Skip to main content
Vraag

Grijze niet te verwijderen tegel in TV+ app bij opnames

• December 26, 2025
  • 27 reacties
  • 198 keer bekeken

Hermanqwerty
Helper

Op blz.58 en verder schreef ik al over niet te verwijderen grijze tegels:

https://community.kpn.com/kpn-tv-11/zie-je-een-fout-in-de-tv-gids-laat-het-ons-weten-631387

Een beetje off topic daarom een nieuw topic voor de moderator.

Dit zag ik (alleen in de Android- & IOSapp, niet in de launcher) vanavond 26 dec. na de opname.

Een niet te verwijderen tegel. Ik vermoed ook S4 A8 van Harry Wild op BBC Nl want werd tegelijk opgenomen en probleem doet zich alleen op die zender voor.

27 reacties

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Hermanqwerty, die grijze blokken zijn raar inderdaad! Je hebt ze alleen bij opnames van BBC NL dus, als ik je goed begrijp? Of neem je alleen dingen van die zender op?

En wat bedoel je precies dat het niet voorkomt in de launcher? Is dat de tv-ontvanger die bij je tv staat of iets anders?

In het andere topic zag ik dat je het ook via tv.kpn.com had geprobeerd en het er daar wel goed uit ziet, dat het zich dus alleen in de TV+ app voordoet?

Hermanqwerty
Helper
  • Auteur
  • December 30, 2025

@Jasper van KPN 

Hoi ​@Hermanqwerty, die grijze blokken zijn raar inderdaad! Je hebt ze alleen bij opnames van BBC NL dus, als ik je goed begrijp? Of neem je alleen dingen van die zender op?

En wat bedoel je precies dat het niet voorkomt in de launcher? Is dat de tv-ontvanger die bij je tv staat of iets anders?

In het andere topic zag ik dat je het ook via tv.kpn.com had geprobeerd en het er daar wel goed uit ziet, dat het zich dus alleen in de TV+ app voordoet?

Ik neem ook van andere zenders op.

Van een ander moderator meende ik te begrijpen dat de launcher is wat je ziet op je tv met de DIW7200 zonder iets wat je gedownload hebt uit de Appstore.

De grijze blokken zie ik inderdaad alleen in app.

Het grijze blok uit dit topic is ondertussen verdwenen waarschijnlijk doordat ik iets wat ik had opgenomen had bekeken.

Van de drie grijze blokken uit het andere topic is er ondertussen ook nog maar één over.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 30, 2025

Ik vermoed ook S4 A8 van Harry Wild op BBC Nl want werd tegelijk opgenomen en probleem doet zich alleen op die zender voor.

Ik denk het niet, maar: kun je zo’n grijs blok misschien toch aantikken voor meer informatie?

En als je het vergelijkt met wat je elders ziet (in de ontvanger of op tv.kpn.com), mis je dan iets? (Dat is misschien niet te doen als je veel opnames hebt.)

​Van de drie grijze blokken uit het andere topic is er ondertussen ook nog maar één over.

Daar gaat het over vervallen opnames? (Door wijzigingen in de gids.) Die kun je dus ook niet gekeken hebben? 🤓 Ik heb in dat topic niet alles gelezen, maar zie bijvoorbeeld wel:

Door aanpassingen in de gids om “The Doctor Blake Mysteries” en “Lynley” op BBCNL van serie/afleveringnummers te voorzien zit ik nu met niet te verwijderen grijze tegels in de map opgeslagen (van eerder ingestelde losse opnames van genoemde series).

Dit speelt in DIW7022-app, IOS-app en Androidapp voor mobiel.

Inderdaad, dat heb ik ook weleens eerder gezien. Toen kon ik die vervallen geplande opnames verwijderen via https://tv.kpn.com/opgeslagen, na wat gepuzzel om uit te vinden om welke opnames het ging.

(op oudere iTV ontvangers krijgen dergelijke opnames het predicaat “mislukt” met een rood kruisje, maar daar heb jij niet veel aan als je helemaal op TV+ zit.)

Hermanqwerty
Helper
  • Auteur
  • December 30, 2025

@Arjan van B 

Op geen enkele manier info uit zo’n grijs blok te halen.

ik denk dat ik niets mis omdat ik alleen series opneem op BBC NL en hiaten wel zouden opvallen.

Vervallen opnames door wijzigingen in de gids komen volgens mij ook niet voor bij BBC NL.

Het enige wat ik kan bedenken is dat het een vervallen opname is door veranderingen in de nummering in de gids (om tweede delen van gesplitste afleveringen passend te maken) nadat ik een opname had ingesteld. Al heb ik dat in het voorbeeld van dit topic niet gezien.

