Skip to main content

Goedendag,

 

Vorige week nieuw KPN TV+ box ontvangen, waarmee het ook mogelijk is met Google Assistent te werken. Bij vele aanroepen (zoals: ga naar NPO2) krijg ik echter de reactie ‘Sorry, ik kan nu geen verbinding maken met KPN TV+ box’. Aanroepen over het volume (bijv. Volume omlaag) krijgen als reactie ‘goed’ maar hebben geen effect. Wat wel werkt is het zoeken naar vragen bij alle apps (bijv. Wat is het weer).  Het lijkt er op dat alle vragen niet werken die betrekking hebben op aansturing van de uitzending op de TV.  Herkent iemand dit? Iemand die een oplossing heeft 

Hoi @Marsennuts, welkom 🙂 Goede vragen, dit!  De Google Assistent via de afstandsbediening maakt gebruik van de bluetooth verbinding tussen de afstandsbediening en de TV+ Box. Dus het lijkt erop dat die verbinding niet optimaal is. Als eerste zou ik je dan ook aanraden om die koppeling eens opnieuw te doen. Hoe je dat doet lees je hier:

 


@Marsennuts 

Heb je wel een Google account aangemaakt via de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)?

 

Wat betreft volume, die kan je het beste altijd op maximaal laten staan (of zetten) op de DIW7022

En het volume regelen via de tv of soundbar.

Je kan de KPN ab hiervoor instellen.


Beste Joop, wat bedoel je precies? Ik heb namelijk al een Gmail-account en die heb ik opgegeven bij instellingen onder ‘Accounts en inloggen’. Moet ik daarnaast nog een extra Google-account aanmaken, bedoel je dat?


Hoi @Marsennuts, welkom 🙂 Goede vragen, dit!  De Google Assistent via de afstandsbediening maakt gebruik van de bluetooth verbinding tussen de afstandsbediening en de TV+ Box. Dus het lijkt erop dat die verbinding niet optimaal is. Als eerste zou ik je dan ook aanraden om die koppeling eens opnieuw te doen. Hoe je dat doet lees je hier:

 

Hoi Eric, ik heb dit gedaan en dat blijkt inderdaad de oplossing voor het gaan naar een andere zender. Dank. Hij reageert alleen nog niet op sommige andere commando’s, zoals over het volume (bijv. ‘stil’ hoewel hij dan wel ‘okay’ zegt). Maar dat vind ik veel minder relevant dan het overgaan naar een andere zender  

Ps. Ik zie dat onder ‘toegankelijkheid’ ook een aantal services genoemd staan, waaronder KPN TV+. Deze service staat op ‘uit’. Heeft het invloed als ik deze op ‘aan’ zet?


Nog een aanvulling op mijn vorige bericht: hoewel de kpn-box nu wel reageert op een opdracht om naar een andere zender te gaan, maar dit gaat lang niet altijd goed. Hij gaat vaak wel over naar de andere zender, maar dan wel met een zwart beeld (en geen geluid). Dit lijkt me een ander probleem dan ik eerst had. Wordt dit probleem herkend?


Als je je Gmail account hebt ingevuld, dan is dat je Google account.

 

Vraagje:

Hoe is de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) verbonden met de Experiabox of Box12? of te wel wat zit daar precies allemaal tussen.

 

Zender wisselen moet gewoon heel snel gaan.

Doe eens een reset op de DIW7022

Houd de kpn toets rechtsboven op de KPN ab ingedrukt totdat je een popup scherm ziet en kies voor opnieuw opstarten. 


Hoi Joop, mijn TV-box in de woonkamer (over die TV box heb ik het elke keer) zit rechtstreeks aangesloten op een Experia Box 10. Zit dus niets tussen. Er zit wel een lange kabel tussen, maar dit is tot nu toe nooit een issue geweest (ook niet bij de vorige TV box van KPN die dus recent vervangen is). 
Wat betreft het overschakelen naar een andere zender: het schakelen met de AB (dus niet via Alexa) naar NPO1, 2 of 3 gaat snel, maar naar alle andere zenders duurt zo’n 7 seconden.  Ik heb het vergeleken met mijn andere ontvangen TV-box (voor de kinderspeelkamer), en daar gaan alle overschakelingen wel snel. Terwijl daar een switch zit tussen de Experia Box 10 en de TV Box, doet die TV box het dus veel sneller. 
 

ik heb de TV box in de woonkamer opnieuw opgestart, maar dat heeft niet geholpen. Het overschakelen blijft lang duren. 


Aanvullend: ik heb de twee TV boxen eens omgewisseld en wat blijkt: dan blijft het goed gaan in de speelkamer en verkeerd gaan in de woonkamer. Ligt dus toch ergens in de bekabeling van UTP of HDMI. Ik ga eens 1 voor 1 alles vervangen en kijken waar dat toe leidt. 


Ik denk de UTP kabel.

Vervang die als eerste.

 


Ik denk de UTP kabel.

Vervang die als eerste.

 

Het is niet de UTP-kabel en ook niet de HDMI… In de woonkamer heb ik een home cinema ertussen zitten van Denon (er loopt dus een HDMI van de TV box naar de denon en een HDMI van de denon naar de TV).  Dit geeft de mogelijkheid om TV te kijken met het geluid over de boxen. En staat de home cinema uit, dan wordt het signaal toch doorgestuurd naar de TV en komt het geluid gewoon uit de TV. Als ik de Denon er tussenuit haal en de HDMI die van de Denon naar de TV loopt, rechtstreeks aansluit op de TV Box aansluit, schakelen alle zenders snel over. Met de Denon ertussen schakelen NPO 1, 2 en 3 snel over maar duurt het bij alle andere zender zo’n 7 seconden. Ik heb nog even de oude TV box getest (die moet ik nog terugsturen naar KPN), maar daar maakt het niet uit de er een home cinema tussen zit. 
 

Enig idee waarom het wel uitmaakt met de nieuwe TV+ box en waarom dan alleen met alle zenders behalve NPO1, 2 en 3?


Dan is de Denon de boosdoener.

 

Je kan beter een HDMI via de KPN tv ontvanger rechtstreeks naar de tv laten lopen en via HDMI 2 (eARC) met een HDMI kabel van tv naar de Denon. 

 

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) is een mediabox en die werkt anders.


Dank Joop, ik denk ook dat dat de enige oplossing is (of weer teruggaan naar de oude TV box). Dank voor het meedenken! Groet, Marcel


Reageer