Skip to main content

Ik heb sinds 2 weken een nieuwe Sonos Arc. Ik heb in probleem met het geluid van de Arc dat ongeveer om de 10 minuten met twee stappen wordt verhoogd. Ik zit nu tv te kijken met de AB in mijn handen en zodra het geluid harder wordt zet ik het terug naar het oude niveau. Inmiddels diverse keren met Sonos servicedesk gebeld. Zij vinden niets in de Arc instellingen maar zouden wel een mogelijke tricker zien in de CEC. Er is kennelijk iets in mijn systeem dat een signaal afgeeft waardoor het geluid wordt verhoogd. De KPN decoder staat op HDMI-Arc 2 en de Sonos op HDMI-arc 1. Ik heb dit al een keer omgewisseld maar dit lost het probleem niet op. Verder zijn er geen apparaten aangesloten. Mijn tv is een Philips 65Oled804. Is iemand bekend met dit probleem en/of heeft iemand een oplossing. De Sonos Arc heeft dit probleem niet als ik de radio of muziek afspeel. Dus het moet ergens in de TV of KPN instellingen zitten. Voor de volledigheid ik had dit probleem niet met mij oude Sonos playbar.

Hmm. Raar probleem. Maar ja, Sonos is qua instellingen en technisch dan ook een raar merk, naar mijn mening. 

En waarom heeft ie TWEE aansluitingen met aanduiding ARC? Staat dat echt bij beide aansluitingen?

Er mag/kan maar één apparaat met ARC gebruikt worden, bij mijn weten. Dat is altijd het televisietoestel.

Als het goed is zou één hdmi aansluiting IN moeten zijn. En de ander ARC/TV. 

Op IN dan de ontvanger. Op ARC/OUT dan het televisietoestel met diens ARC hdmi aansluiting. 


Mijn tv heeft inderdaad op alle HDMI poorten arc. Volgens de gebruiksaanwijzing van Philips is het mogelijk alle HDMI poorten te gebruiken voor Arc aansluitingen. In eerste aanzet had ik HDMI arc 2 voor de Sonos in gebruik en HDMI-arc1 voor de kpn decoder.

ik heb gewisseld van HDMI poort om te kijken of het wisselen van de hdmi poorten het probleem zou verhelpen, maar helaas. 

 


Oh, de tv. Ik dacht de soundbar.

Sluit het dan zo aan:

TV ontvanger via hdmi direct op tv. HDMI 1 vinden de meeste mensen dan logisch.

Philips televisie via HDMI ARC, bv HDMI 2, op de daarvoor aangegeven hdmi aansluiting van de Sonos.

Voor radio luisteren zonder beeld heb je 2 opties.

Of op de Philips kiezen via het snelmenu voor ‘beeld uitschakelen’. Hij blijft dan via ARC het (radio)geluid naar de Sonos uitvoeren.

Of de kpn ontvanger ook nog optisch aansluiten op de soundbar. Dan kies je op de soundbar die ingang met een radiozender om vervolgens de tv op stand-by te kunnen zetten.

De tv zal met “beeld uit” ongeveer zo'n 10 watt verbruik hebben. Via stand-by is dat 0,5 watt, maar dan dus optische verbinding naar Sonos vanaf kpn ontvanger nodig.


Dank voor je reactie. Ik inmiddels het geheel aangesloten zoals je nu hebt beschreven. V.w.b radio luisteren doe ik via de Sonos apps. 
Nog steeds wordt het volume van de Sonos gemiddeld 1 keer in de 10 à 15 minuten met stappen opgevoerd. 
Het maakt niet uit of ik via de kpn decoder tv kijk of de apps gebruik zoals YouTube. 
 


Het maakt niet uit of ik via de kpn decoder tv kijk of de apps gebruik zoals YouTube. 

Als de kpn ontvanger dan uit is, rood lampje, dan speelt die geen rol. Die doet sowieso niks met het volume. 

