Skip to main content

Haperend beeld en geluid bij terugkijken

• September 12, 2026
  • 12 reacties
  • 150 keer bekeken

We hebben sinds een week of twee problemen bij interactieve tv met het terugkijken van programma’s via de gids. Het beeld en geluid hapert zodat het terugkijken niet te doen is. 

Ik heb al de tv ontvanger al terug gezet naar de fabrieksinstellingen maar het mocht niet baten.

Het gewoon naar tv kijken heeft het probleem helemaal niet. Ook opgenomen programma’s geeft het probleem niet.

Wat is er aan de hand, of wat kan ik nog proberen? 

12 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 12, 2026

Dat gaat nog niet helemaal goed dus.

De ontvanger al eens >= 5 minuten stroomloos gehad? (ik neem aan dat het een Arris of Arcadyan is).

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 13, 2026

Dank je. Ik heb het geprobeerd (gaat om een Arris) maar het heeft niet geholpen.

Maar ik heb wat verder gezocht en met dank aan AI waarschijnlijk ontdekt wat de oorzaak is. 

TV-kijken werkt via het multicast principe. Echter tv-terugkijken of via de gids terugkijken werkt via unicast.
Ik heb een Fritz!Box router en tussen de Arris en de Fritz!Box zitten twee Netgear switches. Hier stond weliswaar de IGMP snooping aan (nodig om multicast goed te laten werken) maar bij de QoS (Quality of service) instellingen stond bij de ene switch op 802.1p/DSCP-based en de andere op port-based. 
Ik heb ze nu beiden op 802.1p/DSCP-based gezet en het terugkijken werkt tot nu toe weer zonder haperingen!

Waarschijnlijk een gevalletje stroomuitval op de switch waardoor die de instelling was kwijt geraakt...

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 13, 2026

Top! 🤗

• Nieuwkomer
  • September 14, 2026

Ik heb precies hetzelfde probleem, ook sinds twee a drie weken en heb ook een Fritzbox. Nu lees ik over aanpassen allerlei instellingen maar waar moet ik dat doen? Ik heb een router tussen de Fritzbox en de Arris van de tv. Maar geen switches. Hoe los ik dit probleem nu op. Het terugkijken gaat gewoon niet. De rest wel net als bij NGrims. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 14, 2026

Hoi ​@Brenda R. 

De Fritzbox is al een router. Dus 2 routers achter elkaar kan de problemen met de route voor de streams wel verklaren. Hij krijgt dan niet het goede poort adres.

• Nieuwkomer
  • September 14, 2026

Het kan niet anders. De Fritzbox zit in de meterkast en de router zit twee verdiepingen hoger waar ook de tv staat. We hebben deze constructie al 19 jaar en nooit problemen gehad. Is er bij KPN iets veranderd waardoor dit veroorzaakt wordt. En hoe kan ik die poort aanpassen als het daaraan zou liggen? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 14, 2026

@Brenda R. een 2e router kan doorgaans alleen als die als access point is geconfigureerd. Dat betekent de DHCP op die router uitzetten, want zoals ​@PeterG aangeeft heeft de Fritzbox die rol. Let ook op dat je WAN-poort van dat access point niet gebruikt, alleen LAN poorten.

Daarnaast begreep ik dat het zo kan zijn dat dat apparaat geen IGMP snooping ondersteunt. Kijk bij de instellingen of je die term of multicast tegenkomt.

Zoek even verder op dit forum, er is best veel te vinden. Anders via een chatbot je netwerk beschrijven met merk en typenummers moet je ver kunnen komen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 14, 2026

Hopelijk leest een medewerker van KPN mee om je vraag te beantwoorden, ​@Brenda R. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 14, 2026

Al suggesties over IGMP snooping, router porten... zijn hier niet nodig. Het gaat om terugkijken dus unicast stream, IGMP snooping is nodig voor multicast. Ook router achter router vormt hier geen probleem, port forwarding is van toepassing voor het verkeer van buiten naar binnen, maar hier gaat om een verbinding van binnen uit, de ontvanger maakt een verbinding met de TV platvorm. Als een het probleem door porten…. veroorzaakt wordt, krijgt men helemaal geen beeld/geluid en niet alleen haperingen. Vermoedelijk ligt de oorzaak in de ontvanger zelfs.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Mooi dat het voor jou is opgelost ​@NGrims! Goed dat je door bent blijven zoeken en hier de oplossing heeft geplaatst. Daar hebben anderen weer iets aan in de toekomst. 

Helaas geldt dat nog niet voor ​@Brenda R. begrijp ik. Er is onlangs wel iets aangepast in de stream voor het Terugkijken en bij opnames. Dat kan mogelijk wel het effect hebben dat jouw netwerksituatie daar niet meer helemaal bij past. In principe heeft ​@TDN helemaal gelijk dat voor unicastverkeer geen router- of port porwarding instellingen aangepast hoeven te worden, maar router achter router is geen ideale situatie. Je kunt wel de tweede router als accesspoint instellen zoals ​NGrims voorstelt. 

Je kunt eerst controleren of een frisse start helpt (zie hieronder). Dan controleer je of het probleem in de tv-ontvanger zit. Mocht dat niet helpen, dan kun je eens de tweede router tijdelijk uit je netwerk halen en controleren of de problemen blijven of verdwijnen. 

Laat maar weten of we je nog verder kunnen helpen Brenda!

• Nieuwkomer
  • September 16, 2026

Arjan, Bedankt voor de uitgebreide info. Ook TDN en NGrims bedankt. Ik ga ermee aan de slag en hoop dat het dan gaat werken. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 16, 2026

Succes ​@Brenda R. ! Laat hier even weten zodra het gelukt is.