Skip to main content
Vraag

Sinds kort heb ik weer glitches/artifacts bij opnames van BBC NL

• November 23, 2025
  • 36 reacties
  • 658 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+5

zie Sinds update van ontvanger haperend beeld bij BBC First | KPN Community

ik zie sinds 2 a 3 dagen in meer dan 4 opnames op bbc nl weer happeringen / artifacten in het beeld

36 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 24, 2025

Hier ervaar ik het ook. Digitale verstoring als al eerder het geval is geweest. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 24, 2025

Uitzending Brokenwood mysteries zondag 23 november. 

TijtheMan
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV
  • November 24, 2025

Jakkes. Is het echt weer hetzelfde als de vorige keer?  Zitten de artefacten op dezelfde plek wanneer je even terugspoeld? Want dat zou inderdaad aangeven dat het in het bronsignaal zit. Komen de artefacten op een ander moment, dan zit er iets in de verwerking aan KPN kant.

Hebben jullie een voorbeeld voor me, dan kan ik even meekijken.

TijtheMan
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV
  • November 24, 2025

Thanks ​@PeterG (ik had de pagina nog niet ververst...)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 24, 2025

Foto dus gezien. Steeds op dezelfde plek. Na terug 'spoelen' ook.

Brokenwood zaterdag had het best vaak. 

TijtheMan
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV
  • November 24, 2025

Ik heb er net inderdaad 1 voorbij zien komen die wel op de TV+ zichtbaar was, maar niet op de 5202.

Ben nu de live uitzending (met een schuin oog) aan het monitoren op beide type ontvangers. Weten jullie of het op live ook gebeurd? Of is het alleen op terugkijken/opnames?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 24, 2025

Eerlijk gezegd kijk ik nooit live. Behalve sport en nieuws.

Forum|alt.badge.img+5

@TijtheMan ik kijk niet live en ik schat dat het 3 a 5 keer per uur gebeurd (soms lichte vertekeing).

En ja het is hetzelfde als de vorige keer in mijn beleving dus misschien handig om te checken wat kpn toen heeft aangepast (of laten aanpassen|)

NB ik zie het vooral op de settop box met opnames en ik gok dat het opnames sinds donderdag of vrijdag zijn. zeker van vrijdag zag het bij harry wild

TijtheMan
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV
  • November 24, 2025

Dank voor de input tot dusver. Ben zelf ook geen live kijker :) . Het is voor het onderzoek wel van belang te weten of het live ook gebeurd om uit te vogelen waar in de keten we moeten kijken. Het staat nu wel aan, maar ik kijk zelf met een schuin oog en kan dus best het 1 en ander missen. In de bronfeed zitten het afgelopen uur in ieder geval geen meetbare fouten (wat niet betekent dat het er niet is). 

Vorige keer zat het in de bron en als het daar weer in zit kan het wel even duren voordat het hersteld is. Toen waren we er zelf ook vroeg bij, maar nog steeds afhankelijk van de aanleverende partij.

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • November 24, 2025

Ja ik heb hier ook last van. Alleen bij Bbc first.

En bij alle uitgezonden tv. Zowel live als met terug kijken doet hij dit.

Forum|alt.badge.img+5

@TijtheMan ik zag de artifacten nu ook bij opnames van 24-11 op net5

20:30 ncis origins vooral na het 2e reclameblok

21:29 ncis 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 26, 2025

Ik zag net een glitch in Midsomer Murders. Ca. 11:58 / 11:59.

Live unicast stream via de Android-TV smart-tv app ​@TijtheMan 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 26, 2025

En nu weer een. Death in Paradise, 12:11. Live stream via de app. (unicast dus)

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Goed gevonden heren, bedankt voor het doorgeven!

Forum|alt.badge.img+5

@PeterG ​@TijtheMan 

Alles wat ik heb opgenomen op bbc nl sinds vrijdag bevat vertekeningen/artifaacten

Ik neem ook dagelijks van deze zender op

TijtheMan
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV
  • November 26, 2025

Ik zie inderdaad op multicast geen issues op live, maar op unicast komt er zo nu en dan een glitch voorbij.

