Skip to main content
Beantwoord

Grijze ruis bij aanzetten TV+ box

• February 3, 2026
  • 5 reacties
  • 52 keer bekeken

Goedeavond,

Sinds twee weken zijn we overgestapt naar KPN, maar we blijven problemen ondervinden met de TV+ box. Vrijwel altijd krijg ik grijze ruis te zien nadat ik de box inschakel. Ik moet de box dan meerdere malen uit en aan zetten of zelfs opnieuw opstarten voordat hij werkt. Dit is niet te doen.

Ik heb andere threads met ditzelfde probleem inmiddels gelezen en ook alles al geprobeerd: andere hdmikabel, andere hdmipoort op TV, directe aansluiting met netwerkkabel op Experiabox, resetten van de box. Niets helpt.

Mijn conclusie is dan ook dat deze TV+ box defect is. Ik ontvang dan ook graag een nieuw exemplaar.

Vriendelijke groet,

Peter 

Beste antwoord door Wartywolfs

Hallo ​@PetervM82, welkom op de community.

Staat de tv op de juiste HDMI ingang (waar de tv+ box aan verbonden is) als je het aanzet?

Zo nee, kun je de tv instellen om de laatst gebruikte HDMI ingang te onthouden bij uitzetten.

Zo ja, misschien heeft de tv+ box moeite om het met de tv eens te worden welke schermresolutie ie moet gebruiken. Kun je proberen om een vaste schermresolutie te kiezen ipv. Automatisch en kijken of dat beter gaat? Zie

5 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • February 3, 2026

Hallo ​@PetervM82, welkom op de community.

Staat de tv op de juiste HDMI ingang (waar de tv+ box aan verbonden is) als je het aanzet?

Zo nee, kun je de tv instellen om de laatst gebruikte HDMI ingang te onthouden bij uitzetten.

Zo ja, misschien heeft de tv+ box moeite om het met de tv eens te worden welke schermresolutie ie moet gebruiken. Kun je proberen om een vaste schermresolutie te kiezen ipv. Automatisch en kijken of dat beter gaat? Zie

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 5, 2026

Bedankt ​@Wartywolfs voor de snelle reactie.

De tv staat (uiteraard) op de juiste ingang, dat is het probleem niet.

Ik heb geprobeerd met de schermresolutie van de TV+box te spelen. Als ik hem instel op 1920x1080 lijkt de box gewoon goed op te starten, maar zodra ik 4K kies keert het probleem terug. Dit lijkt dus inderdaad oorzaak van het euvel. Echter ik heb een 4K tv (Philips 55OLED804/12) en zou dus graag zien dat de TV+box die resolutie ook gewoon gebruikt. 

Is dit voor meer mensen een bekend probleem?

Groet,

Peter

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • February 5, 2026

Goedemorgen Peter,

Heb je het 4K pakket in je abonnement zitten? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 5, 2026

Goedemorgen Flitsend,

Ik heb nu geen 4K in mijn abonnement zitten, maar mogelijk dat ik dit in de toekomst wil toevoegen als er meer tvzenders in 4K worden aangeboden. Daarnaast zijn er apps zoals Netflix die ook gewoon in 4K zouden moeten kunnen worden gebruikt (bij premium Netflix abonnement natuurlijk). 

Begrijp ik het dan goed dat als ik het 4K abo zou hebben van KPN dat ik dan niet die problemen met het opstarten van de TV+box zou hebben? 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@PetervM82. Welkom op de KPN Community! Het is geen doen inderdaad om telkens de TV+ opnieuw op te moeten starten om de grijze ruis op te lossen. 

Gelukkig ben je er al wel samen met ​@Wartywolfs achter gekomen waar het probleem zich in schuilt. Er gaat blijkbaar iets fout in de (HDMI) communicatie tussen de TV+ box en de TV. Je geeft aan dat het wel werkt op 1080p en niet op 4K, maar zet je de Weergavemodus dan op 4k2k-50hz of 59.94hz? Zet 'm eens op 50hz en dan ben ik benieuwd of dat iets uitmaakt. Je kunt ook nog even spelen met de rest van de beeldinstellingen zoals HDR instelling en HDR prioriteit om te kijken of dat zin heeft. Als laatste kun je nog ervoor kiezen om eens je tv terug te zetten naar de fabrieksinstellingen om te checken of het mogelijk aan je tv ligt. 

Dit heeft trouwens verder niets te maken met dat je momenteel geen 4K in je pakket hebt zitten. Normaal kun je het beste ‘Automatisch beste resolutie’ kiezen en dan regelt de TV+ box samen met de tv wat de beste resolutie is. 

Laat maar weten of je verder bent gekomen en of je nog hulp nodig hebt.Â