Het lijkt dan in de CEC connectie tussen de televisie en de Sonos te zitten. Het lijkt erop of er vanaf de tv dan steeds een opdracht komt het volume te verhogen. Hoe dat aan te passen zonder ook ARC uit te zetten zou ik even niet weten. CEC, waar ARC deel van uit maakt, heet bij Philips Easynet. Maar als je dat uitzet is ook ARC inactief. Dan zou je de Sonos met optical moeten doen. Vanaf de tv of vanaf de kpn ontvanger.

Maar ja, ik neem aan dat je de Sonos hebt gekocht om ARC te kunnen gebruiken.

-- Als er helemaal geen hdmi kabel in de Sonos zit, maar alleen optisch, en het gebeurt nog steeds is er wat mis met dat ding.


Overigens Sonos Arc heeft geen optisch in/uitgang


Dan zou ie voor mij al afvallen, maar dat terzijde.

Alleen HDMI ARC is heel onhandig. Dan moet het altijd via het televisietoestel lopen met ook extra stroomverbruik tot gevolg. 

Het oplopend volume moet een wisselwerking zijn met het televisietoestel. 

Trouwens. Kan jouw Sonos Arc niet ook via wifi verbonden? Met de TV dus. Dan kan je het daarmee nog uitproberen. Dat is ook audio only, net als optisch dat is. Zonder extra stuursignalen. 


Zoals aangegeven de Sonos Arc heeft geen optische aansluit mogelijkheid. Ik heb inmiddels even gekeken wat ik met Easylink kan instellen. Het komt er op neer dat ik inderdaad de Sonos Arc niet meer kan bedienen qua geluid. Je kunt binnen Sonos app een afstandsbediening autoriseren voor het bedienen van de Sonos Arc maar het lijkt erop dat dit op het eerste gezicht niet werkt. Ik zal er morgen nog even voor gaan zitten en kijken of er nog een andere weg is.

De Sonos Arc is inderdaad ook via internet/Wifi verbonden. Ik heb via deze weg nog geen bedieningsmogelijkheid voor het geluid kunnen vinden. 

ik hou je op de hoogte.


De Sonos Arc heeft wel een optische aansluit mogelijkheid.

Door middel van een Sonos HDMI ARC to Optical Adapter.

Die moet bij de Arc bijgeleverd zijn, iig wel bij de mijne 

 


Dank voor je reactie. Die had ik nog niet gevonden, zat nog in de verpakking. Wel jammer dat je bij gebruik van dit verloopstuk geen Dolby Atmos hebt.


Dank voor je reactie. Die had ik nog niet gevonden, zat nog in de verpakking. Wel jammer dat je bij gebruik van dit verloopstuk geen Dolby Atmos hebt.

Dolby Atmos TrueHD krijg je niet over Optical, daar is bandbreedte van SPDIF niet hoog genoeg, wel Atmos over DD51 of over Stereo.


Dank voor je reactie. Die had ik nog niet gevonden, zat nog in de verpakking. Wel jammer dat je bij gebruik van dit verloopstuk geen Dolby Atmos hebt.

Dat je dan geen Dolby Atmos hebt, weet ik niet.

Ik gebruik die adapter niet.


Dank voor je reactie. Die had ik nog niet gevonden, zat nog in de verpakking. Wel jammer dat je bij gebruik van dit verloopstuk geen Dolby Atmos hebt.

Dat je dan geen Dolby Atmos hebt, weet ik niet.

Dolby Atmos is een Mix Techniek, de Surrronds en High Fronts worden gemixt in bestaande kanalen (Stereo, DD5.1 of Dolby True HD (tot 32 kanalen)). Indien jouw Hifi Equipment het ondersteunt, worden deze weer heruit extraheert en op de High Fronts en Surronds uitgegeven.

Zoek b.v. naar Taylor Swift "All Too Well" in Youtube naar Dolby Atmos versie.


