Skip to main content
Beantwoord

Haperend en blokkerig beeld

• September 25, 2025
  • 18 reacties
  • 165 keer bekeken

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7

Recent van Odido overgestapt naar KPN…juist omdat de kwaliteit van het glasvezel niet goed was. Uitval en tv was helemaal vreselijk. 

Maar KPN lijkt hetzelfde te doen. Blokkerend beeld en soms dusdanig dat ik af en toe van zender moet wisselen om weer verder tv te kunnen kijken. Alle updates zijn geinstalleerd. En KPN komt op zijn eigen kabel binnen. Odido was via ODF.

Beste antwoord door Sanne van KPN

Bedankt! Hmmm, als ook de internetverbinding weg lijkt te vallen kan het daarmee te maken hebben. 

Je hebt je TV+ Box via de wifi verbonden zei je, wat als je de Wifi Manager doorloopt? 
Doe de metingen dan ook met name in de buurt van de TV+ Box. Dan kan hij daar ook rekening mee houden in het verbeteren van de instellingen. 

Mocht dat niet helpen, lukt het dan om tijdelijk een internetkabel op je TV+ Box aan te sluiten? Puur om te kijken of dezelfde problemen zich dan voordoen. 
Dan kunnen we uitsluiten of het aan de kwaliteit van de wifi verbinding ligt bijvoorbeeld. 

18 reacties

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • September 25, 2025

Dat is niet zoals het hoort, welk abbonnement heb je en welke snelheden?

En hoe heb je je tv+ (ga ik even vanuit) aangesloten op de router? 

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 25, 2025

Dat is niet zoals het hoort, welk abbonnement heb je en welke snelheden?

En hoe heb je je tv+ (ga ik even vanuit) aangesloten op de router? 

500/500 en via de wifi maar dat mag het probleem niet zijn

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 26, 2025
  1. Hoe is de KPN tv ontvanger verbonden met de KPN router? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen?

1. Wat bedoel je met: “KPN komt op zijn eigen kabel binnen”?
  1. ODF -- Open Dutch Fiber.  Had je het abonnement destijds via Odido zelf of via ODF?   Het is wel via de zelfde glasvezelkabel en dezelfde glasvezeltechniek. 
  2. Of kijk je via WIFI, Wifi kan goed werken, maar omdat er meer op WIFI zit kan dat verstoring geven (ook al is die kans klant op WIFI)
  3. Welke snelheid heb je? 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • September 26, 2025

Als je het niet direct hebt aangesloten op je router en wellicht wat eigen apparatuur hebt liggen, zou je dan niet moeten kijken naar je eigen netwerkapparatuur of misschien verouderde netwerkkabels die dit probleem veroorzaken?

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 26, 2025
  1. Hoe is de KPN tv ontvanger verbonden met de KPN router? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen? Alleen de wifi router. De modem is bekabeld verbonden met de router.

1. Wat bedoel je met: “KPN komt op zijn eigen kabel binnen”?

wij hebben een ODF aansluiting en een Kpn aansluiting

1. ODF -- Open Dutch Fiber.  Had je het abonnement destijds via Odido zelf of via ODF?   Het is wel via de zelfde glasvezelkabel en dezelfde glasvezeltechniek. 
    Techniek Ja, zelfde kabel nee, zie antwoord bij 2
  2.  
  3. Of kijk je via WIFI, Wifi kan goed werken, maar omdat er meer op WIFI zit kan dat verstoring geven (ook al is die kans klant op WIFI)
  4. waar tv kastje staat is meermaals gemeten snelheid 480mb. Zou dus geen enkel probleem moeten zijn. Kabel van router of modem naar tv kastje is absoluut geen optie.
  5.  
  6. Welke snelheid heb je?  500/500

dank je wel!

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 26, 2025

Als je het niet direct hebt aangesloten op je router en wellicht wat eigen apparatuur hebt liggen, zou je dan niet moeten kijken naar je eigen netwerkapparatuur of misschien verouderde netwerkkabels die dit probleem veroorzaken?

klopt…alles vervang ik met de materialen die ik van de provider krijg. Alle kabels zijn dus nieuw

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 26, 2025

Bel gratis 0800-0402

Dan kan KPN de lijn testen.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • September 28, 2025

Hi ​@Dennisk76, fijn dat je al zoveel hulp en tips hebt gehad hier! Is het inmiddels gelukt om te bellen? Eventueel kun je ook een belafspraak maken. Dan word je op een moment gebeld dat jou uitkomt. 

Mocht je al gebeld hebben, is daar dan de oplossing gevonden? Ik ben benieuwd!

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 28, 2025

Gelukt en geholpen. Beiden hadden blijkbaar een fabrieksstart nodig. 

overigens merk ik wel dat het systeem hapert wanneer de apps bekeken zijn zoals youtube

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Fijn dat het gelukt is! 

Hmmm, dat hapert dus ook nog na de fabrieksreset? Zo ja, dan wat aanvullende vragen van mij:

• Gebeurt het direct zodra je een app opstart? Of bijvoorbeeld na een poosje of als je wisselt van app?
  • Gaat het bij een specifieke app (Youtube bijvoorbeeld) mis of allemaal? 

Hoe meer details hoe beter! Dan hebben we de oplossing hopelijk sneller gevonden.

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 2, 2025

Fijn dat het gelukt is! 

