Skip to main content
Beantwoord

Haperend geluid Soundbox komt steeds terug

• November 10, 2025
  • 46 reacties
  • 698 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Is al veel over tezegd. Sinds ik mijn soundbox (bedraad aangesloten) heb; wordt het geluid na enkele dagen langzaam onverstaanbaar. Het beeld blijft perfect. Het begint met hick-ups en haperingen tot er totaal niets meer te verstaan is. Ik heb zo'n beetje alle mogelijkheden geprobeerd om dit te verhelpen. Zo sloot ik de soundbox direct op de Box 12 aan met een cat6 kabel; probeerde andere hoogwaardige hdmi-kabel en andere hdmi uitgang (EArc) op de tv; een monteur er bij gehaald (kon niks vinden); modem herstart; soundbox herstart; etc, etc. maar niets helpt om dit te verbeteren.

Het enige wat het WEL oplost is om de soundbox opnieuw te starten via het menu (stuurrad R-boven). Daarna gaat het paar dagen goed maar uiteindelijk begint het weer. 

Toen ik mijn gewone TVbox nog had was er nooit een probleem. Mijn netwerk is in topconditie en alles is aangesloten met hoogwaardige producten.

Ik kan niet anders concluderen dat de soundbox gewoon nog niet deugt. De software werkt niet goed. Ik overweeg daarom weer terug te gaan naar mijn oude TV-box.

Ik zou het trouwens heel slecht vinden als je dit ding alleen direct (en niet via een switch) kunt aansluiten. Dit kan toch niet van een klant eisen. De meeste huisen zijn immers niet ingericht om overal een directe kabel naar toe te trekken.

Beste antwoord door Vikash van KPN

Dank je voor je uitleg en dat je het hebt getest. Het is nu goed te zien dat de switches niet het probleem zijn en dat het vooral misgaat bij de Soundbox. Als het geluid zelfs hapert wanneer de Soundbox rechtstreeks op het modem is aangesloten, kan er inderdaad iets mis zijn met dit apparaat.

Ik wil graag voor je uitzoeken of we de Soundbox kunnen omruilen. Zou je je postcode, huisnummer en klantnummer in je profiel willen achterlaten? Laat daarna hier in dit topic even een berichtje achter dat je dit hebt gedaan. Dan kijk ik of het mogelijk is om de Soundbox om te ruilen. 

46 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 30, 2025

Ik had de gedachte om b.v. radio te luisteren via de soundbox met de TV uitgeschakeld. Ik drukte op de afstandsbediening op radio...selekteerde een radiokanaal en vervolgens schakelde ik de TV uit. Tot mijn verbazing komt het geluid wel uit de soundbox maar is voordurend gebrokkeld (onderbroken). Ook als de TV op een tv kanaal zet en dan de TV uitschakel gaat het geluid wel even door maar begint na verloop van tijd te brokkelen. Hoe los ik dit op ?

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic 

• September 30, 2025

Als je de tv aan laat, heb je dan wel goed geluid?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 30, 2025

Ja Marlon92, dat is wel het geval maar in het kader van energiebesparing zou ik soms bij radio luisteren het scherm helemaal uitschakelen.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Dat is inderdaad heel gek ​@GerardM55, dit hoort gewoon te werken namelijk. Heb je dit bij verschillende zenders? En heb je een soundbar o.i.d. aangesloten? Welk merk en type tv gebruik je?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 5, 2025

Ja bij alle zenders. Ik heb geen soundbar aangesloten Thomas. Het een Samsung TV UE49NU8050L

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 5, 2025

Dus je hebt de TV+ SB. zoals volgens onderstaande link:

https://community.kpn.com/kennisbank-kpn-tv-soundbox-165

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 5, 2025

Haal ter test, als de tv stand-by staat en de ontvanger op radio, eens de stekker van de televisie uit het stopcontact of de hdmi kabel van de ontvanger eruit.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 7, 2025

OK Peter,  ff de test gedaan:  ik heb de stekker uit de tv gehaald toen hij S/B stond...tot mijn verbazing blijkt dit te werken.

