Skip to main content
Beantwoord

Geluid via Sonos Beam Gen 2 loopt niet synchroon met tv kijken

• January 22, 2025
  • 4 reacties
  • 177 keer bekeken

Hi,

Sinds een paar weken valt het mij op dat het geluid en beeld niet lekker synchroon lopen. Ik zag dat er hier ook al veel topics over waren maar alle genoemde oplossingen hadden helaas niet het gewenste effect voor mij..

Het valt mij met name op met live tv kijken en vooral ook met programma’s terugkijken, en met dat laatste meer dan het eerste schat ik zo even snel in. In beide gevallen wordt het ook erger naarmate de tijd vordert. In het begin lijkt het dan okay te zijn alleen begin je dus steeds meer een lichtelijk verschil op te merken waarbij het ook steeds meer begint te irriteren tijdens het kijken. Met Netflix/Videoland/PrimeVideo heb ik hier totaal geen last van. Het niet sync lopen is trouwens geen seconden-werk, in mijn geval is het misschien een kleine seconde? In ieder geval vervelend genoeg om je er wel aardig aan te irriteren.. En als ik ESPN kijk is dit trouwens helemaal erg, dit is de enige zender waarbij het wel meer dan een seconde is dat het niet gelijk loopt.

Hieronder zal ik wat informatie over mijn opstelling thuis zetten.

• Het geluid wordt afgespeeld via een Sonos Beam Gen 2, die aangesloten is via een HDMI kabel naar de eARC aansluiting op de tv. 
  • Verder heb ik ook nog een Sub Mini en twee Sonos Era 100 speakers voor de surround aangesloten maar neem aan dat dit geen nadelig effect zal hebben.
  • Het KPN+ TV-kastje is niet direct aangesloten op de router maar er zit een switch tussen.
  • De HDMI kabel vanuit het KPN+ TV-kastje zit rechtstreeks op mijn HDMI1 aangesloten van de TV.
  • Ik heb een Samsung QLED QE55Q80T als TV.
  • De geluidsinstellingen op de tv zijn;
    • HDMI-eARC-modus staat op auto (ipv uit)
    • Formaat van digitale geluidsuitvoer staat op auto (ipv pcm of doorloop)
    • Compatibiliteit met dolby atmos staat aan
  • De beeldinstellingen op het KPN+ TV-kastje zijn;
    • Videomodus staat op multicast
    • Automatisch beste kwaliteit staat op actief
    • Automatisch beste resolutie staat aan
    • Weergavemodus staat op 4k2k-50Hz
    • HDR instelling staat op HDR-automatisch
    • HDR prioriteit staat op Dolby Vision
    • Alles onder het kopje HDMI CEC staat uit
  • De geluidsinstellingen op het KPN+ TV-kastje zijn;
    • Optische uitgang staat uit
    • Audio kwaliteit instellen staat op automatisch
    • Dolby MAT staat uit
    • Audio vertraging staat op 0 ms (aangezien dit het alleen maar erger zou maken)
  • Samenvattend qua bekabeling; vanuit mijn router loopt er een kabel naar een switch toe waarop de TV zelf, het KPN+ TV-kastje, de Sonos Beam Gen 2 en een PS5 zijn aangesloten.

In het verleden heb ik ook wel eens gehad, dat wanneer ik opgenomen programma’s ging terugkijken en vooral de reclames veelvuldig ging doorspelen, dat ik op een gegeven moment helemaal geen geluid meer had. Niks. Ook als ik het terugkijken ging stoppen en even terug schakelde naar het live tv kijken wilde het geluid in een aantal gevallen gewoon helemaal weg zijn. Enige wat dan leek te werken is om de tv van de stroom af te halen en even later weer in te pluggen. Geen idee wat er aan de hand was (is?) maar gelukkig is dit de laatste tijd niet meer gebeurd. Al moet ik ook zeggen dat ik geen programma’s meer heb opgenomen en teruggekeken (/doorgespoeld). Dit was trouwens niet alleen voor het TV kijken het geval maar ook voor als ik daarna naar Netflix schakelde. Ook hier was er geen geluid.

Zoals eerder vermeld heb ik al heel wat mogelijke oplossingen geprobeerd maar lijken er geen een het gewenste effect te hebben. Zelf heb ik ook wel gezien dat Stereo geluid wordt aangeraden als mogelijke oplossing, echter zou ik nog wel de voorkeur willen blijven geven aan Passthrough of het KPN+ TV-kastje zelf de best mogelijke optie te laten kiezen aangezien ik gebruik zou willen maken van het beste mogelijke geluid wat ik tot mijn beschikking heb. Met mijn opstelling/set.