Hmmm, dat hapert dus ook nog na de fabrieksreset? Zo ja, dan wat aanvullende vragen van mij:

• Gebeurt het direct zodra je een app opstart? Of bijvoorbeeld na een poosje of als je wisselt van app?
  •  
  • In alle gevallen en bij Youtube. Ook de beelden van gewone tv maar het is al minder dan het was. 

gistermiddag vermoedelijk ook een aantal dipjes in de inter etverbinding gehad want de connecticiteit is een aantal keren weggeweest met mijn werkgever. De beveiligde verbinding is weggeweest en werd na enkele seconden weer opgestart.

•  
  • Gaat het bij een specifieke app (Youtube bijvoorbeeld) mis of allemaal? 

Hoe meer details hoe beter! Dan hebben we de oplossing hopelijk sneller gevonden.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 4, 2025

Bedankt! Hmmm, als ook de internetverbinding weg lijkt te vallen kan het daarmee te maken hebben. 

Je hebt je TV+ Box via de wifi verbonden zei je, wat als je de Wifi Manager doorloopt? 
Doe de metingen dan ook met name in de buurt van de TV+ Box. Dan kan hij daar ook rekening mee houden in het verbeteren van de instellingen. 

Mocht dat niet helpen, lukt het dan om tijdelijk een internetkabel op je TV+ Box aan te sluiten? Puur om te kijken of dezelfde problemen zich dan voordoen. 
Dan kunnen we uitsluiten of het aan de kwaliteit van de wifi verbinding ligt bijvoorbeeld. 

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 4, 2025

een kabeltje is onmogelijk. Als we het daar over gaan hebben dan wil ik bij deze voor al mijn dienst opzeggen….ik heb flink geïnvesteerd in eigen wifi producten.

ik ben nog geen twee weken klant en heb al twee keer de modem moeten herstarten om een goede internet verbinding te krijgen die qua snelheid ook lekker loopt. Het lijkt mij dat dat niet de bedoeling moet zijn. 

manager zal ik even doen wanneer ik thuis ben. Maar de metingen van ookla zijn gewoon goed. 250 mn down en 135 up

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Het kabeltje zou tijdelijk zijn, puur als test om te kijken hoe het dan gaat. Beslist niet als permanente oplossing bedoeld. 😄 Als dat echt onmogelijk is dan is dat erg jammer, gezien we dan belangrijke informatie kunnen missen. 

Als je 250 Mbit/s down haalt daar waar de TV+ Box staat (leg je telefoon met de Wifi Manager open ook echt bij de TV+ Box neer), dan zou ik ook niet verwachten dat het probleem hem daar in zit. 
Als de Wifi Manager geen verbetering brengt, dan is mijn volgende advies om een belafspraak met ons in te plannen. Als ook je modem herstart moet worden vanwege een trage snelheid, dan lijkt het me goed dat mijn collega je verbinding doormeet. Misschien dat daar nog wat in te vinden valt waardoor er hopelijk ook snel een oplossing te vinden is. 🙂

Mocht je de belafspraak maken, wil je dan laten weten hoe die verlopen is? Ik ben benieuwd!

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 5, 2025

Het kabeltje zou tijdelijk zijn, puur als test om te kijken hoe het dan gaat. Beslist niet als permanente oplossing bedoeld. 😄 Als dat echt onmogelijk is dan is dat erg jammer, gezien we dan belangrijke informatie kunnen missen. 

Als je 250 Mbit/s down haalt daar waar de TV+ Box staat (leg je telefoon met de Wifi Manager open ook echt bij de TV+ Box neer), dan zou ik ook niet verwachten dat het probleem hem daar in zit. 
Als de Wifi Manager geen verbetering brengt, dan is mijn volgende advies om een belafspraak met ons in te plannen. Als ook je modem herstart moet worden vanwege een trage snelheid, dan lijkt het me goed dat mijn collega je verbinding doormeet. Misschien dat daar nog wat in te vinden valt waardoor er hopelijk ook snel een oplossing te vinden is. 🙂

Mocht je de belafspraak maken, wil je dan laten weten hoe die verlopen is? Ik ben benieuwd!

ik heb recent geveld om het problwwm aan te kaarten. Het kwam erop neer dat ze mij niet wilde helpen zolang ik geen kabeltje wilde gebruiken. 
de afstand tussen modem en tv kastje is te ver. Ik heb zo’n kabel niet en dat alleen al is een reden waarom het niet mogelijk is. Ik wil alles doen maar moet wel de materialen hebben. Het lijkt op dit moment goed te gaan en wil het dan ook zo even houden. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 5, 2025

Hoe ver is de afstand tussen modem en ontvanger nu hemelsbreed dan? En zitten er muren tussen?

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 5, 2025

Hoe ver is de afstand tussen modem en ontvanger nu hemelsbreed dan? En zitten er muren tussen?

6 a 8 mtr…..er zitten muren tussen (meterkast) en een glazen deur…..het zijn gipsblokken die mureen dus ook geen dragende muren.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 5, 2025

Hoe sterk geeft de box het wifi signaal aan?

Mijn Nokia 8000 hapert op ongeveer die afstand bij 25%. Bij 50% doet ie het wel net. Ik heb 'm door middel van een langer(e) hdmi kabel ietsje dichter bij het modem gekregen. 

Toen ik m'n KPN DIW7022 daar had was het veel hapering. Kreeg het uiteindelijk alleen goed met utp kabel. Het truukje met langere hdmi kabel had ik toen nog niet bedacht. 

Afhankelijk van aantal muren kan 7 meter al een te zwak signaal geven. 

In vrije ruimte, zonder obstakels, is 8 meter wel het maximum voor wifi. 

De box vereist een sterk wifi signaal want streaming is continu.

Als een kabel echt niet lukt probeer dan het modem dichterbij de ontvanger te zetten. 

Anders blijft het kwakkelen met die afstand.