Skip to main content

Beste KPN,

Wij hebben sinds 2 weken KPN TV+ op het DIW7022, kastje in gebruik, nader omgeschreven als TV+ kastje. In het begin was alles perfect, maar sinds enkele dagen hebben we het probleem dat het geluid erg zacht uitgestuurd wordt uit het TV+ kastje. Zowel over de HDMI en optical aansluiting. Dit is bij tv kijken, radio luisteren op de 8xx kanalen, maar ook op netflix via het TV+ kastje.

Ik heb sterk het vermoeden dat de oorzaak ik het TV+ kastje zit.

Op dit forum heb ik nog geen oplossing kunnen vinden. Ik heb geprobeerd om deze post zo duidelijk en compleet mogelijk te posten.

Software versies:

KPN TV+ firmware: 0.25.0

KPN TV+ app: 1.131.4

 

Hoe is het aangesloten:

Het TV+ kastje is via HDMI aangesloten op de TV. De sonos playbar (een externe soundbar) heeft alleen een optical ingang en is via optical aangesloten op de optical out van de TV. In het begin werkte dat prima met het KPN tv+ kastje, ook met het oude KPN kastje Arris 2952.

Het geluid is een klein beetje hoorbaar als we de sonos op 100% volume zetten. Als we vervolgens buiten het TV+ kastje om, spotify streamen op de sonos dan knalt de herrie uit speakers waardoor je enorm schrikt. Dat komt natuurlijk omdat het volume nog op 100% stond ingesteld.

 

Wat werkt er wel goed:

  • Als we een google chromecast op een andere HMDI poort op de tv aansluiten en we bekijken netflix via de chromecast, dan is het geluidsniveau wel zoals het hoort.
  • De tv systeemgeluiden, de bleeps als je door het menu heen klikt van de tv zelf, dan is het geluidsniveau wel zoals het hoort.

Wat hebben we al uitgesloten zonder succes:

  • stekker uit en opnieuw erin van het TV+ kastje waardoor deze opnieuw start.
  • stekker uit en opnieuw erin van de Modem, router en glasvezel kastje
  • sonos playbar rechtstreeks op de optical out van het TV+ kastje aangesloten, deze stuurt het zelfde volume niveau uit als de over de HMDI
  • S/PDIF setting aan / uit zetten in het menu van TV+ kastje
  • In het TV+ kastje in menu 'Audio kwaliteit instellen’ op: automatisch, stereo, passtrough. Geen van allen maakt enig verschil
  • controle gedaan op update voor firmware als tv+ app op het TV+ kastje. Er zijn geen updates beschikbaar.
  • Dialoog verbetering (AC4) mogelijk opties kiezen, maakt geen verschil
  • Audio vertraging aanpassen, staan nu op 0 ms, maar 20 of 40ms, maakt geen verschil.
  • TV+ kastje aansluiten op een andere HMDI poort op de tv, maakt geen verschil.

Ik ben ten einde raad en heb het vermoeden dat er onlangs een sofware update is uitgerold door jullie en er wat is omgevallen met het geluidsvolume…

@COOLBAZ Sluit jouw soundbar op de optische uitgang van tv+box, dan heb je een foutenbron minder. Druk op google assistant toest op afstandsbediening van de tv+box en zeg "volume maximaal”


@COOLBAZ Sluit jouw soundbar op de optische uitgang van tv+box, dan heb je een foutenbron minder. Druk op google assistant toest op afstandsbediening van de tv+box en zeg "volume maximaal”

Bedankt @TDN TDN voor je tips. De trick met Google assistant was de oplossing inderdaad. Ik had google assistant in eerste instantie niet geconfigureerd althans wilde er geen gebruik van maken. Daarom had ik die truc nog niet geprobeerd. Ik vind wel dat dit nogal een verborgen trucje is om op die manier af te dwingen dat het volume op 100% moet komen staan. Hier gaan nog veel mensen tegenaanlopen ben ik bang.

Dus bij deze KPN, hierbij een change request om een optie beschikbaar te hebben in het menu 'audio kwaliteit' waarin de gebruiker kan aangeven het volume op een extern device te regelen en het TV+ kastje dus 100% volume signaal moet doorsturen.