Daarna de stekker er weer in, de tv komt dan weer terug in S/B...het blijft dan een paar minuten goed gaan maar dan begintbhet geluid weer voortdurend te onderbreken.

Door de test kan ik in ieder geval concluderen dat het probleem wordt veroorzaakt door de TV. Helaas is het iedere keer er uit trekken van de tv stekker voor mij geen optie.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 7, 2025

Dank je. Dit vermoedde ik al.

Iemand anders op deze community heeft dit opgelost met een hdmi switch tussen tv en ontvanger. Toen werkte het wel zonder steeds de stekker (230 volt of hdmi) eruit te trekken. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 8, 2025

Ok dat prima..ga ik proberen...dank voor je hulp gr Geard

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Goeie tip ​@PeterG! Laat je nog even weten of dat bij jou ook de oplossing was, ​@GerardM55?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 16, 2025

Is het nog gelukt? Met een HDMI switch ertussen? ​@GerardM55 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 18, 2025

Nu het is mij nog niet helder hoecdit dan moet. Ik heb dus een hdmi splitter met 1 ingang ...ik neem aan dat die in de tv hdmi moet...dan heb ik aan de andere zijde van de switch dus 2x een hdmi uitgang...welke van deze miet dan in de soundbox ? en waar sluit ik de 2e uitgang dan aan ?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 18, 2025

Van de kpn ontvanger uitgang 😉 naar de ingang van de switch. En vanaf één van de uitgangen van de switch naar een ingang van de tv. 

'Volg het signaal'

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Hoe staat het er nu voor, ​@GerardM55? Merk je verbetering met de switch?

Ik heb daarnaast nog twee vragen voor je, als het nog niet opgelost is:

• als je omhoog/omlaag zapt, is het dan tijdelijk weer weg?
  • als de tv in standby staat, blijft het geluid dan langdurig ‘brokkelen'? Of is het na het uitzetten van de tv eventjes ‘brokkelen’ en houdt het daarna op?

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@GerardM55. Dank voor je uitgebreide toelichting. Goed om te lezen dat je al hebt geprobeerd om het probleem op te lossen. Dat het geluid na een paar dagen verslechtert, komt gelukkig niet vaak voor. Als dit een structureel probleem met de Soundbox zou zijn, zouden we het ongetwijfeld vaker horen van andere klanten. Daarom wil ik graag helpen om nog iets verder te testen.

Zou je eens kunnen proberen om de Soundbox een tijdje zonder switch rechtstreeks op het modem aan te sluiten? Daarmee kunnen we uitsluiten dat de switch iets in het dataverkeer verstoort. Laat even weten of het probleem dan wegblijft of toch terugkomt.

Als het probleem ook dan blijft bestaan, kun je het beste een terugbelafspraak inplannen met onze klantenservice. Een collega zoekt dan samen met je mee naar een oplossing. Mocht blijken dat de Soundbox zelf de oorzaak is, dan kunnen zij als het nodig is een nieuwe toesturen.

Laat je weten wat de test zonder switch oplevert?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 13, 2025

Ik ga het testen en laat het dan weten.

Moet wel even opmerken dat ik bij de gewone tv+ box (die ik eerst had)  geen enkel probleem heb ervaren. Deze zat opdezelfde switch (met Igmp snooping!) als nu de soundbox. 

Op de 2e verdieping heb ik nu nog een gewone tv+ box. Deze is aangesloten en zit achter 3 switchen met Igmp snooping. Hier is ook geen enkel probleem ....

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 13, 2025

Ja, ik heb het geprobeerd met 2 soorten hdmi switchen maar dit heeft geen effect.