Al met al een klein probleem (nu 0,3% van opnameruimte) en gezien de reacties blijkbaar niet veel voorkomend.

Jasper van KPN
Moderator

De launcher staat op de TV+ Box inderdaad, die context had ik er hier niet bij waardoor ik even twijfelde. Nu is dat helder 🙂

Opnames van de andere zenders, daarbij zie je die grijze blokken dus niet? En ze verdwijnen na een tijdje ook weer als ik je goed begrijp? Ik heb zelf ook een hoop opnames ingepland op BBC NL waaronder Harry Wild, om te kijken of ik het daarbij ook krijg.

Heb je de TV+ App trouwens alleen op Android en iOS apparaten, of mogelijk ook op een AndroidTV (smart tv)? Die functioneert hetzelfde als de mobiele app, de TV+ Box functioneert anders. Daardoor vraag ik me nu af of het op AndroidTV ook speelt. Ik ben zelf niet thuis rond de feestdagen, maar als ik weer thuis ben ga ik de opnames die ik gepland heb daar ook checken.

Hermanqwerty
Helper
  • Auteur
  • December 31, 2025

@Jasper van KPN 

De laatste grijze tegel waar niets mee te doen is dateert waarschijnlijk van tussen 15 en 17 december (de sorteerfunctie werkt nog steeds niet lekker). De andere tegels zijn verdwenen (na iets kijken ?).

Sindsdien heb ik nog 14 opnames gehad op BBC NL en het verschijnsel heeft zich niet meer voorgedaan.

Het deed zich ook alleen voor op BBC Nl. Aleen zichtbaar op AndroidTV en andere Android- en IOSapparaten, niet in de Launcher.

Jasper van KPN
Moderator

Ik heb alle BBC NL opnames die ik had gepland even gekeken. Ik had even dat 1 uitzending iets later geladen werd en een soortgelijk grijs vlak gaf, maar dan hebben we het over 5 seconden maximaal. Bij jou is het ruim 2 weken met die datum, dus 'even inladen’ is het niet meer…

Ik kan het niet verklaren, ik ga het meenemen naar de ontwikkelaars zodat zij het kunnen bekijken. Mogelijk verdwijnt het vanzelf weer voor die tijd, maar dan kunnen we mogelijk wel een verklaring van het fenomeen krijgen.

Jasper van KPN
Moderator

Ik heb het zelf nog steeds niet gemerkt, maar ik begrijp van de ontwikkelaars dat zij het zelf ook hebben gezien. Dit wordt onderzocht en zal op een later moment opgelost worden. 

Hermanqwerty
Helper

Ter aanvulling;

Weer een grijze tegel, zeer waarschijnlijk nu op NPO2. Ik weet zeker een serie-opname van Martin Clunes gedaan te hebben. Nu spoorloos verdwenen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 12, 2026

Het helpt jou niet, maar mocht het helpen voor het onderzoek: ik zie bij iemand toevallig dezelfde programma’s, en daar is een serieopname van Martin Clunes wél zichtbaar.

Screenshots van tv.kpn.com, maar ook zichtbaar in de Android telefoon app:

Opgenomen op tv.kpn.com: serieopname Martin Clunes wel zichtbaar

Gids op tv.kpn.com: serieopname Martin Clunes wel zichtbaar

Jasper van KPN
Moderator

Het gebeurt niet alleen bij BBC NL dus, dat is goed om te weten voor het onderzoek daarbij. Ik geef het door zodat het meegenomen kan worden!

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 13, 2026

​De grijze blokken zie ik inderdaad alleen in app.

Weer een grijze tegel, zeer waarschijnlijk nu op NPO2. Ik weet zeker een serie-opname van Martin Clunes gedaan te hebben. Nu spoorloos verdwenen.

Vanwege je “zeer waarschijnlijk”: je ziet die serieopname dus ook niet in de ontvanger (of op tv.kpn.com)? Ofwel: waar je in de app die grijze tegel ziet, zie je helemaal niks op andere plekken?

Hermanqwerty
Helper

@Arjan van B 

Inderdaad.

(Vanwege je “zeer waarschijnlijk”: je ziet die serieopname dus ook niet in de ontvanger (of op tv.kpn.com)? Ofwel: waar je in de app die grijze tegel ziet, zie je helemaal niks op andere plekken?)

Hermanqwerty
Helper

Voor de ontwikkelaars;

Het probleem blijft bestaan, geen idee wat er onder het grijze vlak zou kunnen staan.

Hermanqwerty
Helper

Na veel zoeken blijkt het om onderstaande geplande opname te gaan.

( Het beeld van de launcher ziet er namelijk anders uit dan dat van de app waar sorteren niet werkt en geplande serieopnames op niet te begrijpen plaatsen te zien zijn).