Hopelijk heb ik het zo een beetje duidelijk kunnen omschrijven. Zo niet, stel gerust extra vragen. :)

Groeten,

Ewoud

Beste antwoord door EwoudW

Hi Erik, bedankt voor het antwoord en de suggesties.

Ik heb het geprobeerd en op het eerste gezicht leken er geen echte merkbare verschillen te zijn. Wel viel me op dat zodra ik de KPN TV+ op Stereo geluid zet, hij dan nu wel weer synchroon loopt. Wat hier de exacte logica is waarom het nu wel gebeurt maar niet zodra ik hem op automatisch of passthrough zet is mij een raadsel.. nu gok ik ook dat voor normaal tv kijken er niet een heel groot verschil in beleving zit in vergelijking met surround sound. Ik heb verder geen andere aanpassingen hoeven doen, zowel voor de tv als de soundsbar zelf.

Alle streamingdiensten (die ik afspeel via tv apps, niet via de KPN TV+ box) lopen gewoon goed, ook na die ene aanpassing. Maar dat is ook logisch aangezien ik ze dus via de tv afspeel en niet de tv box.. Vandaar dat ik ook niet helemaal begrijp waarom het fout gaat als ik hem op een andere setting zou zetten. Voor nu is stereo dan prima omdat het synchroon blijft lopen (zelfs ESPN lijkt het) maar dat zou eigenlijk ook het geval moeten zijn voor de overige instellingen, zou ik dan zeggen..

Maar zoals gezegd lijkt het dus eventjes verholpen te zijn. :)

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

4 reacties

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 22, 2025

Nog een kleine toevoeging. Ons TV-kastje is de DIW7022 en zowel de TV als het TV-kastje hebben de laatste software update geïnstalleerd.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • January 24, 2025

Wat fijn dat je gelijk zoveel informatie geeft, ​@EwoudW!  Ik zie dat je thuisnetwerk best uitgebreid is. Mijn advies hierin is dan toch om bij het begin te beginnen. Het is even wat werk, maar dat geeft wel de beste resultaten in uitvogelen waar het probleem zit. 

Dat betekent dat je eerst eens zou moeten kijken of de sync goed is met alleen de TV+ Box op je tv, waarbij de TV+ Box dan ook idealiter rechtstreeks bekabeld is aangesloten. En daarna dan apparaten verder toevoegen, kijken wanneer problemen beginnen. Experimenteer ook met de geluidsinstellingen. Zowel op de TV+ Box, als die van je tv zelf en wat er op de Sonos in te stellen valt. Idealiter vind je een instellingswijziging die dit oplost. Maar als dat niet zo is, dan valt er in ieder geval informatie te halen uit verschillen die je ervaart tussen de instellingen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • February 7, 2025

Hi Erik, bedankt voor het antwoord en de suggesties.

Ik heb het geprobeerd en op het eerste gezicht leken er geen echte merkbare verschillen te zijn. Wel viel me op dat zodra ik de KPN TV+ op Stereo geluid zet, hij dan nu wel weer synchroon loopt. Wat hier de exacte logica is waarom het nu wel gebeurt maar niet zodra ik hem op automatisch of passthrough zet is mij een raadsel.. nu gok ik ook dat voor normaal tv kijken er niet een heel groot verschil in beleving zit in vergelijking met surround sound. Ik heb verder geen andere aanpassingen hoeven doen, zowel voor de tv als de soundsbar zelf.

Alle streamingdiensten (die ik afspeel via tv apps, niet via de KPN TV+ box) lopen gewoon goed, ook na die ene aanpassing. Maar dat is ook logisch aangezien ik ze dus via de tv afspeel en niet de tv box.. Vandaar dat ik ook niet helemaal begrijp waarom het fout gaat als ik hem op een andere setting zou zetten. Voor nu is stereo dan prima omdat het synchroon blijft lopen (zelfs ESPN lijkt het) maar dat zou eigenlijk ook het geval moeten zijn voor de overige instellingen, zou ik dan zeggen..

Maar zoals gezegd lijkt het dus eventjes verholpen te zijn. :)

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • March 3, 2025

Idealiter zou automatisch voldoende moeten zijn voor een optimale situatie. Maar soms is de combinatie aan apparaten zo dat dit toch niet goed werkt. Dan raden we een aanpassing naar stereo ook aan. Dus goed om te zien dat dit bij jou ook voor een oplossing heeft gezorgd. 👍🏻