Skip to main content
Vraag

Glasvezel aangesloten met modem in meterkast, kan ik mijn HMB2260 ontvanger draadloos aansluiten?

• May 2, 2025
  • 18 reacties
  • 196 keer bekeken

Beste lezer, 

Ik heb een tv ontvanger HMB2260, deze wordt niet ondersteund met wifi en werkte voorheen ook al niet geweldig. 

Sinds mijn nieuwe glasvezelaansluiting (overigens zeer tevreden mee) staat mijn internet modem in de meterkast op de gang buiten mijn woning. Ik kan mijn tv ontvanger hier niet meer op aansluiten ivm bekabeling die ik niet buitenhuis wil gaan doortrekken. Ik wil graag mijn tv ontvanger verbinden met wifi. Ik kan nu geen tv kijken, terwijl ik wel een abonnement hiervoor heb. 

Kan ik met een nieuwe tv ontvanger deze wel met wifi verbinden op het modem?
Deze zou ik dan zeer spoedig willen krijgen. 

Dank! 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

18 reacties

• May 2, 2025

Je krijgt zomaar geen andere tv ontvanger. Nu is de 2260 wel zo oud inmiddels dat KPN deze wel om zou ruilen. Maar het is de vraag welk model je terug krijgt. Mogelijk is dat de 5202. Die ondersteund ook geen WiFi. 

Ben je contractvrij? Dan kan je over naar de nieuwste abonnementsvorm. Dan krijg je gegarandeerd de TV+ ontvanger. Die heeft WiFi ondersteuning. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 2, 2025

Nee ik ben niet contractvrij. Zijn er los van de nieuwste modellen wél tv ontvangers met wifi? 
En wil ook best voor de ontvanger betalen maar ik kan zo geen tv kijken.. en door alle wijzigen mbt glasvezel veroorzaakt KPN zelf deze problemen. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • May 6, 2025

Goedemorgen ​@Merel3 , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Allereerst fijn om te lezen dat je tevreden bent over je glasvezelaansluiting al is het natuurlijk wel enorm zuur dat je nu geen tv kunt kijken omdat je de ontvanger niet meer aan kunt sluiten op het modem. Je huidige ontvanger (HMB2260) is inderdaad een wat ouder model dat geen ondersteuning heeft om via de wifi te verbinden. De nieuwe TV+ ontvanger heeft deze mogelijkheid wel maar om hier op over te kunnen stappen, dien je (zoals ​@Marlon92 hierboven ook al aangeeft) wel contractvrij te zijn. Kortom, een lastige situatie. Tot wanneer loopt je contract nog?

• May 6, 2025

Heb je SuperWiFi's? Dan kun je de tv ontvanger met een utp kabeltje aansluiten op een draadloze SuperWiFi. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 6, 2025

Beste Marlon en Jan,

Dank voor jullie reacties, helaas loopt het contract nog tot februari 2027 dus dit is zeker geen optie. 
Vandaar de vraag of er andere tv kastjes zijn? 
Ik begrijp dat ik niet zomaar de nieuwe tv ontvanger kan krijgen. 
Ik heb geen super WiFi’s. Dat is misschien een goede optie, hoe valt dat te realiseren? 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 6, 2025

Beste ​@Merel3 , die kun je kopen in een KPN winkel of huren via MijnKPN

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 9, 2025

Oké misschien domme vraag maar hoe sluit ik dat dan aan? 
Mijn tv in de woonkamer en mijn modem in de meterkast buiten mijn appartement. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 9, 2025

Beste ​@Merel3 in jouw geval is er geen andere oplossing dan een netwerkkabel (laten) trekken van de tv-decoder naar de modem.

Wifipunten bieden voor jou geen oplossing, daar deze ook bekabeld aan de modem gekoppeld moeten worden.

Je kunt ook de modem in de kamer zetten en daar de tv-decoder bekabeld op aansluiten.

Maar tussen de modem en de glasvezelkast moet ook gewoon een kabel.

Een alternatieve oplossing is een DVS1200, zie afbeelding.

DVS1200

KPN verkoopt ze niet meer.

De 1e sluit je bekabeld op de modem aan en de 2e steek je in een stopcontact bij de tv en sluit met met een netwerkkabel op de tv-decoder aan.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 14, 2025

Ja dit is dus precies het probleem waarom ik contact opneem, de kabels “even” doortrekken werkt niet, hierover is niet nagedacht toen glasvezel is geïnstalleerd door KPN anders had ik dit al wel gedaan. 

Dank voor je laatste alternatief. Betekent dit dat je dus 2 aansluitingen hebt die verbinding met elkaar maken?  

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 14, 2025

Beste ​@Merel3 je stroomnet is dan je netwerkkabel.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 14, 2025

Wie verzint nou toch steeds om de glasvezel in een meterkast buiten de woning te plaatsen? 

