Skip to main content

Een paar dagen geleden ben ik weer terug bij KPN  na een jaartje Ziggo. Ervoor jaren XS4ALL en KPN gehad, eigenlijk altijd tevreden over geweest. Voorheen had ik Arris ontvangers, die werkten probleemloos.

 

Bij het aansluiten vd week zag ik dat KPN nieuwe decoders heeft (TV+ Box), waar ik in eerste instantie enthousiast over was. Dat is echter snel minder geworden aangezien 1) de interface niet zo snel en overzichtelijk is en 2) ik veel problemen in de avonduren ervaar bij het TV kijken. Het beeld hapert regelmatig (elke 30 tot 60 seconden, kort stukje beeld dat ontbreekt)

 

Wat details:

  1. Glasvezel aansluiting (in aanbieding nu 1Gbit) middel AON. Met speedtest haal ik zo’n 940/940 mbit, ping 2.7 ms.
  2. Eigen EdgeRouter 4 middels SFP met laatste IGMP proxy, quickleave etc aan. (tzt aangesloten ter vervanging van de Fritzbox)
  3. TV+ box aangesloten via Ethernet (meegeleverde kabel) via mijn Zyxel switch, met IGMP snooping (werkt ook)
  4. Beeld Multicast + automatisch beste kwaliteit. Uitschakelen automatisch beste kwaliteit heeft geen effect.
  5. Netflix e.d. geen problemen. HDR op automatisch, geluid op passthrough naar mijn versterker. (werkt prima, afgezien van aanzienlijke vertraging tussen beeld & geluid, maar prima te fixen met een instelling)
  6. Herstart van de decoder heeft geen effect.

Deze set-up heeft jaren probleemloos gewerkt met de Arris decoders, maar dus nu met de TV+ unit problemen. Het gekke is, is dat de problemen ook niet consistent zijn. Veel zenders werken probleemloos. Het gaat met name mis bij de Nederlandse zenders kijken (NPO/RTL etc). Overdag kan ik prima kijken, de problemen ontstaan in de avonduren. Het lijkt wel een KPN capaciteitsissue te zijn. Iemand nog ideeën?

 

Je hebt de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) begrijp ik.

De HDMI kabel, gaat die via de versterker of rechtstreeks naar de tv?

Vervang die kabel eens door een goede HDMI kabel.

 

Probeer het eens met een UTP kabel naar de Expereiabox of Box12.

Sluit die eens aan en kijk of het dan beter werkt. 


Heb je ook een VLAN geprobeerd op je interne netwerk?

Als ik die niet heb op mijn omgeving werkt het ook niet lekker ik heb voor TV een eigen VLAN gemaakt met mij Ubiquity apparatuur.

Via mij UXG het script van Fabian erop gezet en ook VLAN661 op LAN kant gezet en dan op de switches waar een TV ontvanger zit dit VLAN ook gezet doe ik dit niet haperingen.

 


@MennoG78 

Je bedoelt in dit geval voor de KPN tv decoder VLAN4

VLAN 6 is gewoon internet.😉


Bedankt heren voor de reactie.

 

Vandaag overdag weer een paar keer getest, probleemloos televisie kunnen kijken. HDMI problemen zijn het niet, anders had ik continu last moeten hebben, ook met bijv. Netflix e.d. via de box.

 

Apart VLAN kan, maar ook dan zou ik continu last moeten hebben ipv alleen in de avonduren.

 

Vanaf 8u/8u30 begonnen de problemen weer, dus ben ondertussen wel van overtuigd dat het niet aan mijn set-up ligt en aan capaciteitsproblemen van KPN. Hoe ga ik dit in godsnaam verholpen krijgen?

 

 


@bakkerv 

Het kan ook aan je internet verkeer liggen.

Vooral als je via WIFI of via een DVS VLAN4 (voor tv) verstuurd. (VLAN6 is standaard internet).

 

Ik denk niet dat het capaciteit problemen bij KPN zijn.

Die kans schat ik heel erg klein in.

De kans is groot dat het in jouw interne netwerk en vooral het netwerk verkeer zit. 


Hi @bakkerv, welkom terug bij ons.

