Skip to main content
Beantwoord

Google assistant werkt niet goed op TV+ Soundbox

• December 21, 2025
  • 11 reacties
  • 109 keer bekeken

Ik heb sinds enkele weken een KPN soundbox, de grootste reden is dat er een Google assistent op zit, alleen ben ik hier biet tevreden over, er werken 2 dingen niet goed dat zijn: 1 Als ik vraag radio af te spelen zegt hij terug, goed ik speel het af via TuneIn, alleen blijft het stil. En 2 als ik een opdracht geef als de box uit staat krijg ik antwoord, daarna gaat de box aan (van rood naar groen lampje) en hoor je het geluid van KPN +TV? dan moet ik de box dus weer uit zetten. Ik heb deze al eens helemaal gereset naar fabrieks instelling en opnieuw geïnstalleerd maar dit heeft niet geholpen, iemand tips, ideeën of de oplossing, dan hou ik mij aanbevolen!

Beste antwoord door Maja van KPN

Ik ben al iets wijzer ​@Dijkrijs!

Wat betreft Google Assisent vanuit standby kan ik het volgende aangeven:  Dit is hoe het hoort. De Google Assistent op de box is bedoeld voor het bedienen van de box. Dus als je hem wat vraagt als hij op standby staat, dan gaat hij aan omdat hij denkt dat hij voor je aan de slag moet en er een nieuwe opdracht vanuit jou zal volgen.

Wat betreft het niet goed reageren op het TuneIn commando kan ik het volgende benoemen: We herkennen de gebreken van de Google Assistent in hoe deze wel of niet reageert op bepaalde commando's. Voor de TV+ Box verwachten we daarin verbeteringen nadat deze komend jaar een nieuwere Androidversie heeft gekregen. We gaan ná de vakantieperiode, checken wat hierin de verwachting is voor de Soundbox. Hier komen we dus nog op terug!

11 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 21, 2025

Welkom ​@Dijkrijs!

Ik denk niet dat de Box bedoeld is om Google Assistent te gebruiken als hij uit staat. Het apparaat gaat aan als hij een commando hoort, maar ik denk niet dat assistant zal werken in een stand-by stand.

Het niet laden van content bij een muziekcommando kan een bug zijn. Wacht je even als je een commando geeft? Het feit dat hij zegt “afspelen op Tuneln” lijkt erop dat hij de bron niet kan laden.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 21, 2025

Als ik vraag radio af te spelen zegt hij terug, goed ik speel het af via TuneIn, alleen blijft het stil.

Ik vind het erg jammer dat KPN nog steeds niet een lijst van opdrachten heeft die zouden moeten werken. Want ik zou de radiozenders van KPN willen gebruiken, niet iets van TuneIn.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • December 24, 2025

Het niet laden van content bij een muziekcommando kan een bug zijn. Wacht je even als je een commando geeft? Het feit dat hij zegt “afspelen op Tuneln” lijkt erop dat hij de bron niet kan laden.

Hoe zit dit precies ​@Dijkrijs? Is het ook je bedoeling om TuneIn te gebruiken of wil je juist de KPN radiozenders?

Ik vraag verder even na hoe het zit met de Google Assistent vanuit standby, kom er op terug als ik een reactie heb maar gezien de feestdagen kan dat even duren!

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 25, 2025

Dag Maja, ik wacht inderdaad even, maar er komt geen muziek, als ik op een ander apparaat deze opdracht geef (de Google mini) dan speelt deze wel de gevraagde zender af, en ik wil inderdaad TuneIn gebruiken als speler voor de radiozenders. Ik heb de KPN soundbox genomen omdat er beter geluid uit komt dan een kleine Google speaker, met de meerwaarde dat ook de TV hier op werkt als soundbar. Ik hoor graag of je mij met deze 2 vragen kan helpen, en snap dat de feestdagen ertussern zitten, ik heb nog wel even geduld, fijne dagen!

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 25, 2025

ik wil inderdaad TuneIn gebruiken als speler voor de radiozenders

Dus je hebt TuneIn geïnstalleerd?

En nieuwsgierig: krijg je dan geen extra reclames? Ik had TuneIn een tijdje als bron op een Sonos, totdat die reclames begonnen af te spelen voordat een radiostream gestart werd. Die extra reclame heb je niet bij de radiokanalen van de TV+ Box of TV+ Soundbox zelf. En daar kun je ook het scherm op zwart zetten tijdens radio luisteren. Maar misschien zijn die reclames er niet meer, of misschien luister je zenders die KPN niet aanbiedt?

(Installeren van TuneIn leek in mijn testen op een TV+ Box in oktober 2023 trouwens niet nodig.)

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 25, 2025

Ik ben al iets wijzer ​@Dijkrijs!

Wat betreft Google Assisent vanuit standby kan ik het volgende aangeven:  Dit is hoe het hoort. De Google Assistent op de box is bedoeld voor het bedienen van de box. Dus als je hem wat vraagt als hij op standby staat, dan gaat hij aan omdat hij denkt dat hij voor je aan de slag moet en er een nieuwe opdracht vanuit jou zal volgen.

Wat betreft het niet goed reageren op het TuneIn commando kan ik het volgende benoemen: We herkennen de gebreken van de Google Assistent in hoe deze wel of niet reageert op bepaalde commando's. Voor de TV+ Box verwachten we daarin verbeteringen nadat deze komend jaar een nieuwere Androidversie heeft gekregen. We gaan ná de vakantieperiode, checken wat hierin de verwachting is voor de Soundbox. Hier komen we dus nog op terug!

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 26, 2025

Maja bedankt, dan denk ik dat ik de soundbox weer opzeg, en terug ga naar de basis, ik heb dit bij de aanschaf dan niet goed begrepen, had gehoopt dat deze de Google speaker zou kunnen vervangen. Dan weer een losse Google speaker en basis abbonement met KPN + zonder soundbar.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 30, 2025

De Google Assistent op de box is bedoeld voor het bedienen van de box.

@Maja van KPN, in de Kennisbank wordt trouwens iets anders beloofd:

Daarnaast kan je andere Smart apparaten in je huis aansturen.

En in dat artikel trouwens ook niks over “Hey Google” bij gebruik van de TV+ Soundbox.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 30, 2025

De Google Assistent op de box is bedoeld voor het bedienen van de box.

@Maja van KPN, in de Kennisbank wordt trouwens iets anders beloofd:

Dit kan gewoon hoor, maar niet in stand-by mode.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • January 2, 2026

Maja bedankt, dan denk ik dat ik de soundbox weer opzeg, en terug ga naar de basis, ik heb dit bij de aanschaf dan niet goed begrepen, had gehoopt dat deze de Google speaker zou kunnen vervangen. Dan weer een losse Google speaker en basis abbonement met KPN + zonder soundbar.

Helemaal prima uiteraard, als het op deze manier niet aan je wensen voldoet geef ik je groot gelijk dat je dit terugdraait 🙂

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • January 8, 2026

Ik heb bericht ontvangen dat dit voor de Soundbox ook in de planning ligt, maar dat nog niet bekend is wanneer.