Ik zag dat bij mij al aankomen. Hier wilde de woningbouw dat ook. “want het is een nuts voorziening, dus...”. Maar ja, ik woon hier en had al véél eerder bedacht dat kabels van of naar de meterkast trekken naar de woning gewoon niet kan. Dan moet je door de openbare hal met bijvoorbeeld een kabelstrip. In de jaren '60, waar de flat uit stamt, had men nog niet bedacht om lege buizen van de meterkast naar de woning aan te brengen.

Hier na enkele maanden (!) gesteggel en steun van KPN Netwerk haalde de woningbouw bakzeil. En de kabelleggers ook. 

Het is nu buitenom aangelegd direct in de woonkamers. En aan de muur stevige kabelgoten.

Dat is voor jou nu allemaal geen optie meer. 

Kijk je nu vooralsnog via de app? Laptop?

Heb je een smart-tv? Niet ouder dan 2020? Van Samsung, LG, of eentje met Android-TV? Dan kun je die met wifi verbinden, ik neem aan dat dat je woning wel bereikt want anders zou je de glasvezel nu niet gebruiken.

Voor de zeer hoogbejaarde HMB2260 (dat dié het nog doet!) is een setje powerline adapters (zoals de afgebeelde dvs1200) een oplossing. Eentje in meterkast, andere bij tv. KPN verkoopt ze niet meer, maar zoek eens op powerline adapters. En misschien kan je nog wel een setje (2 stuks minimaal nodig) kopen bij een KPN winkel. Niet geschoten...

Leen59
Wijsgeer
  • May 14, 2025

Dan is het wel nodig dat de meterkast en de woning op dezelfde fase zijn aangesloten anders werkt het alsnog niet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 14, 2025

De meterkast voorziet de woning van stroom. Dus die fase zit wel goed. En de huidige powerline adapters zijn ook geschikt voor 3 fasen. 

Leen59
Wijsgeer
  • May 14, 2025

En de huidige powerline adapters zijn ook geschikt voor 3 fasen. 

Dat is wel heel bijzonder, het loopt toch via 2 draden tussen de adapters onderling, tenzij het via nul en aarde gaat.

Leen59
Wijsgeer
  • May 14, 2025

Wifipunten bieden voor jou geen oplossing, daar deze ook bekabeld aan de modem gekoppeld moeten worden.

Als de afstand tussen meterkast niet te groot is kan dat prima draadloos hoor. Een meter of 5 moet zeker lukken.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 15, 2025

Beste ​@Leen59 , als de powerlines op een geaard stopcontact worden aangesloten, doet de aardelijn mee en heb je een veel snellere verbinding.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 16, 2025

Beste allen,

Ik ben de draad inmiddels helemaal kwijt wat ik nu moet doen?
En ja ik heb weinig verstand van alle begrippen rondom kabels en aansluitingen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 16, 2025

Glasvezel aansluitpunt zit in de meterkast.

Ik zie 3 opties.

Optie 1.

Of modem bij het Glasvezel aansluitpunt in de meterkast. 

Of netwerkkabel trekken (of laten trekken/leggen) vandaar naar de woning (huiskamer is wel fijne plek voor dhet modem).

→ Het kán ook zonder draad 😏 ( 2 opties)

Optie 2:

Als de meterkast niet ál te ver (<8 meter) van de woning zit heb je wifi in de woning. Volgens mij zit je nu op deze manier op internet. 

Dan kún je in de woning een Superwifi plaatsen, die vangt de wifi van het modem op. Dáárop kun je een kabel aansluiten voor de HMB2260 😀. Én je hebt betere wifi in de woning. Een Superwifi kan je huren en, als het niet goed werkt, na één maand alweer stopzetten.

Zit de meterkast te ver van de woning (verder dan 8 meter in rechte lijn) dan zal er sowieso een netwerkkabel van meterkast naar woning moeten. (en dan begrijp ik plaatsing glasvezel in meterkast écht niet).

Optie 3

Voor de HMB2260. Koop een setje powerline adapters. Eentje bij het modem; eentje bij de HMB2260. Internetverbinding voor de tv ontvanger loopt dan een stukje via je stroomnet.

TV kijken kan, ook zolang de HMB2260 niet werkt, via laptop http://tv.kpn.com (laptop heeft hdmi aansluiting voor naar de grote tv). De app in tablet, smartphone. Of je tv met wifi verbinden en dáár de smart-tv app KPN TV op downloaden. Beschikbaar op Samsung en LG vanaf bouwjaar 2019 (momenteel) en voor tv's met Android-TV. Ook een los streaming apparaatje kan. Uitgezonderd Apple TV box.