Skip to main content
Beantwoord

Haperingen in het tv beeld via de KPN TV+ Box

• August 18, 2025
  • 13 reacties
  • 221 keer bekeken

Sinds ik overgestapt ben naar KPN box+ is het beeld niet helemaal vlekkeloos, met af en toe een hapering. Na lang zoeken bleek de instelling in het KPN box+ op 4k60Hz beter te werken, maar nog niet helemaal perfect. Ik heb een Samsung Q80Q800T

Zelf heb ik het idee dat de KPN box+ het gewoon niet helemaal goed aankan…

Rechtstreeks via de TV streamen geen problemen 

Beste antwoord door Jasper van KPN

Welkom op de community ​@Mike_1981, de TV+ Box zou dat wel aan moeten kunnen. Wat hapert er precies, je zegt 'het beeld’, heb je het dan over het kijken van live tv, het bekijken van opnames of terugkijken? De TV+ Box is bekabeld aangesloten dus, is dat met een directe kabel naar het modem of zit er bijvoorbeeld een switch tussen? En welk modem heb je precies in gebruik? Wij zien niet wat jij ziet, we weten alleen wat jij vertelt. Hoe meer je kunt vertellen, hoe meer we met je mee kunnen denken. Als je het makkelijker vindt om het telefonisch toe te lichten kan dat ook, daarvoor kan je een terugbelafspraak maken via onze site. Via die weg kan de verbinding het snelste samen met jou nagekeken worden.

13 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 18, 2025

Is de decoder wel rechtstreeks op de modem aangesloten ​@Mike_1981 ???

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 18, 2025

ja rechtstreeks met kabel, met UTP cat 6

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 19, 2025

Welkom op de community ​@Mike_1981, de TV+ Box zou dat wel aan moeten kunnen. Wat hapert er precies, je zegt 'het beeld’, heb je het dan over het kijken van live tv, het bekijken van opnames of terugkijken? De TV+ Box is bekabeld aangesloten dus, is dat met een directe kabel naar het modem of zit er bijvoorbeeld een switch tussen? En welk modem heb je precies in gebruik? Wij zien niet wat jij ziet, we weten alleen wat jij vertelt. Hoe meer je kunt vertellen, hoe meer we met je mee kunnen denken. Als je het makkelijker vindt om het telefonisch toe te lichten kan dat ook, daarvoor kan je een terugbelafspraak maken via onze site. Via die weg kan de verbinding het snelste samen met jou nagekeken worden.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 19, 2025

Sinds ik overgestapt ben naar KPN box+ is het beeld niet helemaal vlekkeloos, met af en toe een hapering. Na lang zoeken bleek de instelling in het KPN box+ op 4k60Hz beter te werken, maar nog niet helemaal perfect. Ik heb een Samsung Q80Q800T

Je hebt de KPN tv ontvanger Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box.

Met UTP kabel CAT6 verbonden, zit daar nog een switch of DVS tussen?

Heb je glasvezel of koper?

Een te lage download kan het probleem zijn, wat is jouw echte download snelheid? (bij voorkeur meten op een met UTP kabel aangesloten laptop of desktop) Zie hier om het te meten.

P.S. bij streamen is de snelheid ongeveer 5,5 Mb/s en soms 7,5 Mb/s

Op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) is de snelheid bij multimode (o.a. de eerste 10 kanalen) 14,5 Mb/s 

Vandaar dat ik om de echte download snelheid vraag. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 19, 2025

Beste Jasper, als ik op terugbel verzoek klik dan moet ik weer heel het riddeltje online doorlopen om de storing te melden, dat heb ik al meerdere keren gedaan

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 19, 2025

Kabel gaat vanuit modem box 12 rechtstreeks met utp kabel naar de KPN box TV+

Kijk ik via de TV box dan heb ik met live beeld, maar ook terugkijkend en opnemen heel af en toe haperend beeld

Kijk ik via de KPN TV app via de televisie (zit ook een andere UTP kabel vanaf de modem rechtsreeks naar TV aangesloten) dus geen switch dan heb ik het niet. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 19, 2025

Je hebt de KPN tv ontvanger Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box.

