Skip to main content

Hallo, ik had problemen m.b.t. HDMI-CEC. Ik heb een Samsung TV en als ik met mijn KPN afstandsbediening de TV+ box uitzette, bleef mijn TV aan staan (ging niet naar standby) Ook werd de TVĀ  niet uit de standby gehaald bij aanzetten van de TV+ box. Dat laatste veroorzaakte ook dat ik steeds van de HDMI de bron moest opzoeken, omdat steeds bij aanzetten naar het TV kanaal werd gesprongen.

Met de firmware 0.26.24 update waren deze problemen opgelost en leek alles goed te werken. De TV volgde de KPN TV+ box en viceversa. Perfect!

Echter, vanwege problemen met het niet kunnen regelen van het volume met met de KPN afstandbediening, kreeg ik een nieuwe KPN afstandsbediening toegestuurd en tijdens het instellen van de nieuwe afstandsbediening bleek dat plots de fix voor het HDMI-CEC probleem ongedaan is gemaakt!?? Ik ben dus weer terug bij af en de HDMI-CEC functie werkt niet meer, waardoor mijnĀ TV de KPN TV+ box niet meer volgt. Super irritant dit, omdat ik steeds 2 afstandbedieningen nodig heb en een hele riedel aan handelingen moet uitvoeren om gewoon TV te kunnen kijken.

Ik heb de TV en de KPN TV plus box beide zo ingesteld dat bij HDMI-CEC alles aan staat, dus daar ligt het niet aan. Hoe kan dit zomaar gebeuren en hoe kan dit worden gefixt?

Kan ik op de 1 of andere manier deze firmware update opnieuw uitvoeren? Kan de laatste firmware update ongedaan worden gemaakt, waarna ik deze weer kan installeren? Ik heb ondertussen de fabrieksinstellingen terug gezet van de KPN TV+ box. Ook dit biedt helaas geen soelaas.

Hoe kunnen de TV en de KPN TV+ box elkaar weer zien?

Hoi Adriaan! Dat is natuurlijk lastig. Het is ook mogelijk om de afstandsbediening te updaten via instellingen>apparaat>afstandsbediening. Kun je eens kijken of deze is voorzien van de laatste softwareversie?Ā 


Hoi @Remco van KPN, mijn afstandsbediening versie is: 0265.03.02, KPN TV+ firmware 0.26.24 volgens mij allemaal up-to-date laatste versies. Kan de afstandsbediening versie van invloed zijn op HDMI CEC?

Bij CEC gaat het toch om extra besturingsinfo die naast beeld en geluid kan worden doorgegeven, zodat de KPN TV+ box en de TV elkaar kunnen zien en beĆÆnvloeden. Precies wat nodig is om elkaar uit de standby te halen en te zetten bij aan- en uitzetten. En de mogelijkheid de juiste bron te selecteren bij aanzetten. Deze staat op HDMI1 waar mijn KPN TV+ box op is aangesloten.

Als dit goed functioneert, heb ik maar 1 afstandsbediening nodig en hoef geen reeks van handelingen uit te voeren bij het aanzetten van mij TV.


Ik zou verwachten dat het niks met de afstandsbediening te maken heeft. Maar je hebt door het in gebruik nemen van de nieuwe afstandsbediening misschien wel de televisie (een keertje) anders bediend dan je meestal gewend was?

Daarom: misschien ligt het eraan hoe je de Samsung de laatste keer handmatig uitgezet hebt. (En dan heeft het misschien ook niks met een HDMI CEC fix in een of andere update te maken; kan gewoon toeval geweest zijn.)

Als je de televisie alleen voor de TV+ Box gebruikt, dan zou ik (eenmalig) proberen:

  1. Televisie met de Samsung afstandsbediening aanzetten
  2. Juiste HDMI-ingang selecteren (de TV+ Box hoeft niet aan, maar gaat misschien evengoed vanzelf aan; ik ben wel nieuwsgierig!)
  3. Televisie met de Samsung afstandsbediening weer uitzetten, terwijl die dus op de juiste HDMI-ingang stond

En daarna in het vervolg:

  • Alles aanzetten met de ā€œKPNā€ knop rechtsboven op de KPN afstandsbediening (TV+ Box gaat aan; hopelijk volgt de televisie via HDMI CEC/Samsung Anynet+, en stond die nog op de goede HDMI-ingang)
  • Alles weer uitzetten met de ā€œTVā€ knop linksboven op de KPN afstandsbediening (als je KPN afstandsbediening goed gekoppeld is aan je televisie, dan gaat de televisie uit terwijl de goede HDMI-ingang nog actief is; hopelijk volgt de TV+ Box via HDMI CEC)

Dat hielp in ieder geval bij een oude Samsung waarmee ik ooit testte.

Trouwens, volgens mij is na vervangen van de afstandsbediening opnieuw koppelen met de televisie niet nodig; na koppelen met de TV+ Box wordt dat volgens mij meteen hetzelfde ingesteld als de oude afstandsbediening. Zou fijn zijn als KPN dat kan documenteren (of in ieder geval bevestigen of ontkennen).


@Arjan van BĀ , helaas. Ik heb al je beschreven stappen 1 voor 1 uitgevoerd, helaas zonder gewenst resultaat.

Wel valt mij iets op: Als ik mijn TV+ box aanzet, zie ik even mijn TV uit de standby gaan, doordat het rode lampje uitgaat, maar ongeveer 4 secondes later gaat deze weer aan (TV blijft op standby)

Als ik daarna (zonder de TV nog te hebben aangehad) de TV+ box weer uitzet, zie ik weer hetzelfde gebeuren. Het Rode lampje van mijn TV gaat even aan en na ca. 4 seconden weer uit. (Het knippert dus 1x)

Het lijkt wel te willen volgen, maar op de 1 of andere manier lukt het toch niet... Vreemd.

Ā 


Soms is Google/YouTube je beste vriend šŸ˜Š Ik kwam op YouTube 2 filmpjes tegen over problemen met HDMI CEC en Samsung TV.

Oplossing was heel simpel... stroom van de TV afhalen (20-30 minuten) dat heb ik gedaan en daarna de stroom weer aangesloten.

Daarna de KPN TV+ box aangezet met de KPN afstandsbediening en jawel, mijn TV werd uit z'n standby gehaald! Ook bij uitzetten van de TV+ box wordt de TV nu in standby gezet. Ook geen problemen meer met de juiste source. Het werkt weer!!! šŸ˜Š


Wat fijn dat je een oplossing hebt gebonden @Adriaan2024Ā en dat je nog even de tijd hebt genomen om dit met de Community te delen! Post in de toekomst gerust nog even een topic als we iets kunnen doen!


@Remco van KPNĀ , graag gedaanĀ šŸ˜‰Ā  Ik wil er nog aan toevoegen dat zelfs daarna het probleem nog terug kan komen en dan is het goed om de stroom er bijvoorbeeld de hele nacht eraf te halen. Dat werkt beter zelfs.

Vreemde oplossing, maar het werkt. In dit geval is het dus echt mijn Samsung TV die het probleem veroorzaakte.