes, beugels, plankjes en andere dingen.

Zoals ik eerder scheef, Het probleem van slecht geluid (want dat is is) moet niet mijn probleem worden. Ik heb gisteren wat mensen laten luisteren naar het geluid en de instelmogelijkheden. En die waren unaniem. Terug ermee. 

Nogmaals: Het beeld via het kastje is perfect. Maar het geluid wil ook wat.

Mag ik je verzoeken om een gezegde niet uit elkaar te halen?

Mijn dank is groot.

Gezegde is compleet:

----------------------------------------- 

Voor elk probleem is een oplossing.

Dat is het probleem niet.

De oplossing, dat is het probleem.

---------------------------------------- 

En wat ik eerder schreef, je mag de KPN Soundbox absoluut niet vergelijken met een Soundbar inclusief subwoofer. 

Een goede Soundbar (inclusief subwoofer) wint het altijd met geluid.

• May 31, 2025

@Heb ik weer welke ontvanger had je hiervoor? En welk apparaat verzorgde toen de audio?

Ik ben het er wel mee eens dat de soundbox niet met een soundbar vergeleken mag worden dan nog verwacht ik van een product met Bose techniek geen blikkerig geluid. En die term kom ik steeds weer tegen.

De meeste soundbars hebben kleinere diameter luidsprekers dan de Soundbox. Kortom zal het blikkerige geluid puur software gerelateerd zijn.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • May 31, 2025

@Rowi. 

Ik ben het helemaal met je eens.

Als je een soundbar zonder subwoofer koopt, dan is het geluid goed, maar absoluut niet super.

MAAR als je een soundbar koopt met subwoofer, dan heb je een heel mooi compleet geluid.

Uiteraard ga ik uit van een goed merk.😉

• May 31, 2025

Punt is de soundbar lijkt niet waar te maken waar deze voor is bedoeld. Dus laten we andere audiosystemen buiten beschouwing laten. Dat heeft zeer weinig met de klankkleur te maken. Zelfs de goedkoopste Salora die ik ooit had klinkt absoluut niet blikkerige.

Nu kan ik niet uit eigen ervaring oordelen over deze box. Maar van Bose verwacht ik goed geluid.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Sommige mensen hebben gewoon geen ruimte om hem zo best mogelijke plaats neer te zetten. (...) Het kan niet zo zijn, dat je halve huis moet verbouwen om beter geluid te krijgen.”

Maar dan is de conclusie toch simpel? Dan is de KPN TV+ Soundbox misschien niet voor jou. En dat is ook oké, hè. Maar als je wel voor de Soundbox kiest, dan is het ook belangrijk dat je tips kunt opvolgen voor de beste ervaring.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • June 2, 2025

Hallo Denise,

Ik heb alle tips aangenomen en uitgeprobeerd. Maar helaas, vwb geluid is het niet wat ik had gedacht. Verder is de box perfect. Vandaag gaat hij retour. Zodra er updates zijn vwb geluid (beter is) ben ik de eerste die hem weer aanschaft. En dat ga ik ongetwijfeld op dit forum lezen. 

Mvg.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Houd voor updates onze Product Updates in de gaten. Hier zullen we het delen als er updates zijn.