Met UTP kabel CAT6 verbonden, zit daar nog een switch of DVS tussen?

Heb je glasvezel of koper?

Een te lage download kan het probleem zijn, wat is jouw echte download snelheid? (bij voorkeur meten op een met UTP kabel aangesloten laptop of desktop) Zie hier om het te meten.

P.S. bij streamen is de snelheid ongeveer 5,5 Mb/s en soms 7,5 Mb/s

Op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) is de snelheid bij multimode (o.a. de eerste 10 kanalen) 14,5 Mb/s 

Vandaar dat ik om de echte download snelheid vraag. 

Ik heb glasvezel en geen switch ertussen zitten

downloadsnelheid is gemeten op 120Mb/s

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 19, 2025

​@Mike_1981 

1. Kijk even of er geen knikken in de CAT6 kabel zitten.
  1. Zet het beeld in de DIW7022 op automatisch.
  2. Doe een (zachte) reset. Houd de kpn toets rechtsboven op de KPN ab ingedrukt totdat je een popup scherm ziet en kies voor opnieuw opstarten.
  3. Helpt punt 3 niet, doe dan een harde reset. Steek een dun voorwerp achterop de DIW7022 in het kleine gaatje en wacht totdat hij opnieuw gaat opstarten. Het is mogelijk dat je hierna enkele gegevens opnieuw moet ingeven.
  4. Helpt niets, bel dan gratis 0800-0402 of vul het terugbelformulier in.  Helaas moet je dan enkele dingen weer invullen, maar je kan er meteen bijzetten wat je allemaal gedaan hebt.

Bij ons werkt alles, gelukkig, perfect.

Het is mogelijk dat de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) defect is.

Jasper van KPN
Moderator

Beste Jasper, als ik op terugbel verzoek klik dan moet ik weer heel het riddeltje online doorlopen om de storing te melden, dat heb ik al meerdere keren gedaan

Als je iets naar beneden scrolt kan je rechtsonder een belafspraak maken. Er wordt dan wel gevraagd wat er precies speelt, zodat de collega die je dan aan de lijn heeft al kan zien wat er speelt. Dat scheelt jou op dat moment weer wat.

Met de TV+ App heb je wel een back-up als de TV+ Box hapert, maar die hoort ook niet te haperen natuurlijk. Had je de 4 punten van Joop ook al kunnen proberen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 9, 2025

Ivm vakantie heb ik gisteren maar weer eens gebeld naar de technische afdeling en ik wordt zoals gewoonlijk van het kastje naar de muur gestuurd. 

Er wordt simpel gezegd dat het aan de TV ligt en maar bij Samsung moet gaan klagen…

Ik heb al meerdere keren vrij moeten nemen om ervoor te zorgen om het probleem op te lossen dmv de monteur, danwel telefonische technische dienst maar er wordt simpel gezegd dat het aan de TV ligt, terwijl ik geen problemen ondervond bij de concurrent en zonder de KPN box+

(kpn app en rechtsreeks Netflix op tv werkt perfect)

Nu zou ik weer vrij moeten nemen om een monteur langs te laten komen...terwijl de vorige het ook niet wist...het is kwestie van tijdrekken en je aan het lijntje houden

Hoe dan ook, de KPN box+ werkt niet goed met mijn grote Samsung QE80Q800T en ik wordt aan mn lot over gelaten. Ik ben niet te spreken over de telefonische servicedienst. Vind de service dus zeer slecht en ga dan ook het contract met KPN beeindigen. Ga hier niet meer tijd in stoppen!

