Skip to main content
Beantwoord

Gesproken ondertiteling op NPO 1 2 & 3

• January 29, 2026
  • 5 reacties
  • 43 keer bekeken

Frank Theunissen
Nieuwkomer

Als ik op de NPO zenders tv kijk ( op zender 1 2 en 3 ) dan krijg ik een stem die de ondertiteling voorleest, en dan vooral van personen die een andere taal dan nederlands spreken. Het is echt heel irritant, omdat de stem een soort computerstem is en de gewone stem op de achtergrond ook te horen is.

Ik heb alle fora al nageplozen en alle oplossingen die ik kon vinden geprobeerd maar echt niks helpt. Ik kijk tv via de kpn itv app en gebruik de samsung one connect box.

Wat heb ik al geprobeerd:

Instellingen van samsung tv, maar hier staat alles al uit wat hiermee te maken heeft.

Instellingen in kpn itv app nagekeken

Kpn itv app op ander device bekeken of het hier uitgezet kan worden

Contact gehad met samsung en die geven aan dat het niet met samsung instellingen te maken heeft na onderzoek. 

Heeft iemand nog een idee voor deze radeloze persoon ? :D

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Frank Theunissen ,

Dan kijk je mogelijk naar de zenders via keuze 191, 192 en 193.  

Dat zijn een aantal van de zenders speciaal voor klanten met een visuele beperking.

Speciale zenders  

(Alleen decoder; GOS=voorgelezen ondertitels; AD=uitleg van beeld; KS/OT=betere verstaanbaarheid spraak en originele taal)
181 BBC One AD
182 BBC Two AD
183 ARD AD
184 ZDF AD
185 NDR AD (met Duits zenderpakket)
186 WDR AD
187 3Sat AD (met Duits zenderpakket)
191 NPO 1 GOS BG/T (4 Mb/s; Hoge kwaliteit SD)(ook online)
192 NPO 2 GOS BG/T (4 Mb/s)(ook online)
193 NPO 3 GOS BG/T (4 Mb/s)(ook online)
195 ARD KS/OT=2K
196 ZDF KS/OT=2K

5 reacties

• January 29, 2026

Dat is GOS :
https://community.kpn.com/search?q=gos
( = zoeken op dit forum )

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • January 29, 2026

Dat zijn een aantal van de zenders speciaal voor klanten met een visuele beperking.

Speciale zenders  

(Alleen decoder; GOS=voorgelezen ondertitels; AD=uitleg van beeld; KS/OT=betere verstaanbaarheid spraak en originele taal)
181 BBC One AD
182 BBC Two AD
183 ARD AD
184 ZDF AD
186 WDR AD
195 ARD KS/OT=2K
196 ZDF KS/OT=2K

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 29, 2026

In opnames neem ik aan?

Want bij gewoon kijken zul je niet 191, 192 en 193 intypen maar gewoon 1, 2 of 3.

Als je de zoekfunctie gebruikt om programma's te zoeken voor opnemen moet je even (...) opletten of er niet GOS bij het logo staat. Daar moet je de opname dan niet van plannen.

Wil je ze sowieso uitsluiten maak dan een favorieten lijst en en zet die actief. Danwel met 1, 2 en 3 natuurlijk en niet met de GOS kanalan 191, 192, en 193.

Of programmeer gewoon vanuit de GIDS. Die begint sowieso met de gewone kanalen vanaf 1.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 1, 2026

Hi ​@Frank Theunissen, welkom allereerst hier en goed om te zien dat de community je al goed op gang heeft geholpen. 

Ik vermoed ook dat je dit kijkt op de zenders die dit ondersteunen zoals Noordzee dit al aangaf. Wanneer je dit via zenders 1, 2 en 3 kijkt zou het niet moeten gebeuren. Als je dit al zo hebt opgenomen en dit dus terugkijkt via een opname, dan kun je dit niet meer uitschakelen. 

Zou je willen proberen om dit simpelweg via zenders 1, 2 en 3 te doen? En dus niet via zenders  191, 192 en 193. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 5, 2026

Speciale zenders  

181 BBC One AD
182 BBC Two AD
183 ARD AD
184 ZDF AD
186 WDR AD
195 ARD KS/OT=2K
196 ZDF KS/OT=2K

Plan je in de toekomst een opname in? Check dan dat je kiest voor de zenders 1, 2 of 3 en niet voor 191, 192 of 193.