Het is dan opvallend dat ik slechts geluid heb en als ik de TV aanschakel is er geen beeld van de Soundbox.…

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 14, 2025

Ok Vikash; ik heb heb geprobeerd. De soundbox losgekoppeld van switch > lange ethernetkabel vanaf ethernetpoort op Box12, over de kamerdeur langs, direkt op Soundbox aangesloten. TV op standby, op soundbox alleen op radiokanaal ingesteld....geluid begint na 30 sec. al te onderbreken. Schakel ik de TV daarna aan wordt het geluid weer okay. 

Moet gezegd als ik de TV aan laat staan op een TV kanaal...dan wordt het geluid na een langere tijd ook onverstaanbaar door haperingen. 

Het is mij duidelijk dat de switches dit dus NIET veroorzaken. Bij het aansluiten van een gewone TV ontvanger is er dan ook geen probleem. 

Ikzelf denk dat ik dat de Soundbox nog niet helemaal goed functioneert door een fout in de software. De huidige firmware van de KPN+ launcher is 1.206.0, de firmware is 1.18.6

Mogelijk is deze specifieke Soundbox niet goed en moet er geprobeerd worden deze om te wisselen. Er is al een monteur geweest maar deze kon het probleem niet oplossen.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Dat klinkt alsof het beter werkt zonder hdmi switches. Wat ook nog wel eens wil helpen is even omhoog/omlaag te zappen zodat de stream opnieuw verbindt.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • November 14, 2025

@GerardM55 en ​@Thomas van KPN, uitleg van TDN over waarom een actieve splitter nodig kan zijn in:

​Je kan een actieve HDMI splitter gebruiken (met eigen stroomtoevoer)

@TDN, nieuwsgierig: begrijp ik goed dat je die splitter dan verder niet als splitter gebruikt? Dus dat je die gewoon tussen de bestaande bekabeling zet zodat op de een of andere manier die handshake dan niet meer nodig is?

Een actieve splitter (duplicator) heeft in tegenstelling tot een passieve splitter een eigen HDCP decoder, hij dupliceert de hdmi-ingang en geeft hetzelfde signaal verder aan meerdere  hdmi-uitgang. De HDCP-check is OK omdat het antwoord komt van de HDMI-duplicator en niet meer van TV (geen antwoord als deze uit staat).

Hierboven noemt ​@PeterG het een “switch” in plaats van een “splitter”. Misschien hetzelfde?

Een switch is meestal bedoeld voor passieve splitter met een schakelaar, hier worden een HDMI-ingang gewoon elektrisch in meerdere HDMI-uitgang door verbonden, maar met een fysieke schakelaar van elkaar gescheiden, dus alleen een uitgang is actief. Bij een actieve splitter zijn meerdere HDMI-uitgangen actief.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 14, 2025

Zeker. Een passieve HDMI splitter werkt in deze situatie niet. Want dan is de verbinding nog direct met de tv, die het probleem geeft. (continue hdcp check)

Hier is écht een actieve (met 230 volt adapter dus danwel voeding via USB) HDMI splitter (switch) nodig.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 14, 2025

Dank je voor je uitleg en dat je het hebt getest. Het is nu goed te zien dat de switches niet het probleem zijn en dat het vooral misgaat bij de Soundbox. Als het geluid zelfs hapert wanneer de Soundbox rechtstreeks op het modem is aangesloten, kan er inderdaad iets mis zijn met dit apparaat.

Ik wil graag voor je uitzoeken of we de Soundbox kunnen omruilen. Zou je je postcode, huisnummer en klantnummer in je profiel willen achterlaten? Laat daarna hier in dit topic even een berichtje achter dat je dit hebt gedaan. Dan kijk ik of het mogelijk is om de Soundbox om te ruilen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 14, 2025

Ik heb het gedaan Vikash !

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 15, 2025
  • Ok ik heb inmiddels nog even doorgetest....de soundbox is dus via een ethernetkabel direct aangesloten achter op de Experiabox. Na ongeveer 3,5 uur begint het geluid te hakkelen en wordt snel totaal onverstaanbaar. Dit duidelijk een hw fout of of firmwarefout in de Soundbox. Ik heb ook een korte video gemaakt (5mb is max). Misschien kan je er iets mee.