Skip to main content

Het geluid uit mijn stereospeakers krijgt een bromtoon/zoemtoon  mee van de KPN TV+box. Sinds een aantal weken heb ik de tv+box, in de eerste weken hoorde ik geen gebrom. Sinds ik een account heb aangemaakt via tv bij NPO START valt me ineens een bromtoon/zoemtoon op, ook als ik alleen radio luister via mijn versterker, Oude Sony STR-D365. Ook als ik tv kijk en het geluid ook via mijn versterker en speakers laat lopen blijft de hinderlijke toon. Ik heb de KPN TV+box via een optische kabel en DAC connector aan de video ingang van mijn versterker aangesloten. Het maakt ook verder niet uit welke ingang ik gebruik met de rood en witte tulpstekkertjes, tape, cd, tv, allen geven een broom/zoemtoon.

Heeft iemand hier misschien een gedachte over? 

Ik ben zojuist achter het probleem gekomen. Mijn KPN+BOX was zojuist uitgezet, maar de versterker stond nog aan. Ik hoorde nog steeds een brom/zoemtoon. De voeding van de DAC convertor had ik bij aansluiting van de DAC convertor via een USB adapter in de stekkerdoos gestopt. Toen ik de USB kabel uit de stekkerdoos haalde en in de tv USB ingang deed was de bromtoon weg. Het lag dus aan de adapter/stekker naar de stekkerdoos. Ik heb daarna de USB voedingskabel van de DAC converter in de USB uitgang van de KPN+box gestopt en voila..... Geen bromtoon meer.

Het zal ook best de bedoeling zijn geweest om de KPN+box als voeding voor de DAC converter te gebruiken, maar dat heb ik dan geheel over het hoofd gezien. Gelukkig is mijn geluid via de speakers nu weer geheel bromtoon vrij.Â