Skip to main content
Beantwoord

Haperingen in het beeld bij inschakelen KPN TV+ Box

• June 5, 2026
  • 8 reacties
  • 79 keer bekeken

Ik heb sinds 1/6 de TV box en sinds gisteren hapert de TV doorgifte als ik 's ochtends de TV opstart. De radio stream doet't prima. Ik zag op het forum dat dit verbeterd zou kunnen worden door de multicast op monocast te zetten. Ik kan helaas nergens in de munu's deze functie terugvinden. Ook niet onder Info. Ik gebruik de DIW7022 via WiFi. Wie kan me helpen?

Beste antwoord door PeterG

Laten we inderdaad kijken of het via unicast beter gaat.

Selecteer bovenaan tandwiel - ok

Vervolgens naar beneden: beeld - ok

Videomodus - ok

Selecteer unicast en bevestig met ok

Met 🏠 HOME kun je uit het menu. 

8 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • June 5, 2026

Laten we inderdaad kijken of het via unicast beter gaat.

Selecteer bovenaan tandwiel - ok

Vervolgens naar beneden: beeld - ok

Videomodus - ok

Selecteer unicast en bevestig met ok

Met 🏠 HOME kun je uit het menu. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • June 5, 2026

Beste ​@RuFrVa bekabeld is de optimale oplossing.

Via het helpmenu kun je de kwaliteit van de (draadloze) verbinding testen en daar eventueel maatregelen op nemen.

Hoe ver staat de tv-decoder van de modem af?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 5, 2026

Nou ja, ik dacht toch echt de hele menustructuur heb afgezocht - blijkbaar niet. Maar goed, heb ‘'m op Unicast gezet, en dit lijkt idd de oplossing. Dank je wel voor deze snelle oplossing. Nu hopen dat ‘'t zo blijft.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 5, 2026

Een UTP kabel is altijd het beste.

Via WIFI kan dit soort dingen (helaas) gebeuren.

1. Heb je koper of glasvezel?
  2. Heb je de mogelijkheid om de Sagemcom DIW7022 met een UTP kabel aan te sluiten op de KPN modem (router)?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 5, 2026

Nou ja, ik dacht toch echt de hele menustructuur heb afgezocht - blijkbaar niet. Maar goed, heb ‘'m op Unicast gezet, en dit lijkt idd de oplossing. Dank je wel voor deze snelle oplossing. Nu hopen dat ‘'t zo blijft.

Nadeel is dat je dan een mindere beeldkwaliteit hebt.

VLAN4 geeft bij jou dus problemen via WIFI.

Dan is inderdaad een UTP kabel de beste oplossing.

Unicast gaat via internet (VLAN6)

Multicast gaat via VLAN4 en heeft een veel betere beeldkwaliteit en is over het algemeen sneller.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 5, 2026

Beste ​@RuFrVa bekabeld is de optimale oplossing.

Via het helpmenu kun je de kwaliteit van de (draadloze) verbinding testen en daar eventueel maatregelen op nemen.

Hoe ver staat de tv-decoder van de modem af?

Ong. 4 meter, maar met een muur ertussen. Dat heeft me voorlopig doen kiezen voor WiFi. Als het problematisch blijft ga ik een UTP kabel gebruiken.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 5, 2026

Kijk of er een loze leiding is, dan kan je daar de UTP kabel intrekken.

En voor een UTP kabel heb je geen groot gat nodig, als je de connector zelf erop kan monteren.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@RuFrVa, welkom op de community. Je bent al goed op weg geholpen zo te zien door de anderen 🙂 Fijn dat het met unicast wel beter gaat, en de optie voor een UTP kabel is een goed alternatief als je het op die manier wilt aansluiten. Hoe het in jouw huis is kunnen wij natuurlijk niet zien, maar het kan inderdaad zijn dat er nog een leiding is waar de UTP kabel doorheen kan. Dat maakt het wel de netste optie dan.