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 21, 2026

Alleen ter info, geen oplossing voor jou: als ik via tv.kpn.com een serieopname plan vanuit die aflevering S5 A2, dan zie ik de geplande opname wel goed in de app op een Android telefoon. (En als ik ‘m daarna verwijder via de website, dan verdwijnt-ie ook uit de app, zonder grijze tegel.)

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 21, 2026

Ter info: ik heb deze serie ingepland vanaf afl. 1, en zie nu het volgende - 2 ingeplande afl. waarvan 1 “zombie”

• mobiele tv+ app (08.85.01 iPad) - zombie afl. getoond als niet-selecteerbare grijze tegel

• tv.kpn.com - zombie afl. getoond met generiek plaatje en andere titel, als je die selecteert met (i) beland je in het Start scherm.

• klassieke tv ontvanger (Arris) - zombie afl. aangegeven als mislukte opname met rood kruis.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 21, 2026

Bijzonder, die “De opname is mislukt omdat het programma niet wordt uitgezonden”. Zou de titel later aangepast zijn?

Ter info: ik heb deze serie ingepland vanaf afl. 1, en zie nu het volgende - 2 ingeplande afl. waarvan 1 “zombie”

Mocht het uitmaken: weet je nog of je hebt ingepland via de Arris, de app of de website? (Ik weet bijvoorbeeld dat plannen via de TV+ Box ook toekomstige seizoenen opneemt, terwijl dat niet zo is als iemand met hetzelfde abonnement dat via de website doet. Dus wie weet maakt het voor dit rare probleem ook uit hoe de opname ooit ingepland is.)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 21, 2026

Het gebeurt als het team het serie danwel aflevering nummer aanpast naar aanleiding van dit topic 

nadat je 'm al ingepland had. De tegel verdwijnt dan bij tv+ maar op de achtergrond blijft het staan. Met een lege plek ten gevolg.

En op de oudere ontvangers met rood kruis. Maar daar volgens mij wel verwijderbaar. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 21, 2026

Ik denk dat ik ‘m ingepland had in de app, maar niet 100% zeker. Zou ook niet uit moeten maken met tv.kpn.com en klassieke tv ontvangers, omdat die allemaal nog per seizoen inplannen ipv. huidig + toekomstige seizoenen op tv+ ontvangers.

Ik kon de ingeplande zombie opname alleen verwijderen in tv.kpn.com met het 3 verticale puntjes menu op die afl.  Op de tv ontvanger lukte het mij niet om individuele opnames uit de geplande serie opnamelijst te verwijderen (met rode knop en opname knop geprobeerd), dat gaat bij mijn weten alleen via de gids en daar staat die zombie opname natuurlijk niet meer in. (In de hoofdlijst kun je alleen alle geplande opnames van een serie annuleren, maar dat wou ik niet in dit geval.)

Hermanqwerty
Helper

n.a.v. ​@Wartywolfs op tv.kpn.com de rechtse tegel met de 3 puntjes verwijderd.

Alles ziet er nu weer uit zoals het hoort in de KPN TV+ app op mijn iPad.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 21, 2026

Individuele gemaakte of geplande (serie) opname verwijderen: houd even de ok ingedrukt op de bewuste dia ​@Wartywolfs .

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 21, 2026

Dat lijkt helaas niet te werken op Arris met C3 ab, ​@PeterG. Bij reguliere geplande individuele opnames in een serie kom ik dan in Instellingen terecht, met alleen een optie om Verwijderen bij te weinig ruimte uit te zetten (staat standaard aan), verder niets.

(Ik had die zombie opname al verwijderd, dus ik kan het nu niet meer daarop testen.)

Jasper van KPN
Moderator

Alles ziet er nu weer uit zoals het hoort in de KPN TV+ app op mijn iPad.

Dat is mooi ​@Hermanqwerty! Het blijft nog wel in behandeling bij de ontwikkelaars, want die grijze vakken horen niet te komen natuurlijk. Dat wordt nog vervolgd.

Hermanqwerty
Helper

Is er nu gerommeld met de opnamenummers of niet ?

Bij controle blijkt nu S5A2 van Grace verdwenen uit de planlijst op mijn IPad en is er weer een grijze tegel bijgekomen;

Op tv.kon.com zie ik onderstaand;

In de gids op IPad staat er wel een rood opnameblokje bij afl2 van vanavond;

In de gids op op de DIW7022 dan weer niet, ik heb daar maar weer een nieuwe aflevering ingepland en hoop dat het vanavond goed gaat.

Je wordt haast gedwongen een uitgebreide administratie bij te houden of lineair te gaan kijken.