In de monitoring op de stream zijn deze niet terug te zien en daarmee lijkt het op een verstoring aan de kant van de bron. Het is nog wel te vroeg om dit als voldongen feit te zien, maar het stuurt ons in ieder geval in de goede richting om vervolgonderzoek te doen.

Totdat dit is opgelost zullen de artifacten in de opnames en terugkijken items zitten (en in de unicast livestream te zien zijn).

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 26, 2025

In de opgenomen aflevering van All creatures van afgelopen maandag 21.00 zaten ook paar kleine haperingen. Opgenomen, zal dus unicast zijn, ​@TijtheMan. Gaat om de DIW7022.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 26, 2025

Na de tweede genoemde hapering 'm nog 40 minuten aan gehad via NLziet. Daar geen glitch opgemerkt. Vorige keer was het ook op NLziet (heel vaak).

Het is nu wel minder dan enkele maanden geleden. Februari dit jaar. 

Forum|alt.badge.img+5

@TijtheMan ​@Thomas van KPN 

opname watson op net5 25-11 20:31 heeft ook verstoringen/artifacten

2e dag achtter elkaar  dat ik zelfde probleem ook op net5 zie

dus of bbc nl en net5 maken gebruik van zelfde techniek of kpn verstoort iets of …

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 26, 2025

BBC NL; Brokenwood opgenomen op 22 nov 20:00 heeft het ook.

TijtheMan
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV
  • November 27, 2025

Wellicht ook al gespot door jullie, maar er zijn meerdere topics waar gesproken wordt over een dergelijke verstoring ook op andere kanalen.

Dus we zijn in onze eigen hoek op onderzoek uit om te kijken waar dit vandaan komt.

To be continued.

Forum|alt.badge.img+5

@TijtheMan 

Even snel gekeken er zijn een paar inderdaad waarin ook net5 benoemd word en ook rtl8

Maar 1 van die meldingen ging over 2 weken geleden en ik ervaar het pas sinds vorige week vrijdag dus er kunnen verschillende oorzaken zijn. Of de melder met 2 weken vergist zich met de begindatum van de problemen.

Dus wat is er 2 weken geleden veranderd en wat is vorige week donderdag/vrijdag veranderd en dat zou een beginpunt van onderzoek kunnen zijn.  Glitches zien eruit als compressie artifacten doet kpn nog iets met compressie bij opnames ?

TijtheMan
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV
  • November 27, 2025

Was het maar zo simpel ​@matthijs peters . Het komt niet neer op alleen wat er 1 of 2 weken geleden veranderd is, anders was dat inderdaad een mooi beginpunt. Er zijn zoveel variabelen in de keten die stuk voor stuk uitgesloten/bekeken moeten worden.

Feit is dat we het zien en kunnen reproduceren. Er zijn een hoop mensen in beweging om te achterhalen wat het precies is en waar het zit (vandaan komt). Wanneer dat helder is kunnen we gaan werken aan een oplossing, maar zover zijn we nog net niet. 

Forum|alt.badge.img+5

@TijtheMan 

Meestal moet je beginnen met elimineren van oorzaken

Volgens mij is het zo dat niet alle zenders dit probleem hebben.

En wat zijn dan de verschillen tussen de getroffen zenders en de niet getroffen zenders.

En wat is het echte begintijdstip van dit probleem en is dat voor alle getroffen zenders hetzelfde.

En dat kun je nu nog checken met replay gok ik. Ik verwacht donderdag geen problemen op bbc first en vrijdag wel en ik gok dat kpn toegang tot opnames heeft van alle klanten en dan kunnen jullie ook nog de opnames van bijvoorbeeld vorige week woensdag checken maar ik gok momenteel op vrijdag als start tijdstip

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 27, 2025

Replay, terugkijken, redt het niet ​@matthijs peters . Ik heb al zeker 3 weken in de Brokenwood uitzendingen van zaterdag die glitches. Op andere series lig ik verder achter. Brokenwood kijk ik meestal gelijk op zaterdagavond of zondag.