Ik denk graag mee. Het gekke is dat dit toch echt alleen in de avond gebeurt. Zou je toch voor de zekerheid de meegeleverde HDMI kabel willen gebruiken en het zonde de switch proberen? 

Ik zie dat je de box gereset hebt, bedoel je dan opnieuw opstarten? Zo ja, zou je de box een helemaal willen resetten


Hoi Alex, 

bedankt voor je reactie.

  1. Ik heb de meegeleverde HDMI kabel in gebruik genomen. Zoals gezegd, met Netflix e.d. kijken geen enkel probleem. HDR/Dolby Vison/Surround geluid (passthrough) op de versterker werkt prima.
  2. Mijn EdgeRouter is echt een router en geen switch, dus ‘even’ van poort wisselen is niet zo eenvoudig. Zoals gezegd, er zijn veel momenten op de dag waar er geen enkel issue is. Sterker nog, net een lange tijd RTL 4 gekeken zonder enige problemen. Daarbij parallel een speedtestje gedaan (918/920 mbit, 2.8 ms ping, 0% packet loss). Net even geswitched naar NPO 3, ook nu weer minutenlang geen enkel probleem. Ook een tijde aan ‘t kijken nu naar NPO 1, geen enkel probleem?
    Ik zou even een apart VLAN kunnen instellen en ‘t zo testen, maar gezien het feit dat het momenten prima werkt, verdenk ik niet mijn eigen netwerk.
  3. Ik herstart de box inderdaad. Zoals hierboven net gezegd, heb momenteel geen probleem. Mocht het haperen terug komen zal ik wel even een reset doen en op een andere poort aansluiten zonder switch.

Er zijn 2 dingen die ik kan bedenken:

  1. Misschien gekke vraag, maar voor TV wordt VLAN 4 gebruikt met prio 5 (802.1p). Is het mogelijk dat ergens in het pad naar mijn huis toe een switch/router verkeerd geconfigureerd is? Ik kan me goed voorstellen dat het ‘s avonds wat drukker is en er wellicht wat meer congestie is op het netwerk. Als er ergens onderweg wat packets gedropt worden vanwege verkeerd geconfigureerde apparatuur merk je dat bij het TV kijken direct vanwege de UDP multicast streams.
  2. Vandaag is een nieuwe update gepusht, zit nu op de laatste release van de TV+ app (1.136.5). Wellicht dat deze update het probleem verholpen heeft...

We zijn ondertussen een paar dagen verder zonder haperingen tijdens het tv kijken. Af en toe nog wel een blokje in het beeld her en der, maar dat mag geen naam hebben.

 

Blij om te zien dat het dus niet aan mijn set-up lag en dus bij de KPN app.


Hi @bakkerv, hartelijk dank voor je uitgebreide update en zoektocht naar een oplossing. Er is inderdaad een nieuwe update geweest, dus ik verwacht dat het daarmee te maken had. Erg fijn om te lezen dat alles nu goed werkt! 


Het kan ook aan je internet verkeer liggen.

Vooral als je via WIFI of via een DVS VLAN4 (voor tv) verstuurd. (VLAN6 is standaard internet).

@joop2011, Om misverstanden te voorkomen ... aan de LAN zijde van de Experia/KPN Box worden geen vlans gebruikt.


@bakkerv schreef:

Mijn EdgeRouter is echt een router en geen switch, dus ‘even’ van poort wisselen is niet zo eenvoudig.

Heb jij één van de scripts uit het onderstaande topic gebruikt om jouw EdgeRouter te configureren?

 


@bakkerv schreef:

Mijn EdgeRouter is echt een router en geen switch, dus ‘even’ van poort wisselen is niet zo eenvoudig.

Heb jij één van de scripts uit het onderstaande topic gebruikt om jouw EdgeRouter te configureren?

 

heb wel informatie uit dat topic gebruikt inderdaad. Wel getweaked naar eigen situatie, en nog een nieuwere versie van de IGMP proxy geïnstalleerd. Hoezo?


Omdat het vrij eenvoudig is om de TV ontvanger(s) op een apart vlan te plaatsen.

Zelf heb ik de TV ontvangers ook op een apart vlan geplaatst achter mijn EdgeRouter 4.

