Skip to main content
Vraag

Geluidskwaliteit Soundbox: geluid gaat op hol of in de vertraging

• August 26, 2025
  • 21 reacties
  • 130 keer bekeken

Ik ben een maand of 2 in het bezit van de soundbox en ik ben nog niet heel tevreden. Vaak blokt het beeld (had je vroeger ook met schotelantenne als het sneeuwde of slecht weer was) en meerdere malen per avond gaat het geluid op hol of in de vertraging. 

ik kan nog niet zien waar ik het geluid kan aanpassen. Lijkt mij echt in de software van de box en modem te zitten.

iemand gelijke ervaringen?

21 reacties

• Topper
  • August 26, 2025

Ik heb de TV+ Soundbox een paar maanden, alleen maar ergernis tot nu toe.

Het niet synchroon lopen van beeld en geluid is inmiddels wel opgelost maar het geluid stokt nog steeds om het aantal seconden. Dit is hoogst irritant want soms mis je gewoon wat er gezegd wordt.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Willem5803. Welkom op de community! Jammer om te horen dat het beeld soms blokt en het geluid vertraagd of op hol slaat. Dat hoort natuurlijk niet zo te zijn. Kun je aangeven hoe je de Soundbox hebt aangesloten? Via een netwerkkabel of via wifi? Dat kan namelijk verschil maken in de stabiliteit. 

Heb je al getest of dit probleem ook optreedt wanneer je de Soundbox en het modem een herstart geeft? Soms kan dat al verschil maken. Daarnaast hoor ik graag of je de problemen via tv-kijken met de Soundbox hebt, of ook wanneer je alleen muziek afspeelt.

• Topper
  • August 28, 2025

Bekabeld aangesloten.

Telkens na een reset is het even goed maar na verloop van tijd komt het toch weer terug.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 28, 2025

Hallo Vikash, ik heb de soundbox bekabeld aangesloten. Ik heb alles al meerdere keren gereset en herstart maar probleem blijft. Niet zo tevreden dus wan t het gebeurt wel elke dag.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

@Jacob54 en ​@Willem5803 Wat vervelend dat het probleem met het geluid steeds terugkomt, ook na een reset. We hebben een uitleg geschreven over de geluidsinstellingen van de Soundbox. Misschien vind je daar de oplossing. Lukt het niet met deze uitleg? Plan dan een terugbelafspraak met onze klantenservice. Wij bellen je dan terug om dit probleem samen verder te onderzoeken.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Hoe staat het er nu voor, ​@Jacob54 en ​@Willem5803? Hebben jullie de geluidsinstellingen doorlopen? Merken jullie allebei nog steeds dat het geluid ‘stokt’ soms? En is dit dan bij live tv kijken of bijvoorbeeld ook bij opnames en/of terugkijken via de gids?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 5, 2025

Ik merk nog geen verschil. Elke dag wordt het beeld wel een keer zwart en na 5 seconden pakt ie het weer op, dat zie dan aan de schaal van het geluid. 

nee niet echt tevreden. Misschien een hardware fout?

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Dat klinkt niet bepaald fijn. Ik snap dat je niet tevreden bent. Een aantal vragen om de situatie wat meer helder te krijgen:

• Gebruik je de bij de Soundbox geleverde HDMI-kabel? Zo nee, zou je dat eens willen doen?
  • Wanneer wordt het beeld zwart? Is dat als je midden in een programma zit of tijdens het zappen?
  • En ook bij opnames en/of terugkijken via de gids? Of alleen bij live tv kijken?

• Topper
  • September 5, 2025

Hallo,

Ik heb de Soundbox met de meegeleverde HDMI kabel aangesloten. Bij het veranderen van zender krijg ik blokvorming voor een paar seconden.

Het geluid stokt nog steeds. Ik heb alles al tig keer gereset, dan is het even een dag goed maar het komt steeds terug. Geluidsinstellingen ook doorlopen maar dit geeft geen oplossing.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

@Willem5803 Bedankt voor je reactie. Zou je een antwoord willen geven op de vragen van Marcia? 

@Jacob54 Gebeurt dit ook tijdens het terugkijken vanuit de gids en/of opname? 

• Topper
  • September 9, 2025

Ik heb het kastje weer omgeruild voor een TV + Box en mezelf een soundbar aangeschaft, dat is toch beter geluid.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 9, 2025

Ik heb alles origineel aangesloten maar het blijft haperen. Ik denk dat ik ook weer terug ga naar de oude situatie als er geen verandering in komt.

het beeld wordt zwart midden in een live programma. De soundregelaar komt even in beeld en daarna weer gewoon tv. Hierna gebeurd het nog wel eens dat het beeld blokt. 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ik heb het kastje weer omgeruild voor een TV + Box en mezelf een soundbar aangeschaft, dat is toch beter geluid.

Kan ik me voorstellen! Bedankt dat je het nog even laat weten. 

@Willem5803 als je naar een programma zapt, zie je dan rechts onderin ‘LIVE’ of ‘Live’ verschijnen? Het eerste betekent Multicast en het tweede Unicast. De collega's van tv zouden dit graag willen weten om hier verder mee aan de slag te kunnen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 13, 2025

Bij het overschakelen zie ik LIVE en het tijdstip staan.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Bedankt voor je bericht. We gaan dit intern doorgeven zodat er naar gekeken kan worden. Zodra we hier meer informatie over terugkrijgen, plaatsen we een update in dit topic.

@Willem5803 Wil je jouw gegevens invullen in je profiel en daarna hier even laten weten dat je dat gedaan hebt? Dan nemen we jouw melding ook mee.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 16, 2025

Gedaan

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

@Willem5803 We hebben inmiddels een terugkoppeling ontvangen. Mijn collega denkt dat het probleem wordt veroorzaakt door een apparaat in jouw thuisnetwerk. Om dat verder te kunnen uitzoeken willen we graag weten wat je allemaal hebt aangesloten op jouw Experiabox?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 18, 2025

Alleen bekabeld of ook draadloos want dan is het totaal 16 verbindingen?

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

@Willem5803 Hoe meer informatie hoe beter. We zijn inmiddels een aantal dagen verder. Gebeurd het nog vaak? Zo ja, hoe vaak op een dag?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 22, 2025

Goedemorgen, ja afgelopen weekend 2x gehad dat het geluid op hol was geslagen. Beeld bleef stabiel maar geluid was prut.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Vervelend dat het nog steeds gebeurd. Welke apparaten heb je allemaal verbonden met de ExperiaBox?