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 11, 2025

Dinsdag de klachtenafdeling gemaild en KPN belde meteen (dat wel) en met de klacht wordt niets gedaan, behalve dat ze weer een monteur gaan sturen en weer een dag vrij kan nemen… Nee dat ga ik niet meer doen en ga KPN in gebreke stellen, zodat ik van het 2 jarig contract afkan

Is waarschijnlijk bij elke provider hetzelfde, allemaal lokkertjes en je aan het lijntje proberen te houdenm maar goede service om het op te lossen hoe maar!

Nogmaals, zeer slechte service en betreft de afhandeling van de klacht en ga dan ook juridische stappen ondernemen!

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • September 11, 2025

@Mike_1981 gebruik je wel de meegeleverde hdmi kabel? En zo ja, heb je ook al een andere hdmi 2.1 kabel geprobeerd? 

4k50p is de juiste resolutie instelling, Europese tv's zijn 50hz ipv 60hz.

En staat 'Input signal plus' aan voor het HDMI kanaal waar je KPN box op aangesloten zit? (Zie screenshot)

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

​@Mike_1981 

Ik had je een paar vragen gesteld om je verder te kunnen helpen.

Helaas heb ik daar geen reactie op gekregen.

Je kan KPN niet mailen.

Of bedoel je terugbelactie gemaakt? 

Het probleem kan ook in je tv zelf zitten.

En inderdaad meestal is HDMI 1 de beste ingang.

4K alleen als je een  4K tv hebt natuurlijk kiezen.

Bij ons staat hij op automatisch en de DIW7022 kiest de juiste resolutie bij ons.

Wij hebben geen problemen.

Alles werkt goed.

Ik hoop alsnog een antwoord op mijn vragen te krijgen.

Dan kunnen wij (ik of ander forum lid) je hoogstwaarschijnlijk verder helpen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 16, 2025

beste Joop:

1. Kijk even of er geen knikken in de CAT6 kabel zitten. nieuwe kabels getrokken van cat6
  2. Zet het beeld in de DIW7022 op automatisch. daar stond ie al die tijd al op. nadat de monteur langskwam staat ie op handmatig
  3. Doe een (zachte) reset. Houd de kpn toets rechtsboven op de KPN ab ingedrukt totdat je een popup scherm ziet en kies voor opnieuw opstarten.
  4. Helpt punt 3 niet, doe dan een harde reset. Steek een dun voorwerp achterop de DIW7022 in het kleine gaatje en wacht totdat hij opnieuw gaat opstarten. Het is mogelijk dat je hierna enkele gegevens opnieuw moet ingeven. is meerdere malen gebeurd, ook waar monteur bij was. Zelfs een nieuwe box+ DIW7022 werkt niet
  5. Helpt niets, bel dan gratis 0800-0402 of vul het terugbelformulier in.  Helaas moet je dan enkele dingen weer invullen, maar je kan er meteen bijzetten wat je allemaal gedaan hebt.dat heb ik al zovaak gedaan, krijgt elke keer een andere wijsneus die dezelfde oplossing bied...opnieuw opstarten, opnieuw opstarten etc etc. Ze weten het zelf gewoon niet

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 16, 2025

Het probleem kan ook in je tv zelf zitten. concurrent had ik geen problemen. De tv is helemaal geupdated. en zoals ik al eerder vermelde, dmv kabel naar tv en rechtsreeks op tv Netflix kijken heb ik geen problemen.

En inderdaad meestal is HDMI 1 de beste ingang.daar zit ie in, meegeleverde kabel had dezelfde problemen als de nieuwe kabel die ik heb gekocht. Iets met ultra staat op de kabel, is geschikt voor 8k

4K alleen als je een  4K tv hebt natuurlijk kiezen.tv kan 8k aan

Bij ons staat hij op automatisch en de DIW7022 kiest de juiste resolutie bij ons. daar zal ik hem op terugzetten, maar dat zal geen verschil maken

Wij hebben geen problemen.