Skip to main content
Beantwoord

Groot verschil in volume en lip-synch issues op TV+

• April 20, 2026
  • 7 reacties
  • 56 keer bekeken

Hoi

nieuw op dit forum

heb een sony bravia 8 en een sony ta an1000 receiver.

kpn+ box staat op hdmi3 en op passthrough. Ik speel ook radio via de kpn box.

radio komt binnen op lpcm en tv bijv npo1 via dolby digital. Tv volume is veel lager.  Als ik op stereo zet vervalt dit probleem, maar vervalt ook de digitale ingang

Verder moet ik liosync op 140 zetten. Inmiddels ook een 4k abonnement genomen. De 4 k kanalen lopen niet synchroon, andere kanalen wel.

concreet:

1. Wie heeft een oplossing voor volumeverschil?
  2. wie heeft een oplossing voor lipsync

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag gemaakt

Beste antwoord door PeterG

Op Passthrough zul je de grootste volume verschillen hebben. Dan komt het geluid zo door als het ook binnen komt. Per zender. 

Via de instelling Dolby Digital Plus heeft kpn een filter die de stereo kanalen wat dempt, waardoor het verschil met de Dolby 5.1 kanalen minder groot is.

Nadeel van DDP is dat er geen Atmos mogelijk is.

Bij mij is alles lipsync. Staat in mijn DIW7022 op 0 ms. Daar kan ik je niet bij helpen. 

In m'n versterker staat op de verbinding televisietoestel de vertraging op 1,5 frames. (25 = 1 seconde).

7 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • April 20, 2026

Op Passthrough zul je de grootste volume verschillen hebben. Dan komt het geluid zo door als het ook binnen komt. Per zender. 

Via de instelling Dolby Digital Plus heeft kpn een filter die de stereo kanalen wat dempt, waardoor het verschil met de Dolby 5.1 kanalen minder groot is.

Nadeel van DDP is dat er geen Atmos mogelijk is.

Bij mij is alles lipsync. Staat in mijn DIW7022 op 0 ms. Daar kan ik je niet bij helpen. 

In m'n versterker staat op de verbinding televisietoestel de vertraging op 1,5 frames. (25 = 1 seconde).

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 20, 2026

Oh ja. Je hebt nu een eigen topic. 

@Klaver25 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • April 20, 2026

Hallo ​@Klaver25, welkom bij de community.

Heb je de tv+ box ook rechtstreeks verbonden met de receiver met een optische kabel (toslink), zodat je radio kan luisteren zonder dat de tv aanstaat?

Of loopt het geluid via de tv?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 21, 2026

Oh ja. Je hebt nu een eigen topic. 

@Klaver25

Dankjewel

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 21, 2026

Hallo ​@Klaver25, welkom bij de community.

Heb je de tv+ box ook rechtstreeks verbonden met de receiver met een optische kabel (toslink), zodat je radio kan luisteren zonder dat de tv aanstaat?

Of loopt het geluid via de tv?

Hoi

tv is met 2.1 hdmi kabel verbonden met box. Geeft zo beeld en geluid door, geluid ook als de tv uit staat.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 21, 2026

Ik denk dat het idd met de passthrough te maken heeft. 
overweeg om hem op dolby digital te zetten zoals Peter schreef.

netflix en npo plus dan rechtstreeks op apps van de bravia.

had ook 4K op de kpn gezet, maar zie weinig voordeel.

bedankt voor jullie reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • April 23, 2026

Goedemorgen ​@Klaver25 , welkom hier op de KPN Community en bedankt ook voor jouw bericht 💪🏻

Leuk dat je ons via deze weg hebt gevonden en hier je vraag ook stelt! Ik zie ook dat er vanuit de Community al goed met je mee is gedacht, top!

Ik denk dat het idd met de passthrough te maken heeft. 

Correct! Hopelijk kun je hiermee verder uit de voeten maar mocht je toch nog vragen hebben of onverhoopt tegen problemen aanlopen, laat het dan ook vooral weten!