Skip to main content
Beantwoord

Haperend geluid via de KPN Soundbox

• October 19, 2025
  • 7 reacties
  • 79 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

ik heb regelmatig een haperend geluid met mijn soundbox, na diverse online testen heb ik inmiddels een nieuwe soundbox ontvangen van KPN maar heb inmiddels hetzelfde probleem. Ik vermoed dat het signaal (bekabeld overigens) niet sterk genoeg is voor de soundbox 

Beste antwoord door joop2011

Ik begrijp dat er een UTP kabel tussen de Soundbox en de KPN router zit.

Dit moet wel een goede UTP kabel zijn CAT5E of CAT6

Of zit er nog een DVS of switch tussen?

Ook moet de HDMI kabel goed zijn en beide connectoren moeten er goed inzitten.

Signaal van de KPN router (Experiabox of Box12) is goed.

Je hebt last van het beeld als het signaal te zwak zou zijn, maar bij digitale tv is de kans hierop zo wie zo veel kleiner dan toen het signaal nog via de coax kabel en analoog binnen kwam.

7 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • October 19, 2025

Je hebt last van het beeld als het signaal te zwak zou zijn, maar bij digitale tv is de kans hierop zo wie zo veel kleiner dan toen het signaal nog via de coax kabel en analoog binnen kwam.

Forum|alt.badge.img

Hallo Joop

er zit inderdaad een utp netwerkkabel op aangesloten, destijds door monteur KPN doorgetrokken vanaf de meterkast (modem). Ook vanaf de wandcontactdoos naar de soundbox zit een kabel van KPN, ze hebben destijds nog een nieuwe gestuurd om uit te proberen. De HDMI kabel is tevens van KPN (zat bij de soundbox) dus van goede kwaliteit neem ik aan.

nu heb ik de soundbox (de 2e inmiddels) van stroom afgehaald om te re-setten en zijn de problemen weer weg maar dat heb ik vaker gedaan maar het probleem komt toch weer terug. Vandaar dat ik dacht dat het signaal misschien te zwak was. Ook de modem en glasvezel meerder malen van stroom afgehaald dus alles ge-reset weer.

ik kijk het nog wel even aan en anders ga ik terug naar de gewone mediabox, daar had ik geen problemen mee.

bedankt voor het meedenken 👍

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 19, 2025

Ook vanaf de wandcontactdoos naar de soundbox zit een kabel van KPN, ze hebben destijds nog een nieuwe gestuurd om uit te proberen. De HDMI kabel is tevens van KPN (zat bij de soundbox) dus van goede kwaliteit neem ik aan.

UTP kabel vanaf de wandcontactdoos.

Of te wel vanaf een DVS.

Die DVS is waarschijnlijk het probleem.

Haal die eruit (beide, ook in de meterkast) en de UTP kabel kan er dan ook uit.

Zet de Soundbox op WIFI, dan ga je via het WIFI netwerk. Dat is zo wie beter dan via een DVS.

De spanning (volksmond stroom (maar dat is eigenlijk onjuist)) eraf halen voor een paar minuten lost in dit geval niets op.

Welke gewone mediabox bedoel je?

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv + box)? Via DVS is de kans op storing ook op deze mogelijk en ook die werkt perfect via WIFI.

De soundbox is eigenlijk de geluidskwaliteit tussen de speakers van de tv en een soundbar.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een soundbar met subwoofer. (maar dat is persoonlijk).

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Hapering geluid soundbox, welkom op onze community! Ik zie dat ​@joop2011 al goed meedenkt, je schrijft wandcontactdoos, als je daarmee de DVS bedoelt is het wel aanneemlijk dat de oorzaak daarin zit. Maar wellicht nog steeds goed op te lossen. Kun je een foto plaatsen zodat we zeker weten dat we het over hetzelfde apparaat hebben? We hebben er een paar handige topics over trouwens:

Forum|alt.badge.img

Forum|alt.badge.img

Zoals gevraagd de foto

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ah dat maakt het al wel wat beter maar de kans is er nog steeds wel dat daar ergens iets niet helemaal goed gaat.  Kun je de andere aansluiting eens proberen? (waarschijnlijk moet je m in de meterkast dan ook omsteken) En zou het anders eens mogelijk zijn een directe kabel te proberen? (om te testen)