Welke versie van de IGMP proxy server draai je dan?


Had ze in eerste instantie ook in een apart VLAN. Probleem is niet de configuratie, wilde alleen duidelijk maken dat het niet zo eenvoudig is als in een apart poortje prikken.
Heb ze nu even in mijn vertrouwde netwerk hangen, de Chromecast kreeg ik niet zo snel werkend. 
 

Ik heb nu de laatste versie (0.4) van igmpproxy erop draaien. De door ubiquity geleverde versie is wel heel oud. Merk dat quickleave veel sneller werkt en ik kan nu ook SSDP blacklisten. 

Ik heb gewoon de oude binary gebackupt en overschreven met een nieuwe. En de configuratiescript aangepast zodat ze ook blacklists ondersteunen. Moet dat eigenlijk even netjes packages/aanpassen dat het een update overleeft. Maar dat gebeurt niet zo vaak:)


Heb ze nu even in mijn vertrouwde netwerk hangen, de Chromecast kreeg ik niet zo snel werkend. 

Voor de Chromecasts moet je de mDNS repeater voor beide (v)lans aan hebben staan.

 


Dat is helaas niet genoeg. De apparaten worden wel gevonden, maar als ik de apparaten selecteer ik het cast menu gaat de volledige handshake niet goed. Moet nog ff uitzoeken welke poorten ik in de firewall moet openzetten. 


Ik heb de firewall van eth2 (LAN) naar eth2.4 (TV) volledig open staan en van eth2.4 naar eth2 volledig dicht.


@bakkerv de issues die jij beschrijft heb je dat met live kijken of terugkijken? Ik heb de haperingen vaak met terugkijken en dan idd vaak in de avond alsof er te weinig capaciteit is. Live kijken gaat op de eerste 10 zenders eigenlijk altijd wel oké. Op discovery zie ik de haperingen ook, met name bij Wheeler dealers als er een auto snel door beeld rijdt. Dan wordt het beeld schokkerig. Dit moet bijna wel een issue zijn aan KPN kant. Op de oude kastjes had ik deze problemen niet. 


Ik heb de firewall van eth2 (LAN) naar eth2.4 (TV) volledig open staan en van eth2.4 naar eth2 volledig dicht.

Heb ook LAN → IPTV toegestaan en terug alleen related. Online wel wat andere poorten gevonden en geopend, maar werkte niet voor alle apps voor me (kon wel google photos casten, maar YT weer niet)


@bakkerv de issues die jij beschrijft heb je dat met live kijken of terugkijken? Ik heb de haperingen vaak met terugkijken en dan idd vaak in de avond alsof er te weinig capaciteit is. Live kijken gaat op de eerste 10 zenders eigenlijk altijd wel oké. Op discovery zie ik de haperingen ook, met name bij Wheeler dealers als er een auto snel door beeld rijdt. Dan wordt het beeld schokkerig. Dit moet bijna wel een issue zijn aan KPN kant. Op de oude kastjes had ik deze problemen niet. 

Was bij live tv. Terugkijken of na pauze verder kijken werkte wel prima hier. 
 

Ondertussen werkt het hier nu prima, die Android TV biedt best leuke mogelijkheden. 


Ik heb de firewall van eth2 (LAN) naar eth2.4 (TV) volledig open staan en van eth2.4 naar eth2 volledig dicht.

Heb ook LAN → IPTV toegestaan en terug alleen related. Online wel wat andere poorten gevonden en geopend, maar werkte niet voor alle apps voor me (kon wel google photos casten, maar YT weer niet)

Ik neem aan dat YouTube wel gewoon opstart na het drukken op het cast-ikoon, klopt dat?


Ik heb de firewall van eth2 (LAN) naar eth2.4 (TV) volledig open staan en van eth2.4 naar eth2 volledig dicht.

Heb ook LAN → IPTV toegestaan en terug alleen related. Online wel wat andere poorten gevonden en geopend, maar werkte niet voor alle apps voor me (kon wel google photos casten, maar YT weer niet)

Ik neem aan dat YouTube wel gewoon opstart na het drukken op het cast-ikoon, klopt dat?

Dat weet ik niet zo goed meer, volgens mij wel maar video begon niet met spelen.