Adopter geplaatst. Eerst maar eens kijken of het geluidsvolume van de Sonos Arc stabiel blijft. En daarna een luisteren naar Taylor Swift. Zodra ik een goed beeld heb zal Ik jullie informeren. Alvast dank voor de hulp, top👍


Adapter geplaatst en inderdaad het geluidsvolume van de Sonos Arc loopt niet meer vanzelf op. Wel een nieuw probleem “ lipsync” . Wat ik ook doe via de KPN tv+ decoder of mijn Philips Oled tv het blijft een drama. Kortom voor nu alles weer via HDM Arc ingesteld. Dan maar het geluid blijven terugdraaien voor nu. Dit alles geeft wel aan dat het geluid issue wordt veroorzaakt door mijn Philips TV. Ga maar eens contact zoeken met Philips supportdesk.

 


Dat is goed nieuws en sterkt mijn vermoeden. Combinatie Philips tv en Sonos SB gaat niet helemaal goed.

Zit er geen 'geluidsvertraging’ op de Philips voor de optical out. Zal toch wel. Op de TV+ box zit het i.i.g. wel (werkt ook naar hdmi, dus naar tv en vervolgens ook weer naar soundbar). 

Maar mijn ervaring is dat die in de stand Dolby Digital Plus sowieso wel lipsync is. Al valt het me bij de ESPN zenders en Ziggo Sport zenders op dat de presentaties op locatie, bv in stadion, een pietsie out of sync is. Studio dan daarentegen weer spatlipsync. Dat ligt dus aan die zenders. En niet bij kpn of tv+ box.


Met de optische Sonos adapter maak je gebruik van de optische poort op je tv maar die zet het signaal om naar een HDMI signaal. Ik denk dat het omzetten  van het signaal de lipsync in de weg zit. 


Ik heb deze week ook contact gehad met Sonos. Sonos kon het probleem niet vinden maar gaf wel aan dat er momenteel meer van dit soort meldingen lijken te zijn. Overigens gaven zij aan in mijn data iets te zien van een CEC signaal. Zij konden echter niet vaststellen wat er nu precies gebeurde. 

 


Ik heb vandaag met Phillips Support gebeld. Bij Philips is het een probleem wat eerder gespeeld heeft. De oorzaak van het vanzelf harder gaan van het Sonos Arc geluid zit hem in de Ziggo Go app. Ik had deze op mijn Philips tv geïnstalleerd en inmiddels verwijderd. Het probleem is hiermee opgelost ik heb geen last meer van het vanzelf harder gaan van het geluid van mijn Sonos Arc. Dank voor het meedenken en leveren van input. Ook Phillips en Sonos support en dank ik voor de ondersteuning en hulp.

Top 👍


En wat kom ik tegen bij de Ziggo community…

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Geluid-van-TV-gaat-automatisch-zachter-of-op-mute-o-a-Sony/m-p/1372771/highlight/true#M171717

Opvallend. Ook mijn moeder heeft een Philips met de Ziggo GO TV app. Maar geen probleem. Wel te vermelden dat zij 'm altijd wel 'netjes' afsluit.


PeterG, ook ik zette de Ziggo app uit. Sterker nog ik heb mijn Philips TV verschillende malen helemaal opnieuw opgestart maar het het geluid van de Sonos Arc bleef maar oplopen. Het kan zo maar zijn dat de Philips TV en Sonos Arc van je moeder geen last van de Ziggo Go app heeft. Mocht het toch nog een keer voorkomen dan heb je in ieder geval een mogelijke oplossing.

grt. 


Zou wel jammer zijn om die app bij haar eraf te moeten halen. Zij kijkt er de UEFA wedstrijden mee. 

Had jij 'm daarom ook @Abzek ?


Ja klopt, ik heb niet de app op mijn KPN decoder staan. Dat werkt kennelijk wel goed.


Nou. Dat wordt 'm er dus even opzetten als er een wedstrijd is 😉

 


Reageer