Skip to main content

Ik heb de KPN Tv+  box vanaf september 2022 in gebruik, eerst als tester van de nieuwe Tv+box. De testperiode begon goed, maar met de updates die volgde ontstonden er geluidsproblemen. Ik heb dat in de testperiode gemeld maar er is wat geluid betreft geen oplossing gekomen. Het probleem ontstaat zodra ik mij Lg C9 Tv van PCM naar Bitstream overschakel. Het geluid begint dan na enige tijd te haperen en soms klinkt er alleen een pieptoon of vervormd geluid. Schakel ik  de Tv weer terug naar PCM dan is alles weer in orde. Wel is het zo dat ik dan geen Dolby Atmos doorgifte naar mijn Sony HT-ST5000 soundbar krijg.  En dat is een gemis. Kijk ik via de Tv naar Netflix krijg ik keurig via de TV en/of de soundbar perfect Dolby Atmos door. Dat lukt ook even met de KPN Tv+ Box als deze in Bitstream  staat, maar na enkel minuten valt het geluid dan weg, en moet ik overschakelen naar PCM op de TV. Met het gemis van Dolby Atmos.  Iemand enig idee wat ik nog kan proberen om de box via Bitstream te laten werken?

@caiway Welkom op het forum. 

Wat jammer om te lezen dat Dolby atmos met de TV+ ontvanger nog niet goed werkt. 

Hoe is de soundbar aangesloten op de Tv/Tv ontvanger? 

 


Rutger,

De Tv box is nu rechtstreeks aangesloten op de Hdmi1 port van de Tv, (hier zitten 4 Hdmi 2.1 aansluitingen op, net zoals op de soundbar, ook hier alles 4 x Hdmi 2.1.) Al deze aansluitingen kunnen passthrough doorgeven.  Het maakt geen verschil als ik de Tv+ box via de hdmi (1,2,3 of 4,) van de Tv of soundbar aansluit, er ontstaat telkens hetzelfde Dolby Atmos probleem.


@caiway Helder. 

Ik vermoed dat ik deze zal moeten gaan doorgeven aan de ontwikkelaars. 

Welke geluidsinstellingen heb je op de TV+ ontvanger allemaal geprobeerd? Dan kan ik dit ook doorgeven! 


Rutger,

Ik heb dit probleem al sinds dat ik de TV+ontvanger, dus vanaf het begin van de test periode heb, eigenlijk alle mogelijke instellingen geprobeerd. De Tv+ ontvanger staat nu op "Automatisch". Hierbij moet ik de Tv Hdmi instelling terugzetten op PCM, doe ik dat niet, en staat deze Tv Hdmi instelling op Bitstream heb ik even Dolby Atmos geluid ( bij gebruik van b.v. Netflix of Jellyfin app,) maar na een minuut valt dit weg en klinkt er een pieptoon of haperend geluid. Dit wegvallen en haperen van het geluid in deze combinatie van instellingen, is dan ook bij de weergave van Tv kanalen het geval.

Zet ik de Tv+ ontvanger op "Passthrough" dan krijg ik de melding op het Tvscherm dat het signaal niet Dolby Atmos is, maar dan staat er op het tvscherm achter het Dolby Vision symbool "Ruimtelijke audio" i.pv. Dolby Atmos, en dit geeft dan ook geen Dolby Atmos weer en door aan mijn soundbar.

Om dus ongestoord van beeld en geluid te genieten zijn de volgende instellingen die bij mij werken:    Tv+ ontvanger op automatisch en de Tv Hdmi op Pcm. (Dan dus alleen geen Dolby Atmos bij gebruik van de Apps.)☹️


@caiway Bedankt voor je reactie! 

Zou je voor mij ook nog je forumprofiel willen invullen en hier een seintje willen geven als dit is gelukt? 

Ik neem deze dan mee naar de ontwikkelaars. Zij gaan hier naar kijken! 

En dan kom ik hier nog op terug. 

 


Rutger,

Forumprofiel en gegevens zijn aangevuld.

Mvg. Gerard.


Hoi EriK,

Voor ik antwoord geef op de gestelde vragen wil ik u graag het een en ander doorgeven.

Sinds de laatste update is er iets veranderd in het probleem wat hier speelt. In het vorige schrijven melde ik u, dat bij het omschakelen van Bitstream naar PCM alles goed werkte op het Dolby Atmos geluid na. Na de laatst ontvangen Tv+ update heb ik uitvoerig de instellingen van de Tv+ box en in de Tv en Soundbar de diverse instellingen op juiste werking uitgeprobeerd. Na de update kan ik nu de Bitstream optie in de Lg TV weer aanzetten en heb ik in de  Netflix, Amazon prime en Jellyfin app Dolby Atmos geluid. Ook op de Tv krijg ik nu de melding van het Dolby Atmos symbool te zien. De app Youtube geeft echter nu geen Dolby Atmos, het geluid via de Soundbar klinkt dan als stereo, en de soundbar is gedeeltelijk niet te bedienen. Schakel in dan over naar bijvoorbeeld de Netflix app, dan werkt alles weer goed. Dit alles werkt echter weer “niet” wanneer ik omschakel van automatisch naar Passthrough.

Ook de Tv zenders werken op zich goed, ik kan wel als ik regelmatig (snel) van zender verander een fout produceren, waarbij het geluid dan wegvalt en er een fluittoon te horen is. Wacht ik dan even enkele seconden en ga ik terug naar een ander kanaal, is het geluid weer terug.

Dus kort samengevat, alles werkt stukken beter maar 100% is  het nog niet.

 

Hierbij het antwoord op uw vragen:

Type Tv: Lg oled65c9pla voorzien met de laatste firmware

Geluidsapparatuur: Soundbar

Merk en Type: Sony  HT-ST5000  voorzien met de laatste firmware

Tv en Soundbar alle voorzien van 4x Hdmi 2.1 

Aansluiting Tv, Tv+ en Soundbar: Via Hdmi kabels geschikt voor Hdmi 2.1

Lipsync probleem: Niet of nauwelijks aanwezig

Firmware versie Tv+ Box: 0.17.4   KPN TV+ App versie 1.97.1

Ik wil u hartelijk danken voor uw aandacht en wens u succes met de verdere ontwikkeling van de Tv+ box.

Mvgr. Gerard.


 De app Youtube geeft echter nu geen Dolby Atmos, het geluid via de Soundbar klinkt dan als stereo

YouTube ondersteund ook helemaal geen Dolby Atmos


Top, dan werkt zogoed als alles.🤗

 


Hi Gerard, ik heb ook LG OLED en een Sony HT ST5000 soundbar. Ik weet niet of je het probleem met die fluittoon nog steeds hebt. Heb ik n.a. ook gehad. Bij mij is het verdwenen nadat ik de TV+ van HDMI 1 naar HDMI 3 op de LG TV heb verplaatst. Ik had naast fluittoon ook andere instabiliteitsissues met af en toe wegvallen van beeld en geluid. Nu ik TV+ box naar HDMI3 van LG OLED heb verplaatst ben ik wel tevreden over TV+ ondanks de paar bekende nukken van de TVbox.


Bedankt voor je reactie, ik heb eigenlijk alles wat mogelijk is geprobeerd. Maar helemaal foutloos is het nog steeds niet. Ik zal er van deze week nog eens induiken.


Reageer